שאינו יודע לשאול
חבר קבוע
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 449
בקידושין יח ע"א הגמ' דוחה שאין ללמוד מהפסוק "כי ירושה לעשיו נתתי את הר שעיר" שעובד כוכבים יורש את אביו, שהרי עשיו ישראל מומר הוה.
ואילו בירושלמי ריש פאה שהובא בתוס' קידושין לט ע"ב ילפינן דאצל עכו"ם הקב"ה מצרף מחשבה רעה למעשה, מנבואת עובדיה [הפטרת וישלח] מחמס אחיך יעקב תכסך בושה, ולא מצינו שעשה עשיו רעה בפועל ליעקב, אלא שעשיו בא וארבע מאות איש עמו, וחשב מחשבה רעה, והקב"ה מצרפה למעשה.
ותמוה הא עשיו ישראל מומר הוה - וגם בישראל מומר הקב"ה מצרפה למעשה שהרי עבר עברה ושנה בה [מסתמא] ומי שעבר עבירה ושנה בה הקב"ה מצרפה למעשה [שם מ ע"א], אבל עובד כוכבים לא שמענו, א"כ בהכרח שעשיו היה עובד כוכבים ולא ישראל מומר - וקשיין אהדדי.
ואילו בירושלמי ריש פאה שהובא בתוס' קידושין לט ע"ב ילפינן דאצל עכו"ם הקב"ה מצרף מחשבה רעה למעשה, מנבואת עובדיה [הפטרת וישלח] מחמס אחיך יעקב תכסך בושה, ולא מצינו שעשה עשיו רעה בפועל ליעקב, אלא שעשיו בא וארבע מאות איש עמו, וחשב מחשבה רעה, והקב"ה מצרפה למעשה.
ותמוה הא עשיו ישראל מומר הוה - וגם בישראל מומר הקב"ה מצרפה למעשה שהרי עבר עברה ושנה בה [מסתמא] ומי שעבר עבירה ושנה בה הקב"ה מצרפה למעשה [שם מ ע"א], אבל עובד כוכבים לא שמענו, א"כ בהכרח שעשיו היה עובד כוכבים ולא ישראל מומר - וקשיין אהדדי.