שמועות סותרות בשם מרן האור לציון זיע"א, על זהירות מגזל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בר בי רב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בר בי רב

חבר קבוע
הצטרף
17/12/24
הודעות
231
השבוע התפרסם סיפור מעניין על רבנו הגאון מרן האור לציון זיע"א
ובו הורה לגבי התקשרות בטלפון לצורך לעורר את השני שיש בזה איסור
מצ"ב סיפור הדברים כפי שהביא ה"ה משה אבוטבול הי"ו והתפרסם בתקשורת
1752747387648.png
וע"ע כאן

 
אולם בספר שגם התפרסם השבוע בשם ''חכם בן ציון''
עובדות והנהגות שנשמעו מפי הג"ר ברוך שרגא שליט"א
מובא כך:
ונראה שדעתו היתה שאין בזה כלל איסור
אשמח לשמוע דעת מרנן ורבנן חברי הפורום בזה
1752747526392.png
 
לא קראתי בדקדוק,
אבל מה שכמעט בטוח לי,
שהמציאות היום אינה כבשעבר, אין בלאי פיזי על כל שיחת טלפון,
בפרט שרוב ככל השירות נמכר בחבילות גדולות,
שבכלל לא מעניין את החברה כמה השתמשת .. רק בדבר התשלום ..
 
לא קראתי בדקדוק,
אבל מה שכמעט בטוח לי,
שהמציאות היום אינה כבשעבר, אין בלאי פיזי על כל שיחת טלפון,
בפרט שרוב ככל השירות נמכר בחבילות גדולות,
שבכלל לא מעניין את החברה כמה השתמשת .. רק בדבר התשלום ..
הנידון הוא לא על היום
אלא על דברי האול"צ
דבריהם הם זיכרונם, וגם שתמיד יכול להיות דימוי מילתא למק"א
 
הנידון הוא לא על היום
אלא על דברי האול"צ
דבריהם הם זיכרונם, וגם שתמיד יכול להיות דימוי מילתא למק"א
אכן סתירה נפלאה, וברוך היודע (פתאום אחזתי שזה יכול לשמש בתרתי משמע)...
אגב, אני רואה שיש לך הספר לסריקה... ובדיוק היום! חיפשתי מי יגלה עיני למצוא היכן אמר מרן החכם זי"ע שלא היה מי שעמל כמותו וכדו' (זכורני שאמר כן גם על כח סברתו), תודה מראש עם תסרוק הענין במסרקות של ברזל ושלח העז רחל עם הצאן ובא לציון גואל.
 
אולי אחרי שחקר את הדברים, ראה שיש מקום לאסור, ודילמא מפני שסבר שאין התשלום הקבוע נחשב דמי שירות אלא לצורך העמדת התשתיות והשכרתם לציבור המשתמשים ברשת הטלפונים. וחבל לגמרי שלא כתוב במקור את תוכן חקירתו של האור לציון.
ואילולי שאיני כדאי, הייתי מבין שכל מה שהם אינם גובים עליו כסף, והוא בכלל היכולות של הלקוחות, אין צריך בזה לשום היתר, והרי הוא כמי שמשתמש במכשיר הטלפון (שהיה בזמנו גם בשכירות) לצרכים אחרים שאינם לצורך חיוג ממש.
וגם אני שמעתי (כפי הרשום אצלי בשם הרב גמליאלי, תלמידו החביב), שהוא התיר לעשות שיחת גוביינא ולומר את הטלפון של המחייג, כיון שהחוק אינו אוסר את הדבר, ואין אצל הבעלים של החברה יותר כח מאשר מה שהחוק נותן לה, כיון שהם נוהגים על פי החוק ולא על פי דין התורה.
 
ראשי תחתית