ויצא מי התיר לרחל לגלות את הסימנים ללאה אחותה?

באנר תרומה

מאמין בניסים

חבר קבוע
הצטרף
7/1/25
הודעות
606
רש"י בראשית כ"ט כ"ה "ויהי בבקר והנה היא לאה. אֲבָל בַּלַּיְלָה לֹא הָיְתָה לֵאָה, לְפִי שֶׁמָּסַר יַעֲקֹב סִימָנִים לְרָחֵל, וּכְשֶׁרָאֲתָה רָחֵל שֶׁמַּכְנִיסִין לוֹ לֵאָה אָמְרָה: עַכְשָׁו תִּכָּלֵם אֲחוֹתִי, עָמְדָה וּמָסְרָה לָהּ אוֹתָן סִימָנִים (מגילה י"ג)", עכ"ל.

וצ"ע, אמנם רחל היתה צדקנית ונהגה בויתור כלפי אחותה, אך מי התיר לה למסור את הסימנים שקיבלה מיעקב?
 
שאלה יפה גם אני נתקשיתי בזה.
אלא שיש לומר שלא נדרה לו נדר שלא תגלה. ועיקר הקושיא שעשתה מעשה לכאורה חמור שיש לו השלכות שינשא למי שלא רצה, ואם משום הא הרי יכול לטעון למקח טעות ולא הזיקתו ממש.
וביותר יש לה לחוש לבושת אחותה.
וכבר לימד אותה יעקב שם בגמרא שגם לצדיקים לפעמים מותר לפעול ברמאות. ואף שדיבר בנידון אחר הרחיבה הדברים גם למקרה כמו שלה.
[ואף שלקחה סיכון שיעקב יכעס ולא ירצה אותה יותר בושת אחותה עמדה לנגד עיניה - ונלע"ד שאדרבא בגלל מעשה זה יתכן ויעקב רצה אותה אף יותר שנתבררה מעלתה וצדיקותה במעשה זה גם שלקחה סיכון שלא לבייש אחותה וגם לעניין צניעותה כמו שאמרו שם בגמרא שבזכות צניעותא וכו'].
 
שמעתי פעם ממשפיע חסידי
שהיא ראה ברוה"ק שמלאה גם צריכים לצאת שבטים ובכל מקרה יעקב ישאנה.
ועוד - ידעה והכירה את נפש יעקב שהוא יראה בכך גזירת שמיים ולא יצטער.

לענ"ד ידעה שיעקב יסכים לישא אותה,
ואמנם לאח"מ לא אמר קידושי טעות אלא נשא אותה, והחזקוני אומר שחזר ובעל אותה לשם קידושין.
רק אולי הסימנים היו בשביל שידע לקראת מה הוא הולך, שלא יהיו לו הפתעות, ורחל הבינה שהיא תתבייש ולכך נמלכה וגילתה לה.
עכ"פ הקושיא מאד חזקה, והציקה לי שנים, (ואפשר לומר גם היום).
 
בגמרא במגילה יג מבואר להדיא שהסימנים נמסרו בדיוק למנוע תרחיש כזה שלאה תהיה לפניה, [ולא שתהיה במקומה אפילו, אלא שתהיה לפניה] א"כ כל תכלית הסימנים הייתה למנוע זאת, ועתה הוא הזמן להשתמש בהם, ולכן לענ"ד התירוצים שיעקב היה שמח בזה וכו' קצת דחוקים.
ולענ"ד הקלושה - הביאור בזה הוא, דהנה בבסיס ההנחה שבסופו של דבר יוכלו יעקב ורחל להינשא, ולא יכשיל לבן את הדבר לגמרי, [שהרי בידו היה למנוע ממנה לגמרי להינשא ליעקב], עמדה התפיסה של שניהם שכך הוא רצון ה' שמרחל יקומו שבטי ישראל, ובוודאי משמים יסייעו בדבר, והסימנים לא היו אלא השתדלות מוכרחת.
אך כאשר רחל ראתה שלאה מוכנה להיכנס ליעקב, ולהשתתף באותו מעשה רמאות, הבינה בהכירה את אחותה וצדקותה, שכבר אין כאן רק מעשה שטן של לבן, אלא מהלך אלוקי, שהרי עם מעשה רמאות של לבן גרידא, לאה לא הייתה משתפת פעולה ויהי מה.
וטעמה של לאה מבואר במדרש (בר"ר ע יט) - שהיה ממש כמו שיעקב אמר ליצחק "אנוכי עשיו בכורך", וביאור הדברים, שמה שאתה מחפש אצל עשיו נמצא אצלי, ואין כאן שקר רק מראה מקום [כיו"ב מבואר בקידושין מח מט, גיטין סה, ב"ב קסה ועוד], כך לאה טענה כלפי יעקב, השבטים שאתה מחפש להביא לעולם, נמצאים אצלי ולא אצל רחל, וכך היה באמת רצון ה', שהשבטים הראשונים יצאו ממנה, ולא כפי שסברו רחל ויעקב.
ואם לא הייתה לאה מבינה כן מלכתחילה הייתה ודאי מסרבת ונמנעת מזה, אלא שהיה ברור לה שכך הוא רצון ה', ובראות רחל את הסכמתה הבינה שכך הוא מהלך הדברים, וא"כ אין לה מה להרוויח כי זה רצון ה', ושוב כל ההבדל הוא אם לאה תתבייש או לא, ונוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים.
 
שמעתי ביאור נפלא.
הסימנים שיעקב מסר לרחל היו דיני המצוות של הנשים - נדה חלה והדלקת הנר - שיעקב לימד את רחל לקראת נישואיהם, ורחל לא ידעה שהם בתורת סימנים, אלא חשבה שלימד אותה כדי שתדע את הדינים, וכשראתה שלאה עומדת להינשא למדה את לאה את הדינים כדי שתדע אותם, והיא כלל לא ידעה שהיא מוסרת בכך את הסימנים, ויעקב אכן שאל את לאה שאלות בהלכות הנ"ל וראה שהיא יודעת ולא חשב שהחליפו את אשתו.
לפי"ז מסבירים ג"כ איך לאה אומרת לרחל "המעט קחתך את אישי" וכו', ולכאו' זו כפיות טובה שהיא למדה אותה את הסימנים ולולי זה יעקב היה מגלה שהיא לא רחל? ולפי"ז א"ש, שלאה כלל לא ידעה שזה סימנים מיוחדים שיעקב נתן לרחל כדי שלא יחליפו אותה, אלא חשבה שרחל סתם לימדה אותה את הדינים.
 
שמעתי ביאור נפלא.
הסימנים שיעקב מסר לרחל היו דיני המצוות של הנשים - נדה חלה והדלקת הנר - שיעקב לימד את רחל לקראת נישואיהם, ורחל לא ידעה שהם בתורת סימנים, אלא חשבה שלימד אותה כדי שתדע את הדינים, וכשראתה שלאה עומדת להינשא למדה את לאה את הדינים כדי שתדע אותם, והיא כלל לא ידעה שהיא מוסרת בכך את הסימנים, ויעקב אכן שאל את לאה שאלות בהלכות הנ"ל וראה שהיא יודעת ולא חשב שהחליפו את אשתו.
לפי"ז מסבירים ג"כ איך לאה אומרת לרחל "המעט קחתך את אישי" וכו', ולכאו' זו כפיות טובה שהיא למדה אותה את הסימנים ולולי זה יעקב היה מגלה שהיא לא רחל? ולפי"ז א"ש, שלאה כלל לא ידעה שזה סימנים מיוחדים שיעקב נתן לרחל כדי שלא יחליפו אותה, אלא חשבה שרחל סתם לימדה אותה את הדינים.
רש"י בראשית כ"ט כ"ה "ויהי בבקר והנה היא לאה. אֲבָל בַּלַּיְלָה לֹא הָיְתָה לֵאָה, לְפִי שֶׁמָּסַר יַעֲקֹב סִימָנִים לְרָחֵל, וּכְשֶׁרָאֲתָה רָחֵל שֶׁמַּכְנִיסִין לוֹ לֵאָה אָמְרָה: עַכְשָׁו תִּכָּלֵם אֲחוֹתִי, עָמְדָה וּמָסְרָה לָהּ אוֹתָן סִימָנִים (מגילה י"ג)", עכ"ל.

מבואר להדיא דלא כמשנ"ת.
 
רש"י בראשית כ"ט כ"ה "ויהי בבקר והנה היא לאה. אֲבָל בַּלַּיְלָה לֹא הָיְתָה לֵאָה, לְפִי שֶׁמָּסַר יַעֲקֹב סִימָנִים לְרָחֵל, וּכְשֶׁרָאֲתָה רָחֵל שֶׁמַּכְנִיסִין לוֹ לֵאָה אָמְרָה: עַכְשָׁו תִּכָּלֵם אֲחוֹתִי, עָמְדָה וּמָסְרָה לָהּ אוֹתָן סִימָנִים (מגילה י"ג)", עכ"ל.

מבואר להדיא דלא כמשנ"ת.
מסכים שזה לא הפשטות.
אבל עדיין לכאו' אינו ראיה גמורה, כי ייתכן שחששה שלא תדע את ההלכות, וממילא תכלם מיעקב, ולכן לימדה אותה את ההלכות.

ואגב - יש למשהו תשובה אחרת על השאלה הנ"ל
איך לאה אומרת לרחל "המעט קחתך את אישי" וכו', ולכאו' זו כפיות טובה שהיא למדה אותה את הסימנים ולולי זה יעקב היה מגלה שהיא לא רחל?
 
אם כמו שכתבתי לעיל אולי יש ליישב - שרחל ולאה שתיהן הבינו שיש כאן מהלך אלוקי, וגם אם בתחילה היתה רחל צריכה לסמוך על לאה שהיא רואה את הדברים נכוחה, מ"מ אחרי שאיסתייעא מילתא ונולדו מלאה ששה שבטים, כבר היה ברור שהיא הראשונה שזכתה לבנות את בית ישראל, ואם כן שפיר שייך שתקרא לו אישי, שהרי גם אם לא היתה מוסרת את הסימנים הקב"ה היה מגלגל שלאה תהיה הראשונה, וידוע דברי הגר"א ששוא הוא עסק בני אדם בעניין השידוך והכל בזה מאת השם.
ומה שגרמה לה צער באופן אמירת הדברים, יתכן שזה היה על מנת לגרום לה להתפלל וכמעשה חנה ופנינה.
 
בפשטות בפשטות, הכוונה כיום הוא אישי, זאת עובדה.
את לקחת אותו (בצדק, כי את העיקר), אבל כיום אישי אצלך, מה את רוצה, גם את הדודאים ?
יש מחיר. - שלם וקח.
 
וצ"ע, אמנם רחל היתה צדקנית ונהגה בויתור כלפי אחותה, אך מי התיר לה למסור את הסימנים שקיבלה מיעקב?
למדה זאת מיעקב עצמו שנהג במרמה לקבל את הברכות מאביו.

וכמו שמובא במדרש רבה שענתה לאה ליעקב בבוקר.

1764512087687.png


ואם בשביל "לקבל" ברכות רימה את אביו, כל שכן בנידון דידן לא לבייש פני אחותה.
 
זה כתוב על לאה שהסבירה ליעקב בבוקר מי התיר לה עצמה לרמות אותו, ולא על רחל וכמו שהבאתי לעיל בהרחבה טעם העניין.
רחל עצמה דיברה עם יעקב מפורשות בדיוק על מצב זה שבו לאה תקדים אותה, ובדיוק עבור מצב זה הוא נתן לה את הסימנים, זה לא דומה ליעקב שלא נאמר לו במפורש על ידי אביו שלא ירמה אותו ושלא יקדים לעשיו, ולא נמסרו לו סימנים למנוע מצב זה.
 
בפשטות בפשטות - כל מה שהוא אישך היום זו אכן עובדה, והיא נעשתה רק מחמת הוויתור האצילי שלי, אם כן זו לא יכולה להיות טענה נגדי שלקחתי אותו.

נכון, אבל אחרי שאני אשתו יש לי גם זכויות.
ובחזקוני כתב קצת יותר (אולי לא תאהב) "המעט קחתך את אישי, שהרי אנכי נשאתי לו תחילה ואת נעשית צרתי".
 
לכאורה השאלת מתחזקת יותר על פי הרמב"ם שאסור לגלות סוד וכו'
וידוע הביאור של ר' שלום שבדרון בספרו על התורה שרחל הכירה את יעקב שאף הוא היה מסכים לגלות שכל מה שהם עשו תנאי זה שהחתונה תהיה בצנעה ולא היה בושה ללאה אך כיון שהחתונה בפרסיא גם יעקב יסכים לזה
 
נכון, אבל אחרי שאני אשתו יש לי גם זכויות.
ובחזקוני כתב קצת יותר "המעט קחתך את אישי, שהרי אנכי נשאתי לו תחילה ואת נעשית צרתי".
בוודאי שמה שכתוב בתורה ביאורו הוא כמו שכתב החזקוני וכפי שהבין הרב במערבא אמרי וכפי שהבין כת"ר.
רק אני באתי לפרש מה תמוה בזה - שהרי לאה נישאת תחילה אך ורק מחמת הויתור האצילי של רחל, ואיך אפשר לבוא בטענה לרחל שהיא רק צרה, כאילו היא עושה עוול וגוזלת מה שאינו שלה, בעוד שההיפך הוא הנכון, ולכן לענ"ד לומר "גם לי יש זכויות" זה נכון כלפי כל אחת אחרת, אבל לא כלפי זו שויתרה לה, מה שלא היתה מחויבת כלל לעשות, ועשתה זאת להדיא נגד רצונו של יעקב.
על זה טענתי לעיל שמשעה שלאה הסכימה להנשא ראשונה ליעקב, התברר גם לרחל שכך הוא רצון ה', ובהכירה את אחותה היה ברור לה שלא תעשה כן אם אין לה ידיעה או נבואה ברורה שכך רצונו, על כן היה ברור לשתיהן שכך רצונו יתברך והיא ראויה להעמיד תחילה את בית ישראל, ולכן לא היה חשש רמאות וגילוי סוד במסירת הסימנים, וזהו שורש טענת לאה המעט קחתך אחר ששנינו מודים שלפי האמת ורצון ה' הוא אישי לפני שהוא אישך.
רק נותר לברר מדוע היה צורך לומר לה זאת ולגרום לה צער, ומה היה חסר שתאמר לה רק על הדודאים, ועל זה העליתי השערה שהיא רצתה לגרום לה להתפלל וכמעשה פנינה.
 
שמעתי ביאור נפלא.
הסימנים שיעקב מסר לרחל היו דיני המצוות של הנשים - נדה חלה והדלקת הנר - שיעקב לימד את רחל לקראת נישואיהם, ורחל לא ידעה שהם בתורת סימנים, אלא חשבה שלימד אותה כדי שתדע את הדינים, וכשראתה שלאה עומדת להינשא למדה את לאה את הדינים כדי שתדע אותם, והיא כלל לא ידעה שהיא מוסרת בכך את הסימנים, ויעקב אכן שאל את לאה שאלות בהלכות הנ"ל וראה שהיא יודעת ולא חשב שהחליפו את אשתו.
לפי"ז מסבירים ג"כ איך לאה אומרת לרחל "המעט קחתך את אישי" וכו', ולכאו' זו כפיות טובה שהיא למדה אותה את הסימנים ולולי זה יעקב היה מגלה שהיא לא רחל? ולפי"ז א"ש, שלאה כלל לא ידעה שזה סימנים מיוחדים שיעקב נתן לרחל כדי שלא יחליפו אותה, אלא חשבה שרחל סתם לימדה אותה את הדינים.
כמדומני שכך אמר ר' חיים שמואלביץ
 
ראשי תחתית