כל הפוסקים שדיברו בנושא לא חילקו כלל בדבר וכתבו שיש איסור מוחלט לברך במקום כזה שמשתמשים עם מים חמים.
ואין לנו "להמציא" חילוקים וסברות משלנו שהמקוואות שלנו נקיים יותר.
ועוד, אני אשמח שתראה לי מי מפוסקי זמנינו כתב שמותר לברך בבתי מרחצאות של ימינו?
אעלה את האחרונים שכתבו להדיא שאין בעיה האידנא במקוואות מצד נפיש זוהמא והבלא, הן מצד- שכל מה שנאמר זה רק בית המרחץ ולא על מקווה, והן שזה נאמר על זמנם שהמיים היו מלוכלכים אך האידנא שהם נקיים אין נפיש זוהמא והבלא אף בחמין, והן מצד שכל מה שנאמר הוא רק שאם רוחצת במים שטובלת אך אם זה מים שמיועדים רק לטבילה לא אורמים בזה נפיש הבלא וזוהמא.
עוד סברא שהזכירו באחרונים – שכיון המקוואות של היום יש בהם מדרגות א"כ הוי כחדר בפ"ע ולא אומרים שהוי בבית המרחץ.
ועתה אעלה את דברי האחרונים בזה
א. שו"ת שערי צדק יו"ד ס' קמ"ט (לרב מנחם מנדל פאנט) מלפני 150 שנה.– רק בזמנם שהמקוואות היו ממי גשמים , אך האידנא שהמקוואות מיים חיים ואין בהם סרחון.
והיינו- דלמד בפשיטות דתלוי אם אם המיים עצמם נקיים או מזוהמים, ורק במיים מזוהמים ומלוכלכים אז אמרינן שהמים חמים נפיש זוהמא
אך אי זה מים נקיים אף שהם חמים אין בהם נפיש זוהמא והבלא.
ב. תשורת ש"י תניינא סי' צה (לרבי שלמה יהודה טאבאק) מלפני 100 שנה – על פי הפרי מגדים דיש הבדל בין מקוה למרחץ, וכל מה שאסרו מים חמים הוא של מרחץ, אך בקוואות אף שהם חמים לא אמרינן בהו נפיש זוהמא והבלא.
עוד טעם הביא שם – דכל האיסור הוא רק במקום שחופפת ראשה וגופה במים האלו, אך אי זה רק מקווה טבילה בלי רחיצה אין בזה בעייה של נפיש זוהמא והבלא
והאידנא- כל המקוואות לא רוחצים באותם מיים שטובלים, אלא זה מיים מיוחדים אך ורק לטבילה ולא לרחיצה, ואין בזה נפשי הבלא וזוהמא.
ג. וכן מוכח מ-
ראש משביר או"ח סי' ג (לר' יוסף מודיליאנו) מלפני 200 שנה - דשם מדבר על מקוה של גברים האם מותרים בד"ת , ומביא שם חילוק בין אם זה בתוך המרחץ דאז אסור בגלל דנפיש זוהמא והבלא, אך אי זה בחדר בפ"ע אין בעייה של נפישה בלא וזוהמא, ובפשטות איייר במקוה חם דהא מדבר שם על מקווה של גברים שהוא בבית המרחץ , דמקווה כזה ודאי הוא חם [דאילו היה מדבר על מקוה נשים שמא זה מים קרים כהשו"ע שאסר מים חמים, אך בגברים מאן דכר שמיה דוודאי הוא מים חמים].
ד. ציץ אליעזר ח"ו סי' כה – ע"פ הפמ"ג דכל מה שאסרו הוא בבית המרחץ, אך במקוואות רגילים כהאידנא לא אסרו , ועוד מביא סברא של בעל
שמן למאור שהמקוואות של היום כיון שיש בהם מדרגות הוו חדר בפ"ע ואין בהם חשש של נפיש זוהמא והבלא.
