ארגון מרביצי תורה [מפוצל מאשכול אחר]

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
עכשיו אני מבין את מה שדיבר הרב פנחסי בעצרת הבחירות של ג' ברחובה של עיר נגד מועצת חכמי התורה ונגד ראש הישיבה הרבה סאלים - 'שלספרדים אין הנהגה, הפוליטיקאים הם הממנים את הרבנים!'.

כואב שאריה דרעי על כל פועלו האדיר הוא כיום אחראי על מינוי הרבנים בתנועה.

בכל מגזר, העסקנים הם אלה שממנים את הרבנים. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברבני ערים ודיינים, שאז מתערבים גם גורמים אחרים.

כאשר ש"ס הוקמה ע"י שלושה עסקנים יקרים, הם החליטו בדעתם הרחבה מי הרב שיעמוד בראש התנועה, ר' יעקב כהן הוא זה שהמציא את המושג "נשיא המועצת" וכך הגר"ע יוסף השתכנע כי הוא אהב את המונח הזה כשאיפתו הטהורה שכולם (כולל האשכנזים) יקבלו עליהם את פסקיו, ולאחר שכנוע של תשעה חודשים הוא הסכים לתת גיבוי לתנועת ש"ס.

מאי נפק"מ בין ר' יעקב כהן דאז לבין ר' אריה דרעי כעת?

תנועת ש"ס היא תנועה פוליטית והיא זכאית לבחור רבנים כראות עיניה, ואם הציבור אוהב את הרבנים הללו, הוא יראה זאת בקלפי.

הרבה יותר חמור בעיני, שבמשך עשרות שנים דאגה ש"ס למנות רק רבנים ודיינים ש"הולכים בתלם" ופוסקים כהרב עובדיה, וכל האחרים נתקעו ולא קיבלו שום משרה, מה שגרם לרבנים לא לפסוק כפי האמת שלהם וכפי שהסיקו להלכה, וזה נורא ואיום.
 
יש הבדל בין מינו של מנהיג הדור למנהיג תנועה לבין מינוי של ת"ח גדול ככל שיהיה אבל אין חולק שאינו מנהיג הדור
 
מי החליט שהרב עובדיה מנהיג הדור, ר' יעקב כהן? עד לאותו רגע הוא היה ראשון לציון בפנסיה, כמו רבים לפניו ואחריו, ועם מתנגדים חריפים מחוגים שונים.

וכעת אתה הוא זה שמחליט מי מבין מועצת החכמים ראוי להיות מנהיג הדור?
 
הרב עובדיה היה מגדולי הדור, והוא הנהיג את תנועת ש"ס.

מאן מלכי רבנן, והוא השתתף בהנהגה עם שאר רבנן.

איך יהיה מנהיג הדור אם לא הנהיג אפילו חצי דור? וכי האשכנזים ראו בו מנהיג? אפילו במגזר הספרדי רבים לא ראו בו מנהיג... ועכ"פ, בוודאי שכאשר מונה לתפקיד הוא לא ענה לתואר "מנהיג הדור".
 
כולם מבינים שאריה דרעי לא יכול להחליט

מי זה כולם, הרב יצחק יוסף?

בפשטות, יו"ר התנועה בוחר את הרבנים שמובילים את התנועה. והציבור מחליט אם התנועה הזו מוצאת חן בעיניו, או לא.

לאידך גיסא גם רב שמנהיג תנועה ורואה שהח"כים לא הולכים כפי הוראותיו, יכול להתפטר ולהורות לציבור לא לבחור בה (ושוב, הציבור מחליט).
 
כאשר ש"ס הוקמה ע"י שלושה עסקנים יקרים, הם החליטו בדעתם הרחבה מי הרב שיעמוד בראש התנועה, ר' יעקב כהן הוא זה שהמציא את המושג "נשיא המועצת" וכך הגר"ע יוסף השתכנע כי הוא אהב את המונח הזה כשאיפתו הטהורה שכולם (כולל האשכנזים) יקבלו עליהם את פסקיו, ולאחר שכנוע של תשעה חודשים הוא הסכים לתת גיבוי לתנועת ש"ס.
ממש מתוק.
הרבה יותר חמור בעיני, שבמשך עשרות שנים דאגה ש"ס למנות רק רבנים ודיינים ש"הולכים בתלם" ופוסקים כהרב עובדיה, וכל האחרים נתקעו ולא קיבלו שום משרה, מה שגרם לרבנים לא לפסוק כפי האמת שלהם וכפי שהסיקו להלכה, וזה נורא ואיום.
למה חמור בעיניך?
הוא הרב של התנועה? התנועה אמורה לייצג את הציבור והרבנים שהולכים אחריו. מי שלא מתאים לו שילך למפלגות אחרות / יקים חדשות. לענ"ד.
 
כי הציבור שבוחר בש"ס מעריך את כלל הרבנים. גם אני בחרתי ש"ס.
אתה בעצם סותר את מה שאמרת לאורך כל האשכול.
אתה יושב להסביר הודעה אחר הודעה שזו התנועה והיא בוחרת את רבניה והציבור שמתאים להם בא ומי שלא לא, ואז אתה מסיבר שבעצם התנועה אמורה להיות מחויבת גם לרבנים שלא בדרכה.
 
ממש מתוק.

למה חמור בעיניך?
הוא הרב של התנועה? התנועה אמורה לייצג את הציבור והרבנים שהולכים אחריו. מי שלא מתאים לו שילך למפלגות אחרות / יקים חדשות. לענ"ד.
לא מסכים.
עולי בבל יפתחו מפלגת עולי בבל???
עולי מרוקו יפתחו מפלגת עולי מרוקו???
עולי בוכרה יפתחו מפלגת עולי בוכרה???

המצביעים נותנים כח למפלגה להביא תקציבים למוסדות ולאברכים למקוואות וכו' ובהצבעתם אינם מסכימים לשינוי מנהגים הלכתיים ושיטת פסיקה וכפיית הדבר על הציבור ועל התלמידי חכמים.
 
אתה בעצם סותר את מה שאמרת לאורך כל האשכול.
אתה יושב להסביר הודעה אחר הודעה שזו התנועה והיא בוחרת את רבניה והציבור שמתאים להם בא ומי שלא לא, ואז אתה מסיבר שבעצם התנועה אמורה להיות מחויבת גם לרבנים שלא בדרכה.

זכותה לבחור את הרבנים שמנהיגים אותה, אבל פסיקת הלכה זה דבר אחר לגמרי. כל רב שיעמוד בראשות התנועה, לא אמור לדכא רבנים אחרים ולמנוע מהם קידום, או לפסוק כאשר על ליבם.

במקום אחר הבאתי מילים כדרבנות מהגר"ע יוסף נגד זה.
 
שטויות
זה חוש ריח של עם ישראל
היינו הך, תקרא לזה כך או אחרת, מה נפקא מינה.

אגב המונח הזה מקורו מתוך טורי יתד, לא רואה בו סתירה לדבריי אלא סייעתא.
1764619895041.png

1764619807370.png
 
כאשר ש"ס הוקמה ע"י שלושה עסקנים יקרים, הם החליטו בדעתם הרחבה מי הרב שיעמוד בראש התנועה, ר' יעקב כהן הוא זה שהמציא את המושג "נשיא המועצת" וכך הגר"ע יוסף השתכנע כי הוא אהב את המונח הזה כשאיפתו הטהורה שכולם (כולל האשכנזים) יקבלו עליהם את פסקיו, ולאחר שכנוע של תשעה חודשים הוא הסכים לתת גיבוי לתנועת ש"ס.

רצה שהאשכנזים יקבלו את פסקיו?
 
מפורש ביביע אומר שגם האשכנזים צריכים לבטל מנהגיהם ולנהוג כשו"ע שהוא מרא דאתרא. ו"שו"ע" הוא בעצם פסקי הגר"ע יוסף שלא תמיד הולך עם השו"ע.
 
והנה עוד תגובה מחכימה...

מפורש ביביע אומר שגם האשכנזים צריכים לבטל מנהגיהם ולנהוג כשו"ע שהוא מרא דאתרא. ו"שו"ע" הוא בעצם פסקי הגר"ע יוסף שלא תמיד הולך עם השו"ע...
אז למה בפסקים רבים הדגיש שההלכה היא לספרדים... והרי דעתו שגם האשכנזים צריכים לפסוק כהשו"ע...

אשמח לראות היכן כתב מפורש שהם צריכים לבטל מנהגיהם ולנהוג כהשו"ע.

ויותר מהכל, זה הלשון המזלזלת, שרצה שיקבלו את פסקיו.
 
מי זה כולם, הרב יצחק יוסף?

בפשטות, יו"ר התנועה בוחר את הרבנים שמובילים את התנועה. והציבור מחליט אם התנועה הזו מוצאת חן בעיניו, או לא.

לאידך גיסא גם רב שמנהיג תנועה ורואה שהח"כים לא הולכים כפי הוראותיו, יכול להתפטר ולהורות לציבור לא לבחור בה (ושוב, הציבור מחליט).
אכן אריה דרעי יכול לבחור את הרבנים כמו שבנט יכול לבחור עם איזו מפלגה ללכת כל הטענה עליהם שבבחירות הם אמרו א. ואח"כ החליפו ל ב. ואיין אחד שיכול לומר שבבחירות לכנסת זו הייתה הנהגה של ש"ס ובוואדי אף אחד לא דמיין שזו תהיה ההנהגה
 
אכן אריה דרעי יכול לבחור את הרבנים כמו שבנט יכול לבחור עם איזו מפלגה ללכת כל הטענה עליהם שבבחירות הם אמרו א. ואח"כ החליפו ל ב. ואיין אחד שיכול לומר שבבחירות לכנסת זו הייתה הנהגה של ש"ס ובוואדי אף אחד לא דמיין שזו תהיה ההנהגה
אף אחד לא דמיין שחכם שלום ייפטר.
וכבר מתקופת חכם שלום היה ברור לכולם שש"ס משנה כיוון ופונה יותר ציבור בני התורה.
 
הרב עובדיה היה מגדולי הדור, והוא הנהיג את תנועת ש"ס.

מאן מלכי רבנן, והוא השתתף בהנהגה עם שאר רבנן.

איך יהיה מנהיג הדור אם לא הנהיג אפילו חצי דור? וכי האשכנזים ראו בו מנהיג? אפילו במגזר הספרדי רבים לא ראו בו מנהיג... ועכ"פ, בוודאי שכאשר מונה לתפקיד הוא לא ענה לתואר "מנהיג הדור".
מה לעשות שהיה לו מספר מנדטים כפול מאחינו האשכנזים , זה שכל ליטאי בטוח שרק
להם יש השקפה זה לא אומר שהם המנהיגים , בפועל הרב עובדיה היה לו השפעה כפולה
מכל מנהיג אשכנזי מאז החזו"א
 
הרב עובדיה היה מגדולי הדור, והוא הנהיג את תנועת ש"ס.

מאן מלכי רבנן, והוא השתתף בהנהגה עם שאר רבנן.

איך יהיה מנהיג הדור אם לא הנהיג אפילו חצי דור? וכי האשכנזים ראו בו מנהיג? אפילו במגזר הספרדי רבים לא ראו בו מנהיג... ועכ"פ, בוודאי שכאשר מונה לתפקיד הוא לא ענה לתואר "מנהיג הדור".

יש כאן עיוות במושג מנהיג והתכחשות לדמות שעשתה מהפיכה של מגזר שלם וסחפה את הכי הרבה מונהגים בדורות האחרונים מבחינה מספרית....
 
מי מינה את הרב דוב לנדו ואת הרב משה הלל הירש?
כמו שכתבתי למעלה, הקב"ה מוליך את העניינים והוא ממנה באמת, וברגע שכלל ישראל קיבלו מלכותו עליהם, אות הוא כי מן השמים מינו אותו.
 

קבצים מצורפים

  • image.png
    image.png
    168.7 קילובייט · צפיות: 12
זה לא שטויות זה כואב מאד.
הפסדנו עשרות שנים את הגר"ד שליט"א.
למה? כי עסקני דגל התורה ויתד נאמן הסתירו אותו מסיבותיהם שלהם...

אני כל פעם נפעם לשמוע את הגר"ד, קול חד ברור ומתוק.
לא זוכר מתי היה מנהיג ליטאי שדיבר בצורה כ"כ ברורה בענוות חן ומתיקות.
ואני כואב שהפסדנו אותו עשרות שנים, בגלל העסקונה...
אני לא יודע מי הפסיד אותו, מי שהיה מחובר לבית המדרש והכיר את גדולי התורה שבתוכו ידע מיזה הגר"ד כבר עשרות שנים אחורה.
אני זוכר לפני עשור ויותר שהיינו הולכים 'לשאול את ר' דוב' על כל נושא, היה ידוע מאז ומעולם כחד בדרא בישיעות מדהימות וראש ישר להפליא.
 
אז למה בפסקים רבים הדגיש שההלכה היא לספרדים... והרי דעתו שגם האשכנזים צריכים לפסוק כהשו"ע...

אשמח לראות היכן כתב מפורש שהם צריכים לבטל מנהגיהם ולנהוג כהשו"ע.

ויותר מהכל, זה הלשון המזלזלת, שרצה שיקבלו את פסקיו.

בתחילה שאף שגם האשכנזים יקבלו את פסקיו (הוא מגדיר זאת כפסקיו של השו"ע, וכביכול להחזיר עטרה ליושנה, וקיבלנו הוראות מרן, אבל הוא עצמו חלק על השו"ע בעשרות הלכות).

ואין בזה שום זלזול, בשאיפה שיקבלו את פסקיו.

ומה שאתה שואל מדוע בפסקים רבים הדגיש שההלכה היא לספרדים, זה מפני שהפנים שהאשכנזים לעולם לא יקבלו את פסקיו....

וזה לשונו בשו"ת יביע אומר חלק ה - אורח חיים סימן לז:

"והגאון ר' בנימין מרדכי נבון ז"ל (מחבר ספר בני בנימין), בתשובה כת"י והיא לו נדפסה בקובץ סיני (טבת תש"ט עמוד רט), כתב וז"ל: שאע"פ שיש לבני גלות אשכנז פעה"ק ירושלים ת"ו בית דין קבוע בפ"ע, וקהלה קבועה בפ"ע, חייבים לעשות כאן כמנהג בני עדות הספרדים, וראיה לזה ממ"ש בשו"ת מהרשד"ם (חיו"ד סי' מב), דבשלמא אילו באו שם קהל אחר בבת אחת ניחא וכו', אמנם עתה שבאו שם מעט מעט מאן לימא לן שמותרים לשנות ממנהג המקום. וא"כ גם בנ"ד דינא הכי, שאף שבזמן הרב גינת ורדים היה להם קהל בפ"ע וב"ד בפ"ע, הרי אח"כ מרוב החובות ועלילות הגוים ברחו כולם ולא נשאר עד אחד מבני אשכנז, ואפילו כשהיה בא אחד להשתטח על קברי הצדיקים היה בא בהחבא ובאישון לילה מפני רשעת הגוים. ויותר ממאה שנה עברו שלא דרכה רגל אשכנזי פעה"ק ירושלים, עד שמקרוב בא הרב המופלא ר' מענדל אשכנזי מתלמידי הגר"א מווילנא ז"ל, והוא היה הראשון שבא לדור פעה"ק ואחריו באו מעט מעט עד שנעשו לקהל גדול, ה' עליהם יחיו, ואעפ"כ כי יהיה להם דבר למשפט באים לפני דייני העיר הספרדים, אלא שזה שנתיים ימים שרבתה המחלוקת בעוה"ר, והושיבו ב"ד מעדת האשכנזים, וא"כ מאן נימא לן דבכה"ג מותרים לשנות ממנהגי הספרדים שפוסקים עפ"ד מרן ז"ל. וכמ"ש מהרשד"ם הנ"ל. ע"כ. (ומה שכתב שיותר ממאה שנה לא היו אשכנזים בירושלים, עד שבא הגאון ר' מנחם מנדל משקלוב תלמיד הגר"א, כל זה מתבאר ג"כ בתולדות חכמי ירושלים (ח"ג רפ"ה, עמוד קנח), ובדברי הגר"מ מנדל עצמו שם. וע"ע בס' פאת השלחן (דף יז סע"ב) בהערה. ע"ש.) וע"ע בשו"ת ישמח לב גאגין (חאה"ע סי' ד, דף ז ע"א), מ"ש בזה. ובמקום אחר כתבנו עוד בזה. ואכמ"ל".
 
הטענה עליהם שבבחירות הם אמרו א. ואח"כ החליפו ל ב. ואיין אחד שיכול לומר שבבחירות לכנסת זו הייתה הנהגה של ש"ס ובוואדי אף אחד לא דמיין שזו תהיה ההנהגה

את כל זה אתה כותב מהרהורי לבך, אבל לרוב מצביעי ש"ס אין כלל נפק"מ אם צורפו רבנים נוספים למועצת.
 
ראשי תחתית