בדין לשמה באבני מזבח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול גרינפלד
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
197
מיקום
בני ברק
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
מזבח אדמה תעשה לי (כ כא)

במכילתא ילפינן מדכתיב "לי", מזבח מיוחד לי שלא תבנהו מתחילה לשום אחר, וכן ילפינן במכילתא דרשב"י מדכתיב לקמן מזבח אבנים תעשה לי, שתהא חציבתן והבאתן ובנייתן לשמי.
וקשה למה לי קרא מיוחד לזה, תיפוק ליה דכתיב "ועשו לי מקדש" וילפינן לי לשמי, ומשום הכי כל אבני בנין המקדש טעונים חציבה לשמן כמבואר בירושלמי יומא פ"ג ה"ו "אבני קודש צריך שתהא חציבתן בקודש", ומסתימת הירושלמי משמע דכל אבני קודש טעונים חציבה לשם קודש, והיינו מדכתיב ועשו לי מקדש וכנ"ל, וכ"כ בקרית ספר פ"א מהלכות בית הבחירה.

והנה הרמב״ם בספר המצות מ"ע כ' כלל את בנין המזבח בכלל המצוה של ועשו לי מקדש, אמנם הרמב״ן במ"ע ל"ג כתב שלא הוכשר בעיניו דברי הרמב"ם שכלל את המזבח עם בנין המקדש וכן הראב"ד בהשגותיו על מין המצות הקצר של הרמב״ם השיג למה לא מנה מצוה לבנות מזבח, עי"ש.
ומעתה לדברי הרמב"ן והראב"ד ניחא, דכיון דהמזבח אינו בכלל בנין הבית ממילא אין בו דין "ועשו לי מקדש" לשמי, אמנם להרמב"ם דהמזבח בכלל, קשה דא"כ טעון לשמה מצד "ועשו לי מקדש" ולמה לי דרשא מיוחדת מהכא.

ויש ליישב שבבנין המקדש בעינן רק חציבה לשם מקדש, אבל מהכא ילפינן דבעינן חציבה לשם אבני מזבח ולא די בכוונה כללית לשם מקדש, וק"ל.

עוד יש ליישב דנפק"מ למזבח של במה, דאין שייך בו מצות ועשו לי מקדש, ומ״מ יהיה טעון חציבת האבנים לשמה, ועי' בכ"ז.​
 
ראשי תחתית