תרומה לעזרא

רשע אומרים לו כלום היית יותר מיוסף???

ספיר ויהלום

חבר חדש
הצטרף
8/5/25
הודעות
22
ביומא לה.
עשיר עני ורשע באים לדין
אומרים לרשע כלום היה לך נסיון יותר מיוסף
ואם יוסף עמד גם אתה צריך לעמוד בניסון
וצ"ע,
דהא יוסף כמעט חטא עד שדמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלון ומה ראיה היא זו?
וכי לכל רשע יש דמות דיוקנו של אביו?
וצע"ג.
 
דהא יוסף כמעט חטא עד שדמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלון ומה ראיה היא זו?
וכי לכל רשע יש דמות דיוקנו של אביו?
וצע"ג.
הבא ליטהר מסייעין אותו ויסדרו לו גם את הפונקציה של דמות דיוקנו
 
ביומא לה.
עשיר עני ורשע באים לדין
אומרים לרשע כלום היה לך נסיון יותר מיוסף
ואם יוסף עמד גם אתה צריך לעמוד בניסון
וצ"ע,
דהא יוסף כמעט חטא עד שדמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלון ומה ראיה היא זו?
וכי לכל רשע יש דמות דיוקנו של אביו?
וצע"ג.
אם היה עומד בהתמודדויות ובנסיונות כיוסף הצדיק שמרשעת זו רדפה אותו יום יום שעה שעה ועמד בנסיון עד שכמעט ובא לידי חטא, ואז נגלתה לו דמות דיוקנו של אביו, גם רשע זה היתה באה לו דמות דיוקנו של יעקב.
 
אם היה עומד בהתמודדויות ובנסיונות כיוסף הצדיק שמרשעת זו רדפה אותו יום יום שעה שעה ועמד בנסיון עד שכמעט ובא לידי חטא, ואז נגלתה לו דמות דיוקנו של אביו, גם רשע זה היתה באה לו דמות דיוקנו של יעקב.
חידוש עצום.
ומתקבל על הלב.
יש"כ.
 
אם היה עומד בהתמודדויות ובנסיונות כיוסף הצדיק שמרשעת זו רדפה אותו יום יום שעה שעה ועמד בנסיון עד שכמעט ובא לידי חטא, ואז נגלתה לו דמות דיוקנו של אביו, גם רשע זה היתה באה לו דמות דיוקנו של יעקב.
ייש"כ!
עוד אפשר לומר שמדובר ברשע *שכלל לא מודע למדרשי חז"ל הללו. אלא רק את הנאמר בתורה ושם לא מוזכר כל זה. ורק בשמים מרחיבים לו על עוצמת הנסיון שהחליפה בגדים שונים וכו' כמתואר ביומא, ושכוונת הגמרא שאומרים לו כלום הייתה נאה מיוסף, אמרו עליו על יוסף וכו' ע"כ שגם מה שכתוב בגמרא "אמרו עליו" הוא ממה שמשיבים לרשע בשמים ולא שהגמרא מספרת לנו. ושם ביומא הגמרא לא מזכירה שאומרים לו על דמות דיוקנו הרי שלא מגלים לו דרש זה. [וגם אם ימצא איזה רשע שיודע עדיין יתכן לומר שיוסף מחייב את הרשעים והכוונה באופן כללי].

________________

* וכתב הגר"ע זצ"ל בשות יביע אומר חלק יא יורה דעה סימן כג אות ה וז"ל:
"....ואתה דע לך כי ספרי זה אינו מיועד לעמי הארץ, וכאשר יראה הרואה מבין עם תלמיד. כי לע"ה וההמון הוא כספר החתום. ועוד שכבר כתב הגרש"ק בשו"ת שנות חיים (סימן קלו דף לח ע"א) בזו הלשון, והנה מה שכתב דבר זה אין לפרסם בפני ע"ה, לא כיוונו יפה, שדבר הנאמר בספר אין זה פרסום. שהרי מה שאמרו כל הקורא ק"ש שחרית וערבית קיים והגית בו יומם ולילה, מפורש כן בש"ס (מנחות צט:), ואמרינןשם שאין לפרסם הדבר בפני ע"ה. והסמ"ג (עשין יב דף צח ע"א) כתבו ג"כ, וכן הובא בש"ך (סימן רמו סק"א). וכן להלוות ברבית ע"י (גוי) [שליח], כתבו הרמ"א בהגה (בסימן קס סט"ז), וכתב שאין לפרסם הדבר בפני ע"ה. הרי שכתיבה בספר לא הוי פרסום, רק הנאמר בפה ברבים, עכ"ל. ובזה סרה מהר קושית החתם סופר (חאו"ח ר"ס כג) על הפרי חדש (סי' קכח סעיף ל) שהביא דברי ספר המקצועות, וסיים שאין לפרסמם, שהרי הוא עצמו פרסמן ע"ש....".
 
כתבתי פעם בעניין זה וזה לשוני...



פרשת וישב | דמות דיוקנו של אביו

ויהי כהיום הזה ויבוא הביתה לעשות מלאכתו וכו' ויעזוב בגדו בידה וינס ויצא החוצה (בראשית לט, יא -יב).

פירש"י 'שנראית לו דמות דיוקנו של אביו', ע"ש. ובגמרא סוטה (לו:) איתא: אמר לו 'יוסף עתידין אחיך שיכתבו על אבני אפוד ואתה ביניהם, רצונך שימחה שמך מביניהם?!'

הרמב"ם כותב (פ"ה מהלכות יסודי התורה ה"י) וז"ל: 'כל הפורש מעבירה או עשה מצוה, לא מפני דבר בעולם לא פחד ולא יראה ולא לבקש כבוד אלא מפני הבורא ברוך הוא, כמניעת יוסף הצדיק עצמו מאשת רבו, הרי זה מקדש את השם'. עכ"ל.

ולכאורה יש לשאול הלא יוסף הצדיק היה לו סיוע מלמעלה - "דמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלון", ואיך כותב הרמב"ם שיוסף נמנע רק מפני הבורא, ולא מפני פחד או יראה?!

ויש לברר תחילה היאך היא אותה דמות אביו נראתה לו בחלון,

ובפירוש 'יפה תואר' על המדרש כתב לבאר את ענין ה'דמות דיוקנו של אביו' שהיינו שראה את השכינה ששרתה בבית אביו, ואין הכוונה שראה את אביו ממש. ע"ש. וכעין זאת, כתב המהרש"א ביתר ביאור, שדמות דיוקנו היינו השכינה, "שהרי צורת יעקב חקוקה תחת כסא הכבוד", וצורתו נראתה לו בחלון ובאמת היתה זו שכינה בדמות יעקב, ע"ש.

אך עדיין אין זה מיישב, שהרי עדיין תהיה לרשעים טענה שהרי ליוסף היה סיוע על ידי השכינה שנראתה לו, ולכן נמנע מהעבירה.

וראיתי בפירוש בן ידיד על הרמב"ם, שכותב אף הוא שהיתה זו השכינה שדיברה מהחלון, ומוסיף על כך שאין זה כפשוטו, אלא יוסף הצדיק בצדקותו החל לדבר עם עצמו ולומר, 'כי איך אעשה את הרעה הזאת וחטאתי לאלוקים', וכך שעל ידי מעשה זה ימחה שמו מן האפוד, ועד כדי כך דיבר עם עצמו, שכביכול ראה בעין שכלו את השכינה שהיא היא מדברת עימו.

ולפי האמור מתבאר מה שכתוב על יוסף הצדיק שהיה "מפטפט ביצרו", ונחבטו המפרשים לבאר מה הכוונה [ועיין רש"י גיטין נז. ד"ה שפטפט 'שזלזל' ביצרו, ורשב"ם ב"ב קט: ד"ה שפטפט 'מתריס ונלחם' ביצרו], אולם לפי האמור מתבאר שיוסף הצדיק דיבר ופטפט עם יצרו כפשוטו, ואמר ליצר דברים אלו ממש, עד כדי שהגיע בעצמו לראות בנפשו את השכינה בעצמה מדברת עימו, ובכך הצליח בעצמו לקום ולברוח מן העבירה.

ולפי זה קושיא מעיקרא ליתא, כיון שיוסף בעצמו טרח ויגע ודיבר עם עצמו על גודל העוון עד שהכיר בהפסד העצום העולה מזה, ושם נפשו בכפו לברוח מבית אדונו, ובכך היא גודל עמידתו בניסיון. עכ"ל.
 
ראשי תחתית