תורת רבי חנן אפללו שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אף שיש לו זכות לכתוב מה שכותב שהרי הוא ת"ח ואולי גם גדול, אבל צריך לדעת שיש לו קולות נגד כל גדולי הדור.
 
הגר"ח אפללו גאון עצום, סברתו ישרה והוא חותך הכל בסכינא חריפא ובכוחא דהיתרא עצום, לא נושא פנים לאיש, ירא שמים גדול, העידו עליו רבותיו שסדר לימודו 48 שעות רצופות ללא שינה, וישן לילה אחד וער עוד 48 שעות ללא שינה, בהתמדה מבהילה, ונפש עמל עמלה לו, כל ספרי השו"ת שלו מלאים ברכה מזן אל זן.
 
הבנו שאתה עומד מאחריו כי הוא מראשי המתירים את הפאה.
 
אם חשבת שאני בעד כל אחד שמתיר פאה, אתה טועה מאוד. אין קשר בכלל.
 
הוא לא מיקל בלי טעם ובלי ריח, יצא לי לדבר עמו כמה פעמים בד"ת, לפעמים התיר ולפעמים אסר בתקיפות.
 
הוא לא מיקל בלי טעם ובלי ריח, יצא לי לדבר עמו כמה פעמים בד"ת, לפעמים התיר ולפעמים אסר בתקיפות.

בעבר היה אוסר, ואחרי כל מה ששטפת אותו בחומר, הוא ירד מזה, עד שהוא מתיר כל סוגי הפאה. והוא רחום יכפר.
 
צריך לדעת שיש לו קולות נגד כל גדולי הדור

אני לא יודע בדיוק לאיזה קולות אתה מתכוון, אבל פעם אחת אמר לי על קולא בדיני טהרת המשפחה שהיה איזה אחד שמסר שיעור נגדו בירושלים והסית והדיח, ולמעשה הקולא הזו מפורשת בספר טהרת הבית והוא לא חידש מאומה.
 
הוא לא מיקל בלי טעם ובלי ריח, יצא לי לדבר עמו כמה פעמים בד"ת, לפעמים התיר ולפעמים אסר בתקיפות.
מי שמכיר את הסוגיות של הפריות וכו', מבין שהוא יותר משיטה יחידאה.
לא אוכל לפרט כאן מפני שהצינעא יפה.
קח את ספריו ותראה.
 
אם תציין דברים מדוייקים (אפילו בלי לפרט, רק מקורות היכן כתב בספריו), אוכל לשאול אותו ולהגיד לך אם הוא שיטה יחידאה אם לאו.
 
בעבר היה אוסר, ואחרי כל מה ששטפת אותו בחומר, הוא ירד מזה, עד שהוא מתיר כל סוגי הפאה. והוא רחום יכפר.

והוא רחום יכפר על השטויות והבלים שאתה כותב ומוציא שם רע. בהסכמתו לספר חן וכבוד כתב בבהירות גם על נושא זה: "ויש לצדד שלא כל מראה של פאה מותרת, כמו שלא כל חצאית או חולצה מותרת, ואף הכיסוי ראש בבד המצוי בזמנינו אינו נקי מתרעומת זו, והוא בעיקר מדין בגד אדום או שאר קישוט הבולט לעין, דבר שאינו בשגרה וברגילות בנות ישראל הכשרות שלא לצאת בהם לרה"ר משום צניעות, וההגדרה הכי נכונה לפאה המותרת איננה בהכרח סוג השיער אלא אופן הסירוק שלה, האם צועק לרבים או רגיל ומצוי". וכדבריו כתבו כמה וכמה גדולים, וזו ההגדרה הבהירה היחידה שיש לפאה צנועה.

ואכן בעבר היה אוסר, עד שהראו לו קטעים מתוך ספר "חן וכבוד" וחזר בו והתיר בשופי, וכמדומה שאין בנמצא רבנים כאלה היום, שיחזרו בהם ממה שכתבו תשובות שלמות בספריהם. נדיר ביותר. איש אמת לאמיתה.
 
בספרו האחרון (מרים ראשי) שיצא לפני כחודשיים כתב "פאה נכרית איזה שתהיה "לייס" "קאסטם" וכיו"ב כולם מותרת בהלכה, ואי"צ להחמיר בה".

מי שקצת למד את הסוגיא יודע שאין שום בעיה הלכתית בפאת לייס או קאסטם, זהו נדון של מראית העין והמתירים (ברובם המוחלט) לא חוששים לו כלל.

הספר "מרים ראשי" הוא ספר של תשובות קצרות מאוד, מסתמא השאלה היתה על לייס ועל זה הוא השיב. על כמה תשובות בספר הזה שאלתי אותו מדוע לא הרחיב כך ומדוע לא הרחיב כך, ואמר שהכל מבואר ב"אשר חנן" ואין צורך לחזור. והוא הדין הכא.
 
הספר "מרים ראשי" הוא ספר של תשובות קצרות מאוד, מסתמא השאלה היתה על לייס ועל זה הוא השיב. על כמה תשובות בספר הזה שאלתי אותו מדוע לא הרחיב כך ומדוע לא הרחיב כך, ואמר שהכל מבואר ב"אשר חנן" ואין צורך לחזור. והוא הדין הכא.
אכן זה תשובות קצרות שהוא השיב במייל. אותו שואל/ת שקיבלה את התשובה הנ"ל, נראה לך שהיא הלכה לבדוק בספרים שלו מה עוד כתוב? השיב לה שמותר "הכל" אז מותר הכל. והוא רחום יכפר.
 
תצטט את השאלה ואת התשובה במדוייק.

בעצם אין צורך, הוא כותב במפורש מה הוא התיר - לייס וקאסטם. זה לא אומר שכל צורה מותרת.
 
זה הציטוט:
שאלה: אישה שמתעקשת ללבוש פאה נוכרית מה לעשות איתה.
תשובה: כלום, פאה נכרית איזה שתהיה "לייס" "קאסטם" וכיו"ב כלם מותרת בהלכה, ואי"צ להחמיר בה. וכתבתי באורך וברוחב בענין זה.

נכון שהוא כתב "וכתבתי באורך וברוחב בענין זה". אבל כנ"ל - נראה לך שהשואל/ת הלכה לבדוק מה בדיוק כתב? לפחות לא היה כותב "כולם" מותרת בהלכה, ודי בזה.
 
כעת ראיתי שהוא כותב במפורש, שחור על גבי לבן, גם בספר מרים ראשי, את הענין הנ"ל שהבאתי בשמו (בהסכמה) וחוזר על אותם דברים במדוייק.

1.jpg
 
כעת ראיתי שהוא כותב במפורש, שחור על גבי לבן, גם בספר מרים ראשי, את הענין הנ"ל שהבאתי בשמו (בהסכמה) וחוזר על אותם דברים במדוייק.

הצג קובץ מצורף 1466

אכן. אבל מי שקיבל את התשובה הנ"ל (בעמ' 186) לא קיבל את התשובה השניה. זה שני מיילים שונים.
 
נראה שהיה דין ודברים מסויים בשאלה ההיא שהוא השמיט מספרו, ולכן השאלה נראית כך. הרי אף שואל לא פותח בשאלה "אשה שמתעקשת מה לעשות איתה". וכנראה הוא קיצר את דברי השואל, ויצא העגל הזה. אבל השואל שאל על סוגי הלייס וכדו'.
 
נראה שהיה דין ודברים מסויים בשאלה ההיא שהוא השמיט מספרו, ולכן השאלה נראית כך. הרי אף שואל לא פותח בשאלה "אשה שמתעקשת מה לעשות איתה". וכנראה הוא קיצר את דברי השואל, ויצא העגל הזה. אבל השואל שאל על סוגי הלייס וכדו'.
הערתי היתה על התשובה לא על השאלה. בזמן שכותב "כולם" מותרים, ו"איזה שתהיה", לומדים מזה אל הכלל, וחבל.
 
אבל אם שאלוהו על סוגי הלייס (שכן מסתבר), וענה שכולם מותרים, אין לזה קשר לצורת הפאה.
 
ואין מצווה להתאמץ ללמד חובה על גדול בישראל, בפרט כאשר אתה רואה בעיניך שבאותו ספר הוא נשאל על הנושא הזה ספציפי והביע דעתו שלא כל פאה מותרת.
 
ואכן בעבר היה אוסר, עד שהראו לו קטעים מתוך ספר "חן וכבוד" וחזר בו והתיר בשופי, וכמדומה שאין בנמצא רבנים כאלה היום, שיחזרו בהם ממה שכתבו תשובות שלמות בספריהם. נדיר ביותר. איש אמת לאמיתה.

הנה המכתב ששלח הגאון רבי חנן אפללו להרב עזרן בתחילת הקשר ביניהם:

"שלום וברכה,

ממש היום תלמידיי העבירו לפני את מלא הכתוב שכתבתם בעד לבוש פאה נכרית לבת ישראל... להשיב על כל דברי המתפרצים המבזים את בנות ישראל ובכללם את גדולי המאורות הקדמונים שהתירו...

ושמחתי לראות הדברים ויישר כח...

ועל מנת להבין את שמחתי, אני כבר כתבתי בספרי הראשונים שו"ת אשר חנן כמעט על כל חלקיו לאסור הפאה של ימינו אך רוב הדברים היו בקצרה וכמעתיק שמועה...

וזה היה עד לפני שנתיים או יותר, אז החלטתי לישב על המדוכה היטב הדק ולא כמעתיק... ולא מצאתי ידיים לאסור הענין... ובאמת שיש פלא על האוסרים...

והעלתי ממש מקצת הדברים בשו"ת אשר חנן חלק ט' החדש יחסית... ושם הארכתי להשיב על דברי הראש"ל בשו"ת יביע אומר כי סתרת דבריו כמעט בכל פינה בסוגיא זו...

כדאי שתראו הדברים..."
 
בס' הנ"ל ח"ח שהועלה לעיל עמ' קכא
מעודד ללכת לצבא לגדודים חרדים
נגד כככככלללללל גדולי הדור.
 
ראשי תחתית