אמונה תמימה: טוב או לא?

איש מאסף

חבר קבוע
הצטרף
29/11/24
הודעות
250
ידוע כי ישנם כאלו שיש להם אמונה תמימה.
הם אינם דורשים ואינם חוקרים, מאמינים במה שספרו להם הוריהם ותו לא.

זה מוצג תמיד כמעלה גדולה.
אך האם אין בזה גם חסרון מסוים?

יושב לו דייג הודי במאוריציוס, ומאמין בכל ליבו בברהמה ובוישנו, ולא שואל שום שאלה.
ככה אבא אמר לי. יש אלים גדולים מסוגים שונים, לאחד מהם יש אוזני פיל, השני עם זנב, והם מנהלים את מה שזז פה.
יש בזה חסרון? יש תביעה כלפיו?
 
דבר ראשון לאורך הדורות זאת היא הוראת הגדולים ובייחוד החפץ חיים להאמין באמונה פשוטה ותמימה ומוטב להאמין בצורה כזאת ולא להיכנס להתפלספויות למיניהם, ובמיוחד בדורות האחרונים שהורו לא ללמוד את מורה נבוכים ושער הייחוד בחובת הלבבות.
דבר שני אני יודע שהרב שך אמר שהמשיח יבוא בזכות האמונה הפשוטה ותמימה של הזקנות הספרדיות (לא זוכר את הניסוח המדויק...).
 
דבר שני אני יודע שהרב שך אמר שהמשיח יבוא בזכות האמונה הפשוטה ותמימה של הזקנות הספרדיות (לא זוכר את הניסוח המדויק...).
מפורסם שרבין היה אצלו והוא אמר לו שבגזרות השמד בספרד היהודים הפשוטים בעלי האמונה התמימה עמדו בניסיון בגבורה.
ולכן אנחנו הולכים עם הליכוד...
 
אין ספק שתמימות אין פירושה טיפשות.
תמימות פירושה העדר תשוקה לפרש את הדברים ולחדור לעומקם.
אדם שבשכל ישר מבין שהעולם כל כך נפלא ומורכב שחייב להיות מישהו גדול יותר שברא אותו.
אדם שמבין שבשכל ישר מבין שלא יכול להיות ש600,000 איש עמדו תחת הר וראו מראות אלוקים, קבלו תורה ונכנסה בהם יראת שמים, ואין איש מעומדי אותו מעמד שאומר הייתי שם וזה לא בדיוק היה כך, או מישהו שקיבל מאבותיו אחרת [בניגוד לסיפורי מוחמד והגמל, או לישו שנולד לטעותם מבתולה שאין איש יכול להכחיש ועל אחת כמה וכמה לאמונות המזרח].
אדם שבשכל ישר מבין שמה שמתרחש עם כלל ישראל הוא בוודאי לתכלית נפלאה וטובה אבל מאידך אין לנו שום מושג על מה היא ומה צורתה.
אדם כזה איננו תמים. להיפך הוא "ישר" ותמימות הולכת תמיד עם ישרות כמו שרואים באיוב ועוד.
זאת הנקראת אמונה תמימה, התמימות נגמרת כאשר מתחילים לחקור ולהתעמק להקשות ולעסוק בדברים שבין כך אין לנו תשובות ברורות עליהם, וכאשר מכופפים את כל הזהות ותפיסת העולם למה שמבינים בשכל, כאן יש העדר תמימות.
לפעמים שואלים איפה היה אלוקים בשואה, זאת גם שאלה שיושבת על הנחת יסוד שלוקה בהעדר "תמימות", משום שהשואל מניח שהוא יודע דרכי ה', ומה שהוא לא מבין ולא הגיוני הוא קושיא על האמונה, אך האמת שמעולם לא הובטחנו שנבין קצות דרכיו ודרכי הנהגתו, רק הבטחנו שהוא ישנו ושיש לו תכלית להיטיב בסופו של דבר, אך להבין כיצד מה שאנו רואים משרת או מוליך אל הטוב, זה בדיוק דוגמא ברורה לחוסר תמימות.
[לא שה"אלוהים" שלהם - היינו האדם הושיע אותם בשואה, ויושיע אותם בעתיד אם תתרגש ח"ו שואה, לא האמריקאים ולא הגרמנים ה"מתורבתים"]
 
ראשי תחתית