מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויקח משה את עצמות יוסף עמו כי השבע השביע את בני ישראל לאמר פקד יפקד אלקים אתכם והעליתם את עצמותי מזה אתכם (יג יט)
בספר יהושע (כד לב) כתיב, ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם בחלקת השדה אשר קנה יעקב מאת בני חמור אבי שכם במאה קשיטה ויהיו לבני יוסף לנחלה, ע״כ. ומשמעות הכתוב שקברו את יוסף דוקא בשכם מפני שהוא נחלת בני יוסף.
והביאור בזה כמבואר בבבא בתרא קיב. שלא יתכן שפנחס קבר את אלעזר אביו בקרקע שקנה, דכיון שחוזרת ביובל נמצא צדיק קבור בקבר שאינו שלו וגנאי הוא לו, ועל כרחך שנטמן בשדה שקבל בנחלה.
ולכן גם יוסף נקבר בשכם שהיא נחלת בניו.
וכן מבואר בפירוש הראב״ד על הספרי וזאת הברכה פיסקא שמ״ח דאיתא שם שיהודה נקבר עם האבות, ופירש הראב״ד שנקבר בסמוך למערת המכפלה, כי חברון היתה בחלק בני יהודה דכתיב ויתן לכלב את חברון, עכ״ד. מבואר דפשיטא ליה דקבורת יהודה היא בחלק שבטו, והיינו מהטעם הנ״ל.
ובספר הישר [שרבינו הגרח״ק זצ״ל כתב שמקורותיו נאמנים מדברי חז״ל] כתב בספר יהושע שאת שנים עשר בני יעקב קברו בני ישראל איש באחוזת בניו, ומפרט שם מקומות קבורתם כל אחד בנחלת שבטו, והיינו כנ״ל.
ושם בספר הישר כתוב, שאת ראובן ואת גד קברו בעבר הירדן בנחלת שבטיהם.
וקשה על זה, הרי עבר הירדן אינו נחשב כארץ ישראל לענין קבורה, כמו שהוכיח התשב״ץ בח״ג סי׳ ר׳, והוכיח כן שהרי משה רבינו ע״ה מת בחלקו של ראובן ונקבר בחלקו של גד כדאיתא בסוטה יג: ואמרו חז״ל בתנחומא ואתחנן סי׳ א׳ שלא זכה משה רבינו להקבר בארץ ישראל, הרי דעבר הירדן אינו נחשב ארץ ישראל לענין קבורה, והרי את עצמות כל השבטים העלו ממצרים לארץ ישראל כמבואר ברש״י עה״פ השבע השביע, וכיון שתכלית ההעלאה ממצרים היה על מנת שיקברו בארץ ישראל, א״כ לכאורה הכניסו את ראובן וגד לארץ ישראל ממש, ודלא כמ״ש בספר הישר הנ״ל, וצ״ע.
ויקח משה את עצמות יוסף עמו כי השבע השביע את בני ישראל לאמר פקד יפקד אלקים אתכם והעליתם את עצמותי מזה אתכם (יג יט)
בספר יהושע (כד לב) כתיב, ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם בחלקת השדה אשר קנה יעקב מאת בני חמור אבי שכם במאה קשיטה ויהיו לבני יוסף לנחלה, ע״כ. ומשמעות הכתוב שקברו את יוסף דוקא בשכם מפני שהוא נחלת בני יוסף.
והביאור בזה כמבואר בבבא בתרא קיב. שלא יתכן שפנחס קבר את אלעזר אביו בקרקע שקנה, דכיון שחוזרת ביובל נמצא צדיק קבור בקבר שאינו שלו וגנאי הוא לו, ועל כרחך שנטמן בשדה שקבל בנחלה.
ולכן גם יוסף נקבר בשכם שהיא נחלת בניו.
וכן מבואר בפירוש הראב״ד על הספרי וזאת הברכה פיסקא שמ״ח דאיתא שם שיהודה נקבר עם האבות, ופירש הראב״ד שנקבר בסמוך למערת המכפלה, כי חברון היתה בחלק בני יהודה דכתיב ויתן לכלב את חברון, עכ״ד. מבואר דפשיטא ליה דקבורת יהודה היא בחלק שבטו, והיינו מהטעם הנ״ל.
ובספר הישר [שרבינו הגרח״ק זצ״ל כתב שמקורותיו נאמנים מדברי חז״ל] כתב בספר יהושע שאת שנים עשר בני יעקב קברו בני ישראל איש באחוזת בניו, ומפרט שם מקומות קבורתם כל אחד בנחלת שבטו, והיינו כנ״ל.
ושם בספר הישר כתוב, שאת ראובן ואת גד קברו בעבר הירדן בנחלת שבטיהם.
וקשה על זה, הרי עבר הירדן אינו נחשב כארץ ישראל לענין קבורה, כמו שהוכיח התשב״ץ בח״ג סי׳ ר׳, והוכיח כן שהרי משה רבינו ע״ה מת בחלקו של ראובן ונקבר בחלקו של גד כדאיתא בסוטה יג: ואמרו חז״ל בתנחומא ואתחנן סי׳ א׳ שלא זכה משה רבינו להקבר בארץ ישראל, הרי דעבר הירדן אינו נחשב ארץ ישראל לענין קבורה, והרי את עצמות כל השבטים העלו ממצרים לארץ ישראל כמבואר ברש״י עה״פ השבע השביע, וכיון שתכלית ההעלאה ממצרים היה על מנת שיקברו בארץ ישראל, א״כ לכאורה הכניסו את ראובן וגד לארץ ישראל ממש, ודלא כמ״ש בספר הישר הנ״ל, וצ״ע.