מרן רה"י הגר"י עדס שליט"א בשנת תשע"ו על דרכו בהלכה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
קשה לי בשעה כזו להיכנס לעומק הנושא.
רק זוכר שאצלי בראש כעשר שנים שני סיפורים סותרים:
אחד שצעק על חבר שלי שלמד יביע אומר,
ומאידך שהביא ממנו דוגמא ללמדנות (כמצורף להלן בסיפור שסיפר הרה"ג אליהו בחבוט שליט"א, אך הרבה פעמים נמצאו בסיפוריו שינויים ממה שהיה במציאות, ולכן צ"ע).

הצג קובץ מצורף 4111
לא מובן מה הסתירה
הוא חשש שחבר שלך יתחיל לנהוג כאותו בחור שבסיפור
לגבי אמינות הסיפור השני, אציין רק שהובא סיפור זה בשם הראשל"צ שליט"א בהגדה ש"פ יחוה דעת
 
לא כ"כ נכון, מי שנשוי בדוקא לאשכנזיה,
מניין לך שזה בדוקא? אתה מכיר את כל הצעות השידוכין שלו?
וגם הוביל קו כזה לתלמידיו, ודאג שיהיו חמישים חמישים וכו'
חבל שאנשים כותבים בלי לדעת.
שמעתי ממרן הרב עדס שליט"א, שבתחילה רצה לפתוח ישיבה המיועדת רק לבני עדות המזרח, ואסף אליו קבוצת בחורים מהמשפחות הכי טובות, הבנים של כל הרבנים מפורת יוסף וכו', ואמר להם שברצונו לפתוח ישיבה. ואף אחד מהם לא רצה לבוא מחמת שזו היתה ישיבה ספרדית, והם רצו ללמוד בפוניבז'. ממילא הפתרון היחיד שהיה בזמנו הוא לעשות חצי חצי.
ולהזכירכם, בהוראת הרב שך, גם ישיבת מאור התורה נפתחה באותה צורה, אלא שזה לא החזיק מעמד אפילו שנה.
ומבטא תפילה וכו',
משום החמישים חמישים.
אין לי שיכנוז גדול מזה, תשאל את הגאון הרב שכנזי.
מה הקשר הרב שכנזי?
 
ואם מדברים כאן על הידידות בין הגר"י עדס שליט"א לגר"ע יוסף זצ"ל,
כידוע שהרב עדס היה מראשי המטה למען בחירתו של הגרע"י לראשל"צ,
ובסיום כהונתו של הגרע"י, הרב היה שבור מכך שלא יוכל לעשות עוד זיכוי הרבים עם הרכב מטעם המדינה וכו',
והרב עדס דאג לו לרכב ונהג לכל השנים הראשונות לאחר שסיים תפקידו.

ומאידך ההקדשה שהזכירו ביביע אומר,
זה לא מחמת שקול יעקב שילמו משהו להרב עובדיה יוסף,
אלא הכל היה משום הידידות שהיתה אז.

ויש עוד הרבה מה להאריך, ולא עת האס'ף.
 
ואם מדברים כאן על הידיות בין הגר"י עדס שליט"א לגר"ע יוסף זצ"ל,
כידוע שהרב עדס היה מראשי המטה למען בחירתו של הגרע"י לראשל"צ,
נכתב כבר.
ובסיום כהונתו של הגרע"י, הרב היה שבור מכך שלא יוכל לעשות עוד זיכוי הרבים עם הרכב מטעם המדינה וכו',
והרב עדס דאג לו לרכב ונהג לכל השנים הראשונות לאחר שסיים תפקידו.
נשמע מאוד מוזר, הרב עובדיה עוד לפנ"ז היה בעמדה יותר חזקה מבחינה כלכלית, והוא זה שסייע לרב עדס עם תורמים.
התהפך הגלגל?
 
יעויין כאן
 
יעויין כאן
א. רואים שם סיפורים שלא כ"כ נשמעים.
ב. אם הגרע"י היה צריך למכור את הקדיש בכדי שיוכל לתת להגרמ"ש שליט"א,
סימן שלא היה משופע כלכלית.
 
הוא סייע לרב עדס עם תורמים, לא שהוא תרם לו, ודוק.
לעצמו לא יכול לדאוג לתורמים, שהיה צריך לתרומותיו?!
ואתה מדבר כאילו המשכורת והפנסיה של רה"ר ודיין ותיק זה משכורת מינימום.... זה משכורת מאוד מאוד גבוהה.
 
ההקלטה הבאה תעשה לכם סדר...
מצורף תמלול נעשה ע"י מחשב מלא בשיבושים אבל פחות או יותר מובן
 

קבצים מצורפים

בשנת תשע"ו ניסו 11 בחורים לארגן "מרד" בישיבה קול יעקב בראשותו של חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הגאון הגדול רבי יהודה עדס שליט"א.

הם ערכו מסע הסברה בין הבחורים, שיש להישמע לפסיקתו של הראש"ל ר' יצחק יוסף, לפיה אין לבחורי ישיבה להדליק בישיבה נרות חנוכה, זאת בניגוד לעמדתו של ראש הישיבה הרב עדס.

11 הבחורים נזרקו מהישיבה, וראש הישיבה, הגאון רבי יהודה עדס מסר שיחה בהיכל הישיבה:

"אתם צריכים להבין, הרב עובדיה היה תלמיד חכם עצום, גאון וגדול בתורה, הוא סלל דרך בהלכה ובהשקפה, וגם אז, דבקנו בדרכנו והלכנו לאורם של רבותינו".

"למרות הממשיכים והדרכים השונות, אנחנו לא הולכים בדרך הזאת. אנחנו פה לא פותחים יביע אומר. יש לישיבה קו על פיו היא מתנהלת כבר עשרות שנים, והקו הזה ידוע לכולם".

סערת 'קול יעקב • הגר"א בקשי דורון: "אל תעזבו את הישיבה!"​

שני בחורים מישיבת 'קול יעקב' בראשות הגר"י עדס הגיעו להתייעץ עם הראשל"צ הגר"א בקשי דורון הודות הסערה בישיבתם ובפיהם שאלה, "האם יש מקום לעזוב את הישיבה?" • הסיפור המלא
resize

איתי גדסי
ח' בטבת תשע"ו, 20/12/15 07:59עודכן: 17/01/25 05:54

resize

סערת ישיבת 'קול יעקב': שני בחורים מישיבת 'קול יעקב' בראשות הגאון הגדול רבי יהודה עדס הגיעו להתייעץ עם הראשון לציון הגר"א בקשי דורון הודות הסערה בישיבתם ובפיהם שאלה, "האם יש מקום לעזוב את הישיבה?".

סערת 'קול יעקב' • כך הגיב ראש הישיבה הגר"י עדס על החשיפה ב'קול חי'

הגר"א הפתיע וענה להם בשלילה מוחלטת, כמו"כ, הם הופתעו לשמוע דברים ברורים בנושא "ראש הישיבה מוכר לנו עשרות בשנים, כמעמיד תלמידים ת"ח יראים ושלמים, וכמבין בנפש האדם", אמר הראש"ל והוסיף "כי אין להתייחס לסיפור ספציפי ושולי – והעיקר הוא הגדילה הרוחנית בתורה וירא"ש".

כזכור, אתר 'קול חי' חשף את הסערה בישיבת 'קול יעקב', כאשר 11 בחורים נזרקו מהישיבה על ידי ראש הישבה זאת בעקבות מרידתם בקו הנהוג בישיבה והליכתם אחרי פסקי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל.

בדברים שנשא ראש הישיבה הגר"י עדס הוא תקף את אותם בחורים ואמר כי "אתם צריכים להבין, הרב עובדיה היה תלמיד חכם עצום, גאון וגדול בתורה, הוא סלל דרך בהלכה ובהשקפה, וגם אז, דבקנו בדרכנו והלכנו לאורם של רבותינו".

הרב עדס המשיך ואמר כי "בטח עכשיו, למרות הממשיכים והדרכים השונות, אנחנו לא הולכים בדרך הזאת. אנחנו פה לא פותחים יביע אומר. יש לישיבה קו על פיו היא מתנהלת כבר עשרות שנים, והקו הזה ידוע לכולם".

לאחר מכן התברר כי דבר פרסום דבריו של ראש הישיבה באתר 'קול חי' הגיע לאוזנו, וכך סיפר מקורבו: "מרן ראש הישיבה שמע הבוקר שפרסמו את תוכן שיחתו אמש ברבים. חשבתי שיכעס אך הוא חייך ואמר שכך גם הצעירים ידעו מה הקו של הישיבה ולא יגיעו כאלו שלא מתאימים ללמוד בה".
 
ואצל מו"ח שליט"א ראיתי יביע אומר ישן נושן שכתוב בו יישר כח לרב יהודה עדס שנדב הוצאות הספר...

...

ומאידך ההקדשה שהזכירו ביביע אומר,
זה לא מחמת שקול יעקב שילמו משהו להרב עובדיה יוסף,
אלא הכל היה משום הידידות שהיתה אז.

...

הוא סייע לרב עדס עם תורמים, לא שהוא תרם לו, ודוק.

לא נדב הוצאת הספר,
אלא הגר"ע יוסף כתב לו הקדשה אות לידידותם.


מדובר ביבי"א ח"ו מהדו' תשל"ו, שם בשער נזכרו מספר ישיבות שסייעו בהדפסת הספר ואחת מהן היא קול יעקב,
אח"כ בעמודים הפנימיים כתב הרב מכתבי ברכה לכמה וכמה ישיבות, ואחת מהן היא קול יעקב אשר מעמידה תלמידים וכו',
ואח"כ בסיום הובאו שמות התורמים, וכולם אנשים פרטיים ולא מוסדות (שימו לב שהתורמים הראשונים הם הרב מרדכי שרעבי ואשתו).
מצ"ב.
 

קבצים מצורפים

  • הקדשה.jpg
    הקדשה.jpg
    336.6 קילובייט · צפיות: 12
  • שער.jpg
    שער.jpg
    140.4 קילובייט · צפיות: 12
  • רשימת התורמים.jpg
    רשימת התורמים.jpg
    583.5 קילובייט · צפיות: 12
לא כ"כ נכון, מי שנשוי בדוקא לאשכנזיה, וגם הוביל קו כזה לתלמידיו, ודאג שיהיו חמישים חמישים וכו' ומבטא תפילה וכו', אין לי שיכנוז גדול מזה, תשאל את הגאון הרב שכנזי.

איך מתחתנים בדווקא עם אשכנזיה ?
לוקחים בעלת מום, או מכוערת, או חולה ובלבד שתהיה אשכנזיה ?
ואיך מובילים קו כזה לתלמידים (אלו שאני מכיר משם, לא קיבלו אשכנזיה, ואפי' לא דמיינו לקבל - אולי רק בדמיון).

מבטא תפילה, האם הוא מחנך את תלמידיו (הספרדים) להתפלל במבטא אשכנזי ?

חמישים חמישים, זו לא טענה !
אם הישיבה לא היתה הכי טובה ורוצים לחזק אותה, מקבלים בחורים טובים.
ואם כיום במציאות (כך לפי בניו של הגר"ע יוסף, וכלל הבחורים הספרדים ע"פ רוב), ישיבה אשכנזית היא נחשבת יותר משום מה, אז במקום לשלוח את תלמידיו לשם, הוא הביא אותם אליו... פלא שהסכימו בכלל לבוא.
ואם הקו שהם רצו ע"מ שיסכימו לבוא, זה שהנוסח הקלאסי יהיה אשכנזי (ומי שלא רוצה שלא יעלה חזן), אז זה מאד מובן, וכי מה רצה הרב שיכנזי, שאשכנזים ילמדו בישיבה ספרדית ? - הספרדים שם רצו מאד (אני בטוח שרובם בודאי) ישיבה אשכנזית, אז בבקשה קבלו ישיבה אשכנזית.
לא כן ?
 
לפחות מרן הרב עדס מחנך את תלמידיו וצאצאיו בדרך שהוא מאמין בה ולא כאותם אלה שתלמידיהם מצוינים לחינוך שלהם אך כל משפחתם ידיהם חתניהם ונכדיהם צריכים לקבל חינוך אשכנזי מניסטריאלי וד"ל
 
לפחות מרן הרב עדס מחנך את תלמידיו וצאצאיו בדרך שהוא מאמין בה ולא כאותם אלה שתלמידיהם מצוינים לחינוך שלהם אך כל משפחתם ידיהם חתניהם ונכדיהם צריכים לקבל חינוך אשכנזי מניסטריאלי וד"ל

אל תהיה פתי (מכיר אותם אישית - אילו רק יכלו)...
 
לפחות מרן הרב עדס מחנך את תלמידיו וצאצאיו בדרך שהוא מאמין בה ולא כאותם אלה שתלמידיהם מצוינים לחינוך שלהם אך כל משפחתם ידיהם חתניהם ונכדיהם צריכים לקבל חינוך אשכנזי מניסטריאלי וד"ל (כפי הידוע לי הרבה מנכדיו לומדים בישיבת קול יעקב}
 
נקודה למחשבה! מאד מעניין שרוב ככל גדולי ישראל הספרדים {הגרב"צ הגר"י צדקה הגר"י מועלם זיע"א וכל סלתה ושמנה של משפחות מיסדי ישיבת פורת יוסף וגדולי תלמידיה כדוגמת שיבל"א הגר"א סאלים שליט"א ומרן הגר"י עדס שליט"א ועוד} מהדור האחרון "טעו" וחינכו לישיבישקייט מלבד מרן הגרע"י שהוא היחיד שלא טעה בזה
מי חכם ויבן את זאת!!!
בקיצור חבל ליפול שולל לקמפיין זול
 
נקודה למחשבה! מאד מעניין שרוב ככל גדולי ישראל הספרדים {הגרב"צ הגר"י צדקה הגר"י מועלם זיע"א וכל סלתה ושמנה של משפחות מיסדי ישיבת פורת יוסף וגדולי תלמידיה כדוגמת שיבל"א הגר"א סאלים שליט"א ומרן הגר"י עדס שליט"א ועוד} מהדור האחרון "טעו" וחינכו לישיבישקייט מלבד מרן הגרע"י שהוא היחיד שלא טעה בזה
מי חכם ויבן את זאת!!!
בקיצור חבל ליפול שולל לקמפיין זול
איזה קמפיין ?
 
נקודה למחשבה! מאד מעניין שרוב ככל גדולי ישראל הספרדים {הגרב"צ הגר"י צדקה הגר"י מועלם זיע"א וכל סלתה ושמנה של משפחות מיסדי ישיבת פורת יוסף וגדולי תלמידיה כדוגמת שיבל"א הגר"א סאלים שליט"א ומרן הגר"י עדס שליט"א ועוד} מהדור האחרון "טעו" וחינכו לישיבישקייט מלבד מרן הגרע"י שהוא היחיד שלא טעה בזה
מי חכם ויבן את זאת!!!
בקיצור חבל ליפול שולל לקמפיין זול
מה כוונתך חינכו לישיבישקייט?
 
ישיבישקיט הוא לא רק סגנון דיבור או לבוש אמנם גם זה חשוב אך העיקר הוא הלך המחשבה
ובאמת כבר שנים שהנני תמה על אותם אלה שבעצם רוצים לכפות על כל הציבור הספרדי מהקצה עד הקצה לנהוג ולהורות ע"פ פסקי מרן הגרע"י
{דבר שמרן הגרע"י אף פעם לא הזכיר ולא דרש רק אמר את דעת תורתו הקדושה והיה בידידות מופלאה עם החולקים עליו [הגרב"צ והרב מזוז ותלמידיו]}
א. מדוע יכול להיות חזו"א משנ"ב הגריש"א הגרש"ז הגרי"י פישר הרב וואזנר הגר"נ קרליץ ועוד כל אחד דעתו הק' בהלכה אמנם אצל הספרדים אין דבר מלבד הגרע"י שכביכול דעתו היא היחידה השלטת אצל הספרדים ואין דעה בילתו
ב. מה היה עד בואו של מרן הגרע"י וכי כל גדולי התורה הספרדים הנוראיים בגאונותם חסידותם וקדושתם "טעו" אוי לנו אם נאמר כן
כל בר דעת מבין שהסיבה שמרן הגר"י עדס שליט"א נהג כפי שנהג הוא משום שהנהגתם של בחורים אלו מגיעה מקמפיין שבא לבטל כל דעה שאינה דעתו של מרן הגרע"י
 
א. מדוע יכול להיות חזו"א משנ"ב הגריש"א הגרש"ז הגרי"י פישר הרב וואזנר הגר"נ קרליץ ועוד כל אחד דעתו הק' בהלכה אמנם אצל הספרדים אין דבר מלבד הגרע"י שכביכול דעתו היא היחידה השלטת אצל הספרדים ואין דעה בילתו
בחוג חזו"א נוהגים כלפי דעות אחרות בביטול גמור, הרבה יותר מאשר אצל חוג תלמידי הגרע"י.
 
נכון! אבל זה חוג מאד מצומצם מה גם שלא עמלים להפיץ בכל שיעור לאנשים שלא העמיקו מספיק בסוגיות {בעלי בתים ואברכים שלא מכירים את הסוגיא וההיסטוריה על בוריה} כביכול הבא"ח לא מספיק טוב
בציבור הרחב יש לגיטימציה לכלל הדעות
 
שכל גדולי הרבנים טועים כביכול חוץ מ.....
אם נדון קצת לכף זכות נראה לומר
שה''קמפיין'' הוא כמו שקבלו את הוראת מרן השו''ע, כך (הם רוצים לומר ש)קבלו את הוראת הרב עובדיה,
לא חושב (אולי אני טועה, אבל אני מנסה לדון לכף זכות) שיש למישהו כוונה למחוק אחרים
כמו שהשו''ע לא רצה למחוק ראשונים אחרים שחלק עליהם ולהגיד שטעו, כך רוצים לשחזר את ה'מרן' החדש ... הם
כמובן, שכל זה 'חידוש' עצום, ואין בימינו מי שיכול לחדש פסיקה חדשה וכו', וכמובן שאינו נכון לדינא, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות
 
השו"ע כתב את דעתו לאחר מכן בני א"י קיבלו את דעתו כמרא דאתרא
אך ודאי שלא בא לבטל שום דעה
{וכי יעלה בדעת מאן דהו שמרן המחבר בא לבטל דעת הרמב"ם או הרי"ף במקום שלא פסק כמותם}
 
השו"ע כתב את דעתו לאחר מכן בני א"י קיבלו את דעתו כמרא דאתרא
אך ודאי שלא בא לבטל שום דעה
{וכי יעלה בדעת מאן דהו שמרן המחבר בא לבטל דעת הרמב"ם או הרי"ף במקום שלא פסק כמותם}
כנ''ל הם טוענים על הרב עובדיה
כמובן, שזה לא נכון
לפי דעתי גם הדרך של תלמידי החזון איש לא בהכרח הכי נכונה שיש, וגם החזו''א בעצמו הרי היה מאוד עצמאי וחידש את דרכו שלו, וא''כ זה לא בדיוק כמו מה שנוהגים תלמידיו וכו'. אכמ''ל.
אבל עדיין נראה דיש הבדל, כי לתלמידי החזון איש אין הרבה תעמולה ויח''צ, בניגוד ל..., שכותבים הרבה ספרים ע''ז וספריהם בכל מקום, ודוקא אנשים תמימים נמשכים לזה וכו', אבל זה כבר נושא יותר עקרוני, ולא קשור לאשכול על הרב עדס ועמדותיות ההלכתיות ...
 
מדובר ביבי"א ח"ו מהדו' תשל"ו, שם בשער נזכרו מספר ישיבות שסייעו בהדפסת הספר ואחת מהן היא קול יעקב,
אח"כ בעמודים הפנימיים כתב הרב מכתבי ברכה לכמה וכמה ישיבות, ואחת מהן היא קול יעקב אשר מעמידה תלמידים וכו',
ואח"כ בסיום הובאו שמות התורמים, וכולם אנשים פרטיים ולא מוסדות (שימו לב שהתורמים הראשונים הם הרב מרדכי שרעבי ואשתו).
מצ"ב.
אגב בספר פאר הדור שהוציא תלמיד הגר"י יוסף יש איזכור רב על פועלו וקשריהם המרובים של מרנן הגרע"י זצוק"ל ושיבל"א הגר"י עדס
 
כנ''ל הם טוענים על הרב עובדיה
כמובן, שזה לא נכון
לפי דעתי גם הדרך של תלמידי החזון איש לא בהכרח הכי נכונה שיש, וגם החזו''א בעצמו הרי היה מאוד עצמאי וחידש את דרכו שלו, וא''כ זה לא בדיוק כמו מה שנוהגים תלמידיו וכו'. אכמ''ל.
אבל עדיין נראה דיש הבדל, כי לתלמידי החזון איש אין הרבה תעמולה ויח''צ, בניגוד ל..., שכותבים הרבה ספרים ע''ז וספריהם בכל מקום, ודוקא אנשים תמימים נמשכים לזה וכו', אבל זה כבר נושא יותר עקרוני, ולא קשור לאשכול על הרב עדס ועמדותיות ההלכתיות ...
לי נראה שכל הנושא על הרב עדס נולד מזה שכביכול הוא צריך לחפש לגיטימציה לדעותיו
וזה מגיע מכח מה שנת' לעיל
 
ראשי תחתית