לחצו כאן – תרומה לשמואל

תפילות תשעה באב - ניגוני הקינות

  • יוזם האשכול יוזם האשכול המעורר
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

המעורר

חבר קבוע
הצטרף
22/1/25
הודעות
203
אשמח למי שיוכל לעזור בבירור המנהג בנוסח ספרדי - ירושלמי. (לא עירקי, ולא מרוקאי וכדו').
במגילת איכה - האם יש כאלו שנוהגים (בספרדי ירושלמי) לקרוא אותה שלא במנגינה הקלאסית (של קל מלך יושב על כסא רחמים), ואיך?
למי אבכה - איך מנגנים (ברח דודי, או יש גם משהו אחר)?
כלל הקינות שלא נאמרים בניגון כל שהוא ע"י כלל הציבור, יש איזה נעימה קבועה, או כל חזן עושה מה שמתחשק לו?
אשמח גם להקלטות.
 
אשמח למי שיוכל לעזור בבירור המנהג בנוסח ספרדי - ירושלמי. (לא עירקי, ולא מרוקאי וכדו').
במגילת איכה - האם יש כאלו שנוהגים (בספרדי ירושלמי) לקרוא אותה שלא במנגינה הקלאסית (של קל מלך יושב על כסא רחמים), ואיך?
למי אבכה - איך מנגנים (ברח דודי, או יש גם משהו אחר)?
כלל הקינות שלא נאמרים בניגון כל שהוא ע"י כלל הציבור, יש איזה נעימה קבועה, או כל חזן עושה מה שמתחשק לו?
אשמח גם להקלטות.

למי אבכה, שמעתי מבעל תפילה אחד שעושהו חיג'אז רגיל (כמו אלה אזכרה).
לדבריו כך שמע בבחרותו (מעל 40 שנה) בפורת יוסף (כמדומה לי העתיקה).

כלל הקינות שלא נאמרים בניגון כלשהו, בפשטות חיג'אז.
אמנם קינת בצאתי ממצרים, בצאתי מירושלים, - אני שמעתי שעושים אותו החזנים חיג'אז (כמעט רגיל).
אולם אותו בעל תפילה שדיברתי עליו, עושה כן רק את הקטע הראשון, אח"כ כולם מצטרפים עמו ועושים מנגינה נוגה ויפה (לטעמי),
בפשטות גם היא מפורת יוסף, אם דחוף לך אשאל בהזדמנות קרובה בל"נ, (בפשטות אחרי ת"ב).
 
אמנם, "אני הגבר" שהוא פסוקים קצרים יותר יש לו מנגינה שונה הגם שאף היא בחיג'אז
 
למרן רה"י הגר"א סאלים יש נוסח מדוייק על כל קינה וקינה. וכן פרקי איכה, הוא קורא את שתי הפרקים הראשונים במנגינה אחת. פרק ג' וד' במנגינה שניה (חיג'אז) ופרק ה' במנגינת אל מלך.. כמדומה שיש הקלטות ישנות של זה. כמו מנגינות הימים הנוראים..
 
1957 לחורבן:

שידור חי: קינות ליל ת"ב נוסח מרוקו בביהמ"ד 'אור חנניה' ירושלים​

כותל המזרח מגיש שידור חי מקינות ליל תשעה באב בנוסח מרוקו בביהמ"ד 'אור חנניה', רמות ד' ירושלים, בהשתתפות הגאון רבי נפתלי אברז'ל שליט"א

 

איכה ישבה בדד

צפו: מרן ראש הישיבה בקריאת מגילת איכה בהיכל ישיבת מאור התורה​

כותל המזרח מגיש תיעוד של מרן ראש הישיבה הגר"א סלים שליט"א בקריאת מגילת איכה בנוסח ירושלמי, בהיכל הישיבה הק' מאור התורה

 
1957 לחורבן:

שידור חי: קינות ליל ת"ב נוסח מרוקו בביהמ"ד 'אור חנניה' ירושלים​

כותל המזרח מגיש שידור חי מקינות ליל תשעה באב בנוסח מרוקו בביהמ"ד 'אור חנניה', רמות ד' ירושלים, בהשתתפות הגאון רבי נפתלי אברז'ל שליט"א

מדהים!
נוסח מרוקאי ישיבתי ונעים מאוד לאוזן, יישר כוחכם!
 

מרן הגאון הגדול רבי אליהו טופיק שליט"א ראש ישיבות 'באר יהודה' באמירת 'מזמור לאסף'
 
נערך לאחרונה:
מי הוא זה ואיזה הוא ?
זה הרב אליהו טופיק רא"י באר יהודה
בעל שו"ת קול אליהו
הבן שלו זה הרב יצחק טופיק בעל הסידור "תהילות יצחק" עם ההקדמה היפה שלו על קבלת הוראות מרן

זה נוסח "בבל"

כידוע הר' טופיק משמר את ניגוני בבל גם בהקפות שניות וכד'
 
במגילת איכה - האם יש כאלו שנוהגים (בספרדי ירושלמי) לקרוא אותה שלא במנגינה הקלאסית (של קל מלך יושב על כסא רחמים),
אגב מה שהרבה מנגנים כמו "אל מלך"

זה זיוף

והמקורי הוא כמו שהר' סאלים קורא [הביאו כאן הקלטה]

ואגב זה לא ירושלמי אלא זה "חלאבי", אלא שהירושלמים לקחוהו מהם, ולכן נוצר הזיוף לכיוון של אל מלך

כמו שהר' סאלים קורא- שמעתי גם כך את הקריאה "בשתילי זיתים" המעוז של החלאבים בב"ב
וכן שמעתי מעוד כמה חלאבים שרשיים שכך מנגנים

גם בפור"י של הרב שלום כהן- ניגנו כך, [שמעתי את תלמידו שכך מנגן ג"כ, ואמר שכך ניגנו בזמנו בפור"י]

וכן יש לחזן "דוד שירו" הקלטה בסגנון הזה, [טיפה שונה, כי הוא עושה זה מוטיב חזני, אבל הבסיס הוא כך]
 
אגב מה שהרבה מנגנים כמו "אל מלך"

זה זיוף

והמקורי הוא כמו שהר' סאלים קורא [הביאו כאן הקלטה]

ואגב זה לא ירושלמי אלא זה "חלאבי", אלא שהירושלמים לקחוהו מהם, ולכן נוצר הזיוף לכיוון של אל מלך

כמו שהר' סאלים קורא- שמעתי גם כך את הקריאה "בשתילי זיתים" המעוז של החלאבים בב"ב
וכן שמעתי מעוד כמה חלאבים שרשיים שכך מנגנים

גם בפור"י של הרב שלום כהן- ניגנו כך, [שמעתי את תלמידו שכך מנגן ג"כ, ואמר שכך ניגנו בזמנו בפור"י]

וכן יש לחזן "דוד שירו" הקלטה בסגנון הזה, [טיפה שונה, כי הוא עושה זה מוטיב חזני, אבל הבסיס הוא כך]
למה זיוף?
אולי זה ירושלמי מקורי, וזה חלבי מקורי?

לגבי פורת יוסף כבר כמה פעמים נסיתי לאחרונה למצוא את ההקלטות של חכם שלום כהן שהיו בקו מראה כהן ולע"ע לא מצאתי
אבל לפי הרשום בזכרוני קוראים שם גם במנגינת קל מלך
 
למה זיוף?
אולי זה ירושלמי מקורי, וזה חלבי מקורי?
אין דבר כזה ירושלמי

המושג של ירושלמי זה קיבוץ של או חלאבי או טורקי וכד'

לא היה מנגינה ירושלמית - מה שהיה זה בבלית, וחלאבית, ומרוקאית, ועוד בסגנון של הבוכארים וכד'

הירושלמי לקחו את החלאבי, אלא שלא כולם כ"כ דייקו, ועם הזמן זז קצת ונוצר הזיוף הנ"ל
 
לגבי פורת יוסף כבר כמה פעמים נסיתי לאחרונה למצוא את ההקלטות של חכם שלום כהן שהיו בקו מראה כהן ולע"ע לא מצאתי
אני שמעתי מתלמידו את המנגינה הנ"ל ואמר שכך שמע אז בפור"י
זה מדובר על לפני 40 שנה

בשנים האחרונות זה לא המדד - כי הרבה מהבחורים השונים שלא שמרו המקורי וזז קצת וכו'
 
אין דבר כזה ירושלמי

המושג של ירושלמי זה קיבוץ של או חלאבי או טורקי וכד'

לא היה מנגינה ירושלמית - מה שהיה זה בבלית, וחלאבית, ומרוקאית, ועוד בסגנון של הבוכארים וכד'

הירושלמי לקחו את החלאבי, אלא שלא כולם כ"כ דייקו, ועם הזמן זז קצת ונוצר הזיוף הנ"ל
מנין לך שזה לא מקורי? הרי יש מנגינה כזו בסליחות, אולי במקור היא שימשה גם כאן?
 
מנין לך שזה לא מקורי? הרי יש מנגינה כזו בסליחות, אולי במקור היא שימשה גם כאן?
אם תשמע באוזן נקייה, תראה שהרישא של הפס' "איכה ישבה בדד" זה לא קשור "לאל מלך יושב"
אלא זה לקוח מהחלאבי, ואז בהמשך "העיר רבתי עם" הסיומת כאל מלך

הרי לך- שזה כלאיים וזיוף ונוצא כאן בלבול.

(זה מתחיל כהחלאבי [ריש הפסוק] ומסיים כסיומת של אל מלך)
 
לדעתי זה אכן שתי מנגינות, כי הרב סאלים קורא את הפרק האחרון באיכה ממש במנגינת אל מלך, (לא נמצא בסרטון הנ"ל).
 
אם תשמע באוזן נקייה, תראה שהרישא של הפס' "איכה ישבה בדד" זה לא קשור "לאל מלך יושב"
אלא זה לקוח מהחלאבי, ואז בהמשך "העיר רבתי עם" הסיומת כאל מלך

הרי לך- שזה כלאיים וזיוף ונוצא כאן בלבול.

(זה מתחיל כהחלאבי [ריש הפסוק] ומסיים כסיומת של אל מלך)
מעניין שלא שמתי לב מעולם לכזה דבר.
אולי שאר הכותבים פה שמעו כן?
 
מעניין שלא שמתי לב מעולם לכזה דבר.
אולי שאר הכותבים פה שמעו כן?

לא בדקתי ספיציפית את איכה,
אבל ידוע שהירושלמי הוא תערובת/עיבוד של מרוקאי תורכי חלאבי ועוד,
לא סתם ישנה מן הקבלה בין הנ"ל לבין הירושלמי.
 
ראשי תחתית