תורת רבי חנן אפללו שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
במקרה הזה מדובר בבדיחה, הוא לא חרדי לאומי אלא רב חרדי שפשוט הולך עם האמת שלו ולא מפחד מ"מה יגידו". איך אתה יכול לתייג אותו כחרדי לאומי כשהוא קורא לבחורי ישיבות לא להתגייס לצה"ל? זה ציפור נפשם של הדתיים והחרדים לאומיים.

הבאתי לעיל שכבר גדולי הדור נתנו הסכמה שבשתיקה למסלולים החרדיים בצה"ל עבור השבבניקים, רק קמו עליהם והפגינו נגדם ומיררו את חייהם, עד שכיום אף רב חרדי נורמלי לא מוכן לקחת חסות על זה (אולי יש, לא בדקתי).

אבל כבודו יכול לעשות "סקר" בבתיהם של הרבנים ולשאול אותם בשקט, תגיד להם שיש לך ילד שבבניק ואתה רוצה לשלוח אותו למסלול חרדי בצה"ל, ותראה שלא כולם ישללו...
דברים ידועים, אבל לא מדברים על זה בריש גלי, רק שותקים
ובנידו''ד - ל''א 'שתיקה כהודאה'
 
קי''ל שאסור להורות קולות לציבור, כמו שהנסיון מעיד, אם תתיר מוזיקא שקטה,אח''כ יתחילו דיונים מה הגדר של 'שקט' וכו' וכו' ובסוף ישמעו גם מוזיקה לא שקטה... וטוב עשו ישראל שנהגו להחמיר בזה, 'פורץ גדר ישכנו ......'

רוב יביע אומר הוא "קולות לציבור", וא"כ קי"ל להיפך.
 
לפחות חודש בשנה, ינהגו לפי עיקר הדין, וכדאי הוא בית מקדשנו להתאבל עליו... אם מישהו היה יושב 'שבעה' ח''ו, הוא לא היה מחזר כל היום אחרי התרים שונים לשמוע שירים... חורבן בית המקדש לא גרע

אה"נ, מחמירים בכלי שיר ממש אבל לא במוזיקה מוקלטת שהיא איננה כלי שיר.
 
דברים ידועים, אבל לא מדברים על זה בריש גלי, רק שותקים
ובנידו''ד - ל''א 'שתיקה כהודאה'

כשכתבתי את הנ"ל לא הכרתי את המכתב שפורסם בזה בחתימת כמה וכמה מגדולי ישראל (למעשה מעולם לא עסקתי בנושא זה).
 
רוב יביע אומר הוא "קולות לציבור" וא"כ קי"ל להיפך.
רוב "יביע אומר" הם מפסקי מרן השו"ע שמקור דבריו הם דינא דתלמודא, שהרי דברי הרי"ף הרמב"ם והרא"ש בנויים על התלמוד. ומרן השו"ע ברובו בנוי על הראשונים הנ"ל ועוד, ולא על מנהגים וחששות שהביאו גדולי הראשונים כהמרדכי ותה"ד ומהרי"ו ועוד שלא הוזכרו בתלמוד.

האם דברי התלמוד הם קולות לציבור ? אתמהה.

אכן, ביבי"א, אחר שהביא בתשובותיו דברי השו"ע שקבלנו הוראותיו, אך מחמת שהאחרונים הקשו או חלקו על השו"ע כתב ליישבם או לצרף צירופים או ס"ס לרווחא דמילתא. אבל העיקר הוא שההלכה מושתתת על התלמוד, ודי לנו בזה.

ואפשר לציין במנהגי אשכנז שנהגו להקל דלא כהתלמוד מטעמים שונים, ולא יעיז מאן דהוא לומר שהוא קולות לציבור.
 
וראה מה מצאתי כעת, @מתוק מדבש יש לך הרבה גדולים להוציא מהמחנה...

במכתב עליו חתומים גדולי ישראל זצוק"ל - הגרש"ז ברוידא ראש ישיבת חברון, הגרא"י זלזניק ראש ישיבת עץ חיים, המשגיח הגר"ש וולבה, הגרח"פ שיינברג ראש ישיבת תורה אור, הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, נכתב, כי ביוזמה של הנח"ל החרדי ישנה תועלת לבחורים שאילולא מסלול זה היו מגיעים למקומות גרועים יותר, בצבא וב'רחוב', והם מברכים את מייסד הנח"ל החרדי.

וכך הם כותבים: "הנה הובאה לפנינו 'תכנית הצלה' לאותם בחורים שנפלטו מן הישיבות, ואין תורתם אומנותם, ומאחר שאנו מכירים את הרב ******* שליט״א משגיח בישיבת ***** ומנהל רוחני בבית המדרש 'דרך חיים' לבחורים יוצאי ישיבות קדושות ירושלים, ועמו עוד מספר עסקנים, אלו שנרתמו לענין, ומאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, באנו לחזק ידיהם שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח״ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'".

על מכתב זה חתמו, כאמור, ראשי הישיבות הגרש"ז ברוידא, הגרא"י זלזניק והגרח"פ שיינברג זצוק"ל, חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה.

הגאב"ד הגר"נ קרליץ חשש מהאפשרות שיהיו מי שיראו בכך מתן לגיטימציה להליכה לצבא, ולכן ביקש להוסיף קטע הסתייגות, שאין בדברים הסכמה לתכנית ושהכל כפוף לכך שיתייעצו עם גדולי ישראל על התנאים להפעלת המסלול.

וכך תיקן את המכתב: "אין אנו באים בזאת להסכים על כל התכנית הנ"ל, אך מאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, ומכירים אנו בהם שלא יסורו ימין ושמאל מעצתם ומהכוונתם של גדולי ומאורי הדור, באנו לחזק ידיהם בברכת שמים, שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח"ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'". על המכתב, עם תוספת זו, חתמו הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, והמשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל.

הצג קובץ מצורף 1581הצג קובץ מצורף 1582
מי אמר שזה צבא????
סתם דמיונות.
נראה יותר מסגגרת לבחורים שלא לומדים עם עיסוק כלשהוא.
 
הנ"ל ת"ח עצום אבל דעותיו וסגנונו מאוד שונים מהקו החרדי של רוב גדו"י להלן דוגמאות (הדגשים שלי)
אשר חנן ח"ט
עמוד כג': "אבל אלו הספרדים המכונים מרביצי התורה שבועטים ברגל גסה ברבותינו הספרדים ישנים וחדשים והולכים אחרת רבות אחרת המה לא פחות מכת הדרדעים שצריך להוקיע אותם מהחברה וק"ו שלא להתפלל איתם וכאמור בשביל מחאה עדיף להתפלל יחיד, האמנם שגם מתוכם לא כולםשוים בדעותיהם וצריך לחלק בכל כה"ג."
עמוד פא': "וכבר ידועה דעתי הדל' שאין לומר וידוי בימים אלו (יום העצמאות וק"ו יום ירושלים) שהוא נס והצלה של כלל עם ישראל, וכך ראוי להורות ולעשות, וכן אני מורה בשיעורים היכא דאפשר, וכת"ר לא ישמע לאותם המלעיגים עליו כי הם מסכנים שמלופפים באותם השקפות שלא שלנו שנתפסו עליהם מליטא ואירופה ושאר החסידויות עם הפסים והגרביונים. ק"ו שלא תחוש ותשמע לאותם הזועקים בקול גדול שכל המאמין במדינה ובציונות הוא כופר גדול בתורה, וההיפך הוא, כי הכופר במציאות שלנו העכשוית, הוא הכופר הגדול בקב"ה ובהנהגתו שהבטיח "ולקחתי אתכם מןהגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם"
עמוד קה': "ומה ששמעת בכמה ערים שישנם מנהלים ועסקנים שסילקו את הילדים מהת"ת בגלל שלהוריהם יש פלאפון שאינו כשר, ולחלקם אף יש טלפונים חכמים כהאייפון והדומה לו, ושאלת אם זה נכון ע"פ ההלכה ואם בכלל יש להם זכות לבטל ת"ת מהבנים לכאורה "בעוון" הוריו. והשבתי לכת"ר בע"פ על אותה עולה שיצאה בחודשים אחרונים שהגזימו ראשי הקהילות ויד העסקנים בה החפצים להעמיד את הדת על תילה בכח הזרוע להחשיב כל איש ואיש בעלי טלפון שאינו כשר כמנודה בטענה שקרית שודאי האוחזים בטלפונים אלו חוטאים בעריות וכיו"ב ואפילו אותם שאין בידיהם הטלפון החכם אלא הפשוט שביניהם (בלי אינטרנט וכד') רק שאינו בחותמת "מאושר" כבר עשו אותו כחשוד על העריות שאפילו פסולהו לעדות קידושין, ונוסף על זה גם הענישו את הבנים והבנות להוציאם מהמסגרת עד שהוריהם "יחזרו בתשובה" ויצטרפו לכת ה"מאושרים".
בענין הצבא כתב להתיר ללכת אף לאלו שאינם מקולקלים וז"ל עמוד קכב': "...אלא אף לאלו הבוגרים שכבר אין להם חשק ללמוד ומבזבזים את זמנם בתוך הכולל שאין בזה ברכה להצליח בתורה כי תורתו קרעים ומחפש לצאת משם לצורך פרנסת ביתו וכיו"ב ולכך עדיף שימצאו להם מסגרת צבאית חרדית בלבד שהיא עדיין הרע במיעוטו ."
עמוד קמז': "ועל אותו רעיון יש להשתדל שלא לעיין בספר אורחות רבינו חלק ה' שיש שם הרבה זלזול בגדולת רשכבה"ג מרן הראש"ל שליט"א ובאותו ענין גם על הגר"ש גורן ז"ל"
קטנתי מלהביע דעה אישית עליו אחרי שהנ"ל ת"ח חשוב מאוד אבל ההולך אחר הנהגתו, ראוי שיהיה פרוס לפניו משנתו של האי גאון.
 
הנ"ל ת"ח עצום אבל דעותיו וסגנונו מאוד שונים מהקו החרדי של רוב גדו"י להלן דוגמאות (הדגשים שלי)
אשר חנן ח"ט
עמוד כג': "אבל אלו הספרדים המכונים מרביצי התורה שבועטים ברגל גסה ברבותינו הספרדים ישנים וחדשים והולכים אחרת רבות אחרת המה לא פחות מכת הדרדעים שצריך להוקיע אותם מהחברה וק"ו שלא להתפלל איתם וכאמור בשביל מחאה עדיף להתפלל יחיד, האמנם שגם מתוכם לא כולםשוים בדעותיהם וצריך לחלק בכל כה"ג."
עמוד פא': "וכבר ידועה דעתי הדל' שאין לומר וידוי בימים אלו (יום העצמאות וק"ו יום ירושלים) שהוא נס והצלה של כלל עם ישראל, וכך ראוי להורות ולעשות, וכן אני מורה בשיעורים היכא דאפשר, וכת"ר לא ישמע לאותם המלעיגים עליו כי הם מסכנים שמלופפים באותם השקפות שלא שלנו שנתפסו עליהם מליטא ואירופה ושאר החסידויות עם הפסים והגרביונים. ק"ו שלא תחוש ותשמע לאותם הזועקים בקול גדול שכל המאמין במדינה ובציונות הוא כופר גדול בתורה, וההיפך הוא, כי הכופר במציאות שלנו העכשוית, הוא הכופר הגדול בקב"ה ובהנהגתו שהבטיח "ולקחתי אתכם מןהגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם"
עמוד קה': "ומה ששמעת בכמה ערים שישנם מנהלים ועסקנים שסילקו את הילדים מהת"ת בגלל שלהוריהם יש פלאפון שאינו כשר, ולחלקם אף יש טלפונים חכמים כהאייפון והדומה לו, ושאלת אם זה נכון ע"פ ההלכה ואם בכלל יש להם זכות לבטל ת"ת מהבנים לכאורה "בעוון" הוריו. והשבתי לכת"ר בע"פ על אותה עולה שיצאה בחודשים אחרונים שהגזימו ראשי הקהילות ויד העסקנים בה החפצים להעמיד את הדת על תילה בכח הזרוע להחשיב כל איש ואיש בעלי טלפון שאינו כשר כמנודה בטענה שקרית שודאי האוחזים בטלפונים אלו חוטאים בעריות וכיו"ב ואפילו אותם שאין בידיהם הטלפון החכם אלא הפשוט שביניהם (בלי אינטרנט וכד') רק שאינו בחותמת "מאושר" כבר עשו אותו כחשוד על העריות שאפילו פסולהו לעדות קידושין, ונוסף על זה גם הענישו את הבנים והבנות להוציאם מהמסגרת עד שהוריהם "יחזרו בתשובה" ויצטרפו לכת ה"מאושרים".
בענין הצבא כתב להתיר ללכת אף לאלו שאינם מקולקלים וז"ל עמוד קכב': "...אלא אף לאלו הבוגרים שכבר אין להם חשק ללמוד ומבזבזים את זמנם בתוך הכולל שאין בזה ברכה להצליח בתורה כי תורתו קרעים ומחפש לצאת משם לצורך פרנסת ביתו וכיו"ב ולכך עדיף שימצאו להם מסגרת צבאית חרדית בלבד שהיא עדיין הרע במיעוטו ."
עמוד קמז': "ועל אותו רעיון יש להשתדל שלא לעיין בספר אורחות רבינו חלק ה' שיש שם הרבה זלזול בגדולת רשכבה"ג מרן הראש"ל שליט"א ובאותו ענין גם על הגר"ש גורן ז"ל"
קטנתי מלהביע דעה אישית עליו אחרי שהנ"ל ת"ח חשוב מאוד אבל ההולך אחר הנהגתו, ראוי שיהיה פרוס לפניו משנתו של האי גאון.

יישר כח על ההשקעה האדירה לעבור סימן סימן בכל כרכי השו"ת שלו וללקט "דברים מפלילים". מוטיבציה כזו יכולה לבוא רק מיראת שמים טהורה.

לגופו של ענין: אתה כותב שדעתו "שונה מהקו החרדי של גדולי ישראל", אבל הגדול הכי מקובל בציבור הספרדי החרדי הוא הגר"ע יוסף זצ"ל, וכמעט כל מה שכתבת מתאים למשנתו של הגר"ע יוסף.

א. דבריו על ה"מרביצי" תואמים פחות או יותר לדעת הגר"ע יוסף עליהם, כמובן שלא לציטוט.

ב. דבריו על יום העצמאות תואמים מילה במילה לדברי הגר"ע יוסף, למעט התיאור הציורי על הגרביונים החסידיים.

ג. על הסילוק מהת"ת בגלל פלאפון כשר למהדרין (מסונן כדבעי, שרק לא קיבל את חותמת ועדת הרבנים) כמדומה שגם הגר"ע יוסף היה מסכים, ועל הפסול לעדות דיבר הרב יצחק יוסף בריש גלי ולעג לזה, ואמר שהיה רוצה לראות מי שיתיר אשת איש לעלמא בגלל עד עם אייפון.

ואגב, בבתי הספר ובת"תים שדורשים מההורים אישור ממו"צ כדבעי ומבקשים הוכחה שהסמארטפון שלהם מוגן ומסונן, בדרך כלל אין בעיות, אבל אצל אלה השוללים הכל מכל וכל ודורשים רק טלפון בהכשר ועדת הרבנים, אצלם יש את הדברים הכי גרועים, כי ההורים "האנוסים" שמסתירים את הסמארטפון שלהם ואת האינטרנט שלהם עושים בסתר את הדברים הגרועים ביותר (ואיני רוצה להאריך בדוגמאות מעשיות שיצא לי לשמוע).

ד. בענין הצבא עיין לעיל שזו היתה דעתם של גדולים וטובים, עד שנהיה "עליהום" בציבור החרדי ואז כבר לא היה אחד שהיה מוכן להביע דעתו בגלוי בעד המסלולים החרדים בצבא המצילים נפשות של שבבניקים שלולא זה היו הופכים לאחרוני הפוקרים.

רק הוסיף על זה מדעתו את ענין האברכים המעוניינים לצאת לשוק העבודה, כי לדעתו שוק העבודה (עם נשים וכו' כפי שכל אחד מכיר ויודע את המציאות העגומה) גרוע יותר ממסלול חרדי בצה"ל.

ה. הגר"ע יוסף כידוע לא אהב את "הגר"ש גורן" אבל את הרב קוק (שנחשב לאבי הציונות הדתית, סמל לפשרנות ונהייה כוזבת אחר הציונות) הגדיר כמלאך אלוקים וכו' כפי שהוסרט ופורסם, ובספריו הוא מכנהו "מרן" (!!) וכן "מרא דארעא דישראל".
 
נערך לאחרונה:
יישר כח על ההשקעה האדירה לעבור סימן סימן בכל כרכי השו"ת שלו וללקט "דברים מפלילים". מוטיבציה כזו יכולה לבוא רק מיראת שמים טהורה.
חבל על הסגנון, אני כתבתי בסגנון נקי.
1) מעודי כשיצא לי לעיין בספריו הנכבדים ראיתי שהשקפתו וסגנונו הם לא קלאסיים לציבור החרדי, גם זה ההולך לאורו של הרב עובדיה, ופה בפרום היה נשמע שרוצים לשבש את דמותו, לכן כתבתי את כל הנ"ל (אגב: תזכורת לדברי החזו"א שלדעת את מידתם והנהגתם של רבותינו הם לא לשון הרע) ורק תשים לב שאני ציטטתי רק מח"ט, ויש סגנונות דומים בשאר חלקיו.
2) על המרביצי הרב עובדיה אמר ש'המה לא פחות מכת הדרדעים'? וגם אם כן, הא קמן שהרב עובדיה לא אמר כן ברבים והוא כן.
3) גם הרב יצחק יוסף אמר שלכתחילה וודאי שלא לקחת עד עם סמארטפון.
רק הוסיף על זה מדעתו את ענין האברכים המעוניינים לצאת לשוק העבודה, כי לדעתו שוק העבודה (עם נשים וכו' כפי שכל אחד מכיר ויודע את המציאות העגומה) גרוע יותר ממסלול חרדי בצה"ל.
עריכה, שוב עברתי וראיתי שהוא כותב על אברכים שמחפשים לצאת מכ"מ לא כל עבודה יותר גרועה מצבא הלא כן??
ה. הגר"ע יוסף כידוע לא אהב את "הגר"ש גורן" אבל את הרב קוק (שנחשב לאבי הציונות הדתית, סמל לפשרנות ונהייה כוזבת אחר הציונות) הגדיר כמלאך אלוקים וכו' כפי שהוסרט ופורסם, ובספריו הוא מכנהו "מרן" (!!) וכן "מרא דארעא דישראל".
אני בכוונה לא הבאתי את דבריו על הראי"ה קוק כיוון שרוב מוחלט של גדו"י (אלו שאני יודע בברור זה הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגרש"ז אוירבך זצ"ל) אחזו נוראות וגדולות מהאיש הענק הזה וציטטתי דבריו רק על גורן, שכולם אחזו שהוא מתיר איסורים בשאט נפש וברגל גסה.
ורצוני לשאול את כבודו, אתה באמת חושב שדרכו היא כדרך תלמידי מרן החרדים??
 
נערך לאחרונה:
יישר כח על ההשקעה האדירה לעבור סימן סימן בכל כרכי השו"ת שלו וללקט "דברים מפלילים". מוטיבציה כזו יכולה לבוא רק מיראת שמים טהורה.

לגופו של ענין: אתה כותב שדעתו "שונה מהקו החרדי של גדולי ישראל", אבל הגדול הכי מקובל בציבור הספרדי החרדי הוא הגר"ע יוסף זצ"ל, וכמעט כל מה שכתבת מתאים למשנתו של הגר"ע יוסף.

א. דבריו על ה"מרביצי" תואמים פחות או יותר לדעת הגר"ע יוסף עליהם, כמובן שלא לציטוט.

ב. דבריו על יום העצמאות תואמים מילה במילה לדברי הגר"ע יוסף, למעט התיאור הציורי על הגרביונים החסידיים.

ג. על הסילוק מהת"ת בגלל פלאפון כשר למהדרין (מסונן כדבעי, שרק לא קיבל את חותמת ועדת הרבנים) כמדומה שגם הגר"ע יוסף היה מסכים, ועל הפסול לעדות דיבר הרב יצחק יוסף בריש גלי ולעג לזה, ואמר שהיה רוצה לראות מי שיתיר אשת איש לעלמא בגלל עד עם אייפון.

ואגב, בבתי הספר ובת"תים שדורשים מההורים אישור ממו"צ כדבעי ומבקשים הוכחה שהסמארטפון שלהם מוגן ומסונן, בדרך כלל אין בעיות, אבל אצל אלה השוללים הכל מכל וכל ודורשים רק טלפון בהכשר ועדת הרבנים, אצלם יש את הדברים הכי גרועים, כי ההורים "האנוסים" שמסתירים את הסמארטפון שלהם ואת האינטרנט שלהם עושים בסתר את הדברים הגרועים ביותר (ואיני רוצה להאריך בדוגמאות מעשיות שיצא לי לשמוע).

ד. בענין הצבא עיין לעיל שזו היתה דעתם של גדולים וטובים, עד שנהיה "עליהום" בציבור החרדי ואז כבר לא היה אחד שהיה מוכן להביע דעתו בגלוי בעד המסלולים החרדים בצבא המצילים נפשות של שבבניקים שלולא זה היו הופכים לאחרוני הפוקרים.

רק הוסיף על זה מדעתו את ענין האברכים המעוניינים לצאת לשוק העבודה, כי לדעתו שוק העבודה (עם נשים וכו' כפי שכל אחד מכיר ויודע את המציאות העגומה) גרוע יותר ממסלול חרדי בצה"ל.

ה. הגר"ע יוסף כידוע לא אהב את "הגר"ש גורן" אבל את הרב קוק (שנחשב לאבי הציונות הדתית, סמל לפשרנות ונהייה כוזבת אחר הציונות) הגדיר כמלאך אלוקים וכו' כפי שהוסרט ופורסם, ובספריו הוא מכנהו "מרן" (!!) וכן "מרא דארעא דישראל".
יכול להיות שבחלק מן הדברים הוא יכול למצוא משפטים "דומים" שנאמרו ע"י מרן הגר"ע או גדולי ישראל אחרים, אבל זה כל העניין שהוא מקצין ברמה מאוד גבוהה וממש משבש את כל הדברים. לא חושב שהדברים שיצאו לו אחרי ההקצנה תואמים למרן או לאי מי מגדולי ישראל. (לדוג המרביצי, גם אם היה לגר"ע הערות ואמירות חריפות עליהם לא חושב שכתב עליהם מה שלעיל.. או לדוג' הצבא הבאת שהבאת לעיל כל מני מכתבים על מסגרות מעורפלות תכלס בהוראה כללית לציבור מקיר לקיר אסרו גם על מי שאינו במסגרת לימודים. וגם אם היה הוראה פרטנית אחרת זה לא אומר מאומה)

מה שהוא עושה זה כמו שאם לדוג' מרן הרב לנדו יגיד שצריך לצאת מההסתדרות, וידגיש במכתבו "ולא מהכנסת" יבוא מאן דהו ת"ח עצום ורב שידמה מלתא למתלא ויגיד שצריך לצאת גם מהכנסת אע"פ שהרב במקור חילק. ואתה תבוא ותגיד הנה גם הרב אמר שצריך לצאת והזכיר בהמשך את המילה כנסת. זה בערך מה שקורא כאן.

אגב, לעניין הרב קוק (שגם זה להגדירו כאבי הציונות הדתית של היום זה כמו שתגיד שהרב שך היה אבי החרדים העובדים. וד"ב) כבר פורסם מכתב לפני מספר שנים בו החזו"א מכנהו "מרן" (!!). ו"מרא דארעא ישראל" זהו סה"כ תרגום של תפקידו רב ראשי.
 
חבל על הסגנון, אני כתבתי בסגנון נקי.

להשמיץ בסגנון נקי זה בסדר מבחינתך?

מעודי כשיצא לי לעיין בספריו הנכבדים ראיתי שהשקפתו וסגנונו הם לא קלאסיים לציבור החרדי, גם זה ההולך לאורו של הרב עובדיה, ופה בפרום היה נשמע שרוצים לשבש את דמותו, לכן כתבתי את כל הנ"ל (אגב: תזכורת לדברי החזו"א שלדעת את מידתם והנהגתם של רבותינו הם לא לשון הרע) ורק תשים לב שאני ציטטתי רק מח"ט, ויש סגנונות דומים בשאר חלקיו.

איך היה נשמע שרוצים "לשבש את דמותו"? דמותו ניכרת היטב בספריו. סגנונו אינו סגנון חרדי מצוי, יש לו סגנון ייחודי והוא סכינא חריפא, גם זה נכתב באשכול לעיל.

על המרביצי הרב עובדיה אמר ש'המה לא פחות מכת הדרדעים'? וגם אם כן, הא קמן שהרב עובדיה לא אמר כן ברבים והוא כן.

אז ההבדל היחיד שהרב עובדיה היה אומר זאת שלא לציטוט (אגב, יש ציטוטים מאוד נחמדים ממנו על גדולים אחרים).

גם הרב יצחק יוסף אמר שלכתחילה וודאי שלא לקחת עד עם סמארטפון

סמארטפון פרוץ.

ודעתו על האינטרנט באופן כללי שלא ראוי לכתחילה (האינטרנט שאתה כותב בו...) מחמת שכותבים עליו ומשיגים עליו באינטרנט, וזה לשונו: "משום שאר הבעיות הקיימותבאינטרנט כגון ההתמכרות, לשון הרע וביזוי וזלזול בחכמים, ועוד בעיות נוספות. ולצערינו אף באתרים חרדים נכשלים בתגובות בביזוי חכמים ממש, גדולי תורה שכל ימיהם עמלים בתורה, מתייחסים אליהם כבעלי אינטרס צר, וגורמים לבזיון כבוד התורה".

הרב יצחק יוסף אייפון.jpg
 
שוב עברתי וראיתי שהוא כותב על אברכים שמחפשים לצאת מכ"מ לא כל עבודה יותר גרועה מצבא הלא כן??

"שוב ראית" משמעות הדבר שמיהרת להשמיץ כאשר אתה עובר על דבריו מקופיא ללא התבוננות כלל, וזה חבל מאוד.

לגופו של ענין כולנו רואים איך נראים אברכים שיוצאים לשוק העבודה, ובפרט ספרדים. אצל אשכנזים מצוי שעובדים עם השמונה בגדים, אצל ספרדים מיד ניכרת התקלקלות (כמובן לא אצל כולם), ובפרט כאשר בעבודה מצויות בנות, וזה לא שייך במסלול צבאי חרדי.
אני בכוונה לא הבאתי את דבריו על הראי"ה קוק כיוון שרוב מוחלט של גדו"י (אלו שאני יודע בברור זה הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגרש"ז אוירבך זצ"ל) אחזו נוראות וגדולות מהאיש הענק הזה וציטטתי דבריו רק על גורן, שכולם אחזו שהוא מתיר איסורים בשאט נפש וברגל גסה.
ורצוני לשאול את כבודו, אתה באמת חושב שדרכו היא כדרך תלמידי מרן החרדים??

וכי הוא תלמיד של הרב גורן? וכי השקפתו של הרב אפללו היא כהשקפת הרב גורן? כבודו מוזמן לעבור על התשובה שכתב בענין צה"ל ולראות אם הדברים תואמים את השקפתו של הרב גורן.

אלא מאי, דיבר על האשכנזים המזלזלים (מדי) ב"הגר"ש גורן"... ומאי שנא מהגר"ע יוסף שהספידו במילים חמות?

"הרב שלמה גורן שקדן עצום היה משחר נעוריו, הבבלי והירושלמי היו נגד עיניו תמיד בהתמדה נפלאה ובאהבה עצומה... עליו יש לומר הפסוק גם במעלליו יתנכר נער... אף מתנגדיו מודים שהיה גדול בתורה בש"ס ובפוסקים, ועליו יאמר אשרי מי שעמלו בתורה... הגאון רי"א הלוי הרצוג שם עינו הבדולח על העילוי הרב שלמה גורן בצעירותו ומינה אותו רב ראשי לצה"ל, כי ידע את אומץ לבו העשוי לבלי חת, ובעוז רוחו פנה לשר הבטחון דאז דוד בן גוריון ודרש ממנו שיתן פקודה למטכ"ל שבכל מטבחי צה"ל יהיה רק אוכל כשר בלבד... תבע ודרש וכן נעשה עד היום הזה... גם לחם בעוז על שמירת שבת ומועד בצבא... אין אף אחד שיוכל להכחיש דברים אלו, שאם יש כשרות ושבת בצה"ל זהו הודות לו ורק לו.

ואמנם כאשר שירתנו יחד ברבנות הראשית בתל אביב, היינו רעים אהובים זה לזה, אני כיבדתיו והוקרתיו ואף הוא השיב לי אהבה רבה על אהבתי, והיינו יחדיו כשבת אחים גם יחד בביקורים הדדיים ובהשתתפות בשמות זה עם זה, אך כשקבלנו משרת רבנים ראשיים לישראל, באו אנשים מסויימים והפרידו בינינו... לאחר מכן הקדיש עצמו למען ישיבת אידרא אשר הקים לאברכים מצויינים, וכיתת רגליו למרחקים להחזקת הכולל".

הגר"ח אפללו בקושי הזכיר שהאשכנזים מזלזלים בהרב גורן, וכבר רצית לא להגדירו חרדי "כתלמידי מרן החרדים", מה היית עושה אם היה כותב דברים כאלה כפי שאמר מרן בהספדו?
 
לדוג' הצבא הבאת שהבאת לעיל כל מני מכתבים על מסגרות מעורפלות תכלס בהוראה כללית לציבור מקיר לקיר אסרו גם על מי שאינו במסגרת לימודים. וגם אם היה הוראה פרטנית אחרת זה לא אומר מאומה

המכתבים לא נכתבו על "מסגרות מעורפלות", ולא היה מדובר ב"הוראה פרטנית", הם נכתבו על הנחל החרדי לקראת הקמתו!! ועליהם חתמו הגרש"ז ברוידא ראש ישיבת חברון, הגרא"י זלזניק ראש ישיבת עץ חיים, המשגיח הגר"ש וולבה, הגרח"פ שיינברג ראש ישיבת תורה אור, הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין.

הדברים פורסמו בהבלטה בכל אתרי החדשות החרדיים, אף אחד אפילו לא ניסה להכחיש.

ללא שם.jpg

1ללא שם.jpg

לאחר מכן, כאשר הוקם הנחל החרדי בפועל, משכו הנ"ל את ידיהם מטעמים ברורים... ומי שפורסם עליו שתמך (הגראי"ל שטיינמן) סבל מאוד מאוד מהצקות וגידופים בלתי פוסקים במשך שנים.
 
אגב, לעניין הרב קוק (שגם זה להגדירו כאבי הציונות הדתית של היום זה כמו שתגיד שהרב שך היה אבי החרדים העובדים. וד"ב) כבר פורסם מכתב לפני מספר שנים בו החזו"א מכנהו "מרן" (!!). ו"מרא דארעא ישראל" זהו סה"כ תרגום של תפקידו רב ראשי.

כעת בהגלות נגלות דבריו של הגר"ע יוסף על "הגר"ש גורן" כבר אין צורך להתווכח על הרב קוק... ובכל זאת אצטט כמה, למען לא תנסה לשכתב את ההיסטוריה.

מכתב מאת בית הדין בירושלים וזקני הדור מרן הגרי"ח זוננפלד ומרן הגרי"י דיסקין שנשלח לגדולי הדור בחו"ל:

"הננו מוכרחים הפעם לצאת מגדרנו מדת השתיקה ולהודיע צערנו גלוי גם לכבוד תורתו הרמה שיחי' – הן הובא לפנינו חוברת נדפסה מקרוב לרב אחד מפה, והנה נשתוממנו לראות ולשמוע דברים גסים וזרים לתורת ישראל כלה, וראינו כי את אשר יגורנו לפני בואו לכאן, כי יחולל חדשות לילך בדרכים עקלקלות אשר לא שערום רבותינו ואבותינו מעולם. בא ונהייתה לעובדא, ועוד יותר מזה אשר לא פללנו כלל. גם הובא לפנינו מה שהדפיס זה מכבר אשר לא ראינו עד כה וכי הפיץ כבר חוברות ברוח העת החדשה רוח הכפירה "ותרבות" חדשה, אבל האחרון הכביד אשר בשם "אורות" קראה מחוללה, ורעל מות בתוכה, יש בה הרבה דברים שאסור לשמען וכ"ש לכתבם ולהדפיסם. ולדאבון הלב הנם נקראים לבני הנעורים אשר לא ידעו ואשר אינם רוצים לידע ולהבחין בין אור לחושך, ובשגם כי שם רב נקרא על כותבם והם נכנסים בקרבם כארס של עכנאי, ומתקדשים ומטהרים על הגנות, ושם שמים מתחלל וסכנה והריסת דת משה ויהודית נשקפה בעטים של דברים כאלה על כל רוחו וחינוכו של הדור הצעיר, ואם אמנם החרשנו בגלוי עד כה מחשש מחלוקת וקטטה וחלול ה' שיכול לצאת עי"ז, אבל כבר עברו ושטפו כל גבול ופלך השתיקה ואם אנו מחשים ומצאנו עוון ח"ו – רצו"פ המחברת הזאת אשר כמה פרקים מלאים תהלות ותשבחות לרשעים, שם חושך לאור "ואור לחושך" ואומר לרשעים צדיקים אתם כמו שצועק: (בפ' מ"ג, מ"ה, כ' וט"ז) "ואפילו לאותם הצעירים והצעירות בעלי ההתעמלות וההוללות אשר אנו מכירים בהם שעושים שבתם חול בפרהסיא, שהם מומרים לכל התורה, ועוסקים בפריצות נפרזה וכל מיני ניאפופים וכדומה. אומר שעוסקים ועובדים "עבודת הקודש" (פרק ל"ד) ואת אשר נפש רשעים ופושעי ישראל חפצה נתן להם בכתביו, ולעומת זה דוקר ועוקץ בעקיצות גסות את שלומי אמוני ישראל. (פ' כ' כמעשה עמלק וכו') וכי נפשם של פושעי ישראל יותר מתוקנת מנפש שלומי אמוני ישראל (פ' מ"ג) וכן נפש כל המחזיקים בתוה"ק עפ"י מסורת האבות מקטין ומרעיל אותם בסם (אל מות) ובכמה דברים מגלה פנים בתורה שלא כהלכה ר"ל. ועל כגון דא עקא. ואסור לנו למשתק שלא נתחייב ח"ו בדמם של כל אותם בני הנעורים והתלמידים אשר ישתו את המים הרעים הללו, ואיך נאמר אח"כ ידינו לא שפכו וכו', וכאשר שמענו מפי נאמנים כי כבר פשתה נגע הצרעת הזאת אצל הצעירים הישרים עד כה, בטענה ותואנה שהרי הרב אומר כך "להתעמל" ולהתעלס ועליזת החיים היא מעלה את השכינה כמו אמירת שירות ותשבחות שאמרם דוד המלך ע"ה בספר תהלים, אשרי אזן שלא שמע כל האלה, והנה זאת היא חובתינו בתור הקרובים אל החלל, ואל מקום המשפט לקדם פני הרועים רועי ישראל הנאמנים ולקרא להם כי יתנו ידם לעמוד בפרץ ולגדור גדר סביב חומת אש דתוה"ק וגדרי הצניעות והמוסר, וע"כ הננו פונים היום אל הדרת גאונותו שליט"א ואנו מעוררים אותו עוד הפעם כי כבר יצאה ההבערה הזאת "מקברות התאוה" ותאכל כמה נפשות יקרות בחורי חמד פרחי בני הישיבה ואם לא נמהר כלנו יחד לעצרו בעד הרעה ונאכל ח"ו מגדיש ועד קמה ועד כרם זית כרם ה' צבאות.

יקום נא לעזרת ה' בגיבורים ויעורר נא את מכיריו ומיודעיו הרבנים הגאונים שליט"א לתת ידם לה' אמונה, ולדון על ספריו אם ספרי קוסמים הם, ולפרסם אותו ברבים כי אסור לעיין ולסמוך על כל הבליו ועל חלומותיו, ועתה הנה אנחנו עשינו את שלנו והודענו את צערנו גלוי להדרת גאונותו שליט"א, ומעתה הרי חובה זו מוטלת עליו להצטרף עמנו יחד לפרסם זה האיסור ברבים, ימלא נא את חובתו הקדושה וה' יהיה בעזרנו ע"ד כבוד שמו כי תמלא הארץ דעה את ה' ואת רוח הטומאה יעביר מן הארץ ונזכה לראות בביאת גואל אמת צדק במהרה בימינו אמן.

יצחק ירוחם בהגאון החסיד מו"ה, יוסף חיים זנענפעלד, משה יהושע יהודא ליב זצ"ל דיסקין רב ואב"ד לקהלת האשכנזים בעיה"ק ירושלם ת"ו, משה יוסף האפמאן, משה נחום וואללענשטיין, מרדכי ליב רובין, יצחק במוהר"א ז"ל פרענקעל.

מכתב זה של גדולי וזקני הדור בא"י יחד עם בית הדין בירושלים נתפרסם בין השאר גם כחלק מקונטרס שיצא אז בשם "קול השופר" ועקב המשקל הכבד של דעת גאוני ישראל, ניסו גורמים שונים להפיץ שמועה כאילו שגדולי ישראל פרסמו מכתב הכחשה בקשר לדברים החריפים שנכתבו בקונטרס.

זקן חכמי ירושלים מרן הגאון רבי יצחק ירוחם דיסקין משיב (במכתב להגאון רבי משה שמעון זיויטש מיום כ' שבט תרפ"א) אודות טענה זו וז"ל:

"בתשובה על שאלת כבוד תורתו הרמה ממני בדבר מחברת קול השופר אשר לפי דברי כבוד גאונותו נתפרסמו כבר מכתבי הכחשה גם בשמנו, הנני להשיב לכבוד תורתו הרמה מפני הכבוד ומפני כבוד שמים, כי אנחנו אין אנו יודעים כלל ממכתבי הכחשה בענין זה ואם נתפרסמו כאלה הנם מזויפים ומבקש אני מאת כבוד תורתו הרמה אם אפשר להמציאם לידי, המחברת קול השופר אם כי לא מאתנו יצאה, לבד המכתב הראשון שמצאנו תועלת גדולה לפרסם להסיר מכשול, הנה נתפרסמה ע"י אנשים חרדים לדבר ד' ומקנאים קנאתו מאת אנשים בעלי שיטות משובשות, ולדעתנו אין כאן שום הפרזה יתירה בדבריהם.

לו היה לנגד עיני כבוד תורתו הרמה ספר האורות וראה בו הדברים הזרים המוזרים לא היה אפשר לו להתאפק מלמחות ולצאת בזרוע נגד זה.

צר לנו כי קשה בעוה"ר בזמן הזה למנוע בעד דברים מסוכנים כאלו המטילים דופי בשיטתנו המקובלה והמסורתית והנותנים כח ועוז להסטרא אחרא, אנחנו לעצמנו מכירים את הרב הזה עוד מנעוריו ורעיונותיו המשובשות ידועים לנו מאז ובכל מקום שהוא נמצא הוא גרמא בנזקין להכניס רוחות זרות בצעירי ישראל ולהרחיקם מעל תורתנו הקדושה, ואם אנו מכסים טפחים הוא רק מפני שחוששים אנו לחלול שם שמים ומפני הכרתנו כי הוא לא ישוב מדרכיו ומצוה שלא לאמור דבר שלא נשמע.

ידע נא מע"כ כ"ג ידידי שיח' כי אני נמנע מלהשיב בענין זה מפני המחלוקת ואך הפעם יצאתי מגדרי בידעי את כבוד תורתו הרמה כי הוא חפץ לדעת אמיתן של דברים, ובהיותי חושב כי ידיעת כתר"ה יכולה להיות לתועלת גדול בהרבה ענינים, ואין כוונתי לפגוע בזה במישהו כי אני נחבא אל הכלים ובורח מן המחלוקת כמטחוי קשת, כחכמתו יעשה למסור את דברינו אלו רק לאנשים צנועים וידועים לו במקום שימצא לתועלת.

דברי ידידו דוש"ת באה"ר מוקירו ומכבדו כערכו הרם מברכו בהצלחה רבה בדרכי ד' ובעבודתו הק' החותם למען כבוד התורה והמצוה, יצחק ירוחם דיסקין.

לפסק זה של גדולי וזקני הדור בירושלים הצטרפו גם גדולי וגאוני העדה הספרדית. כך כותבים שניים מראשי העדה הספרדית בירושלים, מרן הגאון רבי יוסף חיים סופר (בעל "כף החיים" על שו"ע או"ח [ומקצת סימנים ביו"ד]) ורבי יצחק ברוך:

ב"ה תזלרו"נ היום י"א לחו' רחמים ש' פר"ת

גם אני הח"מ ראיתי את המחברת הנזכרת אשר יש בו כמה דברים נגד תוה"ק ואסור לעיין וצריך ביעור כמ"ש הגאונים הנז', ואינני אלא כנטפל להם במצוה, וע"כ המצוה מוטלת על כל אחד ואחד אשר בידו כח לעזור ולכתוב איזה דברים נגדיים בכל כח לבטל המכשול ולהרים דגל התוה"ק כדי שלא תעשה עוד כזאת שהרשות תהיה נתונה ביד כל אחד לכתוב דברים שעולה מלבו נגד התוה"ק, וע"כ נא בבקשה שיתאספו כל חו"ר בה"מ הי"ו ויכתבו דברים הנצרכים לפי ראות עינם במחברת הנז' ויחתמו כולם, וכל המרבה ה"ז משובח ותשובתם הרמתה מהרה תצמח כי הרבנים החותמים הנז' הם רבני וגאוני פעה"ק ירושת"ו כידוע, וזכות תוה"ק תגן עליכם ועלינו לקרב קץ הגאולה בב"א.

יעקב חיים סופר, ח' יצחק ברוך

גם הגאון הגדול רבי יוסף מרדכי ידיד הלוי [ראב"ד העדה החלבית, בעמח"ס שו"ת ימי יוסף, ספרי תורת חכם, ברכת יוסף, ויחי יוסף] כתב מכתב חריף בענין זה [תוך שהוא מתייחס גם לקבלתו של הראי"ה קוק את רבנות ירושלים] להגאון האדיר זקן רבני ספרד באה"ק הסבא קדישא מרן רבי שלמה אליעזר אלפאנדארי וז"ל:

לכבוד מעלת הרב האי גאון שר התורה חד בדרא ראש כל בני הגולה הרב הגדול מעוז ומגדול כמהר"ר אלעזר מלכאדו אלפאנדארי נרו אלקי אברהם יהי' בעזרו וישמרו כרועה עדרו וכסא תורתו ירום ויגדל לעד אכי"ר.

נא גבור איש אלקים קדוש הוא יעמוד לימין התורה הקדושה שנתחלל כבודה אשר בעוה"ר איש אחד קם להשתרר על עם ד' ובתחבולותיו ישב רב על עדה קדושה וגדולה עדת אשכנזים שיש רבנים וגאונים חסידים ואנשי מעשה, ולא יגיע בתורה אפי' לקרסולי רגליהם של הגאונים הגדולים ובפרט זקני ישראל ראשי הרבנים הגאונים הגדולים המפורסמים בתורה ויראה ובחסידות ה"ה מ"ע כבוד רבינו הגאון יצחק ירוחם דיסקין שליט"א והרב הגאון יוסף חיים זאנענפעלד שליט"א, ובעו"ה זה האיש לרוב גאותו כי גבה לבו מאד כמעט נטרפה דעתו וחבר ספר אשר כתוב בו דברים של דופי ודברי אפיקורסות נגד תוה"ק והוא ודאי מגלה פנים בתורה שלא כהלכה דברים שאסור לשומען כמו שיראה כת"ר במחברת הנ"ל הנק' "אורות", אוי לאזנים שכך שומעות (לעינים שכך רואות) על חילול שמו הגדול ותורתו הקדושה, אוי לזמן שנתקע הדור בכך, שבמקום שהרב ידרוש דברי מוסר ודברי כיבושין לומר בואו אחי בואו ריעי לעבוד את ד' לשמור את השבת ולהניח תפילין וציצית הוא דורש דברים של דופי, ובלי ספק שספר הנ"ל טעון שריפה שלא יהיו נגררין אחריו, ובודאי גם כת"ר לעוצם גדולתו וקדושתו יטה אוזן לדברי מע' כבוד הגאונים הרה"ג הנז' להעמיד פרצת הדת ולפרסם איסור ללמוד בספרי המחבר הנ"ל, ומצפים אנו לתשובתו הרמה ואני אברך ברכת הדיוט יהי רצון שיאריך ימים ושנות חיים ויכתב לאלתר לחיים טובים ולשלום אכי"ר.

העבד העובד לא-ל יחיד, יוסף מרדכי ידיד הלוי ס"ט

רבי יוסף יהודא ליב בלאך -אב"ד ור"מ טלז: קבלתי מכתבו עם כל החמר הציונים והציטוטים מספרי הרב קוק, ואומנם הדברים מבהילים מאד וסוערים לב כל איש ישראל נאמן לתורת ד' ודת קודשו...

מכתב הרב יקותיאל יהודא רוזנברגר (בעל שו"ת "תורת יקותיאל"): "...כללא דמלתא בקצירת אומר. ספרי קוק נידונים כספר מינים ודינם בשריפה, כל איש ירא ד' יתרחק ממנו ומספריו הרחק כמטחוי קשת כי פורש רשת לצוד בנ"י לכפירה ח"ו"

מרן האדמו"ר מסאטמר רבי יואל טיטלבוים: "איש צר ואויב לדת תורתינו הקדושה ולעיקרי האמונה דרך קשתו כאויב להפר ברית עולם, הנקוב בשם אברהם יצחק קוק, הוא הגבר אשר הרחיב גבול הטומאה ר"ל, היא העדה הרעה המכנים עצמם בשם ציונים, אשר הן המה בעתים הללו האבני נגף לבית ישראל ומחריבים ארה"ק וכל הארצות בכלל, האומרים ערו ערו עד היסוד בה הוא קיום תוה"ק והאמונה המסורה לנו, שהוא היסוד לקיום כל ישראל בכלל ובפרט, ומבלעדי זאת הוסיף פשעים על פשעים, להדפיס בספריו הטמאים, גלויים וידועים, דברי מינות וכפירה, בעזות מצח וחוצפה יתירה, את ה' הוא מגדף ביד רמה, אשר לא נראה ולא נשמע כזאת מימים ימימה..." (שו"ת דברי יואל חו"מ סי' קל"א ועיי"ש גם סי' קל"ב).


האדמו"ר ממונקאטש רבי חיים אלעזר שפירא: (מתוך מכתב שכתב למרן ה"אמרי אמת" מגור): "האחרון הכביד מ"ש לייקר את שמו של רב קוק המסית ומדיח בחיבוריו הטמאים שמלאים מינות וכפירה ר"ל כנודע, ואיך כתב עליו במכתב הנדפס הנ"ל שהוא אדם גדול שונא בצע וכוונתו לשמים ומדמה אותו לגדולי ירושלים החרדים שהללו מוסרים נפשם ללחום נגדו (של קוק) שחטא והחטיא את הרבים! אוי ואבוי! היש מכאוב כזה ללב יהודי מאמין?" (מתוך מכתב תוכחה שכתב למרן האדמו"ר מגור ( רבי אברהם מרדכי אלתר-ה"אמריאמת") בעקבות מכתבו המפורסם שכתב על האניה אחרי ביקורו בא"י. תגובתו של האדמו"ר מגור למכתב זה היתה: הלא יש אתי צרורה מכתב כת"י הרב קוק שהוא חוזר מדבריו בחיבוריו". (ראה בס' "תיקון עולם", מונקאטש תרצ"ו, עמ' יח'-יט').

ה"אמרי אמת" (רבי אברהם מרדכי אלתר-האדמו"ר מגור): מרן האדמו"ר מגור פרסם מכתב לאחר פגישתו הראשונה עם הראי"ה קוק ובו כתב: "אולם אהבתו לציון עוברת כל גבול עד שאומר על טמא טהור ומראה לו פנים, כאותו שאמרו חז"ל בפרק קמא דעירובין על מי שלא היה בדורו כמותו ומטעם זה לא נקבעה הלכה כמותו ומזה באו הדברים הזרים שבחיבוריו... גם שיטתו בענין העלאת הניצוצות הוא דרך מסוכן..." (שם עמ' שכח')

בשנת תרפ"א, לפני בואו של מרן ה"אמרי אמת" לביקור זה בא"י שלח גיסו האדמו"ר חנוך צבי מבענדין מכתב לידידו הר' הירש דוד הירשבין וכתב לו שם בין היתר: "והנה כאשר כבוד תורתו מאוהביו של הרב הגאון הרא"י קוק שליט"א, צריך לראות שיבטל דעתו מפני דעת הרבים, כי כל הגדולים בפה מרעישים על חיבוריו כי יכולים חס ושלום לעשות קלקול גדול בעולם רחמנא ליצלן, והנה כתבתי כן לרב בעצמו.."

למכתב זה צורף גם מכתב של ה"אמרי אמת" וז"ל:

ב"ה ה' לסדר כי השוחד יעור עיני פקחים

"גם אני דורש שלום ידידי הרב הירש דוד נ"י. כנים דברי גיסי שי' מעל"ד- ויותר ממה שכתוב הקולות נשמעים על חיבורים כאלה המערבים רע בטוב, וחושך באור ואומרים לרשע צדיק אתה - האומנם הותרה כלאים בלבושי כהונה- אך בזמן בית המקדש, ובשעת עבודה ובלבוש החיצון ובגזירת הכתוב, אולם עירבוב בדעת ובהנפש הפנימי- בזה אי אפשר לאור וחושך לשמש כאחת. בטח ראית דברי אבי מורי ז"ל בשפת אמת פ' קדושים שנת תרנ"ה בפי' יכול כמוני- וכבר הוזהרנו לבל להתחבר לרשע אפילו לדבר מצוה, לזאת רק יתפרדו מפועלי און, ויקבלו דברי חברות יוכל הרב שי' לקרבם ולקבלם, אולם לא בעוד שהשרץ בידם לא יועיל כל מימות שבעולם לטהרם אפי' מי זהב".

הרוגוטשובער (רבי יוסף רוזין בעל שו"ת "צפנת פענח", מהבולטים מגאוני דורו של הראי"ה קוק):

ב"ה עש"ק י"א שבט תרפ"ז דווינסק

"קבלתי ג' מכתביך על דבר הבור השוטה המכונה בשם אשר רש"י ז"ל פותר עצמו: עי' חולין דף ס"ג ע"א (אר"י קאת זו "הקוק") ודף קל"ח ע"ב ודף ק"מ ע"ב אם הוא מין טמא או טהור ובאמת לפי הנראה הוא מגדר המין דחולין דף ס"ב ע"ב ונדה דף ג' ע"ב ע"ש בתוספות תרנגלא דאגמא דהזכר טמא והנקבה טהור גדר עמוני שהם נפנו על ס"ת יבמות דף ט"ז ע"ב ולמסקנא כולם טמאים. וצא טמא יקרא לו ואסור להתוכח עמו כמבואר בסנהדרין דף ל"ח ע"ב כל שכן דפקר טפי. ועיי' מכילתא פ' בשלח מלחמה לד' בעמלק מדור דור דורו של משיח והרי הוא כופר בהשגחה עליונה".

ועוד מאב"ד סאטמאר רבי יהודה גרינוואלד בעל שו"ת "זכרון יהודה":

"קול נהי נשמע מציון איך שודדנו כי יצא איש אחד מאנשי בליעל למעול מעל דרך לשונו קבר פתוח גרונו מלעיב במלאכי ה' קולו כנחש, נחש שרף ועקרב לעקר להרס ולסתור יסודי אמונתנו הקדושה ויסודי תוה"ק בדברי כפירה ואפיקורסות ומייקר שם ע"ז נקוב בשם רשעים ירקב אברהם יצחק קוק חובר חברים ספרי מינים וספרי אפיקורסות מלאים על כל גדותיהם דרשות של דופי ופורש רשת ופח יקוש להציד ציד להביא בחורי ופרחי ישראל לכפור באלקי ישראל ובתוה"ק רח"ל ודין גרמא להסית ולהדיח כי עטף מעיל חסידות ודמיו עוזרים לו, כי פזר נתן להבאים אליו לשמוע בקול דבריו הארסיים השורפים אתנשמת ישראל וכמה אלפים מישראל נלכדו ברשת אשר טמן להם...ע"כ דינא דהאי אברהם יצחק קוק שאין לו נאמנות בשום איסור והיתר וכש"כ שהוראתו אסורה וסדרי קידושין שלו הם בטלים וספריו ידונו בשריפה כספר מינים ואסור להתחבר עמו ולא עם סיעתו וכל אשר בשם ישראל יכונה יתרחק ממנו ומכת דילי' בכל מיני ריחוק בעולם כמבואר בתשובת מהר"ם שיק סי' ש"ו וכל המתחברים אליו דינם כמותו. ע"כ כל אשר יראת ד' בלבבו יתחבר אל מקהלות האשכנזים שבא"י אשר כבר נפרדו ממנו ומכת דילי' ועומדים תחת דגל הרב הגאון הישיש הצדיק וכו' כש"ת מו"ה יוסף חיים זאנענפעלד שליט"א והשומע תבוא עליו ברכת טוב".

הגאון רבי שלמה אליעזר אלפאנדארי (זקן הרבנים הספרדים באה"ק וז"ל אחרי שמסביר מדוע מתחילה נסה לדון לכף זכות את הראי"ה קוק למרות הטענות ששמע אודותיו):

"אולם הן עתה בראותי עתה את החוברת בשם "אורות", מה שכותב על אותן האנשים דבזמן הזה נושאי דגל ההפקרות ביד רמה ושהם רשעים ופושעים, שעל ידי אלו ביותר יתגלה המשיח ונתן להם השבח. עמדתי מרעיד ונבהלתי מראות שיגעון כזה, ונשתוממתי על המראה, ולא ידעתי מאי אידון ביה, איך שם אור לחושך וחושך לאור, ולא ירא לנפשו מעלבון תוה"ק וכל הנביאים צועקים עליו במרה על זה במרום קודשם. ואף התינוקות יודעים שבתנ"ך מקללים אותן להרשעים ושהם אויבי ה'...והנה עתה ראיתי בחבורתו בפרק כ' שכתב: שיש דעות דבזמן הזה שרבו פריצים נושאי דגל ההפקרות ביד רמה ויש מחלוקת הדעות אם ראוי להפריד את האומה שהכשרים נושאי דגל שם ה' לא יהיה להם שום יחס עם פורקי העול והפושעים והוא הכריע נגד זה, דהחיבור הכללי הוא הטוב, משום דיסוד צדקת הצדיקים בכל דור נתמך ע"י הרשעים, שעם כל רשעתם כל זמן שהם דבקים לכללות האומה הרשעות שלהם מועילה היא לאמץ כחם של צדיקים כדורדיא לחמרא.

והנה כדי לפשוט ספק זה כפה פסכתר על כל דברי תורה שבכתב ותורה שבע"פ, והעלים עיניו מהם, ורק הביא איזה דמיונות כוזבות לסמות עיני העם אשר אין להם חכמה. כי העיני בשר יראו כי גם לפי חלומותיו בשקר אשר דימה לשמרים ביין, הרי משם תברא, דצריך ליזהר שלא יתערבו השמרים עם היין ויקלקל היין, ורק לפי שעה ישארו בתחתית החבית ואח"כ ישפוך השמרים לאיבוד...על כן אני אומר דעשה כן בכוונה להרבות במרד האנשים האלו ביותר ממה שהם, ומ"ש שעכ"ז צדקת הצדיקים נתמך על ידם, כדי ליתן אצבעו בין שיני נושאי דגל ה' וליתן פתחון פה להם מה שלא עלה במחשבה בדברים בדויים, דודאי לא ישתוקו ויוכיחו בחכמה ודעת ובראיות נכונות להרחיקם".
 
מקצין כן, משבש ממש לא.
מקצין ומשבש. (בד"כ כשאתה מקצין אתה משבש, פה הוא גם מקצין וגם מוסיף משלו שלא מדעת גדו"י הידועים.
המכתבים לא נכתבו על "מסגרות מעורפלות", ולא היה מדובר ב"הוראה פרטנית", הם נכתבו על הנחל החרדי לקראת הקמתו!! ועליהם חתמו הגרש"ז ברוידא ראש ישיבת חברון, הגרא"י זלזניק ראש ישיבת עץ חיים, המשגיח הגר"ש וולבה, הגרח"פ שיינברג ראש ישיבת תורה אור, הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין.

הדברים פורסמו בהבלטה בכל אתרי החדשות החרדיים, אף אחד אפילו לא ניסה להכחיש.

הצג קובץ מצורף 1701

הצג קובץ מצורף 1702

לאחר מכן, כאשר הוקם הנחל החרדי בפועל, משכו הנ"ל את ידיהם מטעמים ברורים... ומי שפורסם עליו שתמך (הגראי"ל שטיינמן) סבל מאוד מאוד מהצקות וגידופים בלתי פוסקים במשך שנים.
כתבתי לך למעלה שיש הבדל בין הוראה פרטנית (או ברכה מעורפלת למסגרת כל שהיא) לבין לכתוב עלי ספר שמי שלא לומד וכו.
(מעבר לכך שאותם גדו"י שהתירו - לשיטתך - את הנחל, לא התירו אינטרנט פרוץ. ודי לחכימא)
כעת בהגלות נגלות דבריו של הגר"ע יוסף על "הגר"ש גורן" כבר אין צורך להתווכח על הרב קוק... ובכל זאת אצטט כמה, למען לא תנסה לשכתב את ההיסטוריה.
א. הציטוטים הללו לא מרשימים.
ב. לא התווכחתי ולא שכתבתי רק הבאתי עובדה שפורסמה בזמנו
 
מקצין ומשבש. (בד"כ כשאתה מקצין אתה משבש, פה הוא גם מקצין וגם מוסיף משלו שלא מדעת גדו"י הידועים.

אולי תואיל בטובך להפסיק את מנהגך להגיב בסיסמאות, ולשם שינוי להגיב לגופו של ענין? אם יש בדבריו "שיבוש" מדעת גדולי ישראל אנא הצבע עליו באופן ספציפי ונדון בו, האם כצעקתה או דמיונות בעלמא.

כתבתי לך למעלה שיש הבדל בין הוראה פרטנית (או ברכה מעורפלת למסגרת כל שהיא) לבין לכתוב עלי ספר שמי שלא לומד וכו.

אז כתבת. המציאות היא שלא מדובר בהוראה פרטנית, ולא מדובר בברכה מעורפלת למסגרת כל שהיא, אלא במכתב עידוד וברכה להקמת הנחל החרדי, הוא ולא אחר. ואתה חוזר שוב על התירוץ המגוחך הזה למרות שאין לו אחיזה במציאות.

למעשה, מכתבם של גדולי ישראל המעודד לכתחילה את הקמת המסלולים החרדיים בצה"ל ובעצם גרם להקמתם בפועל, הוא הרבה הרבה יותר מתשובה הלכתית המתחבאת באיזה שו"ת ודנה באופן עקרוני האם צריך לשכנע שבבניק להתגייס למסלול חרדי על טהרת הקודש.

(מעבר לכך שאותם גדו"י שהתירו - לשיטתך - את הנחל, לא התירו אינטרנט פרוץ. ודי לחכימא)

אין שום קשר בין זה לזה, והגר"ח אפללו לא דיבר על אינטרנט פרוץ.

הציטוטים הללו לא מרשימים

גם הסיסמאות שלך לא מרשימות. קח טיפ לחיים: כשאין לך מה להגיב, פשוט אל תגיב.

לא התווכחתי ולא שכתבתי רק הבאתי עובדה שפורסמה בזמנו

מה יש לך לענות על העובדה שהגר"ח אפללו בקושי הזכיר שהאשכנזים מזלזלים בגר"ש גורן, והגר"ע יוסף הפליג בשבחו כאחד הגאונים הגדולים שבזכותו אוכלים בצה"ל אוכל כשר וכו' וכו', והתאונן על שסכסכו ביניהם?
 
אולי תואיל בטובך להפסיק את מנהגך להגיב בסיסמאות, ולשם שינוי להגיב לגופו של ענין? אם יש בדבריו "שיבוש" מדעת גדולי ישראל אנא הצבע עליו באופן ספציפי ונדון בו, האם כצעקתה או דמיונות בעלמא.
בגדול - כל דבריו שלוקטו לעיל הם שיבוש
אז כתבת. המציאות היא שלא מדובר בהוראה פרטנית, ולא מדובר בברכה מעורפלת למסגרת כל שהיא, אלא במכתב עידוד וברכה להקמת הנחל החרדי, הוא ולא אחר. ואתה חוזר שוב על התירוץ המגוחך הזה למרות שאין לו אחיזה במציאות.
במכתב מופיע "מסגרת לבחורים וכו" גדו"י בכוונה לא כתבו צבא.
למעשה, מכתבם של גדולי ישראל המעודד לכתחילה את הקמת המסלולים החרדיים בצה"ל ובעצם גרם להקמתם בפועל, הוא הרבה הרבה יותר מתשובה הלכתית המתחבאת באיזה שו"ת ודנה באופן עקרוני האם צריך לשכנע שבבניק להתגייס למסלול חרדי על טהרת הקודש.
עיין לעיל
אין שום קשר בין זה לזה, והגר"ח אפללו לא דיבר על אינטרנט פרוץ.
לא אמרתי שהוא דיבר על זה ולא התכוונתי אליו
גם הסיסמאות שלך לא מרשימות. קח טיפ לחיים: כשאין לך מה להגיב, פשוט אל תגיב.
לפעמים יש צורך להגיב במה שאתה קורא לו סיסמה
מה יש לך לענות על העובדה שהגר"ח אפללו בקושי הזכיר שהאשכנזים מזלזלים בגר"ש גורן, והגר"ע יוסף הפליג בשבחו כאחד הגאונים הגדולים שבזכותו אוכלים בצה"ל אוכל כשר וכו' וכו', והתאונן על שסכסכו ביניהם?
לא דיברתי על הרב גורן ולא ראיתי מה הרב אפללו כתב עליו ולא כתבתי על כך ולא התדיינתי בו
 
בגדול - כל דבריו שלוקטו לעיל הם שיבוש

סיסמאות, כרגיל.

במכתב מופיע "מסגרת לבחורים וכו" גדו"י בכוונה לא כתבו צבא

זה דרכם, גם כדי שלא לכתוב את השם המפורש המבהיל "צה"ל", וגם כדי שיוכלו להתנער ממכתב זה אם הדברים לא ילכו כשורה.

אם הינך רוצה לטמון את הראש בחול, בבקשה, אבל אם רצונך לדעת את האמת, סור נא לכל בתי הגדולים הנ"ל (שאף אחד מהם לא ניסה להכחיש את חתימתו על המכתב).

לא אמרתי שהוא דיבר על זה ולא התכוונתי אליו

אז מה אתה רוצה?

לפעמים יש צורך להגיב במה שאתה קורא לו סיסמה

נכון, לפעמים אין מה לענות ואז מחמת הבושה מפריחים סיסמאות.

לא דיברתי על הרב גורן ולא ראיתי מה הרב אפללו כתב עליו ולא כתבתי על כך ולא התדיינתי בו

הדיון מלכתחילה היה על זה שהרב אפללו הזכיר את הרב גורן, ומחמת זה היה מי שכתב שהוא אינו חרדי נורמטיבי. ואגב כך הזכרתי את הרב קוק, לאחר מכן מצאתי דברים מפורשים שכתב הגר"ע יוסף וכך הדיון ברב קוק היה מיותר.
 
ראשי תחתית