נוסחאות 'אני מאמין בי"ג עיקרים'

חכם בן שושן

חבר חדש
הצטרף
5/1/25
הודעות
198
בסוף תפילת שחרית מופיע נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
מה אני יענה לילד שלי שישאל אפה כתוב "ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"...

אני מבין את הצורך החשוב מאין כמוהו בגאוות יחידה, אבל לפעמים זה יוצא די מטופש... אני בטוח שהבן איש חי לא הכיר את הנוסח ההוא ולכן סידר נוסח מקוצר משלו, ואני מקווה שכל חוקרי ורבני הפורום יגיבו בעניין הזה...
 
בסוף תפילת שחרית מופיע נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
מה אני יענה לילד שלי שישאל אפה כתוב "ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"...

אני מבין את הצורך החשוב מאין כמוהו בגאוות יחידה, אבל לפעמים זה יוצא די מטופש... אני בטוח שהבן איש חי לא הכיר את הנוסח ההוא ולכן סידר נוסח מקוצר משלו, ואני מקווה שכל חוקרי ורבני הפורום יגיבו בעניין הזה...
מאמר מאת הרב מרדכי הלוי פטרפרוינד -
המשך המאמר מצורף כקובץ
 

קבצים מצורפים

בסוף תפילת שחרית מופיע נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
מה אני יענה לילד שלי שישאל אפה כתוב "ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"...
צריך קודם להבין מאיפה הגיע הנוסח האשכנזי .....
הוא ממש לא מדויק
וכמו שהביאו כאן כבר
 
צריך קודם להבין מאיפה הגיע הנוסח האשכנזי .....
הוא ממש לא מדויק
וכמו שהביאו כאן כבר
אני קיבלתי מגדולי חכמי ישראל שזה נוסח שיסודו מהררי קודש, הגר"מ שפירא זללה"ה - שחיבת רבינו הגאב"ד אליו אינה צריכה לביאור - מצטט אותו לא פעם ולא פעמיים בספרו הגדול 'רעה אמונה'.
 
אני קיבלתי מגדולי חכמי ישראל שזה נוסח שיסודו מהררי קודש, הגר"מ שפירא זללה"ה - שחיבת רבינו הגאב"ד אליו אינה צריכה לביאור - מצטט אותו לא פעם ולא פעמיים בספרו הגדול 'רעה אמונה'.
ברור שרבני אשכנז יצטטו מהנוסח הרגיל אצלהם
אך מכאן ועד לומר לספרדים לשנות מנוסח מדויק שרגיל אצלנו, וידוע מי כתבו
לנוסח פחות מדויק (כלומר בהתאמה לדברי הרמב"ם), שלא ידוע מי כתבו, רק בגלל שזה מפורסם בשירים וכד'
הדרך מאוד רחוקה
 
מי אמר זאת?
אם כוונתך מי חיבר את י"ג עיקרים
שמעתי מהגרמ"ד נויגרשל שליט"א (שמחבר המאמר שהביאו כאן הוא 'במקרה' חתנו)
שהנוסח בסידורי הספרדים נכתב ע"י ר' שמעון אגסי (שחיבר גם ספר על י"ג עיקרי האמונה)
אך איני יודע מה מקורו

ואמר שהנוסח הספרדי הרבה יותר מדויק לדברי הרמב"ם
(הרב נויגרשל אמר את זה בשיעור פתיחה לסדרת שיעורים בנושא י"ג עיקרי האמונה - אולי זה נמצא כאן)
 
מי אמר זאת?
אם כוונתך מי חיבר את י"ג עיקרים
כוונתו לשאול מי אמר את המשפט
לומר לספרדים לשנות מנוסח מדויק שרגיל אצלנו
והתשובה היא המשפט הזה
נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
 
ברור שרבני אשכנז יצטטו מהנוסח הרגיל אצלהם
אך מכאן ועד לומר לספרדים לשנות מנוסח מדויק שרגיל אצלנו, וידוע מי כתבו
לנוסח פחות מדויק (כלומר בהתאמה לדברי הרמב"ם), שלא ידוע מי כתבו, רק בגלל שזה מפורסם בשירים וכד'
הדרך מאוד רחוקה
הגר"מ שפירא אמר מפורש שאע"פ שלא ידוע מי חיבר אותו ברור שהוא היה אדם גדול, בשיעורים הוא מדייק ממנו ומקשה ומתרץ בארוכה. למשל, למה דווקא על העיקר ש"הבוית"ש יודע מעשה בנ"א וכל מחשבותם" הוא מביא את המקור "שנאמר היוצר יחד ליבם המבין את כל מעשיהם" - זה השאלה שהגר"מ זללה"ה בונה עליה את כל השיעור שלו.
וזו רק דוגמא, דווקא כי הוא לא נראה מדוייק, דווקא כי הוא לא נצמד לטקסט עצמו - זה שהוא התקבל מוכיח שהוא אדם גדול מאוד, חכם הרזים.
ועכשיו שמתי ליבי להעיר על המשפט:


האם הכוונה 'התקבל על כל בית אשכנז'
או 'התקבל על כל בית הזמרים'

וצ"ע
ובכן, כל מי שלומד את הנושא הזה לעומקו יודע שהזמרים אינם העניין.
ועם כל הכבוד לרב נויגרשל - אני לא מדבר על ציטוט מילה במילה, שבמחילה - גם צ'אט GPT יכול לעשות, אני מדבר על ניסוח מעמיק וחכם.
רק שים לב לדיוקים הללו -
אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו א'לוהינו היה הווה ויהיה.
מול הנוסח הספרדי
"שהקדוש ברוך הוא מצוי ומשגיח."
מה עדיף, עם יד על הלב, זה או זה? מה יותר מעמיק ומקיף, מה יותר ברור ומרחיב?
 
אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו א'לוהינו היה הווה ויהיה.
מול הנוסח הספרדי
"שהקדוש ברוך הוא מצוי ומשגיח."
מה עדיף, עם יד על הלב, זה או זה? מה יותר מעמיק ומקיף, מה יותר ברור ומרחיב?
מעמיק ומקיף, יכול להיות.
אבל ממש לא מדויק

א. חסר שהקב"ה קיים

ב. בורא ומנהיג איננו מעיקרי הדת

ג. לבדו שייך לעיקר השני

וזה מה שמצאתי תוך כדי כתיבה, בלי לפתוח את הרמב"ם ולהשוות

זה שאפשר לדייק מדבריו, ושיכול להיות שיש סיבה לכל מה שכתב,
לא אומר שהספרדים צריכים לרוץ ולנהוג בזה כמנהג האשכנזים
רק בגלל שזה הנוסח הידוע יותר (בגלל השירים....)

כמו שאני לא אומר שבגלל שהנוסח הספרדי יותר מדויק האשכנזים צריכים לעבור לנוסח הזה

(ודרך אגב, אם אתה מדבר על 'כל מי שלמד את הנושא לעומקו' אז ודאי שהרב נויגרשל שמסר סדרת שיעורים מעמיקה ע"פ כל גדולי המחשבה [וגם היה בקשר הדוק עם הגר"מ שפירא] עונה להגדרה הזו)
 
אם כוונתך מי חיבר את י"ג עיקרים
שמעתי מהגרמ"ד נויגרשל שליט"א (שמחבר המאמר שהביאו כאן הוא 'במקרה' חתנו)
שהנוסח בסידורי הספרדים נכתב ע"י ר' שמעון אגסי (שחיבר גם ספר על י"ג עיקרי האמונה)
אך איני יודע מה מקורו
הנוסח בסידור עוד יוסף חי [והמעתיקים ממנו] אכן מקורו מהגר"ש אגסי, וכמ"ש בסידור הנ"ל -
1750212382535.png

הנוסח שלו מבוסס על נוסח הנמצא בסידורים ישנים, ולדוגמא בסידור שפת אמת (צפת תקצ"ב) -
164868_65.jpg
וכמדומה שנוסח זה הוא המצוי ברוב סידורים הספרדיים כיום
 
וכעת אוסיף שהמקור הראשון שמצאתי לנוסח זה הוא בסידור בית תפילה שנדפס בויניציאה בשנת "והתענג" [תקל"ד] ע"י המדפיסים בני פואה
 

קבצים מצורפים

  • media_00000003_B.jpg
    media_00000003_B.jpg
    705.3 קילובייט · צפיות: 2
  • media_4365157-10-0055_A.jpg
    media_4365157-10-0055_A.jpg
    162.2 קילובייט · צפיות: 2
ראשי תחתית