מהוראות רבותינו בענייני סת"ם

בקצרה ממש

חבר פעיל
הצטרף
5/2/25
הודעות
123
הלכות כתיבת סת"ם מבוססים מאוד על מסורת וקבלה תלמיד מרב,
אצל האשכנזים יש 'תלמידי הר אלישיב' ויש 'תלמידי הרב וואזנר', שדרכיהם שונות בהוראה.
אצל הספרדים לא ידוע (לי) על גדול שהעמיד תלמידים במיוחד בתחום הזה, אבל בכל זאת ישנן שמועות רבות שעוברות מפה לאוזן.
אשמח אם ת"ח דהכא יכתבו את אשר שמעו ממקורות נאמנים (בלבד) למען יעמדו ימים רבים ותרבה הדעת.
 
שמעתי שיש בב"ב הר מועלם שהוא מאוד מיקל.
וכמובן יש גם את דעת האור לציון זצ"ל בכמה ענינים.
 
תודה רבה, ממש לזה התכוונתי,
מהיכן המכתב הזה?
עלון כתר תורה פרשת פנחס
 
עד כמה שזכור לי הספרדים גם עושים היום כרעק"א, אז מה בכלל היה הנידון?
 
כתב בספר משנת מרדכי (עמו' סו) בשם הגר"מ פרידלאנדר זצ"ל בשם הגרב"צ א"ש זצ"ל שהספרדים לא נהגו כלל להחמיר את דעת הרשב"א בחק תוכות, והיא ידיעה גדולה וחשובה !
 
הלכות כתיבת סת"ם מבוססים מאוד על מסורת וקבלה תלמיד מרב,
אצל האשכנזים יש 'תלמידי הר אלישיב' ויש 'תלמידי הרב וואזנר', שדרכיהם שונות בהוראה.
אצל הספרדים לא ידוע (לי) על גדול שהעמיד תלמידים במיוחד בתחום הזה, אבל בכל זאת ישנן שמועות רבות שעוברות מפה לאוזן.
אשמח אם ת"ח דהכא יכתבו את אשר שמעו ממקורות נאמנים (בלבד) למען יעמדו ימים רבים ותרבה הדעת.
עדיף שכך
כל מקום שאתה מוצא שמועות מסתוריות, צריך לברוח משם,
כי בדרך כלל מדובר בקולות ללא בסיס רציני
 
כתב בספר משנת מרדכי (עמו' סו) בשם הגר"מ פרידלאנדר זצ"ל בשם הגרב"צ א"ש זצ"ל שהספרדים לא נהגו כלל להחמיר את דעת הרשב"א בחק תוכות, והיא ידיעה גדולה וחשובה !
כמו שכתבו על קלף משוח וכמו שלא נהגו עוד הרבה חומרות שהיום נוהגים
 
שמעתי שיש בב"ב הר מועלם שהוא מאוד מיקל.
וכמובן יש גם את דעת האור לציון זצ"ל בכמה ענינים.
אין עניין לכתוב סתם שמועות...
הרב מועלם הוא הסמכות המפורסמת ביותר בענייני סת"ם, הוא פוסק חשוב ביותר שכתב הכי הרבה על הנושא והוא בכלל לא "מיקל".
יש לי תהיות על פסיקתו דווקא בגלל חומרותיו הגדולות עד כדי ששינה הרבה דברים ממה שמסור לנו (על ידי הרב חיד"א למשל) - כמו בצורת האותיות - כדי להתאים לדברי רבינו בעל המשנה ברורה
 
אין עניין לכתוב סתם שמועות...
זה לא סתם, כך שמעתי מסופר ת"ח.
הרב מועלם הוא הסמכות המפורסמת ביותר בענייני סת"ם, הוא פוסק חשוב ביותר שכתב הכי הרבה על הנושא
לא כתבתי אחרת. ולא ע"ז הנידון.
והוא בכלל לא "מיקל".
גם באורך הו"ו לדוגמא?
יש כמה דברים שמיקל יותר מהאור לציון.
 
זה לא סתם, כך שמעתי מסופר ת"ח.

לא כתבתי אחרת. ולא ע"ז הנידון.

גם באורך הו"ו לדוגמא?
יש כמה דברים שמיקל יותר מהאור לציון.
אתה מוזמן לפרט אותם ונשמח להחכים, השמועות פחות מעניינות
 
ראשי תחתית