בבא בתרא רוב בנים דומין לאחי האם (קי ע"א)

בגמרא סוטה יב ע"א מבואר, שכלב שנשא את מרים אחות משה ואהרון, מאידך כתוב: "וכלב הוליד את עזובה" - ועזובה זו מרים שהיתה חולנית והכל עזבוה, ושואלת הגמרא - מה שייך 'הוליד' הרי הוא נשא אותה.

ועל כך אמר רבי יוחנן, שכל הנושא אשה לשם שמים מעלה עליו הכתוב כאילו ילדה.

ומבאר רש"י ד"ה לשם שמים וז"ל: כגון זו שהיתה חולה ונשאה לשם שמים שבדק באחיה אהרן ומשה וראה אותם צדיקים ורוב בנים דומין לאחי האם בב"ב ביש נוחלין. ע"כ.

מבואר שהדימוי לאחי האם הוא לעניין צדקות וירא"ש.

אבל אין בכך הוכחה לעניין דברים אחרים.
 
כמו כן מצאתי בספר חסידים (סימן שעח), שאדם שיכול לקחת אשה שאחיה צדיקים ולקח אשה שאחיה רשעים, על זה יביאו אותו לדין על שגורם לעצמו שבניו דומים לאחי האם, ע"ש.

משמע שלעניין צדקות ורשעות איירינן.
 
לא צריך מקור לזה, מטבע הדברים הם דומים, ופוק חזי... רק שהגמ' התכוונה לתכונות אופי כי אין נפק"מ בדמיון פיזי.

או קיי, אני שאלתי פשט בגמ' כדי ליישב קושיא שנופלת מהבנתך,
ולכן היה חשוב לי מקור.
ככל ותתעקש על המציאות, הרי לך קושיא.
קלסתרון של לוט היה דומה לאברהם (רש"י).
קלסתרון של יצחק דומה לשל אברהם שלא יאמרו מאבימלך התעברה שרה (רש"י).
נמצא, שיצחק דומה ללוט.
שרה אחת היתה אחות הרן אבי לוט (קרא).
רוב בנים דומים לאחי האם היינו במראה (משיב כהלכה).
נמצא, שאין ראייה ממה שיצחק דומה לאברהם שלא נתעברה מאבימלך, דדלמא נתעברה מאבימלך אלא שרוב בנים דומים לאחי האם...
 
או קיי, אני שאלתי פשט בגמ' כדי ליישב קושיא שנופלת מהבנתך,
ולכן היה חשוב לי מקור.
ככל ותתעקש על המציאות, הרי לך קושיא.
קלסתרון של לוט היה דומה לאברהם (רש"י).
קלסתרון של יצחק דומה לשל אברהם שלא יאמרו מאבימלך התעברה שרה (רש"י).
נמצא, שיצחק דומה ללוט.
שרה אחת היתה אחות הרן אבי לוט (קרא).
רוב בנים דומים לאחי האם היינו במראה (משיב כהלכה).
נמצא, שאין ראייה ממה שיצחק דומה לאברהם שלא נתעברה מאבימלך, דדלמא נתעברה מאבימלך אלא שרוב בנים דומים לאחי האם...

שאלה יפה!

רק השאלה מי היתה אשתו של הרן, כי לכאורה לוט היה אמור להיות דומה לאחיה ולאו דווקא להרן אביו שהוא אחי שרה.
 
שאלה יפה!

רק השאלה מי היתה אשתו של הרן, כי לכאורה לוט היה אמור להיות דומה לאחיה ולאו דווקא להרן אביו שהוא אחי שרה.

כתוב "רוב בנים דומים", אז יש מיעוט.
הרן היה דומה לאברהם זאת עובדא.
 
נמצא, שאין ראייה ממה שיצחק דומה לאברהם שלא נתעברה מאבימלך, דדלמא נתעברה מאבימלך אלא שרוב בנים דומים לאחי האם...

נעלם ממך הגמ' בב"מ דף פ"ז: "אברהם הוליד את יצחק עד אברהם לא היה זקנה מאן דהוה בעי למשתעי בהדי אברהם משתעי בהדי יצחק, בהדי יצחק משתעי בהדי אברהם, אתא אברהם בעא רחמי והוה זקנה שנאמר ואברהם זקן".

לא מדובר על "דומה" אלא על כפיל שלו, עד כדי כך שהתבלבלו ביניהם. ולכן "ואברהם זקן" כדי שיוכלו להבדיל. אבל "דומים לאחי האם" זה דמיון בעלמא.
 
ור"ת אומר דדוקא נקט בת אחותו לפי שהיא בת מזלו כדאמרי' רוב בנים דומין לאחי האם. תוספות יבמות סא
לא צריך מקור לזה, מטבע הדברים הם דומים, ופוק חזי... רק שהגמ' התכוונה לתכונות אופי כי אין נפק"מ בדמיון פיזי.
הם דומים גם לאחי האב (ועיין שם בתוספות), וגם לא באו להשמיע דברים ידועים.
 
ראשי תחתית