באנר תרומה

קושיא בחזו"ע סוכות

חזון ישעיה

חבר חדש
הצטרף
7/9/25
הודעות
7
בחזו"ע סוכות עמ' ריח, כ' שמי שבשבת חוה"מ התפלל תפילת יו"ט והזכיר בתוכה ענין שבת, וכן חתם מקדש "השבת" וישראל והזמנים, שיצא. ובהערה הביא בזה מח' הפוסקים.
וק"ל דהא א"א סב"ל בתפילה?
(ומתוך הענין שם מובא שה"ה אפי' לא סיים את התפילה).
 
לא ראיתי את הדברים בפנים

אך מ"מ נ"ל שכוונתו הוא, שלפי הרב עובדיה הרי לא אומרים סב"ל בתפילה ולכן הוא סובר שצריך לחזור אם אמר מלך אוהב צדקה ומשפט.

וא"כ קשה לו, מאי שנא , שכשם שבמקרה של המלך המשפט יש מח' אי חוזר אי לאו, והוא טוען שיחזור לראש אע"פ שיש סוברים שאין צריך לחזור.

א"כ הה"נ כאן דיש מח', א"כ שנאמר שיחזור לראש התפילה

[שוב אני מדגיש שלא ראיתי את הנושא בפנים, אלא אמרתי רק מה שנראה לי]
 
לא אומרים סב"ל בתפילה כלל, או לא אומרים סב"ל נגד מרן בתפילה?
לא אמור להיות הבדל
כי אם קיי"ל שעושים סב"ל נגד מרן

א"כ אין הבדל בין תפלה לשאר ברכות.

ואם אתה סובר שלא עושים סב"ל נגד מרן בתפילה אתה גם אמור לא לעשות סב"ל נגד מרן בשאר ברכות

או שבכלל בתפילה אתה לא עושה סב"ל בין אם זה נגד מרן או עם מרן
 
לא אמור להיות הבדל
כי אם קיי"ל שעושים סב"ל נגד מרן

א"כ אין הבדל בין תפלה לשאר ברכות.

ואם אתה סובר שלא עושים סב"ל נגד מרן בתפילה אתה גם אמור לא לעשות סב"ל נגד מרן בשאר ברכות

או שבכלל בתפילה אתה לא עושה סב"ל בין אם זה נגד מרן או עם מרן
בזכרוני שכתב בחזו"ע שמה שאין אומרים סב"ל בתפלה, היינו שכיון שבין אם ימשיך ובין אם יחזור נכנס בסב"ל, לכן לא אמרי' סב"ל נגד מרן, אלא הדרינן לכללים הרגילים, דהיינו לדעת מרן או רוב הפוסקים. (כעת לא מצאתי זאת, ובעז"ה מחר אשוב לחפש).
 
אך מ"מ נ"ל שכוונתו הוא, שלפי הרב עובדיה הרי לא אומרים סב"ל בתפילה ולכן הוא סובר שצריך לחזור אם אמר מלך אוהב צדקה ומשפט.
בדיוק היום היה אברך שאמר את זה לאברך אחר, והאברך השיבו שדווקא בגלל סב"ל הוא פסק שיחזור, כיון שלא יכול להמשיך לברך ספק ברכות לבטלה.
 
בחזו"ע סוכות עמ' ריח, כ' שמי שבשבת חוה"מ התפלל תפילת יו"ט והזכיר בתוכה ענין שבת, וכן חתם מקדש "השבת" וישראל והזמנים, שיצא. ובהערה הביא בזה מח' הפוסקים.
וק"ל דהא א"א סב"ל בתפילה?
(ומתוך הענין שם מובא שה"ה אפי' לא סיים את התפילה).
הקושיא לא מתחילה כמו שהביאו לעיל, ולא דמי להמלך המשפט שדעת רוב ככל הפוסקים וג' עמודי ההוראה ומרן השו"ע שצריכים לחזור ועוברים על איסורי דאורייתא אם ממשיכים בתפילה.
משא"כ בנידון כאן, אדרבה רוב הפוסקים סוברים שא"צ לחזור כיעויין בחזו"ע סוכות, ופשוט.

1757929391878.png1757929415749.png
 
וג' עמודי ההוראה
העירו שלנוסח המדויק ברמב"ם בשאר ימות השנה אין מזכירים מלך בסיום ברכת השיבה. ולכן אי אפשר להוכיח שלנוסחאות שלנו המזכירים מלך כל השנה דעתו שאם חתם מלך אוהב צדקה ומשפט חוזר.
 
ראשי תחתית