בנוסח על הניסים -ואתה ברחמך הרבים וכו' ובאו בניך וענין הדלקה לרבי מאיר בעל הנס

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אד יעלה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אד יעלה

חבר קבוע
הצטרף
11/5/25
הודעות
355
שמעתי מת''ח אחד ששאל מה הנוסח הזה ואתה ברחמך הרבים הלא בפורים לא נאמר כזה נוסח ומה נשתנה בחנוכה הלא כל נס הוא מחמת רחמיך הרבים
והביא מהפמ''ג וביתר אריכות ביערות דבש הנס בחנוכה היה שלא לפי הסדר שהם לא עשו תשובה ונעשה להם נס שהרי אותם המתיוונים לא עשו תשובה וכמו שהביא מספר יוסף בן גוריון ומתתיהו ובניו הם לא חטאו כלל ונמצא שעל סיבת החטא לא נעשה תיקון כלל ואפ''ה נעשה להם נס שזה לא לפי הסדר שהקב''ה תבע בבריאה וזהו הענין של ורחמיך הרבים וביאר ביערות דבש שזהו חנוכה לא ניתן להכתב כיון שאי''ז לפי הסדר והמשפט שהקב''ה תבע בבריאה.
ולפי''ז ביאר הלשון ואח''כ באו בניך שלכאורה הול''ל ובאו חסדך
אלא הביאור שזה מחמת אהבת הקב''ה את בניו שכידוע נח' תנאים בקידושין לו האם ישראל קרוים בנים שדעת ר''י ס''ל שרק כשעושים רצונו של מקום קרוים בנים ואילו דעת ר''מ שבכל אופן קרוים בנים ואע''פ שבדרך כלל ר''מ ור'י הלכה כר''י מבואר ברשב''א שהלכה כר''מ כיון שהמקראות משמע כוותיה והגר''א פסק בשו''ע פעמיים כר''מ גם ביו''ד קנט שאסור להלותת בריבית למשומד כיון שהלכה כר''מ וכן כמדומני לגבי טומאה עכ''פ ביאור התפילה אפש'ל שבזכות שהם קרוים בנים אע''פ שאין עושין רצונו של מקום זכו לנס.
והביאו מהמהרש'א במעשה דר''מ שאמר לאותו שומר שאם יקרה לו צרה שיאמר אלהא דמאיר ענני והקשה הלא אין הקב''ה קורא שם על צדיקים בחייהם וביאר שאין המכוון לשם מאיר אלא אלהא שעשה ניסים בחנוכה שהאיר עינהם של ישראל יענה לנו להמשיך את הישועות של חנוכה וידוע שהר''מ שפירא ועוד ספרים האריכו שמניסי חנוכה תבוא הגאולה העתידה.
ולפי''ז מבואר היטב דברי הבא''ח בפרשת מקץ שכתב שנהגו בר''ח טבת להדליק נר לנשמת רבי מאיר בעל הנס ולכאורה מה ענין להדליק בר''ח טבת אבל להאמור כל הענין של נס חנוכה זה התגלות של בנים אתם לד אפילו שאין עושין שזה החידוש הגדול של ר''מ .
ובבן יהוידע בשבת מביא משער הגלגולים שר''מ קבור מעומד והקשה הלא זה קבורת חמור וביאר שם שהענין שר''מ קבור מעומד שאין לישראל עמידה לולי ר'מ שהוא חידש את הענין שישראל קרוים בנים .
 
שמעתי מת''ח אחד ששאל מה הנוסח הזה ואתה ברחמך הרבים הלא בפורים לא נאמר כזה נוסח ומה נשתנה בחנוכה הלא כל נס הוא מחמת רחמיך הרבים
והביא מהפמ''ג וביתר אריכות ביערות דבש הנס בחנוכה היה שלא לפי הסדר שהם לא עשו תשובה ונעשה להם נס שהרי אותם המתיוונים לא עשו תשובה וכמו שהביא מספר יוסף בן גוריון ומתתיהו ובניו הם לא חטאו כלל ונמצא שעל סיבת החטא לא נעשה תיקון כלל ואפ''ה נעשה להם נס שזה לא לפי הסדר שהקב''ה תבע בבריאה וזהו הענין של ורחמיך הרבים וביאר ביערות דבש שזהו חנוכה לא ניתן להכתב כיון שאי''ז לפי הסדר והמשפט שהקב''ה תבע בבריאה.
ולפי''ז ביאר הלשון ואח''כ באו בניך שלכאורה הול''ל ובאו חסדך
אלא הביאור שזה מחמת אהבת הקב''ה את בניו שכידוע נח' תנאים בקידושין לו האם ישראל קרוים בנים שדעת ר''י ס''ל שרק כשעושים רצונו של מקום קרוים בנים ואילו דעת ר''מ שבכל אופן קרוים בנים ואע''פ שבדרך כלל ר''מ ור'י הלכה כר''י מבואר ברשב''א שהלכה כר''מ כיון שהמקראות משמע כוותיה והגר''א פסק בשו''ע פעמיים כר''מ גם ביו''ד קנט שאסור להלותת בריבית למשומד כיון שהלכה כר''מ וכן כמדומני לגבי טומאה עכ''פ ביאור התפילה אפש'ל שבזכות שהם קרוים בנים אע''פ שאין עושין רצונו של מקום זכו לנס.
והביאו מהמהרש'א במעשה דר''מ שאמר לאותו שומר שאם יקרה לו צרה שיאמר אלהא דמאיר ענני והקשה הלא אין הקב''ה קורא שם על צדיקים בחייהם וביאר שאין המכוון לשם מאיר אלא אלהא שעשה ניסים בחנוכה שהאיר עינהם של ישראל יענה לנו להמשיך את הישועות של חנוכה וידוע שהר''מ שפירא ועוד ספרים האריכו שמניסי חנוכה תבוא הגאולה העתידה.
ולפי''ז מבואר היטב דברי הבא''ח בפרשת מקץ שכתב שנהגו בר''ח טבת להדליק נר לנשמת רבי מאיר בעל הנס ולכאורה מה ענין להדליק בר''ח טבת אבל להאמור כל הענין של נס חנוכה זה התגלות של בנים אתם לד אפילו שאין עושין שזה החידוש הגדול של ר''מ .
ובבן יהוידע בשבת מביא משער הגלגולים שר''מ קבור מעומד והקשה הלא זה קבורת חמור וביאר שם שהענין שר''מ קבור מעומד שאין לישראל עמידה לולי ר'מ שהוא חידש את הענין שישראל קרוים בנים .
אם לא עשו תשובה איך נעשה להם נס לר' מאיר? והרי במעשה שם בעבודה זרה יח אמר רבי מאיר אי עבדה איסורא לא איתרחיש ניסא?
וראה בספר מאי חנוכה להרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א שהביא מדברי רבי אברהם פלגי מה שייך הדלקת נר לר"מ ברח טבת.
 
אם לא עשו תשובה איך נעשה להם נס לר' מאיר? והרי במעשה שם בעבודה זרה יח אמר רבי מאיר אי עבדה איסורא לא איתרחיש ניסא?
וראה בספר מאי חנוכה להרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א שהביא מדברי רבי אברהם פלגי מה שייך הדלקת נר לר"מ ברח טבת.
אפשר שכלל ישראל שאני.
 
אם לא עשו תשובה איך נעשה להם נס לר' מאיר? והרי במעשה שם בעבודה זרה יח אמר רבי מאיר אי עבדה איסורא לא איתרחיש ניסא?
וראה בספר מאי חנוכה להרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א שהביא מדברי רבי אברהם פלגי מה שייך הדלקת נר לר"מ ברח טבת.
שוב העירני ת''ח אחד מכתבי הגריח סופר שליט''א שהביא מהשאלתות שכל העם עשו תשובה והביא הגמרא שהבאת
ומידי פלוגתא לא נפיקנא.
 
ולפי''ז מבואר היטב דברי הבא''ח בפרשת מקץ שכתב שנהגו בר''ח טבת להדליק נר לנשמת רבי מאיר בעל הנס ולכאורה מה ענין להדליק בר''ח טבת אבל להאמור כל הענין של נס חנוכה זה התגלות של בנים אתם לד אפילו שאין עושין שזה החידוש הגדול של ר''מ .

נפלא ביותר.

אבל למה בראש חודש דווקא? למה לא בכלל ימי החנוכה?
 
ראשי תחתית