בגדר ת"ח / גדול הדור שחובה ללכת להלווייתו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.

יעקבי

חבר קבוע
הצטרף
24/4/25
הודעות
425
בשיעור פרשת עקב תשפ"ב – לגבי ביטול תורה לצורך הלויית המת, אמר הרב יצחק יוסף:

"אדם שהוא ר"מ בישיבה ויודע לפלפל, זה לא נקרא תלמיד חכם, זה שלב לפני תלמיד חכם, רק מי שמורה הוראה נקרא תלמיד חכם" .

[הדברים נאמרו כשעל ידו יושב מרן רה"י הגר"א סלים שליט"א, דקרי ותני ומתני לאלפים ורבבות, וגם לימד את הראשל"צ בעצמו]
 
בשיעור פרשת עקב תשפ"ב – לגבי ביטול תורה לצורך הלויית המת
"אדם שהוא ר"מ בישיבה ויודע לפלפל, זה לא נקרא תלמיד חכם, זה שלב לפני תלמיד חכם, רק מי שמורה הוראה נקרא תלמיד חכם" .

[הדברים נאמרו כשעל ידו יושב מרן רה"י הגר"א סלים שליט"א, דקרי ותני ומתני לאלפים ורבבות, וגם לימד את הראשל"צ בעצמו]
הגר"א סלים שליט"א לא מורה הוראה?
 
בשיעור פרשת עקב תשפ"ב – לגבי ביטול תורה לצורך הלויית המת
"אדם שהוא ר"מ בישיבה ויודע לפלפל, זה לא נקרא תלמיד חכם, זה שלב לפני תלמיד חכם, רק מי שמורה הוראה נקרא תלמיד חכם" .
מה השאלה?
יש לך צד שמי שלא בקי בהוראה נקרא תלמיד חכם?
אולי קמים מפניו, אבל אינו בגדר ת"ח.

1750774821370.png
 
אם הוא אמר כן זו טעות גמורה, הגר"א קוטלר התעסק בהוראה לא מעט
ולדוגמא, בספר קובץ הלכות מביא הגר"ש קמנצקי שליט"א את שיעור האמה שקיבל מהגר"א קוטלר
כמו"כ ידוע תשובתו בענין היתר מכירה, ודי בזה לע"ע
לפני שמביאים שמועות ממנו או סיפור על תשובה שלא פורסמה, יש כרך של שו"ת משנת רבי אהרן. אמנם חלק מהסימנים שם לא נכתבו על שאלות מעשיות, אבל יש שכן, כגון תשובתו על פתיחת מקרר בשבת
 
לפני שמביאים שמועות ממנו
החידוש בנוגע לשיעור אמה הוא שהתעסק גם בעניינים הפרקטיים הנצרכים למורה הוראה [אולי כזה נמצא גם בענין פתיחת המקרר]
[אגב, על התשובה בענין היתר מכירה ידוע לי בבירור גמור מכמה מקורות, ואכמ"ל]
 
היכן אמר זאת?
בשיעור השבועי מוצש"ק פרשת עקב [גליון 359] באות י"ח.
אני לא מצליח משום מה לחתוך, אז אני מעתיק, מי שיוכל להעלות כצורתו, יבורך.
"לפני כשישים שנה נפטר הגאון רבי אהרן קוטלר, נשיא מועצת גדולי התורה באמריקה, והקים עולה של תורה ובפרט בלייקווד, ובזמנו הוציאו את כל תלמודי התורה להלוויה, וגם אני למדתי אז בתלמוד תורה יבנה ויצאנו עם כולם. ומרן זצ"ל הסכים עם זה, ואף שהרב קוטלר היה ראש ישיבה מרביץ תורה ולא פוסק הלכות, אבל עשו כן לכבודה של תורה, וכמו שכתב על זה הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (חיו"ד סימן קצב) - שו"ת יפה עם תשובות קצרות - שהנח להם לישראל, כי מן הסתם הנהיגו כן על פי גדולי הדור שלפנינו לכבודה של תורה". עכ"ל.

יצוין שבסמוך לו בשיעור ישבו גדולי ישראל, ובראשם מרן רה"י הגר"א סלים שליט"א [בעצרת תפילה לרפואתו של מרן רה"י חכם שלום כהן זצוק"ל], והוצרכו לשמוע את הדברים המכמירים הללו.

עכשיו תראה, אני משתדל מאוד להיות כמה שיותר ענייני בהודעותיי כאן בפורום, ואין דרכי לכתוב בחריפות, ובפרט לא כאשר יש כאלו שיפרשו זאת כזלזול חלילה בת"ח, ולכן אני כותב את הדברים בשיא העדינות שאני יכול.

אולם הדברים כאן מרפסין איגרי - כי בעצם מה שנאמר כאן, שמן הדין לא היה צריך ללכת ללוויה של ר' אהרן קוטלר, כי הוא לא פוסק הלכה אלא "רק" ראש ישיבה מרביץ תורה, ואין לו דין של ת"ח!!!!! [יעויי"ש קצת לפני], רק עשו כן לכבודה של תורה. [נשמע כמו להשתתף בהכנסת ס"ת שכונתית...].

ואילו לגבי הג"ר יהודה דרעי זצ"ל, פורסם ע"י המרכז למורשת מרן פסק הלכה מהרב יצחק שליט"א ש"על כל האברכים ובני הישיבות להפסיק מלימודם ולהגיע להלווייתו, היות והוא בגדר שלמד ולימד לאחרים" וכו'.
1750776631996.png
וכאשר עלתה השאלה מ"ש שעל הרב יהודה דרעי הורה ליסוע ללוויה, ואילו בהלוויית מרן הגרח"ק קניבסקי זצ"ל הורה שאין צריך ליסוע ללוויה, ניסו ללמד זכות שאולי הרב לא הורה לכולם ליסוע, אלא היתה טעות בהבנת השואל, ענה הרב מורשת מרן "לי אמר מפורש בטלפון לפרסם הפסק. וכן עשינו".

זה הבעיה - שכל מי שלא פוסק כמרן האבא זצ"ל הוא לא פוסק הלכה!!, לכן הגרח"ק לא נחשב למד ולימד, למרות עשרות ספריו הענקיים בכל מקצועות התורה, ואילו הגר"י דרעי נחשב למד ולימד, ויש ללכת ללווייתו.

הנס הוא שיש ארכיון, אחרת כל דבר היה ניתן להתכחש.
 
בשיעור השבועי מוצש"ק פרשת עקב [גליון 359] באות י"ח.
אני לא מצליח משום מה לחתוך, אז אני מעתיק, מי שיוכל להעלות כצורתו, יבורך.
"לפני כשישים שנה נפטר הגאון רבי אהרן קוטלר, נשיא מועצת גדולי התורה באמריקה, והקים עולה של תורה ובפרט בלייקווד, ובזמנו הוציאו את כל תלמודי התורה להלוויה, וגם אני למדתי אז בתלמוד תורה יבנה ויצאנו עם כולם. ומרן זצ"ל הסכים עם זה, ואף שהרב קוטלר היה ראש ישיבה מרביץ תורה ולא פוסק הלכות, אבל עשו כן לכבודה של תורה, וכמו שכתב על זה הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (חיו"ד סימן קצב) - שו"ת יפה עם תשובות קצרות - שהנח להם לישראל, כי מן הסתם הנהיגו כן על פי גדולי הדור שלפנינו לכבודה של תורה". עכ"ל.

יצוין שבסמוך לו בשיעור ישבו גדולי ישראל, ובראשם מרן רה"י הגר"א סלים שליט"א [בעצרת תפילה לרפואתו של מרן רה"י חכם שלום כהן זצוק"ל], והוצרכו לשמוע את הדברים המכמירים הללו.

עכשיו תראה, אני משתדל מאוד להיות כמה שיותר ענייני בהודעותיי כאן בפורום, ואין דרכי לכתוב בחריפות, ובפרט לא כאשר יש כאלו שיפרשו זאת כזלזול חלילה בת"ח, ולכן אני כותב את הדברים בשיא העדינות שאני יכול.

אולם הדברים כאן מרפסין איגרי - כי בעצם מה שנאמר כאן, שמן הדין לא היה צריך ללכת ללוויה של ר' אהרן קוטלר, כי הוא לא פוסק הלכה אלא "רק" ראש ישיבה מרביץ תורה, ואין לו דין של ת"ח!!!!! [יעויי"ש קצת לפני], רק עשו כן לכבודה של תורה. [נשמע כמו להשתתף בהכנסת ס"ת שכונתית...].

ואילו לגבי הג"ר יהודה דרעי זצ"ל, פורסם ע"י המרכז למורשת מרן פסק הלכה מהרב יצחק שליט"א ש"על כל האברכים ובני הישיבות להפסיק מלימודם ולהגיע להלווייתו, היות והוא בגדר שלמד ולימד לאחרים" וכו'.
הצג קובץ מצורף 7006
וכאשר עלתה השאלה מ"ש שעל הרב יהודה דרעי הורה ליסוע ללוויה, ואילו בהלוויית מרן הגרח"ק קניבסקי זצ"ל הורה שאין צריך ליסוע ללוויה, ניסו ללמד זכות שאולי הרב לא הורה לכולם ליסוע, אלא היתה טעות בהבנת השואל, ענה הרב מורשת מרן "לי אמר מפורש בטלפון לפרסם הפסק. וכן עשינו".

זה הבעיה - שכל מי שלא פוסק כמרן האבא זצ"ל הוא לא פוסק הלכה!!, לכן הגרח"ק לא נחשב למד ולימד, למרות עשרות ספריו הענקיים בכל מקצועות התורה, ואילו הגר"י דרעי נחשב למד ולימד, ויש ללכת ללווייתו.

הנס הוא שיש ארכיון, אחרת כל דבר היה ניתן להתכחש.
אני אשתדל לעשות סדר לפי מה הבנתי.
למי שמורה הוראה לרבים, ודאי שצריך לצאת ללוויתו (ובגדר זה הדברים צריכים בירור רב, האם לכל מורה הוראה צריך ללכת ללוויה מכל מקום, ודאי שלא, מה כן עדיין לא ברור. אני רק מדבר על הדין היבש).
למי שלא מורה הוראה לרבים, אין חיוב לצאת ללוויתו.
הגר"א קוטלר עם כל גדלותו, ושהיה ראוי להוראה, אבל כיון שלא עסק בזה למעשה, נמצא שאין חיוב ללכת ללוויתו.
לגר"י דרעי והגר"ח קנייבסקי, ודאי שהם בכלל מורה הוראות לרבים שחייב לצאת ללוויתם, ומה שיש מי שכתב בשמו שאמר שאין חובה לצאת ללווית הגרח"ק, הדברים תמוהים. ואיני יודע אם מפיו יצאו הדברים. ואם יצאו מפיו אכן הדברים תמוהים, אא"כ נאמר שהוא מפני שהגרח"ק הדגיש בכל ספריו שאינם הלכה למעשה. ועדיין צ"ע אם נכונה שמועה זו.
והדברים שהובאו שם בשמו בלא"ה צ"ע, כי אם ס"ל שאין חיוב, אז למה אמר שכנראה הוא ייסע בעצמו?
 
הוא אמר שגם ר' אהרן קוטלר לא מורה הוראה, ק"ו שהרב סלים לא מורה הוראה.
אם הוא אמר כן זו טעות גמורה, הגר"א קוטלר התעסק בהוראה לא מעט
ולדוגמא, בספר קובץ הלכות מביא הגר"ש קמנצקי שליט"א את שיעור האמה שקיבל מהגר"א קוטלר
כמו"כ ידוע תשובתו בענין היתר מכירה, ודי בזה לע"ע
לפני שמביאים שמועות ממנו או סיפור על תשובה שלא פורסמה, יש כרך של שו"ת משנת רבי אהרן. אמנם חלק מהסימנים שם לא נכתבו על שאלות מעשיות, אבל יש שכן, כגון תשובתו על פתיחת מקרר בשבת
החידוש בנוגע שיעור אמה הוא שהתעסק גם בעניינים הפרקטיים הנצרכים למורה הוראה [אולי כזה נמצא גם בענין פתיחת המקרר]
[אגב, על התשובה בענין היתר מכירה ידוע לי בבירור גמור מכמה מקורות, ואכמ"ל]
בענין ר' אהרן קוטלר - מלבד כל מה שנכתב, הרי הגר"א קוטלר היה גאון עולם בקי בכל חדרי תורה, ואף אם נניח שהוא לא היה מורה הוראה, זה בודאי לא מחמת שלא ידע להורות אלא מחמת שלא רצה להורות, כי היה ירא הוראה מופלג מחמת ידיעתו את מורכבות ההלכה. וגדולי התורה וראשי הישיבות המופלגים שנמנעים מהוראה, זה לא מחמת חסרון חלילה בידיעת התורה כי אם ההיפך הוא הנכון. רק יש כאלו שלא יודעים מספיק את מורכבות ההוראה, וסבורים שיש כאן חסרון בידיעת התורה.

מה גם שנדפסו מהגר"א קוטלר תשובות להלכה כדרכם של גדולי הדורות בעומק העיון הנקראים שו"ת משנת רבי אהרן, ומרן הגרע"י זצ"ל מזכירו כמה פעמים לשבח, וכל הרואה תשובות אלו ישתומם על היקפם ועומקם, כגון בתשובה על המקרר בשבת שציין הרב @פלוריש (אריאל) ועוד.

צריך לדעת שהתורה לא מצומצמת לדרך פסיקה מסוימת, וההגדרה של תלמיד חכם לא קשורה לכללי פסק אלו או אחרים, ולא יתכן לומר על חכם שדרכו שונה בדרכי לימוד התורה וקנינה והוראתה, שאינו חכם בחכמת התורה.

ובפרט שרבים מגדולי התורה [בפרט הגאון רבי אהרן קוטלר והגאון רבי חיים קניבסקי, אבל גם רבים מגדולי התורה וראשי הישיבות החיים עמנו לאי"ט] הם בקיאים בעוד סדרים כקדשים וטהרות וכו', בשונה מרבים אחרים שבקיאים בעיקר בהוראת ההלכה למעשה בדינים הנוגעים בימינו בלבד.

והדבר ברור שהמזלזל בחכם הבקי בששה סדרים, רק מחמת שלא למד [או עכ"פ לא אוחז כך] את דרכי ההוראה של שיטה מסוימת, הרי הוא מבזה ת"ח.

ולענ"ד טעות השתרבבה בעלון הנ"ל עם השם רבי אהרן קוטלר, וככה"נ היה מדובר על רב אחר שאינו באותו סדר גודל.

והרבה יש מה להאריך בזה, אולם אין הפנאי מספיק.
 
גם אמר לגבי קריעה, כי מי שלא מרגיש תלמידו המובהק אינו צריך לקרוע.

מרן הגרח"ק לא היה גדול הדור???
אתה שמעת?!
על מה אתה מוחה?
זה שאיזה ניק כתב דברים בשמו, תמחה נגד דברי הניק, למה נגדו?
 
בענין ר' אהרן קוטלר - מלבד כל מה שנכתב, הרי הגר"א קוטלר היה גאון עולם בקי בכל חדרי תורה, ואף אם נניח שהוא לא היה מורה הוראה, זה בודאי לא מחמת שלא ידע להורות אלא מחמת שלא רצה להורות, כי היה ירא הוראה מופלג מחמת ידיעתו את מורכבות ההלכה. וגדולי התורה וראשי הישיבות המופלגים שנמנעים מהוראה, זה לא מחמת חסרון חלילה בידיעת התורה כי אם ההיפך הוא הנכון. רק יש כאלו שלא יודעים מספיק את מורכבות ההוראה, וסבורים שיש כאן חסרון בידיעת התורה.

מה גם שנדפסו מהגר"א קוטלר תשובות להלכה כדרכם של גדולי הדורות בעומק העיון הנקראים שו"ת משנת רבי אהרן, ומרן הגרע"י זצ"ל מזכירו כמה פעמים לשבח, וכל הרואה תשובות אלו ישתומם על היקפם ועומקם, כגון בתשובה על המקרר בשבת שציין הרב @פלוריש (אריאל) ועוד.

צריך לדעת שהתורה לא מצומצמת לדרך פסיקה מסוימת, וההגדרה של תלמיד חכם לא קשורה לכללי פסק אלו או אחרים, ולא יתכן לומר על חכם שדרכו שונה בדרכי לימוד התורה וקנינה והוראתה, שאינו חכם בחכמת התורה.

ובפרט שרבים מגדולי התורה [בפרט הגאון רבי אהרן קוטלר והגאון רבי חיים קניבסקי, אבל גם רבים מגדולי התורה וראשי הישיבות החיים עמנו לאי"ט] הם בקיאים בעוד סדרים כקדשים וטהרות וכו', בשונה מרבים אחרים שבקיאים בעיקר בהוראת ההלכה למעשה בדינים הנוגעים בימינו בלבד.

והדבר ברור שהמזלזל בחכם הבקי בששה סדרים, רק מחמת שלא למד [או עכ"פ לא אוחז כך] את דרכי ההוראה של שיטה מסוימת, הרי הוא מבזה ת"ח.

ולענ"ד טעות השתרבבה בעלון הנ"ל עם השם רבי אהרן קוטלר, וככה"נ היה מדובר על רב אחר שאינו באותו סדר גודל.

והרבה יש מה להאריך בזה, אולם אין הפנאי מספיק.
במחילה, אבל מנין שמועיל שראוי להורות, ולא צריך שמורה בפועל?
 
עדיף לדעת ש"ס על בוריו ולא שותי"ם, ולא להיפך.
לענין הוראה מפורש בתשו' הר"י מיגאש (סי' קיד) להיפך מדבריך.
(ולדבריך אתי שפיר, כי מי שבקי בתלמוד ולא בקי בשו"ת הר"י מיגאש עדיף...).
 
עדיף לדעת ש"ס על בוריו ולא שותי"ם, ולא להיפך.
זה נכון, לגבי הגרע''י ודאי היה בקיא טפי בשותי''ם, ולמשל ראיתי נדון שהחזו''א דן בו, והגרע''י מוצא תשובה מר' חיים ויטאל בכת''י, שנמצאת באיזה שו''ת אחר בסוף. כל כי האי גוונא, מסכים. וזו מעלתו המיוחדת של הגרע''י.
אולם בדברי שותי''ם כמו בנדון דידן שהוזכרו בכל הפוסקים כמו הברכ''י ועוד, לומר שהחזו''א לא ראה פרי חדש, על השו''ע? וברכ''י? גם אם לא הביאם באותו מקום כי הוא לא מלקט, אלא כותב מה דעתו לאחר שראה כל הסוגיא עם הראשונים, וגדולי האחרונים.
אבל להציג את זה כאילו בגלל שלא ראה פסק אחרת, זה לא נכון, וכמו שהבאתי ממאמרו של הרב סופר בו האריך לנכון להראות שבתשובת הרמב''ם עצמה יש סתירה. ולא רק שלושה אחרונים סוברים כהחזו''א אלא עוד רבים רבים יעו''ש.
בקיצור לומר שהחזו''א לא ראה פרי חדש, וברכי יוסף שהוא כבר הביא את הזרע אמת, ואת תשובת הרמב''ם, כול הנדון כולו, זה לא מתחיל אפילו.
 
כי אמרו את זה כמה בשמו. והוא לא מיחה על בזיון התורה.
הצג קובץ מצורף 7009
טענה חמודה עד מגוחכת.
נראה לך שהוא יודע מכל מה שנכתב בכל חור בעולם בשמו?
אם היה מתפרסם באמת בראש כל חוצות אה"נ, התפרסם סה"כ באיזו פורום. וגם שם מחו על הדברים.
 
לענין הוראה מפורש בתשו' הר"י מיגאש (סי' קיד) להיפך מדבריך.
וטוב שתראה תשובת הר''י מיגאש בשלימותה ולא רק המצוטטת חלקית בדברי רבותינו האחרונים, זה יתן לך מבט אחר.
ועיין כאן.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית