באנר תרומה

'מקרא' בתקיעות?

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
342
היום נודע לי שב'שמש צדקה' מאז ומתמיד היה מקרא, אשמח לדעת מה נהוג בעוד מקומות,
האם נהגו בו חכמי עדותינו בדורות הקודמים או בדורנו אנו?
מה מנהג פורת יוסף?
 
אני דווקא כן (במקו"א), ואולי זה בגלל שהרב המקרא היה מכוין בתקיעות והיה צורך ליידע את הבעל תוקע מתי אפשר להמשיך.
 
א. בספר דברי שלום דף סג וז'ל:
בני ספרד לא נהגו בזה ומ'מ מנהגו של רבינו [חכם שלום זצוק'ל] שהיה מקריא לפני התוקע את סדר התקיעות דמיושב
וגם את התקיעה הראשונה ואין לחשוש בזה להפסק.
ב. בספר נר ציון לרב בן סניור שליטא דף רמ'ט וז'ל:
וכן נהג רבי מרדכי בן שמעון זצוק'ל
 
מעניין
בכל שנות חיי עוד לא נתקלתי ב'מקרא' בבית כנסת ספרדי, למרות שהייתי בהמון מקומות.
הרב ברכץ הוא בעצמו המקרא במנין שלו וגם שם לא תוקעים בתפילת לחש ותוקעים בחזרה פעמיים גם בשביל הלחש
 
באשכול ההוא, גם אני שאלתי מי זה הרב ברכץ, ואיש לא הסביר
גם אני חיפשתי בעקבות הכתוב כאן, ומצאתי במכלול שהוא ממוצא אלג'יראי, למד בצרפת באקסלבאן, עלה ארצה ולמד בכולל לומז'ה וכולל חזון אי״ש, היה ראש ישיבת שערי רחמים בסנהדריה, והיום ראש כולל בבני ברק. (מקווה שהצלחתי לתמצת).
הרב ברכץ הוא בעצמו המקרא במנין שלו וגם שם לא תוקעים בתפילת לחש ותוקעים בחזרה פעמיים גם בשביל הלחש
מעניין מאד
ידעתי שיש מנהג בחלק ממרוקו (מכנאס ועוד) שאין תוקעים בלחש וכדעת מרן, אבל הם משלימים ל101 אחר המוסף, ולא תוקעים פעמיים בחזרה.

איך הם עושים את זה אצל הרב ברכץ? תשר״ת תש״ת תר״ת תשר״ת תש״ת תר״ת, או תשר״ת תשר״ת תש״ת תש״ת תר״ת תר״ת? (כל זה בהנחה שהם עושים כשל״ה ולא כמרן, כי להכפיל מדעת מרן זה פשוט, במלכיות תשר״ת שש פעמים בזכרונות תש״ת שש פעמים ובשופרות תר״ת כנ״ל).

האם הרב ברכץ הנהיג זאת משום מנהג (אלג'יריה?) או כהכרעה אישית שלו?

אני דווקא כן (במקו"א), ואולי זה בגלל שהרב המקרא היה מכוין בתקיעות והיה צורך ליידע את הבעל תוקע מתי אפשר להמשיך.
גם אני. אולי היינו באותו מניין (לא השנה). גם בשנה הראשונה שהם הנהיגו כך, הקריאו במוסף שברים ותרועה של תשר״ת בנפרד, והערתי לרב שזה לא בסדר כי גם לפי ר״ת שצריך לנשום ביניהם, אין לשהות יותר מכדי נשימה, וכן מפורש במשנ״ב. אז השיב לי שעשו זאת בשל הכוונות, כדי לכוון הן את כוונות השברים והן את כוונות התרועה, אבל לשנה אחרת הקריאו שברים תרועה ביחד).

ולגוף העניין, מו״ר הגר״י פרץ זצ״ל היה משבח את מנהג ההקראה, והיה טוען שאם אין מקרא אזי התוקע הרבה פעמים שוגה ותוקע תקיעות פסולות ואין מי שמחזיר אותו.
 
גם אני. אולי היינו באותו מניין (לא השנה). גם בשנה הראשונה שהם הנהיגו כך, הקריאו במוסף שברים ותרועה של תשר״ת בנפרד, והערתי לרב שזה לא בסדר כי גם לפי ר״ת שצריך לנשום ביניהם, אין לשהות יותר מכדי נשימה, וכן מפורש במשנ״ב. אז השיב לי שעשו זאת בשל הכוונות, כדי לכוון הן את כוונות השברים והן את כוונות התרועה, אבל לשנה אחרת הקריאו שברים תרועה ביחד).

ולגוף העניין, מו״ר הגר״י פרץ זצ״ל היה משבח את מנהג ההקראה, והיה טוען שאם אין מקרא אזי התוקע הרבה פעמים שוגה ותוקע תקיעות פסולות ואין מי שמחזיר אותו.

אם זה מניין של הרב פרץ זצ"ל, אז לא.
אבל אם זה במקו"א אז אולי כן, "שברים תרועה" נשמע לי מוכר.
איפה היית ? (אפשר בפרטי).
 
ראשי תחתית