במבה לאוכלי קטניות בפסח

המקור הראשון

חבר חדש
הצטרף
17/4/25
הודעות
83
שלום וברכה,

אשמח לדעת האם אלו הנוהגים לאכול קטניות יכולים לאכול במבה שבהשגחתכם לכל השנה גם בפסח,
או שישנם חומרים שהם שמים בפסח שיש בהם חששות נוספים מלבד קטניות, או בעיות אחרות.

תודה רבה.


תשובת בד"ץ העדה החרדית:

לא אוכלים בפסח דבר שאין ל והשגחה מהודרת לפסח, ולא סומכים על מסתמא אין חמץ

בכבוד רב

הרב בנימין רבינוביץ

ועד הכשרות שע"י בד"צ העדה החרדית ירושלים

טל: 02-6700-200 | פקס: 02-6254975

דוא"ל:
BR@bdzjr.org
 
אתה שואל את העדה החרדית אם לסמוך על בד"ץ אחר? מה נראה לך שהם יענו לך?
השאלה היא אם לסמוך על בד"ץ פלוני, ואת זה יש לשאול מישהו ניטרלי ולא את הגוף שלא מכשיר.
אגב, מבדיקה ישנה אצל אנשים מהבד"ץ ומחוצה לו (בצורה ניטרלית) אין שום בעיה לאכול.
בקיצור, כל החטיפים שאין להם העדה"ח לפסח זה בגלל הקטניות, והחטיפים הידועים (במבה, צ'יטוס, דוריטוס) אין בעיה לאכול אותם למי שאוכל קטניות.
(בדיוק כמו קולה זירו ועוד דברים רבים, והדברים ידועים ופשוטים).
מי שיגיד לך אחרת - הוא נגוע בפוליטיקה וכו'!
 
משם יש להוכיח שלא כדבריך, שהרי הרבנים לנדא ורוזנבלט (ושאר אנשי המערכת) אינם נמנעים מלומר במפורש שהספרדים יכולים לשתות ללא חשש.
וכשבד"צ העדה החרדית (או כשרות הרב לנדא) לא עונים כך, בודאי שצריך לחשוש.
 
יש לשאול מישהו ניטרלי ולא את הגוף שלא מכשיר
בדיקה ישנה אצל אנשים מהבד"ץ ומחוצה לו (בצורה ניטרלית)
במחילה, נראה לי שכדאי שתחליט אם אפשר לשאול את הבד"צ "בצורה ניטרלית" (כמו שעשה @המקור הראשון וגם זיכה אותנו בתשובתם, וכמו שלטענתך עשית - אבל לא צירפת תיעוד)...
 
משם יש להוכיח שלא כדבריך, שהרי הרבנים לנדא ורוזנבלט (ושאר אנשי המערכת) אינם נמנעים מלומר במפורש שהספרדים יכולים לשתות ללא חשש.
וכשבד"צ העדה החרדית (או כשרות הרב לנדא) לא עונים כך, בודאי שצריך לחשוש.
בשני המקרים במקומות רשמיים הם לא אומרים שאפשר, ובמקומות שאינם רשמיים הם אומרים שאפשר.
 
במחילה, נראה לי שכדאי שתחליט אם אפשר לשאול את הבד"צ "בצורה ניטרלית" (כמו שעשה @המקור הראשון וגם זיכה אותנו בתשובתם, וכמו שלטענתך עשית - אבל לא צירפת תיעוד)...
אם אתה שולח להם מייל, הם לא יכולים להשיב לך בצורה ניטרלית, (כיון שזה מייל רשמי והכל מתועד וכו'), אבל בע"פ הם פחות חוששים.
 
ומי שבכל עניני הקטניות תמיד יצדד לקולא - במה הוא נגוע?
חוץ מזה, נראה לי שעדיף להיות נגוע בפוליטיקה ולא בחשש חמץ רח"ל.
כמובן, דיברתי על מי שאוכל קטניות!
לא נכנסתי לדין הקטניות.
אלא שמי שאוכל קטניות, אין לו חשש לאכול את זה. ולא שייך חמץ וכד', שהרי הוא אוכל קטניות.
 
בשני המקרים במקומות רשמיים הם לא אומרים שאפשר, ובמקומות שאינם רשמיים הם אומרים שאפשר.
לא נראה לי שהמייל נחשב למשהו רשמי לחלוטין, אבל בסדר.
אם אתה שולח להם מייל, הם לא יכולים להשיב לך בצורה ניטרלית, (כיון שזה מייל רשמי והכל מתועד וכו'), אבל בע"פ הם פחות חוששים.
עד כמה שידוע לי, על הזירו יענו אותו הדבר "גם" במייל.
 
כמובן, דיברתי על מי שאוכל קטניות!
לא נכנסתי לדין הקטניות.
אלא שמי שאוכל קטניות, אין לו חשש לאכול את זה. ולא שייך חמץ וכד', שהרי הוא אוכל קטניות.
אם יש חמץ בקטניות - הוא פורח ונעלם רק בשל ה"מנהג" לאכול קטניות?
 
עד כמה שידוע לי, על הזירו יענו אותו הדבר "גם" במייל.
מעניין לבדוק.
אם יש חמץ בקטניות - הוא פורח ונעלם רק בשל ה"מנהג" לאכול קטניות?
שמעת על מישהו שחושש שיש (כיום) חמץ בקטניות?!
עכ"פ, כבר הדגשנו שהנושא כאן הוא לא אם מותר קטניות, אלא מה הדין למי שאוכל קטניות.
 
לא שמעת על העדשים שנמצאו בהם חיטים השנה?
כמון החיטים גם בכשרות בית יוסף
א. לא.
ב. שוב, זה לא הדיון כאן. אפשר לפתוח דיון חדש (או לחפש דיון קיים) בעניין אם מותר לאכול קטניות בפסח.
כאן שאלו, אם מותר (או על הצד שמותר) והנוהג לאכול קטניות, האם מותר לו דבר פלוני.
אז בבקשה לשמור על הסדר ולא לערבב את הנושאים (ואת הציבור)!
 
א. לא.
ב. שוב, זה לא הדיון כאן. אפשר לפתוח דיון חדש (או לחפש דיון קיים) בעניין אם מותר לאכול קטניות בפסח.
כאן שאלו, אם מותר (או על הצד שמותר) והנוהג לאכול קטניות, האם מותר לו דבר פלוני.
אז בבקשה לשמור על הסדר ולא לערבב את הנושאים (ואת הציבור)!
גם מי שאוכל קטניות צריך להזהר שאין בזה חמץ, צריך לבדוק את זה.
בלי כשרות טובה יתכן ויכשלו בזה.
 
גם מי שאוכל קטניות צריך להזהר שאין בזה חמץ, צריך לבדוק את זה.
בלי כשרות טובה יתכן ויכשלו בזה.
א. אה"נ, שיבדוק את הקטניות, אבל אם זה נטחן ומעורב וכו' אז כבר גם ככה אינו חוזר וניעור.
ב. לא כ"כ שייך בזה כשרות, כי בלא"ה צריך לבדוק. גם קטניות העדה"ח צריך לבדוק תמיד.
ג. גם ככה כל הקטניות הם לא בכשרות העדה"ח, לנדא וכד'.
 
מעניין לבדוק.
אדרבה, תבדוק.
שמעת על מישהו שחושש שיש (כיום) חמץ בקטניות?!
אם יש מישהו שלא חושש - הוא פשוט עוצם עיניים מול המציאות הפשוטה.
עכ"פ, כבר הדגשנו שהנושא כאן הוא לא אם מותר קטניות, אלא מה הדין למי שאוכל קטניות.
נכון, והדין - גם למי שאוכל קטניות - הוא שצריך לוודא שלא יהיו בהן לא חמץ ולא חשש חמץ.
א. אה"נ, שיבדוק את הקטניות, אבל אם זה נטחן ומעורב וכו' אז כבר גם ככה אינו חוזר וניעור.
ב. לא כ"כ שייך בזה כשרות, כי בלא"ה צריך לבדוק. גם קטניות העדה"ח צריך לבדוק תמיד.
ג. גם ככה כל הקטניות הם לא בכשרות העדה"ח, לנדא וכד'.
על שלשתם כאחד: זו עבודת מערכת הכשרות, לוודא שלא יִמָצֵא בקטניות שום חשש חמץ (ולא יצטרכו לביטול בחנם), למשל - ע"י בדיקתם. זו גם הסיבה שבד"כ אין על קטניות אישור כשרות מהרב לנדא וחבריו...
ולענין הנדון דידן, פשוט שלדידם אף לספרדים אינם ראויים, לא מצד מנהג איסור הקטניות, אלא מחשש לחמץ רח"ל.
 
ראשי תחתית