תרומה לעזרא

רבי עזרא עטיה זצ"ל

ומש"כ שתלמידיו הרב אליהו תופיק הרב יצחק יוסף
זה ממש תימה במחכ"ת, גם בגלל הגיל, צעירים יחסית לאוי"ט
וגם כי הרב יצחק לא למד ישיבה גדולה בכלל בפו"י. וקטנה אינני יודע.
ועי' כאן:
 
בהקדמת הספר המיוחד שמחה לאיש להג"ר יצחק אפרים אבא שאול שליט"א אחיו של מרן רה"י הגרב"ץ א"ש ע"ה להבהחל"ח
יש דברים נפלאים על הרב המורה חכם עזרא עטיה ע"ה
מישהו יכול להעתיק?..
 
כמה דברים שליקטתי ממה שמסר הג"ר משה צדקה שליט"א

  • אומרת הגמרא במסכת עירובין (י"ג ע"ב) "מדוע נקבעה הלכה כבית הלל, שהיו נוחין ועלובין ושונין דבריהם ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן". עכ"ל הגמרא, ועיי"ש. והנה יש לתמוה על הגמרא הנ"ל, היכן מצינו שקובעים הלכה בגלל שאדם ענו, הא כל הפסק הלכה נקבעת לאדם על ידי חכמתו וגאונתו בתורה, אבל ע"י שיש לו מידות טובות היכן מצינו שקובעים בגלל זה שהלכה כמותו? ושמעתי ממרן ראש הישיבה הגר"מ צדקה שליט"א שאמר מפי הגר"ע עטייה זצ"ל, על ידי שאדם ענו וממילא הוא מקדים את דברי חבירו לדבריו, ומעיין בהם ורואה אם נכונים דבריו או לא, ואז אם הוא בכל זאת חולק, אז ודאי שעיין טוב טוב, ואז חלק, ולכן נפסק הלכה כבית הלל (ילקוט רבה עמ' קס"ב).
  • כתב מרן החיד"א שלכן עושים רק שני דפנות וחצי בסוכה, לרמז שלא צריך מהעוה"ז שלמות. ושמעתי מהגר"מ צדקה שליט"א שאמר בשמו של הגאון ר' עזרא עטיה ז"ל ששתי הדפנות השלמות, מרמזות אחת על חיי העוה"ב, ואחת על ימות המשיחף שהם חיי השלמות, משא"כ דופן השלישית, שהיא טפח, מרמזת על חיי העוה"ז, שהוא עראי, וכנ"ל בשם החיד"א (שמחת יהודה [להגר"י ברכה שליט"א] ח"א עמ' פ"ד).
  • וע"ע בהספדו על מרן הגרב"צ אבא שאול זצוק"ל (תפארת ציון עמ' ת"כ) שמביא פירוש הגר"ע על המאמר "אם הרב דומה למלאך" כו', יעו"ש.
  • "סיפר הג"ר משה צדקה שליט"א כי שמע באוזני את רבי עזרא זצ"ל מפליג בשבחו של רבינו [- הגר"מ אליהו זצ"ל]" (הג"ר בניהו דיין שליט"א, גדולת מרדכי עמ' ר"ג, שו"ת דברי בניהו חי"ז עמ' 17).
 
הגרב"צ אבא שאול זצ"ל היה אומר: "תלמידיו האחרונים של המורה הם הג"ר שלמה בן שמעון שליט"א, והג"ר משה שרבאני שליט"א" [בנו של הג"ר יוסף חיים זצ"ל, ור"מ בישיבה התיכונית "קרית נוער" בבית וגן שבירושלים] (עדות הגר"ש בן שמעון, הובאה בכמה מקומות).
 
בהקדמת הספר המיוחד שמחה לאיש להג"ר יצחק אפרים אבא שאול שליט"א אחיו של מרן רה"י הגרב"ץ א"ש ע"ה להבהחל"ח
יש דברים נפלאים על הרב המורה חכם עזרא עטיה ע"ה
מישהו יכול להעתיק?..
 

קבצים מצורפים

הגרב"צ אבא שאול זצ"ל היה אומר: "תלמידיו האחרונים של המורה הם הג"ר שלמה בן שמעון שליט"א, והג"ר משה שרבאני שליט"א" [בנו של הג"ר יוסף חיים זצ"ל, ור"מ בישיבה התיכונית "קרית נוער" בבית וגן שבירושלים] (עדות הגר"ש בן שמעון, הובאה בכמה מקומות).
אכן שמענו עדות זו בשמו
אבל הכוונה תלמידים במלוא מובן המשמעות של תלמיד מובהק כידוע למי שמכיר
 
א"א לשכוח את ר' שלום ור' דוד רפול,
אשר קבלו סמיכה ממרן עוד בבחרותם.

וכמובן הסיפור הידוע בשלושים של רבי עזרא עטייה, ומינוי רה"י.
 
קראנו בשבת פרשת שמות ונזכרתי במה שאמר מרן גאון עוזנו זיע"א ששייך גם לדור זה
פרעה אמר למשה 'נרפים אתם נרפים על כן אתם אומרים נלכה נזבחה'
באו תלמידים בישיבה לשאול את רבם הגדול רבנו שרוצים ללמוד הלכות שחיטה אמר להם מרן זיע"א
'נרפים אתם נרפים' מעסק התורה, 'על כן אתם אומרים נלכה נזבחה' בגלל הרפיון את רוצים ללמוד הל' שחיטה
ומי שמעמיק מבין כמה הדברים עמוקים
ודובר כבר במקו"א על עניין קווי ההלכה וכד' שיש בהם הרבה טעויות ועונים שלא שימשו כהלכה
ודבריו של גאון עוזנו זיע"א קמים וצועקים
נרפים אתם מעסק התורה אין כח לעמול ולהעמיק ולכן הולכים ונהיים ''מוצי"ם'' ועונים ללא שימוש כראוי וללא עיון כראוי
 
ידוע שפעם שאל מרן את תלמידיו מה ההבדל בין מי שמעיין ולמי שקצת פחות מעיין בעומק הסוגיא
ולאחר שענו כמה תשובות אמר מרן, ההבדל הוא להתיר כריתות
כדי לפסוק הלכה חייבים ללמוד בעומק העיון בלי עצלות
 
כמו"כ אנחנו עושים מדור מיוחד ובו רשימת כל תלמידי חכם עזרא, עם סיקור קצר עליהם
ולכן כל מי שיודע ומכיר ויכול להביא חומר ומידע על תלמידים, הדבר יסייע לנו מאוד
הרב מרדכי אליהו הקפיד מאוד שיקראו לרבי עזרא עטייה "רב רבנן"
 
חכם שלום כהן זצ"ל אמר 'כולם תלמידים של הגר"ע ואני משנולדתי בפו"י לא זכיתי ללמוד עמו אז איך הם כן'
 
ראשי תחתית