עניית אמן על ברכת המגילה ביום לספרדי השומע מאשכנזי

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

זולדן

חבר קבוע
הצטרף
18/3/25
הודעות
248
בשלמי תודה הביא בשם הגר"נ קרליץ שיענה אמן, ואין בזה חשש הפסק,
וכן פסק בתשובות והנהגות (ח"ו) שליט"א.
ואילו דעת הגרי"ש אלישיב שלא יענה אמן, ויש בזה חשש הפסק.
 
נערך לאחרונה:
אוסיף שלכאו' כל זה הוא רק מצד הפסק, אך מצד אמן לבטלה, כבר הכריע במשנ"ב שאי"ז נקרא אמן לבטלה.
 
ואילו דעת הגרי"ש אלישיב שלא יענה אמן, ויש בזה חשש הפסק.
הסברא הפשוטה שאין בזה חשש הפסק, משום שיש ספק ספקא, שמא אמן לא הוי הפסק, ושמא צריך לומר שהחיינו, ואע"פ שמחמירים בס"ס בברכות - בהפסק לא מחמירים אלא דינו כדין כל ס"ס שבש"ס.
 
אלא דינו כדין כל ס"ס שבש"ס.
דשב ואל תעשה עדיף וא"ע לכתחילה?

חשוב להדגיש שלא יצא ידי חובה מאשכנזי הקורא ממגילה אשכנזית ללא עמוד, שי"א שזה מעכב
 
דשב ואל תעשה עדיף וא"ע לכתחילה?
אחרי שכבר שמע את הברכה צריך לענות דכיון שמותר לענות - צריך לענות.
חשוב להדגיש שלא יצא ידי חובה מאשכנזי הקורא ממגילה אשכנזית ללא עמוד, שי"א שזה מעכב
אכן כדבריך.
זה דבר חשוב מאוד בצורה כללית, שיש רבנים שמתייחסים לנקודה אחת, שלפעמים היא שולית, ולא לעיקר הדבר, כמו כאן שהעמוד במגילה חשוב הרבה יותר מההגיה ומעניית האמן, ולא מדגישים את זה כשדנים על שמיעת מגילה מאשכנזי.
 
אחרי שכבר שמע את הברכה צריך לענות דכיון שמותר לענות - צריך לענות.
אין חיוב לענות גם אם כבר שמע את המגילה, דספק אמן לקולא, כמבואר בביאור הלכה רט"ו.
[אא"כ הכא שאני דלרוב הראשונים מברך]
אכן כדבריך.
זה דבר חשוב מאוד בצורה כללית, שיש רבנים שמתייחסים לנקודה אחת, שלפעמים היא שולית, ולא לעיקר הדבר, כמו כאן שהעמוד במגילה חשוב הרבה יותר מההגיה ומעניית האמן, ולא מדגישים את זה כשדנים על שמיעת מגילה מאשכנזי.
לא הבנתי הכוונה, מה באמת חשוב יותר לדעתך.
 
כאן יש ספק ספקא, ולכן צריך לענות
יש ספק ספיקא שאינו הפסק, אבל אין ספק ספיקא לחייב אותו לענות. אני כתבתי שגם אם שמע כבר מגילה ואין חשש הפסק אין צריך לענות מן הדין.
עמוד בסופה
דווקא חשבתי שמתאים לך לומר שזה ודאי לא מעכב, כמו שהעלו רבים מהאחרונים.
 
אני כתבתי שגם אם שמע כבר מגילה ואין חשש הפסק אין צריך לענות מן הדין.
מה גרע מכל ברכה שאדם שומע שחייב לענות?
דווקא חשבתי שמתאים לך לומר שזה ודאי לא מעכב, כמו שהעלו רבים מהאחרונים.
לא אמרתי שזה 'ודאי' מעכב, אלא 'ספק'. יש רשב"ש שמחדש שזה רק מצוה מן המובחר. זה לא נראה כ"כ בפשט הדברים, אלא יותר נראה כדעת השו"ג שזה מדין 'ספר'. ועכ"פ ספק מיהא הוי, דלשון השו"ע 'וצריך' עמוד בסופה.
 
ואגב, במגילה אשכנזית מצויה כתוב 'להרג' 'בפניהם' שלא כמנהג הספרדים כיום ע"פ הכרעת המנחת שי וע"פ המסורה, ויל"ע אם יש מחמת כך צורך, ועד כמה, להדר לכתחילה לשמוע ממגילה הכתובה כפי המנהג. וכמבואר בגמרא שלכתחילה צריך שתהא כתובה כולה.
וכן מצד ההברה, יל"ע אם מה שאין מחזירין על מי שקורא "יהודיים" זה אומר שגם לכתחילה מותר לשמוע מי שקורא בצורה כזו, [ואולי מי שכל קריאתו כך זה יותר טוב, ויל"ע].
 
מה גרע מכל ברכה שאדם שומע שחייב לענות?
כי לא בטוח שזו ברכה.

ביאור הלכה סימן רטו
עיין במ"ב ומ"מ נראה דאם אחד נוהג כאיזה דעה ואותה דעה לא הודחה לגמרי מן הפוסקים [כגון מי שמברך בא"י חי העולמים כדעת הירושלמי] אף שמן הדין אין מחוייב לענות עליה אמן דספק אמן לקולא מ"מ אין איסור אם עונה עליה וכמו שכתב הפמ"ג באות א' דאין בו חשש דלא תשא:

לא אמרתי שזה 'ודאי' מעכב, אלא 'ספק'. יש רשב"ש שמחדש שזה רק מצוה מן המובחר. זה לא נראה כ"כ בפשט הדברים, אלא יותר נראה כדעת השו"ג שזה מדין 'ספר'. ועכ"פ ספק מיהא הוי, דלשון השו"ע 'וצריך' עמוד בסופה.
צריך יכול להיות גם למצוה.
וגם אם זה מדין ספר, הרי האחרונים העלו שגם בספר תורה אינו מעכב.
 
ביאור הלכה סימן רטו
עיין במ"ב ומ"מ נראה דאם אחד נוהג כאיזה דעה ואותה דעה לא הודחה לגמרי מן הפוסקים [כגון מי שמברך בא"י חי העולמים כדעת הירושלמי] אף שמן הדין אין מחוייב לענות עליה אמן דספק אמן לקולא מ"מ אין איסור אם עונה עליה וכמו שכתב הפמ"ג באות א' דאין בו חשש דלא תשא:
עי' במנחת שלמה ח"ב ד' ח', שכתב לבאר בבאה"ל שודאי מעיקר הדין אין בעיה לענות אמן על ברכה שברכו מספק.
 
הוא מוסיף שזה לא בדיעבד, אלא אחרי ששמע ברכה כזו, יכול לענות לכתחילה.
 
ואגב, במגילה אשכנזית מצויה כתוב 'להרג' 'בפניהם'
יש גם מגילות ספרדיות שכתובות ע"פ תיקון אשכנזי שכתוב כך, ויש לעורר על זה.
כי לא בטוח שזו ברכה.

ביאור הלכה סימן רטו
עיין במ"ב ומ"מ נראה דאם אחד נוהג כאיזה דעה ואותה דעה לא הודחה לגמרי מן הפוסקים [כגון מי שמברך בא"י חי העולמים כדעת הירושלמי] אף שמן הדין אין מחוייב לענות עליה אמן דספק אמן לקולא מ"מ אין איסור אם עונה עליה וכמו שכתב הפמ"ג באות א' דאין בו חשש דלא תשא:
נראה שיש הבדל, משום ששם הוא נוהג כדעת שאין אנו מורים לו לברך, אלא שהוא נוהג כן. אבל אם נוהג כדעת רבותינו כגון הרמ"א וכדומה שגם אנו מורים לו לברך - יש חובה לענות אמן.
צריך יכול להיות גם למצוה.
וגם אם זה מדין ספר, הרי האחרונים העלו שגם בספר תורה אינו מעכב.
אחרי הכל אין בזה ראיה 'ברורה'. ובודאי שחומרא חשובה יש בזה.
 
נראה שיש הבדל, משום ששם הוא נוהג כדעת שאין אנו מורים לו לברך, אלא שהוא נוהג כן. אבל אם נוהג כדעת רבותינו כגון הרמ"א וכדומה שגם אנו מורים לו לברך - יש חובה לענות אמן.
אבל הטעם של הביה"ל דספק אמן לקולא קיים גם בזה.
 
אבל הטעם של הביה"ל דספק אמן לקולא קיים גם בזה
אין בזה ספק, כיון שאני מורה לו לנהוג כרבותיו ולברך, וכלפיו הברכה היא טובה, ולכן אני עונה אמן אחר ברכתו.
 
גם בספר זה פשיטא ליה כן
1742379731198.png
 

קבצים מצורפים

  • 1742379659701.png
    1742379659701.png
    20.9 קילובייט · צפיות: 2
אין בזה ספק, כיון שאני מורה לו לנהוג כרבותיו ולברך, וכלפיו הברכה היא טובה, ולכן אני עונה אמן אחר ברכתו.
ולפי דבריך יוצא שכוונת הביה"ל שגם במקום שאנו מורים לו שלא לברך, שאפשר לענות אמן? למרות שההלכה בשבילו היא שלא לברך?
הרי ידועים דברי הרמב"ם על המברכים על המגילה בט"ו מספק.
 
ראשי תחתית