תנאי במצוות - ספירת העומר

כותל המזרחי

חבר ותיק
הצטרף
31/1/25
הודעות
481
מובא בשלחן ערוך סימן תפט סעיף ג ששייך לעשות תנאי בספירת העומר. כגון אם הוא סופר בפלג יעשה תנאי שעכשיו הוא סופר ואח"כ בלילה הוא יברך.
ועפ"ז כתב הגרעק"א תנאי בקריאת שמע.

ויש להקשות, הרי במקום שאין שליחות אין תנאי (כתובות עד.) וא"כ ספירת העומר שהיא חובת הגוף לא יועיל בה תנאי.
 
מובא בשלחן ערוך סימן תפט סעיף ג ששייך לעשות תנאי בספירת העומר. כגון אם הוא סופר בפלג יעשה תנאי שעכשיו הוא סופר ואח"כ בלילה הוא יברך.
ועפ"ז כתב הגרעק"א תנאי בקריאת שמע.

ויש להקשות, הרי במקום שאין שליחות אין תנאי (כתובות עד.) וא"כ ספירת העומר שהיא חובת הגוף לא יועיל בה תנאי.

עיין ספר "מצות ספירת העומר" להרב פנחס דניאל ויטמן, שהביא ג' תירוצים.
מצ"ב.
 

קבצים מצורפים

מובא בשלחן ערוך סימן תפט סעיף ג ששייך לעשות תנאי בספירת העומר. כגון אם הוא סופר בפלג יעשה תנאי שעכשיו הוא סופר ואח"כ בלילה הוא יברך.
ועפ"ז כתב הגרעק"א תנאי בקריאת שמע.

ויש להקשות, הרי במקום שאין שליחות אין תנאי (כתובות עד.) וא"כ ספירת העומר שהיא חובת הגוף לא יועיל בה תנאי.
ראיתי בעבר בא' מגליונות עיון הפרשה שהקשה כן מרן רה"י חכם שלום הכהן זיע"א.
 
ראיתי בעבר בא' מגליונות עיון הפרשה שהקשה כן מרן רה"י חכם שלום הכהן זיע"א.
והשאיר בצ"ע ?
בספר דברי שלום [מועדים ח"ב עמ' תב והלאה] למרן רה"י חכם שלום כהן זצוק"ל כתב בזה באריכות לבאר מדוע מועיל תנאי.
תור"ד משום שהוי כתנאי דלשעבר, או משום שהוי רק דיבור ורק במעשה בעי' ישנו בשליחות, יעוי"ש.
 
ראשי תחתית