רב רבנן חכם עזרא עטיה זיע"א

הצטרף
18/12/24
הודעות
30
בימים אלו אנחנו עובדים במסגרת מכון משנת רבינו על הוצאה לאור מתורתו, הנהגותיו של מקים עולם התורה בארץ הקודש בדור האחרון
רשכבה"ג מרן ראש הישיבה חכם עזרא עטיה זיע"א
ב"ה יצאו לאור שני קונטרסים אשר במהרה אזלו לחלוטין ורבים מבקשים להשיג
ולכן, כאן במקום החשוב נבקש ממי שיש לו מידע על תלמידים החיים איתנו ויש להם חומר על חכם עזרא בכל סוג שהוא, חידושי תורה, סיפורים, הנהגות וכו' ויעלה לכאן או ישלח למייל המכון - ‫‎<6136890@gmail.com>‎‬‏
כמו"כ אנחנו עושים מדור מיוחד ובו רשימת כל תלמידי חכם עזרא, עם סיקור קצר עליהם
ולכן כל מי שיודע ומכיר ויכול להביא חומר ומידע על תלמידים, הדבר יסייע לנו מאוד
נציין שאין למכון הכנסות כל שהם ולכן כל סיוע של הציבור הק' כאן עוזר מאוד
ביקרא דאורייתא
 
נערך לאחרונה:
תלמידיו המפורסמים
הרבנים הגדולים שליט"א
חכם יהודה צדקה
חכם בן ציון
חכם עובדיה
הרב ציון לוי [רבה של פנמה]
הרב משה צדקה
הרב דוד צדקה
הרב יצחק יוסף
הרב יעקב טופיק [רבה של ביתר]
רבי ברוך בן חיים [נוי יורק]
חכם שלום כהן
הרב שמעון בעדני
הרב משה מאיה
הרב אברהם סלים
חכם שבתי אטון
הרב אליהו טופיק [באר יהודה]
הרב ראובן שרבני
הרב יהודה כהן
הרב יוסף ניסן [רמת גן]
הרב דוד עטיה [בנו של חכם עזרא]
הרב שלמה בן שמעון
הרב ניסים בן שמעון
הרב יהודה עדס ?
 
חכם משה דיין מברזיל, אבי הגר"א רב רמת דיין רמת שרת מח"ס חמד"ת אברהם
אינו תלמידו? אתמהה.
 
ומש"כ שתלמידיו הרב אליהו תופיק הרב יצחק יוסף
זה ממש תימה במחכ"ת, גם בגלל הגיל, צעירים יחסית לאוי"ט
וגם כי הרב יצחק לא למד ישיבה גדולה בכלל בפו"י. וקטנה אינני יודע.
הרב אליהו טופיק, ר"י באר יהודה, בן 80 או 90
הרב יצחק, יתכן, צריך לברר, יש כאלו שלמדו ממנו ונבחנו אצלו וכ"כ קבלו ממנו שמחשיבים עצמם לתלמידים
 
חכם משה דיין מברזיל, אבי הגר"א רב רמת דיין רמת שרת מח"ס חמד"ת אברהם
אינו תלמידו? אתמהה.
יש עוד הרבה
הרב יוסף בר שלום רבה של בת ים
הרב יחזקאל סיטון
הרב שרבני מקולומביה
אדרבה, אני רוצה שמי שמכיר גם נדירים יותר עם סיקור עליהם, שיעלה
גם תלמידיו שפתחו ישיבות, כמו בקטמון, רחובות בצפון, היה בכל מיני מקומות סניפים של פורת יוסף שנפתחו ע"י תלמידיו
 
בודאי.
גם היה לומד עמו חברותא.
חלמא טבא חזאי חלמא טבא חזאי חלמא טבא חזאי,
מי שאומר או חולם שטות מופלגת ודמיונית זו
לא הכיר ולא מקצת מאורחת חייו של ה"מורה".
לא חברותא ולא כלום.
גם תלמידיו הגדולים הגר"י צדקה, הגרב"צ אבא שאול הגר"י מעלם וכו'
גאוני עולם שהכירו את שפתו שיחו ושיגו
לא למדו עימו חברותא.
ובודאי לא הבחור המוצלח של פוניבז'.
ודי בזה.
 
כמובן א"א לומר שלמד עימו בחברותא
אבל שמעתי שפעם סיפר
שכיון שלא זכה ללמוד בפורת יוסף
אביו הגדול חכם יעקב עדס לא ויתר ורצה שיקבל מה שאפשר מתורת רב רבנן ויזכה לינוק תורתו ודרך הלימוד
ולכן ביקש מחכם עזרא שילמד עם בנו בבין הזמנים
 
הסיפור היה לאחר שלמדו בישיבת פונוביז סוגית תקפו כהן, ואז בא לפורת יוסף ודיבר עם חכם עזרא בלימוד, יש יאמר למד איתו
[באותה תקופה כך היה הדרך, חכם עזרא היה בישיבה ובחורים היו לומדים הדק היטב את הסוגיה ואז עם הקושיות היו באים לחכם עזרא ומדברים איתו בלימוד, כמובן שהרבה פעמים היה מראה להם שלא התחילו להבין לעומק וכו' כדרכו בקודש שהיה מתחיל ללמוד מהתחלה ומיד כל הקו' היו פורחות באויר]
אחרי שלמדו אמר הגר"י עדס בלשון הזאת [כך סיפר בכמה הזדמנויות] אותם קושיות אותם תירוצים, אין הבדל בלימוד בין פונוביז לפורת יוסף
כלומר, הוא חשב שזה שתי דרכים בלימוד וכו', ונוכח לדעת שאין הבדל, כמובן שודאי יש הבדלי גישות ובפורת יוסף היו מדקדקים יותר בהבנת הפשט ואח"כ היו נכנסים לשאר הראשונים ואחרונים, אבל בסופו שלח דבר הגיעו לאותם מסקנות והבנות בסוגיה
מלבד זאת היה לו הרבה דברים שהיה קשור לחכם עזרא ומספר הרבה סיפורים ממנו, כך שעל אף שלא למד בישיבה ודאי שהיה קשור לשם
אגב, גם חכם משה צדקה לא למד בפורת יוסף בתור בחור, אבל היה קשור לחכם עזרא גם מכח אביו וגם בתוך אברך אח"כ, וכל הזמן מדגיש שהוא ממשיך את דרכו בישיבה
 
חלמא טבא חזאי חלמא טבא חזאי חלמא טבא חזאי,
מי שאומר או חולם שטות מופלגת ודמיונית זו
לא הכיר ולא מקצת מאורחת חייו של ה"מורה".
לא חברותא ולא כלום.
גם תלמידיו הגדולים הגר"י צדקה, הגרב"צ אבא שאול הגר"י מעלם וכו'
גאוני עולם שהכירו את שפתו שיחו ושיגו
לא למדו עימו חברותא.
ובודאי לא הבחור המוצלח של פוניבז'.
ודי בזה.
כמובן א"א לומר שלמד עימו בחברותא
אבל שמעתי שפעם סיפר
שכיון שלא זכה ללמוד בפורת יוסף
אביו הגדול חכם יעקב עדס לא ויתר ורצה שיקבל מה שאפשר מתורת רב רבנן ויזכה לינוק תורתו ודרך הלימוד
ולכן ביקש מחכם עזרא שילמד עם בנו בבין הזמנים
הסיפור היה לאחר שלמדו בישיבת פונוביז סוגית תקפו כהן, ואז בא לפורת יוסף ודיבר עם חכם עזרא בלימוד, יש יאמר למד איתו
[באותה תקופה כך היה הדרך, חכם עזרא היה בישיבה ובחורים היו לומדים הדק היטב את הסוגיה ואז עם הקושיות היו באים לחכם עזרא ומדברים איתו בלימוד, כמובן שהרבה פעמים היה מראה להם שלא התחילו להבין לעומק וכו' כדרכו בקודש שהיה מתחיל ללמוד מהתחלה ומיד כל הקו' היו פורחות באויר]
אחרי שלמדו אמר הגר"י עדס בלשון הזאת [כך סיפר בכמה הזדמנויות] אותם קושיות אותם תירוצים, אין הבדל בלימוד בין פונוביז לפורת יוסף
כלומר, הוא חשב שזה שתי דרכים בלימוד וכו', ונוכח לדעת שאין הבדל, כמובן שודאי יש הבדלי גישות ובפורת יוסף היו מדקדקים יותר בהבנת הפשט ואח"כ היו נכנסים לשאר הראשונים ואחרונים, אבל בסופו שלח דבר הגיעו לאותם מסקנות והבנות בסוגיה
מלבד זאת היה לו הרבה דברים שהיה קשור לחכם עזרא ומספר הרבה סיפורים ממנו, כך שעל אף שלא למד בישיבה ודאי שהיה קשור לשם
אגב, גם חכם משה צדקה לא למד בפורת יוסף בתור בחור, אבל היה קשור לחכם עזרא גם מכח אביו וגם בתוך אברך אח"כ, וכל הזמן מדגיש שהוא ממשיך את דרכו בישיבה
מפורש שמעתי מהגר"י שליט"א שהיה לומד עמו בחברותא,
ואכן הסיפור הידוע הוא על שבועיים שלמד איתו 'תקפו כהן'.
 
הנ"ל רק רצה לדקדק שלא כ"כ שייך להגדיר בחור ישיבה שלומד עם גדול הדור כחברותא
אלא הכוונה כנ"ל
כמובן שהיה בקשר ויש לו עליו מה לספר מכח הקשר הקרוב עם אביו
 
ואכן הסיפור הידוע הוא על שבועיים שלמד איתו 'תקפו כהן'.
כמדומה דצ"ל "לימד" אותו תוקפו כהן. וד"ל.
מבלי להוריד בכי הוא זה מערכו של הגר"י שהיה בתור בחור מפורסם כעילוי.
כי זה היה דרכו של רב רבנן המורה זיע"א.
מזכיר לי [בהבדלים אדירים כמובן] את ר"א משיטרית, המקליד של ספרי מרן הגרע"י
שיש המכנים אותו "החברותא" של מרן.
ומינה לנ"ד.
 
הנ"ל רק רצה לדקדק שלא כ"כ שייך להגדיר בחור ישיבה שלומד עם גדול הדור כחברותא
אלא הכוונה כנ"ל
כמובן שהיה בקשר ויש לו עליו מה לספר מכח הקשר הקרוב עם אביו
אמת.
וגם יש לו למו"ר הגר"י כמה חידושים עמוקים מהגר"ע, כגון בהגדרת שטר
שטען הגר"י שדברי המורה וד' הגר"ח הלוי קרובים מאוד ורק בשפה אחרת.
 
אולי כדאי לחזור לנושא באשכול
ויעלו כאן קצת מדרכיו ודברי תורתו של רב רבנן גאון עוזינו זצוקלל"ה
שאנו הקטנים בדור אחרון זה לא זכינו הרבה לשמוע מדרכיו והנהגותיו
כידוע ספריו וכתביו נשרפו בישיבה יחד עם אילן היוחסין שלו עד דוד המלך
וכדאי שמי ששמע איזה אימרה או שמועה יעלה ויבוא
 
יש פירוש ידוע המתאים לפרשת שבוע,
ידוע השאלה על יוסף, שכאשר פתר לפרעה את החלום אמר ועתה ירא פרעה איש חכם ונבון וישיתהו על ארץ מצרים
ושואלים העולם, הרי יוסף לא התבקש לתת עיצות מה לעשות ומדוע הוסיף ואמר מה צריך לעשות
וביאר את הדברים מרן רה"י זצ"ל, שיש טעם מפסיק אחרי ועתה כדלהלן
וְעַתָּה֙ יֵרֶ֣א פַרְעֹ֔ה אִ֖ישׁ נָב֣וֹן וְחָכָ֑ם וִישִׁיתֵ֖הוּ עַל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם
כלומר, ועתה, שזה שאלה של פרעה, ואז יוסף עונה, ירא פרעה
כלומר, שאל פרעה, ועתה - מה נעשה ?, ומיד ענה יוסף ירא פרעה וכו'
וא"כ קושיה מעיקרא ליתא
 
ומש"כ שתלמידיו הרב אליהו תופיק הרב יצחק יוסף
זה ממש תימה במחכ"ת, גם בגלל הגיל, צעירים יחסית לאוי"ט
וגם כי הרב יצחק לא למד ישיבה גדולה בכלל בפו"י. וקטנה אינני יודע.
ועי' כאן:
 
בהקדמת הספר המיוחד שמחה לאיש להג"ר יצחק אפרים אבא שאול שליט"א אחיו של מרן רה"י הגרב"ץ א"ש ע"ה להבהחל"ח
יש דברים נפלאים על הרב המורה חכם עזרא עטיה ע"ה
מישהו יכול להעתיק?..
 
כמה דברים שליקטתי ממה שמסר הג"ר משה צדקה שליט"א

  • אומרת הגמרא במסכת עירובין (י"ג ע"ב) "מדוע נקבעה הלכה כבית הלל, שהיו נוחין ועלובין ושונין דבריהם ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן". עכ"ל הגמרא, ועיי"ש. והנה יש לתמוה על הגמרא הנ"ל, היכן מצינו שקובעים הלכה בגלל שאדם ענו, הא כל הפסק הלכה נקבעת לאדם על ידי חכמתו וגאונתו בתורה, אבל ע"י שיש לו מידות טובות היכן מצינו שקובעים בגלל זה שהלכה כמותו? ושמעתי ממרן ראש הישיבה הגר"מ צדקה שליט"א שאמר מפי הגר"ע עטייה זצ"ל, על ידי שאדם ענו וממילא הוא מקדים את דברי חבירו לדבריו, ומעיין בהם ורואה אם נכונים דבריו או לא, ואז אם הוא בכל זאת חולק, אז ודאי שעיין טוב טוב, ואז חלק, ולכן נפסק הלכה כבית הלל (ילקוט רבה עמ' קס"ב).
  • כתב מרן החיד"א שלכן עושים רק שני דפנות וחצי בסוכה, לרמז שלא צריך מהעוה"ז שלמות. ושמעתי מהגר"מ צדקה שליט"א שאמר בשמו של הגאון ר' עזרא עטיה ז"ל ששתי הדפנות השלמות, מרמזות אחת על חיי העוה"ב, ואחת על ימות המשיחף שהם חיי השלמות, משא"כ דופן השלישית, שהיא טפח, מרמזת על חיי העוה"ז, שהוא עראי, וכנ"ל בשם החיד"א (שמחת יהודה [להגר"י ברכה שליט"א] ח"א עמ' פ"ד).
  • וע"ע בהספדו על מרן הגרב"צ אבא שאול זצוק"ל (תפארת ציון עמ' ת"כ) שמביא פירוש הגר"ע על המאמר "אם הרב דומה למלאך" כו', יעו"ש.
  • "סיפר הג"ר משה צדקה שליט"א כי שמע באוזני את רבי עזרא זצ"ל מפליג בשבחו של רבינו [- הגר"מ אליהו זצ"ל]" (הג"ר בניהו דיין שליט"א, גדולת מרדכי עמ' ר"ג, שו"ת דברי בניהו חי"ז עמ' 17).
 
הגרב"צ אבא שאול זצ"ל היה אומר: "תלמידיו האחרונים של המורה הם הג"ר שלמה בן שמעון שליט"א, והג"ר משה שרבאני שליט"א" [בנו של הג"ר יוסף חיים זצ"ל, ור"מ בישיבה התיכונית "קרית נוער" בבית וגן שבירושלים] (עדות הגר"ש בן שמעון, הובאה בכמה מקומות).
 
בהקדמת הספר המיוחד שמחה לאיש להג"ר יצחק אפרים אבא שאול שליט"א אחיו של מרן רה"י הגרב"ץ א"ש ע"ה להבהחל"ח
יש דברים נפלאים על הרב המורה חכם עזרא עטיה ע"ה
מישהו יכול להעתיק?..
 

קבצים מצורפים

הגרב"צ אבא שאול זצ"ל היה אומר: "תלמידיו האחרונים של המורה הם הג"ר שלמה בן שמעון שליט"א, והג"ר משה שרבאני שליט"א" [בנו של הג"ר יוסף חיים זצ"ל, ור"מ בישיבה התיכונית "קרית נוער" בבית וגן שבירושלים] (עדות הגר"ש בן שמעון, הובאה בכמה מקומות).
אכן שמענו עדות זו בשמו
אבל הכוונה תלמידים במלוא מובן המשמעות של תלמיד מובהק כידוע למי שמכיר
 
א"א לשכוח את ר' שלום ור' דוד רפול,
אשר קבלו סמיכה ממרן עוד בבחרותם.

וכמובן הסיפור הידוע בשלושים של רבי עזרא עטייה, ומינוי רה"י.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית