הסברא הפשוטה שאין בזה חשש הפסק, משום שיש ספק ספקא, שמא אמן לא הוי הפסק, ושמא צריך לומר שהחיינו, ואע"פ שמחמירים בס"ס בברכות - בהפסק לא מחמירים אלא דינו כדין כל ס"ס שבש"ס.ואילו דעת הגרי"ש אלישיב שלא יענה אמן, ויש בזה חשש הפסק.
דשב ואל תעשה עדיף וא"ע לכתחילה?אלא דינו כדין כל ס"ס שבש"ס.
אחרי שכבר שמע את הברכה צריך לענות דכיון שמותר לענות - צריך לענות.דשב ואל תעשה עדיף וא"ע לכתחילה?
אכן כדבריך.חשוב להדגיש שלא יצא ידי חובה מאשכנזי הקורא ממגילה אשכנזית ללא עמוד, שי"א שזה מעכב
אין חיוב לענות גם אם כבר שמע את המגילה, דספק אמן לקולא, כמבואר בביאור הלכה רט"ו.אחרי שכבר שמע את הברכה צריך לענות דכיון שמותר לענות - צריך לענות.
לא הבנתי הכוונה, מה באמת חשוב יותר לדעתך.אכן כדבריך.
זה דבר חשוב מאוד בצורה כללית, שיש רבנים שמתייחסים לנקודה אחת, שלפעמים היא שולית, ולא לעיקר הדבר, כמו כאן שהעמוד במגילה חשוב הרבה יותר מההגיה ומעניית האמן, ולא מדגישים את זה כשדנים על שמיעת מגילה מאשכנזי.
כאן יש ספק ספקא, ולכן צריך לענותאין חיוב לענות גם אם כבר שמע את המגילה, דספק אמן לקולא,
עמוד בסופהלא הבנתי הכוונה, מה באמת חשוב יותר לדעתך.
יש ספק ספיקא שאינו הפסק, אבל אין ספק ספיקא לחייב אותו לענות. אני כתבתי שגם אם שמע כבר מגילה ואין חשש הפסק אין צריך לענות מן הדין.כאן יש ספק ספקא, ולכן צריך לענות
דווקא חשבתי שמתאים לך לומר שזה ודאי לא מעכב, כמו שהעלו רבים מהאחרונים.עמוד בסופה
מה גרע מכל ברכה שאדם שומע שחייב לענות?אני כתבתי שגם אם שמע כבר מגילה ואין חשש הפסק אין צריך לענות מן הדין.
לא אמרתי שזה 'ודאי' מעכב, אלא 'ספק'. יש רשב"ש שמחדש שזה רק מצוה מן המובחר. זה לא נראה כ"כ בפשט הדברים, אלא יותר נראה כדעת השו"ג שזה מדין 'ספר'. ועכ"פ ספק מיהא הוי, דלשון השו"ע 'וצריך' עמוד בסופה.דווקא חשבתי שמתאים לך לומר שזה ודאי לא מעכב, כמו שהעלו רבים מהאחרונים.
כי לא בטוח שזו ברכה.מה גרע מכל ברכה שאדם שומע שחייב לענות?
צריך יכול להיות גם למצוה.לא אמרתי שזה 'ודאי' מעכב, אלא 'ספק'. יש רשב"ש שמחדש שזה רק מצוה מן המובחר. זה לא נראה כ"כ בפשט הדברים, אלא יותר נראה כדעת השו"ג שזה מדין 'ספר'. ועכ"פ ספק מיהא הוי, דלשון השו"ע 'וצריך' עמוד בסופה.
עי' במנחת שלמה ח"ב ד' ח', שכתב לבאר בבאה"ל שודאי מעיקר הדין אין בעיה לענות אמן על ברכה שברכו מספק.ביאור הלכה סימן רטו
עיין במ"ב ומ"מ נראה דאם אחד נוהג כאיזה דעה ואותה דעה לא הודחה לגמרי מן הפוסקים [כגון מי שמברך בא"י חי העולמים כדעת הירושלמי] אף שמן הדין אין מחוייב לענות עליה אמן דספק אמן לקולא מ"מ אין איסור אם עונה עליה וכמו שכתב הפמ"ג באות א' דאין בו חשש דלא תשא:
זה כתוב כבר בביאור הלכה.עי' במנחת שלמה ח"ב ד' ח', שכתב לבאר בבאה"ל שודאי מעיקר הדין אין בעיה לענות אמן על ברכה שברכו מספק.
יש גם מגילות ספרדיות שכתובות ע"פ תיקון אשכנזי שכתוב כך, ויש לעורר על זה.ואגב, במגילה אשכנזית מצויה כתוב 'להרג' 'בפניהם'
נראה שיש הבדל, משום ששם הוא נוהג כדעת שאין אנו מורים לו לברך, אלא שהוא נוהג כן. אבל אם נוהג כדעת רבותינו כגון הרמ"א וכדומה שגם אנו מורים לו לברך - יש חובה לענות אמן.כי לא בטוח שזו ברכה.
ביאור הלכה סימן רטו
עיין במ"ב ומ"מ נראה דאם אחד נוהג כאיזה דעה ואותה דעה לא הודחה לגמרי מן הפוסקים [כגון מי שמברך בא"י חי העולמים כדעת הירושלמי] אף שמן הדין אין מחוייב לענות עליה אמן דספק אמן לקולא מ"מ אין איסור אם עונה עליה וכמו שכתב הפמ"ג באות א' דאין בו חשש דלא תשא:
אחרי הכל אין בזה ראיה 'ברורה'. ובודאי שחומרא חשובה יש בזה.צריך יכול להיות גם למצוה.
וגם אם זה מדין ספר, הרי האחרונים העלו שגם בספר תורה אינו מעכב.
אבל הטעם של הביה"ל דספק אמן לקולא קיים גם בזה.נראה שיש הבדל, משום ששם הוא נוהג כדעת שאין אנו מורים לו לברך, אלא שהוא נוהג כן. אבל אם נוהג כדעת רבותינו כגון הרמ"א וכדומה שגם אנו מורים לו לברך - יש חובה לענות אמן.
אין בזה ספק, כיון שאני מורה לו לנהוג כרבותיו ולברך, וכלפיו הברכה היא טובה, ולכן אני עונה אמן אחר ברכתו.אבל הטעם של הביה"ל דספק אמן לקולא קיים גם בזה
מי זה?גם בספר זה פשיטא ליה כן
הצג קובץ מצורף 2210
ולפי דבריך יוצא שכוונת הביה"ל שגם במקום שאנו מורים לו שלא לברך, שאפשר לענות אמן? למרות שההלכה בשבילו היא שלא לברך?אין בזה ספק, כיון שאני מורה לו לנהוג כרבותיו ולברך, וכלפיו הברכה היא טובה, ולכן אני עונה אמן אחר ברכתו.