קריאת מרן הגר"א סאלים שליט"א לתפילה וזעקה בער"ח כסלו

עובדיה

חבר חדש
הצטרף
7/1/25
הודעות
66


בצל הדיונים וההכרעה הצפויה בחוק הגיוס, יוצא מרן רה"י הגר"א סאלים שליט"א בקריאה חריגה לקביעת יום צום בהיכלי הישיבות בתפילה וזעקה להצלת עולם התורה.
נוכח המצב הקשה בו נתון עולם התורה, והרדיפות נגד בני הישיבות, ולמען הצלחת המערכה, הורה מרן רה"י לקבוע את יום חמישי הקרוב ער"ח כסלו, המסוגל לתשובה ותענית, ליום צום תפילה וזעקה בהיכלי הישיבות.
כמו"כ בצעד נדיר הורה מרן רה"י לבני ישיבת מאור התורה שבראשותו, לצאת ולערוך מעמד תפילה בכותל המערבי לעורר רחמי אב על בנים.
בתחילה היתה כוונה לצאת לקבר רחל אך בכדי שכהנים יוכלו ג"כ להשתתף בתפילה העבירו את העצרת לכותל המערבי.
1763535688866.png
 
רק בכדי להבין.
מדובר על צום יום שלם? האם לא עדיף להתחזק בלימוד? לכאו' צום יכול לגרום לביטול תורה רב?
רק בכדי להסביר (כי נפק"מ אין לא במה שאני אחשוב ולא במה שאתה תחשוב)
כנראה שמרן הגרא"ס סובר שיש זמנים שתפילה בצום ותהילים יותר עדיף. וכן הוא לאורך הדורות יהודים שנצרכו לישועה ברוב הפעמים תפסו ספר תהילים וזעקו לקב"ה.
 
רק בכדי להבין.
מדובר על צום יום שלם? האם לא עדיף להתחזק בלימוד? לכאו' צום יכול לגרום לביטול תורה רב?
הרמב"ם בהלכות תענית כותב
מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור. שנאמר על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות. כלומר כל דבר שייצר לכם כגון בצורת ודבר וארבה וכיוצא בהן זעקו עליהן והריעו.

ודבר זה מדרכי התשובה הוא. שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב עונותיכם הטו וגו'. וזה הוא שיגרום להסיר הצרה מעליהם.

אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית. הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים. ותוסיף הצרה צרות אחרות. הוא שכתוב בתורה והלכתם עמי בקרי והלכתי גם אני עמכם בחמת קרי. כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהיא קרי אוסיף לכם חמת אותו קרי.

ומדברי סופרים להתענות על כל צרה שתבוא על הצבור עד שירוחמו מן השמים.

ולא ראיתי שנושאי כליו חולקים.
 
רק בכדי להבין.
מדובר על צום יום שלם? האם לא עדיף להתחזק בלימוד? לכאו' צום יכול לגרום לביטול תורה רב?
הפוסקים אומרים שלבני תורה עדיף להתחזק בלימוד ולא לצום.
לכאורה תענית דיבור גם לא יגרום לביטול תורה וגם יש לה מעלה גדולה.
 
הבנתי שקריאתו של מרן רה"י שליט"א היתה לבני הישיבה אשר מחר יוצאים לשבת חופשית וממילא אין כ"כ ביטול תורה בצום, אך לאברכים אשר שאלוהו הורה כי מי שאינו מסוגל להמשיך בסדר לימודו הרגיל בו, ודאי שלא יצום רק יקיימו תפילה או ברוב עם בכותל המערבי או כל אחד במקומו
 
בכוחו של הרב סלים לסמוך על הרמב"ם נגד האחרונים הנזכרים.
וודאי שיש לו כח.
וגם לאחרונים הנ"ל יש כח לפרש שתענית דיבור עדיפא.


וכמדומני שבעשרות שנים האחרונות לא היה הוראה לכלל הציבור להתענות על דבר מסויים.
 
וודאי שיש לו כח.
וגם לאחרונים הנ"ל יש כח לפרש שתענית דיבור עדיפא.
לפרש ברמב"ם?!
גם ברמב"ם בהלכות שביתת עשור?
וכמדומני שבעשרות שנים האחרונות לא היה הוראה לכלל הציבור להתענות על דבר מסויים.
היתה הוראה כזו בתחילת המלחמה.
אמנם היו מתנגדים, כי מרן הראש"ל הגר"ש עמר היה מהמורים להתענות...
 
וכמדומני שבעשרות שנים האחרונות לא היה הוראה לכלל הציבור להתענות על דבר מסויים.
הבנתי שקריאתו של מרן רה"י שליט"א היתה לבני הישיבה אשר מחר יוצאים לשבת חופשית וממילא אין כ"כ ביטול תורה בצום, אך לאברכים אשר שאלוהו הורה כי מי שאינו מסוגל להמשיך בסדר לימודו הרגיל בו, ודאי שלא יצום רק יקיימו תפילה או ברוב עם בכותל המערבי או כל אחד במקומו
וכן אפשר לדקדק מלשון מכתב מרן שליט"א, וכמו שכתבו לעיל.
 
דעתו של מרן הגר"ע יוסף היתה מאז ומעולם שלא להתענות אלא חיזוק בתורה. כי אם ע"י זה מתרפים בתורה יצא שכרם בהפסדם.
וכן!!! דברי הרמב"ם הם לא רלוונטיים כ"כ לימינו!
בגלל שהמציאות כיום שהדורות נחלשו [וד"ז כתבו כל הפוסקים בכמה מקומות]
בואו נהיה אמיתיים, היום עפ"ר בחור ישיבה שצם הוא מרגיש חולשה גדולה ומרפה בלימודו, וא"כ היה עדיף שיתחזק בתורה.
ומקסימום לצום חצי יום זה בסדר, כי איך שהוא הרבה שורדים את זה מבלי שיפריע ללימוד.
לכן תענית דיבור שבמעלתה היא יותר מתענית אכילה, מרוויח גם לימוד תורה באיכות וגם תענית דיבור.
ונראה שלכל זאת מסכים הגר"א סלים שליט"א ולכן כתב בחורים "שיכולים", היינו שהם חזקים מספיק בשביל שלא יפריע להם ללימודם.
 
ונראה שלכל זאת מסכים מרן הגר"א סלים שליט"א ולכן כתב בחורים "שיכולים", היינו שהם חזקים מספיק בשביל שלא יפריע להם ללימודם.
הבנתי שקריאתו של מרן רה"י שליט"א היתה לבני הישיבה אשר מחר יוצאים לשבת חופשית וממילא אין כ"כ ביטול תורה בצום, אך לאברכים אשר שאלוהו הורה כי מי שאינו מסוגל להמשיך בסדר לימודו הרגיל בו, ודאי שלא יצום רק יקיימו תפילה או ברוב עם בכותל המערבי או כל אחד במקומו
 
כבר הובהר כאן שההוראה להתענות לא היתה לציבור
ואכן, מרן רה"י שליט"א מתנגד להכרזות על תענית ציבור [דבר שרצו כמה לעשות בתחילת המלחמה ורה"י התנגד] מכיון שאנחנו לא סנהדרין אלא ילדים קטנים [כך התבטא...] ואין לנו כח לגזור תעניות
התענית היתה לבחורי הישיבה אשר בין כה יוצאים לשבת חופשה וממילא לא נגרם ביטול תורה ע"י התענית

ואכן כך היה אגב, בחורים התענו ובאו לתפילה וב"ה היה קידוש ד' גדול
 
איך היה מעניין אותי לראות את כל התגובות שלכם אם מרן הרב יצחק יוסף שליט"א היה היחידי שמורה להתענות לציבור...

אחרי זה אתה אומר על אחרים שהם אלו שדוחפים את הרב יצחק יוסף לכל דיון...
 
איך היה מעניין אותי לראות את כל התגובות שלכם אם מרן הרב יצחק יוסף שליט"א היה היחידי שמורה להתענות לציבור...
אחרי זה אתה אומר על אחרים שהם אלו שדוחפים את הרב יצחק יוסף לכל דיון...

אכן כמדומה שבשעתו במהלך החודשים הראשונים של המלחמה, מרן הגר"מ מאזוז זיע"א [ואאל"ט גם מרן הגרש"מ עמאר] הורה לקיים תענית, והראש"ל דאז התנגד בחריפות.
 
ראשי תחתית