תחנון ביום העצמאות בהילולת ר' ישעיהל'ה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול דברי מלך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בספר של בעלז (עם כל התאריכים וכו') כתוב השנה _וגם בתשפ"א) שלא אומרים תחנון בג' אייר. (כתוב שם משהו על זמן קביעת השיעורים... לא יודע מה זה אומר...)
 
שמעתי מפי הרב דוד יוסף שכשהיה ביחוה דעת ברית מילה ביום העצמאות ושאל את הרב עובדיה אם לומר תחנון או לו אמר לו הרב עובדיה שלא לומר ואעפ"כ הרב דוד הנהיג כן לומר. (אולי לשנים אחרות שלא בפני אביו).
 
שמעתי מפי הרב דוד יוסף שכשהיה ביחוה דעת ברית מילה ביום העצמאות ושאל את הרב עובדיה אם לומר תחנון או לו אמר לו הרב עובדיה שלא לומר ואעפ"כ הרב דוד הנהיג כן לומר. (אולי לשנים אחרות שלא בפני אביו).
לפי דעת הגרע"י (בשו"ת יחו"ד ח"ז) לא אומרים גם כשאין ברית.
 
לפי דעת הגרע"י (בשו"ת יחו"ד ח"ז) לא אומרים גם כשאין ברית.
לא מדוייק, כי הרב עובדיה לא כתב זאת ביחו"ד. אלא העורכים הוסיפו מה שכתב במכתב לאיזו ישיבה באשקלון.
מה השיקולים שהיו שם לא הביאו, אבל מסתבר שבישי"ק באשקלון ששואלת כזה דבר, השיקולים הם שאם יגידו תחנון חצי מההורים לא ישלחו את הבן הבא שלהם לישיבה, שלא מכבדת את המדינה....
 
אכן.
אבל מה השיקולים שעמדו לא כתוב.
ולענ"ד השיקולים שכתבתי ודאי עמדו בפניו, וכך כל רב צריך להורות כשאלו השיקולים.
מרן הגרע"י עצמו לא אמר תחנון ביום זה,
וא"כ אתה הראת לדעת כי אין הטעם משום דבריך.
 
מרן הגרע"י עצמו לא אמר תחנון ביום זה,
וא"כ אתה הראת לדעת כי אין הטעם משום דבריך.

שלום וברכה, חזק וברוך לכל דברי התורה חזקו ואמצו!!​

זה לא נכון. לא אמרו שם תחנון. כך מרן ז"ל אמר לי בעצמו כמה פעמים, וגם כשהייתי אצלו שליח ציבור. וגם אחרי התפילה לא אמר. לא אומרים מפני שלאחר קום המדינה היו כמה גדולים שאמרו שלא לומר, וכך היתה דעתו של מרן זצ"ל, מפני הנסים שנעשו, ובפרט שהסתלקו הבריטים מכאן, וניצחו את הערבים, אבל חכמי פורת יוסף ובפרט הגאון רבי יהודה צדקה ז"ל, הגם שהסכימו לסברתו, למעשה לא רצו להנהיג שלא יאמרו תחנון, כדי שלא ילמדו מזה בטעות כאילו אנו מסכימים עם מעשי מקימי המדינה שהיו פורקי עול כנודע. ומטעם זה דברי מרן זצ"ל לא הונהגו גם בישיבות שתחת חסותו, והוא זצ"ל הניחם שיאמרו תחנון, ואפילו בבית המדרש יחוה דעת אומרים תחנון (וכמדומני שגם בישיבת חזון עובדיה אומרים תחנון). אבל בבית מדרשו ממש, לא אמרו תחנון. (וכיוצא בזה אחר מלחמת ששת הימים רצה הגאון רבי בן ציון אבא שאול שלא יאמרו תחנון ביום ירושלים, אבל הגאון רבי יהודה צדקה לא הסכים לזה, ולמעשה הונהגו הדברים בישיבת פורת יוסף כפי דעתו, שהיה חכם מחוכם וידע שחינוך צעירי הצאן שלא יאמרו תחנון טומן בחובו קלקול, וגם שאר הגדולים, ובכללם הגאון רבי בן ציון הסכימו למעשה שינהגו כדבריו).

מקור
 
ראשי תחתית