מתי בעצם נולד יצחק ?

אלישמע

חבר בכיר
הצטרף
10/4/25
הודעות
2,008
בפרשת לך לך (יז כא) הקב"ה מצוה את אברהם למול, ומבטיחו "ואת בריתי אקים את יצחק אשר תלד לך שרה למועד הזה בשנה האחרת".
ובאותו יום אברהם מקיים המצוה ומל (שם כג).
כעבור שלשה ימים (יום שלישי למילתו) מבטיחו המלאך (יח יד) "למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן". ופרש"י (להלן כא ב): "שרט לו שריטה בכותל ואמר לו, כשתגיע חמה לשריטה זו בשנה האחרת תלד". ע"כ.
נמצאו שני הבטחות זהות (שנה הבאה יהיה לך בן) על שני תאריכים שונים. היתכן ?
(איברא, שרש"י בדוכתין פירש, לאותו מועד שקבעתי לך אתמול, ולפ"ז לק"מ).
רמז: צריך לפתוח את הראש.
 
נראה לי ששאלתי לא הובנה.
אברהם התבשר פעמיים (בהפרש של 3 ימים) "שנה הבאה בעת הזו יהיה לך בן".
הפעם הראשונה היתה ע"י הקב"ה ביום שמל, והפעם השניה היתה כעבור ג' ימים (ביום הג' למילתו כשהוציא חמה מנרתיקה) ע"י המלאך.
אם נדבר בתאריכים, אז אם המלאך היה בט"ו בניסן, הרי שהשם היה בי"ג ניסן, ואם המלאך היה בא' תשרי, הרי שהשם היה בכ"ח אלול.
אז מתי נולד יצחק, שנה אחרי התאריך הראשון, או שנה אחרי התאריך השני ?
 
אברהם התבשר פעמיים (בהפרש של 3 ימים) "שנה הבאה בעת הזו יהיה לך בן".
הכוונה בהבטחה הראשונה והשניה "בתקופה הבאה יהיה לשרה בן" מסוכות או יוה"כ לפסח (ובניסן נברא העולם ולכן חשיב שנה אחרת), או מפסח לפסח והכוונה "שנה הבאה בחג זה". ואין הכוונה לאותו התאריך ממש. זה לפי רש"י. לתוס' ר"ה יא ד"ה אלא, הכוונה בחלק מהמדרשים שבו ביום נימול ובו ביום באו מלאכים והכוונה באמת לשנה הבאה באותו היום.
 
הכוונה בהבטחה הראשונה והשניה "בתקופה הבאה יהיה לשרה בן" מסוכות או יוה"כ לפסח (ובניסן נברא העולם ולכן חשיב שנה אחרת), או מפסח לפסח והכוונה "שנה הבאה בחג זה". ואין הכוונה לאותו התאריך ממש. זה לפי רש"י. לתוס' ר"ה יא ד"ה אלא, הכוונה בחלק מהמדרשים שבו ביום נימול ובו ביום באו מלאכים והכוונה באמת לשנה הבאה באותו היום.

אבל לשון הפסוק: "למועד הזה בשנה האחרת", ואידך: "שוב אשוב אליך כעת חיה" (שריטה שרט לו בקיר וכו').
ושים לב; אני לא שואל על המח' בין פסח לר"ה, אני שואל על סתירה בין שני פסוקים בהפרש של ג' ימים בלבד (מי"ח עד כ', או מכ' עד כ"ג).
 
נראה פשוט שכעת חיה מתייחס לשעה ביום ולכן הוצרך לשרוט שריטה על הקיר, דאילו לעניין התאריך לא מועיל שריטה על הקיר מידי
משא"כ למועד מתייחס אך ורק לתאריך
ואין לדבריי מקור שידוע לי על כן אם שגיתי אתי תלין וכו'
 
נראה פשוט שכעת חיה מתייחס לשעה ביום ולכן הוצרך לשרוט שריטה על הקיר, דאילו לעניין התאריך לא מועיל שריטה על הקיר מידי
משא"כ למועד מתייחס אך ורק לתאריך
ואין לדבריי מקור שידוע לי על כן אם שגיתי אתי תלין וכו'

לשון רש"י: כשתגיע חמה לשריטה זו בשנה האחרת תלד.
משמע תעבור שנה שלימה, ובשעה הנוכחית (שנה מעת לעת) שרה תלד.
 
אינני בטוח שהדיוק ברור לי כל הצורך, השריטה לא שייכת כלל לתאריך [אא"כ כת"ר יחכימני בזה שכן אך ממה שידוע לי השריטה היא רק לעניין השעה ביום], בשנה האחרת פירושו "שנה שלמה" ו"מעת לעת" ?
 
ועוד שבלשון הכתוב בפסוק הראשון כתוב למועד הזה ובפסוק השני כתוב רק למועד, ובפסוק הראשון אין כלל התייחסות לשעות רק בשני פירש רש"י כן
 
ראשי תחתית