נוסח ''על הניסים''

הצטרף
4/1/25
הודעות
605
הנה נודע בשערים דבריו של הבית יוסף בסימן תרפב על הנוסח חשמונאי בפתח או בחיריק הבית יוסף שם לא הכריע
בנוסח על הניסים עם ו או בלי הטור והשו''ע גורסים על בלי ו'
ובזה תימא על עטרת ראשנו מרן הגר''ע זצוק''ל שלכא' נטה קו מדברי השו''ע
אשמח לראות דעתכם בענין
 
בנוסח על הניסים עם ו או בלי הור והשו''ע גורסים על בלי ו'
ובזה תימא על עטרת ראשנו מרן הגר''ע זצוק''ל שלכא' נטה קו מדברי השו''ע
אשמח לראות דעתכם בענין
אין ראיה מדברי השו"ע שרק נקט דין על הניסים ולא בא להורות גרסאות בכך.

ובפרט שרבים מהאחרונים כתבו כן ולא עלתה בדעת אף אחד מהם שזה נגד מרן השו"ע.

1765960478091.png
 
אין ראיה מדברי השו"ע שרק נקט דין על הניסים ולא בא להורות גרסאות בכך.

ובפרט שרבים מהאחרונים כתבו כן ולא עלתה בדעת אף אחד מהם שזה נגד מרן השו"ע.

הצג קובץ מצורף 14617
רק לחשוב אם זה היה הפוך...
מה היינו שומעים במוצ''ש
 
רק לחשוב אם זה היה הפוך...
מה היינו שומעים במוצ''ש
אם היה הפוך? הרי גם לצד זה יש צד הפוך ואם כי הלשון של השו"ע כך עדיין היה אפשר לטעון כנגד [כמו במקרים אחרים שהגר"ע זצ"ל פסק שלא כשו"ע מסיבות שונות שהרב יצחק שליט"א כן חלק בלווין]. הא קמן שלא עשה כן ואדרבה כתב שאין לעשות וויכוחים על זה.
 
אין ראיה מדברי השו"ע שרק נקט דין על הניסים ולא בא להורות גרסאות בכך.

ובפרט שרבים מהאחרונים כתבו כן ולא עלתה בדעת אף אחד מהם שזה נגד מרן השו"ע.

הצג קובץ מצורף 14617
השולחן ערוך בידיו כחומר ביד היוצר ברצותו מרחיב וברצותו מקצר ברצותו דווקא וברצותו לאו דווקא.
 
השולחן ערוך בידיו כחומר ביד היוצר ברצותו מרחיב וברצותו מקצר ברצותו דווקא וברצותו לאו דווקא.
תענה עניינית במקום להלוך סחור סחור.

מדוע כל האחרונים הנ"ל לא כתבו שדעת השו"ע לא כך!?

גם בשבילם השו"ע "כחומר ביד היוצר"?
 
מעניין...
במח' סבוכה שכזאת אף אחד מהאחרונים לא הביא ראיה מהשו"ע...
חכם מופלג אחד שליט"א כתב לי "השו"ע בסה"כ העתיק את מה שהיה לפניו בסידורים. באף סידור בעולם, בין כת"י ובין דפוסים מכל העדות החוגים ומינים לא היה כתוב 'ועל' אלא 'על' הניסים. האם כולם טיפשים, לא שמו לב, לא ידעו?
האחרונים שהגיהו כן לא ידעו שכך היה כתוב 'בכל' הסידורים, וחשבו שהוא ט"ס בסידור שלהם. היום התברר שכך הוא הנוסח האמיתי, ולא משתמיט אף ראשון 'אחד' לכתוב 'ועל' הניסים.
וכפי שהתבאר באורך כאן https://tablet.otzar.org/#/book/645...VNwAeAgJq5DJ7XTtsIsXNfTvIYV/start/20/end/52/c

ואשרי המודה על האמת. ואשרי מי שיראה את הנ"ל לרבו שיחזור בו בפרהסיא בריש גלי שכן ראוי להיות חוזר למי שמחפש את האמת באמת."
 
חכם מופלג אחד שליט"א כתב לי "השו"ע בסה"כ העתיק את מה שהיה לפניו בסידורים. באף סידור בעולם, בין כת"י ובין דפוסים מכל העדות החוגים ומינים לא היה כתוב 'ועל' אלא 'על' הניסים. האם כולם טיפשים, לא שמו לב, לא ידעו?
האחרונים שהגיהו כן לא ידעו שכך היה כתוב 'בכל' הסידורים, וחשבו שהוא ט"ס בסידור שלהם. היום התברר שכך הוא הנוסח האמיתי, ולא משתמיט אף ראשון 'אחד' לכתוב 'ועל' הניסים.
זה שהיה כתוב בסידורים לא אומר כלום. (מה שעוד לא בדקתי)

האחרונים הבינו שיותר נכון לומר ועל הניסים שזה מתאים לכללי הדקדוק. (וכמה מהם אפי' שינו את המנהג ואין בזה שום בעיה)
ואשרי המודה על האמת.
אמת.
 
האחרונים הבינו שיותר נכון לומר ועל הניסים שזה מתאים לכללי הדקדוק.
אחר הגילוי נאות ועם כל הכבוד והערכה
כבר אמר סבא דמשפטים הגאון רבי מאיר ועקנין
כי לא קם כהגר''מ מאזוז במאות השנים האחרונות
 
אומר הכל. אומר לך מה מנהג ישראל מדורי דורות. ואומר שמרן השולחן ערוך כתב את מה שהיה רגיל לומר כפי שהיה כתוב בסידורים. וכל המשנה ידו על התחתונה
זה שנהגו כן לא אומר כלום.

אפשר לנהוג למעליותא יותר כל עוד לא כתב אחד מהם שיש בכך בעיה.

ואם תרצה מקרה עוד יותר מפליא הוא "אתה חוננתנו" שכל הראשונים ומרן השו"ע כתבו שיש בעיה לומר איך שאנו נוהגים היום ואע"פ כן מנהג ישראל כמו שכתבו האחרונים לומר אתה חונן ואתה חוננתנו.
 
הנושא הוא מה היה רגיל לומר מרן השולחן ערוך והאם היה אומר כמו שכתוב בשולחן ערוך.
אז אל תתהפך עלינו עם ערוך השולחן וכיוצא.
כי לא זה הנושא.
 
זה שהיה כתוב בסידורים לא אומר כלום. (מה שעוד לא בדקתי)

האחרונים הבינו שיותר נכון לומר ועל הניסים שזה מתאים לכללי הדקדוק. (וכמה מהם אפי' שינו את המנהג ואין בזה שום בעיה)

אמת.
כמדומני שהרב יצחק יוסף נוהג לומר דברים קשים מאוד מאוד על גדולי ישראל שהגיהו בסידורים.
 
מי פסק לומר "על הניסים" בלי ו'? כלומר, לא מה כתוב בסידורים, אלא איזה פוסק התייחס לנידון וכתב להדיא לומר בלי ו'?
הרי ברצף כשקוראים ומבינים מה שאומרים נראה לומר עם ו', רק שהרב מאזוז אמר שבגלל שיש הפסק של כמה וכמה מילים, אז בתפילה נגיד בלי ו' ורק בברהמ"ז עם ו'. (ואגב, טענה זו לא כ"כ מובנת לי, שהרי גם אם יש הפסקה של כמה מילים, זה לא מפריע להבנה).
עכ"פ, יש מישהו שכתב להדיא שיש לומר "על הניסים" בלי ו'?
 
מי פסק לומר "על הניסים" בלי ו'? כלומר, לא מה כתוב בסידורים, אלא איזה פוסק התייחס לנידון וכתב להדיא לומר בלי ו'?
הרי ברצף כשקוראים ומבינים מה שאומרים נראה לומר עם ו', רק שהרב מאזוז אמר שבגלל שיש הפסק של כמה וכמה מילים, אז בתפילה נגיד בלי ו' ורק בברהמ"ז עם ו'. (ואגב, טענה זו לא כ"כ מובנת לי, שהרי גם אם יש הפסקה של כמה מילים, זה לא מפריע להבנה).
אתה יכול לשאול גם את היעב"ץ והגר"ש דבילצקי על הטענה הזו, אגב...
 
אתה יכול לשאול גם את היעב"ץ והגר"ש דבילצקי על הטענה הזו, אגב...
אה"נ, אפשר לשאול את כולם, אבל לא קיבלתי עדיין תשובה שמספקת...
זה שיש נוסחא שכולם כותבים לא אומר שהיא מסתדרת עם הלשון, וכמו שראש הכולל שלי שאל לגבי המשפט "ונודה לשמך הגדול סלה" שכולם אומרים, ובנוסחא שלנו אין לו הבנה. (בנוסחאות אחרות שמוסיפים לפני כן שיעשה גם לנו ניסים אכן יש לו הבנה, אבל בצורה שאנחנו אומרים נראה שאין לו הבנה).
ואמנם יש נוסחאות בגאונים ובראשונים שגורסים גם בעל הניסים על העתיד, כמו שמובא בטור וב"י סי' תרפ"ב ס"ג ועוד
 
אה"נ, אפשר לשאול את כולם, אבל לא קיבלתי עדיין תשובה שמספקת...
זה שיש נוסחא שכולם כותבים לא אומר שהיא מסתדרת עם הלשון, וכמו שראש הכולל שלי שאל לגבי המשפט "ונודה לשמך הגדול סלה" שכולם אומרים, ובנוסחא שלנו אין לו הבנה. (בנוסחאות אחרות שמוסיפים לפני כן שיעשה גם לנו ניסים אכן יש לו הבנה, אבל בצורה שאנחנו אומרים נראה שאין לו הבנה).
התשובה מאד ברורה צריך להחליט פעם אחת ולתמיד
אם מותר לשנות מהנוסח הקיים בגלל סיבות שנראות לנו מותר תמיד!!
ואם אסור אסור תמיד
מספיק לשחק משחקים בזה!!
 
כמדומני שלא כל עוד אין בכך שום בעיה.
אומנם גם בחנוכה אומרים על הניסים, אבל זה עדיין לא פורים.
מי בדיוק שמו להחליט היכן יש בעיה והיכן אין? מי לימדו את חכמת הדקדוק ועוד בצורה שהיא כזו שמאפשרת לו לבוא ולבקר את מרן הגר"מ מאזוז שהיה כידוע חד בדרא בעניין זה?
(אגב, בשאלת "יש בעיה או אין" אני מעדיף להסתמך על קונטרס "התפילה והדקדוק קשר הדוק" שהראה כוחו בעניין מאשר על מי שגם ספריו ההלכתיים מלאים טעויות כרימון, ובענייני הלכה שזוהי אמורה להיות המומחיות שלו אנחנו לא סומכים עליו בכלל, ק"ו בענייני דקדוק שהם חכמה בפני עצמה).

אני לא מתייחס כאן לשאלת נוסח איש מצליח כן או לא, רק אומר שאם כבר יש מישהו שמגיה - אז אני סומך על מי שיודע להגיה.
 
ראשי תחתית