קראתי לאחרונה ראיון עם המהדיר של ספר 'מקבים', והוא סיפר שנתן את הספר לאדמו"ר מבעלזא [שידוע כחובב ספרים עצום] והוא קרא את הספר כולו.ואולם מאן דהוא העיר לי שס' חשמונאים נחשב מה"ספרים החיצונים", וא"כ אסור ללמוד בו והלומד בו אין לו חלק לעוה"ב. האם אכן יש איסור בדבר?
הייתי באיזו ספריה תורנית וראיתי שם את ספר חשמונאים (הידוע גם כספר מקבים) המסופר בו סיפור נס חנוכה והמלחמות בפרטות.
ואולם מאן דהוא העיר לי שס' חשמונאים נחשב מה"ספרים החיצונים", וא"כ אסור ללמוד בו והלומד בו אין לו חלק לעוה"ב. האם אכן יש איסור בדבר?
יו"ל ע"י הר"ר ר' לוי יצחק חריטןקראתי לאחרונה ראיון עם המהדיר של ספר 'מקבים', והוא סיפר שנתן את הספר לאדמו"ר מבעלזא [שידוע כחובב ספרים עצום] והוא קרא את הספר כולו.
יש ויש, כי ספר מקבים הוא מן 'הספרים החיצונים' שנשנתה עליהן משנה מפורשת. ואינו ענין כלל לספר יוסיפון או ספרי מלחמות אחרים.לכאו' אין סברא לחלק בינו לספר יוסיפון, שכתבו הפוסקים שמותר לקרותו בשבת [ואין חשש שטרי הדיוטות]
ובהערה:בתיאורי הקרבות, המקורות ההיסטוריים מפריזים בכוחו של האויב ומקטינים את כוחם של המורדים. כך למשל לפי ספרי המכבים, השתתפו רק 800 לוחמים בקרב אלעשה. יש היסטוריונים מודרניים שמתקשים להאמין שאכן מדובר במספרים אלו, ורוצים להעריך שכושר הגיוס של היהודים עמד רק על 15-40 אלף לוחמים.
אבי יונה, בר כוכבא ומשה דוד הר סוברים כי מספר החיילים המכביים בקרב זה לא סביר, ותיאור מהלכי הקרב שנמשך שעות רבות מורה כי המספר מופרך לחלוטין, ונועד להסביר את התבוסה ונפילת המצביא בקרב. על פי בר כוכבא ואבי יונה סביר שחייליו של יהודה היו לפחות בסדר גודל של כ-3,000 חייל שזו הייתה המסגרת המקובלת אצל החשמונאיים.
ושם הגבתי:רק אציין את תגובת "שמש מרפא" מהמכלול:
אכן היה אצלנו דיונים על כך ממש בימים האחרונים. ס' המכבים אינו מחז"ל אלא ספר הסטוריה שהועבר דווקא ע"י הנוצרים, ומאידך יש אכן בהרבה מקורות שנס המלחמה לא היה גלוי אלא נסתר.
אני לא מבין אם זה יותר טוב? הבהרה קטנה קודם, אני לא אחד שמזלזל בחוקרים באפן כללי (והראיה שאני שם תכלת) אבל כאן לדעתי זה כפירה בנס חנוכה! (על שאלת @חידוד כבר אתייחס).למעשה, אני עכשיו רואה שאתה מצטט מגרסה ישנה, הערך נערך לפני יותר משבוע. או שאולי באמת זה ויקיפדיה?
ככה להביא דברי ״חוקרים״ כשאין להם שום בסיס (הבסיס שלהם למספר 3000 הוא שזה היה הסדר כוח בד״כ, אבל איזה גיחוך הרי בקרב הזה כתוב נתונים אחרים! אלא מה ״לא מסתדר״ להם, אז הם אומרים מסתמא זה היה המספר הרגיל.ישנם חוקרים הטוענים שהשתתפו בקב בפועל 3,000 חיילים
תראו את הסתירה! מצד אחד אומרים שהוא מצטיין בדיוק רב, אבל בגלל שזה לא סביר אז כבר לא מתחשבים בזה! ושיא החוצפה שהם כבר החליטו! מה הם החליטו? תקראו ותשפטו: ולכן הוא ממעיט מאד מסדר הכוחות שלו (קבעו עובדה! אבל מי אמר להם?), באופן שהופך להיות לא סביר לחלוטין (רבים ביד חלשים אומר משהו?...)תיאור הקרב הנוכחי קיים רק בספר מקבים א', שמצטיין בדיוק רב, תוך שבאופן ברור מאליו הוא מתמקד ביהודה המכבי שזהו הקרב האחרון שלו. הוא גם צריך להסביר איך המצביא היהודי הובס ונפל בקרב, ולכן הוא ממעיט מאד מסדר הכוחות שלו, באופן שהופך להיות לא סביר לחלוטין. לעומתו יוספוס ב"קדמוניות היהודים" מסתמך באופן בלבדי על ספר מקבים א', תוך שהוא משבש כמה וכמה דברים.