לחצו כאן – תרומה לשמואל

נוסחאות 'אני מאמין בי"ג עיקרים'

חכם בן שושן

חבר קבוע
הצטרף
5/1/25
הודעות
201
בסוף תפילת שחרית מופיע נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
מה אני יענה לילד שלי שישאל אפה כתוב "ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"...

אני מבין את הצורך החשוב מאין כמוהו בגאוות יחידה, אבל לפעמים זה יוצא די מטופש... אני בטוח שהבן איש חי לא הכיר את הנוסח ההוא ולכן סידר נוסח מקוצר משלו, ואני מקווה שכל חוקרי ורבני הפורום יגיבו בעניין הזה...
 
בסוף תפילת שחרית מופיע נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
מה אני יענה לילד שלי שישאל אפה כתוב "ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"...

אני מבין את הצורך החשוב מאין כמוהו בגאוות יחידה, אבל לפעמים זה יוצא די מטופש... אני בטוח שהבן איש חי לא הכיר את הנוסח ההוא ולכן סידר נוסח מקוצר משלו, ואני מקווה שכל חוקרי ורבני הפורום יגיבו בעניין הזה...
מאמר מאת הרב מרדכי הלוי פטרפרוינד -
המשך המאמר מצורף כקובץ
 

קבצים מצורפים

בסוף תפילת שחרית מופיע נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
מה אני יענה לילד שלי שישאל אפה כתוב "ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"...
צריך קודם להבין מאיפה הגיע הנוסח האשכנזי .....
הוא ממש לא מדויק
וכמו שהביאו כאן כבר
 
צריך קודם להבין מאיפה הגיע הנוסח האשכנזי .....
הוא ממש לא מדויק
וכמו שהביאו כאן כבר
אני קיבלתי מגדולי חכמי ישראל שזה נוסח שיסודו מהררי קודש, הגר"מ שפירא זללה"ה - שחיבת רבינו הגאב"ד אליו אינה צריכה לביאור - מצטט אותו לא פעם ולא פעמיים בספרו הגדול 'רעה אמונה'.
 
אני קיבלתי מגדולי חכמי ישראל שזה נוסח שיסודו מהררי קודש, הגר"מ שפירא זללה"ה - שחיבת רבינו הגאב"ד אליו אינה צריכה לביאור - מצטט אותו לא פעם ולא פעמיים בספרו הגדול 'רעה אמונה'.
ברור שרבני אשכנז יצטטו מהנוסח הרגיל אצלהם
אך מכאן ועד לומר לספרדים לשנות מנוסח מדויק שרגיל אצלנו, וידוע מי כתבו
לנוסח פחות מדויק (כלומר בהתאמה לדברי הרמב"ם), שלא ידוע מי כתבו, רק בגלל שזה מפורסם בשירים וכד'
הדרך מאוד רחוקה
 
מי אמר זאת?
אם כוונתך מי חיבר את י"ג עיקרים
שמעתי מהגרמ"ד נויגרשל שליט"א (שמחבר המאמר שהביאו כאן הוא 'במקרה' חתנו)
שהנוסח בסידורי הספרדים נכתב ע"י ר' שמעון אגסי (שחיבר גם ספר על י"ג עיקרי האמונה)
אך איני יודע מה מקורו

ואמר שהנוסח הספרדי הרבה יותר מדויק לדברי הרמב"ם
(הרב נויגרשל אמר את זה בשיעור פתיחה לסדרת שיעורים בנושא י"ג עיקרי האמונה - אולי זה נמצא כאן)
 
מי אמר זאת?
אם כוונתך מי חיבר את י"ג עיקרים
כוונתו לשאול מי אמר את המשפט
לומר לספרדים לשנות מנוסח מדויק שרגיל אצלנו
והתשובה היא המשפט הזה
נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
 
ברור שרבני אשכנז יצטטו מהנוסח הרגיל אצלהם
אך מכאן ועד לומר לספרדים לשנות מנוסח מדויק שרגיל אצלנו, וידוע מי כתבו
לנוסח פחות מדויק (כלומר בהתאמה לדברי הרמב"ם), שלא ידוע מי כתבו, רק בגלל שזה מפורסם בשירים וכד'
הדרך מאוד רחוקה
הגר"מ שפירא אמר מפורש שאע"פ שלא ידוע מי חיבר אותו ברור שהוא היה אדם גדול, בשיעורים הוא מדייק ממנו ומקשה ומתרץ בארוכה. למשל, למה דווקא על העיקר ש"הבוית"ש יודע מעשה בנ"א וכל מחשבותם" הוא מביא את המקור "שנאמר היוצר יחד ליבם המבין את כל מעשיהם" - זה השאלה שהגר"מ זללה"ה בונה עליה את כל השיעור שלו.
וזו רק דוגמא, דווקא כי הוא לא נראה מדוייק, דווקא כי הוא לא נצמד לטקסט עצמו - זה שהוא התקבל מוכיח שהוא אדם גדול מאוד, חכם הרזים.
ועכשיו שמתי ליבי להעיר על המשפט:


האם הכוונה 'התקבל על כל בית אשכנז'
או 'התקבל על כל בית הזמרים'

וצ"ע
ובכן, כל מי שלומד את הנושא הזה לעומקו יודע שהזמרים אינם העניין.
ועם כל הכבוד לרב נויגרשל - אני לא מדבר על ציטוט מילה במילה, שבמחילה - גם צ'אט GPT יכול לעשות, אני מדבר על ניסוח מעמיק וחכם.
רק שים לב לדיוקים הללו -
אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו א'לוהינו היה הווה ויהיה.
מול הנוסח הספרדי
"שהקדוש ברוך הוא מצוי ומשגיח."
מה עדיף, עם יד על הלב, זה או זה? מה יותר מעמיק ומקיף, מה יותר ברור ומרחיב?
 
אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו א'לוהינו היה הווה ויהיה.
מול הנוסח הספרדי
"שהקדוש ברוך הוא מצוי ומשגיח."
מה עדיף, עם יד על הלב, זה או זה? מה יותר מעמיק ומקיף, מה יותר ברור ומרחיב?
מעמיק ומקיף, יכול להיות.
אבל ממש לא מדויק

א. חסר שהקב"ה קיים

ב. בורא ומנהיג איננו מעיקרי הדת

ג. לבדו שייך לעיקר השני

וזה מה שמצאתי תוך כדי כתיבה, בלי לפתוח את הרמב"ם ולהשוות

זה שאפשר לדייק מדבריו, ושיכול להיות שיש סיבה לכל מה שכתב,
לא אומר שהספרדים צריכים לרוץ ולנהוג בזה כמנהג האשכנזים
רק בגלל שזה הנוסח הידוע יותר (בגלל השירים....)

כמו שאני לא אומר שבגלל שהנוסח הספרדי יותר מדויק האשכנזים צריכים לעבור לנוסח הזה

(ודרך אגב, אם אתה מדבר על 'כל מי שלמד את הנושא לעומקו' אז ודאי שהרב נויגרשל שמסר סדרת שיעורים מעמיקה ע"פ כל גדולי המחשבה [וגם היה בקשר הדוק עם הגר"מ שפירא] עונה להגדרה הזו)
 
אם כוונתך מי חיבר את י"ג עיקרים
שמעתי מהגרמ"ד נויגרשל שליט"א (שמחבר המאמר שהביאו כאן הוא 'במקרה' חתנו)
שהנוסח בסידורי הספרדים נכתב ע"י ר' שמעון אגסי (שחיבר גם ספר על י"ג עיקרי האמונה)
אך איני יודע מה מקורו
הנוסח בסידור עוד יוסף חי [והמעתיקים ממנו] אכן מקורו מהגר"ש אגסי, וכמ"ש בסידור הנ"ל -
1750212382535.png

הנוסח שלו מבוסס על נוסח הנמצא בסידורים ישנים, ולדוגמא בסידור שפת אמת (צפת תקצ"ב) -
164868_65.jpg
וכמדומה שנוסח זה הוא המצוי ברוב סידורים הספרדיים כיום
 
וכעת אוסיף שהמקור הראשון שמצאתי לנוסח זה הוא בסידור בית תפילה שנדפס בויניציאה בשנת "והתענג" [תקל"ד] ע"י המדפיסים בני פואה
 

קבצים מצורפים

  • media_00000003_B.jpg
    media_00000003_B.jpg
    705.3 קילובייט · צפיות: 2
  • media_4365157-10-0055_A.jpg
    media_4365157-10-0055_A.jpg
    162.2 קילובייט · צפיות: 2
מעמיק ומקיף, יכול להיות.
אבל ממש לא מדויק

א. חסר שהקב"ה קיים

ב. בורא ומנהיג איננו מעיקרי הדת

ג. לבדו שייך לעיקר השני

וזה מה שמצאתי תוך כדי כתיבה, בלי לפתוח את הרמב"ם ולהשוות

זה שאפשר לדייק מדבריו, ושיכול להיות שיש סיבה לכל מה שכתב,
לא אומר שהספרדים צריכים לרוץ ולנהוג בזה כמנהג האשכנזים
רק בגלל שזה הנוסח הידוע יותר (בגלל השירים....)

כמו שאני לא אומר שבגלל שהנוסח הספרדי יותר מדויק האשכנזים צריכים לעבור לנוסח הזה

(ודרך אגב, אם אתה מדבר על 'כל מי שלמד את הנושא לעומקו' אז ודאי שהרב נויגרשל שמסר סדרת שיעורים מעמיקה ע"פ כל גדולי המחשבה [וגם היה בקשר הדוק עם הגר"מ שפירא] עונה להגדרה הזו)
אין לי שום בעיה להתמודד עם כל הטענות שהעלית, ודווקא עי"ז להראות את חכמתו של המסדר, שאמנם אינה דומה ל'חכמתם' של המלקטים בני ימינו שעוסקים בעיקר בציטוטים לא מסומנים והעתקות של מעשה קוף בלבד, אלא את ירידתו לעומק הדבר והעניין.

א. חסר שהקב"ה קיים.

המסדר לא רצה לכתוב זאת בפירוש, ובהחלט ניתן להבין אותו, את האמונה בקיום הבוית"ש אין מקום לפרט מאחר שהיא לא אחד מעיקרי האמונה אלא "העיקר הגדול שהכל תלוי בו" כלשון רבינו הרמב"ם בתחילת חיבורו, לא אחד העיקרים - זה עיקר העיקרים.
ואדרבה, יאמר המשיג הנכבד - האם נראה לו שהמסדר אחז שאין צורך להאמין שיש אלוקים אלא רק שהוא לבדו א'לוהינו?...

ב. בורא ומנהיג אינו מעיקרי הדת.

אני מעתיק את לשון הרמב"ם עצמו "והוא שיש שם נמצא שלם בכל דרכי המציאות, הוא עילת מציאות הנמצאים כולם, ובו קיום מציאותם וממנו קיומם" - בעברית ממתומצתת - 'בורא ומנהיג'.

ג. לבדו שייך לעיקר השני.

העיקר השני אינו שהוא הא'ל היחיד, העיקר השני הרבה יותר מעמיק מזה, הוא שעצם קיומו של ה' הוא באחדות, זה באמת העיקר הכי פחות מובן לילדים, הם פשוט לא יבינו על מה הוא בא לענות, אבל המעייין בלשון הראשונים רואה בבירור שהוא לא קשור אפילו קצת לשאלה אם יש א'לוהים אחד או שש, (העיקר הזה בעיקר בא לסתור את טענות הנוצרים על שילוש, למיטב הבנתי) ועיין בדברי רבינו הרמב"ם על העיקר השני "שנאמין שזה שהוא סיבת הכל אחד, ואינו כאחד הזוג, ולא כאחד המין, ולא כאיש האחד שנחלק לאחדים רבים, ולא אחד כמו הגוף הפשוט האחד במניין שמקבל החלוק לאין סוף. אבל הוא השם יתברך אחד, באחדות שאין כמותה אחדות." - כל התסבוכת הזו מדברת על קיום הבורא, שהוא קיום של אחדות, ממש לא קשור ל"הוא לבדו א'לוהינו".
המילה לבדו כאן באה לומר שהמלכות של ה' אינה מוגבלת משום סיבה, והיא לא עיקר הנושא, ואכן, הנקודה הזו אכן מוזכרת ברמב"ם - וברמז אגבי, ז"ל: "ואין האחדות והאדנות אלא לו לבד השם יתברך שמו".

אני מוכן להתפלמס על כל שורה בנוסח ההוא, אבל אני מקווה שכל מי שקרא את הפוסט הזה מבין מה התכוונתי כשאמרתי שמדובר בנוסח הרבה יותר חכם, הרבה יותר מעמיק, הרבה יותר מיוחד, מאשר קיצור י"ג העיקרים שהוא תקציר די בסיסי, שממש כל אחד יכול לעשות.
 
ראשי תחתית