ברכה על בושם סינטטי במשנת הגר"ע יוסף

עיפרון מחודד

חבר חדש
הצטרף
3/4/25
הודעות
28
כתב הגרע"י בחזו"ע ימים נוראים (עמוד רפ"ז), וז"ל: והנה ידוע שהרוב של מי בושם הללו, עשויים מתרכובת סינטטית, ע"י הפרדה כימית, שבאופן מלאכותי משנים אותם מברייתם כדי להוציא מהם ריח טוב, והו"ל כריח שאין לו עיקר. ע"כ.
אולם בחזו"ע עמ' (שי"ג) ברכות חזר בו, וכתב בפשטות דעל בושם סינטטי מברכים ברכת הריח, ולא התייחס כלל לסברא זו דחשיב שאין לו עיקר, אלא בא להוכיח שם דאע"פ שעושים מי הבשם מחומריים כיימים שטבעם רע, מ"מ אפשר לברך עליהם. והביא שם שתי ראיות לדבריו.
א. דלא גרע ממוס"ק דלפרש"י הוא רעי של בהמה, ופשוט שהוא מוציא ריח טוב לאחר שנגע בו יד אדם, וא"כ מבואר דדבר שטיבעו רע ונעשה טוב ע"י אדם שפיר אפשר לברך עליו.
ב. הביא כמה אחרו' שכתבו דאין לברך על בשם סינטטי, ואח"כ כתב וז"ל: ולא איכפת לנו על עיקר מי הבשם באין באו, אם מדבר שמברכין עליו ברכת הריח או לא, שהרי כתב הרמב"ם ומרן השו"ע, שמן זית שכבשו או שטחנו עד שחזר ריחו נודף מברך עליו בורא עצי בשמים, וכן פסק הרה"ג ר' משה הלוי. ע"כ.


ולא הבנתי כלל הראיות של הגרע"י ואציע לפני הלומדים:
מש"כ דלא גרע ממוס"ק שהוא רעי של חיה ובוודאי יד אדם נגעה בו. חדא, רעי של חיה הוא לדעת רש"י, ולא הובא כלל בטושו"ע. א"כ קשה להוכיח מדעה יחידאה, ועוד דאף אם נאמר כן, מאן יימר לן דנגעה בצואה זו יד אדם, דהרי כמו שראינו שפירשו אידך רבוותא שהמור הוא דם חיה שנתייבש והוציא ריח טוב, ה"ה הכא דהוצאה נתייבשה בשמש או בגשם או בדרך מסויימת והוציאה ריח טוב, ופשוט שאין הכרח שיד אדם נגעה ברעי הזה.
ועוד מה שהביא מהרמב"ם לכאורה תמוה מאד, דהשמן זית הוא בטבעו בעל ריח טוב, ומיד שטוחנים את הזיתים הריח יוצא ואפשר לברך עליו, והרמב"ם כתב, דאף טחנו אותו שוב והחזירו ריחו, יש לברך עליו ברכת הבשמים, וכמדוייק מלשון הרמב"ם : עד שחזר ריחו נודף. וזה אינו דומה כלל לריח שמטבעו רע והפכו אדם לריח טוב.
ואח"כ ראיתי שבברכת ה' כתוב בדיוק אותם שתי ראיות.
כתבתי בחיפזון גדול מחמת אונס שבא עלי, בהמשך ארחיב קצת יותר בל"נ.
 
עוד מה שהביא מהרמב"ם לכאורה תמוה מאד, דהשמן זית הוא בטבעו בעל ריח טוב, ומיד שטוחנים את הזיתים הריח יוצא ואפשר לברך עליו, והרמב"ם כתב, דאף טחנו אותו שוב והחזירו ריחו, יש לברך עליו ברכת הבשמים, וכמדוייק מלשון הרמב"ם : עד שחזר ריחו נודף. וזה אינו דומה כלל לריח שמטבעו רע והפכו אדם לריח טוב.
כנראה הכוונה ששמן זית קלאסי אין מברכין עליו, כיון שאין זה ריח מיוחד לכולם
והמדובר במשהו שכתשו עד שנהפך לריח טוב ושונה מהרגיל.
ועדיין קצת צ"ב דמ"מ זה לא היה משהו רע בעיקרו
 
כנראה הכוונה ששמן זית קלאסי אין מברכין עליו, כיון שאין זה ריח מיוחד לכולם
והמדובר במשהו שכתשו עד שנהפך לריח טוב ושונה מהרגיל.
ועדיין קצת צ"ב דמ"מ זה לא היה משהו רע בעיקרו
שו"ר בהלכה ברורה שהקשה כן קמיה מרן הגרע"י, ואמר שהודה לדבריו.
 
הראש"ל מורינו הגאו' רבי דוד שליט"א כשבא לקהילה שלנו בארגנטינה אמר שאפילו שמרן היבי"א זצ"ל אמר לברך וחזר בו, אבל כיון שנהגו פה בקהילה לברך בכל מוצא"ש על הבשמים של הסינטטי, זה כבר נהיה מקום מנהג, דלא אמרינן סב"ל.
לא ראיתי עדיין את זה בכתובים. אולי מישהו יעלה לפה.
 
הראש"ל מורינו הגאו' רבי דוד שליט"א כשבא לקהילה שלנו בארגנטינה אמר שאפילו שמרן היבי"א זצ"ל אמר לברך וחזר בו, אבל כיון שנהגו פה בקהילה לברך בכל מוצא"ש על הבשמים של הסינטטי, זה כבר נהיה מקום מנהג, דלא אמרינן סב"ל.
זה באמת מאוד מעניין, כי לדעת הרב עובדיה רק מנהג שהונהג ע"י גדולים נחשב מנהג ול"א סב"ל, ויל"ע מה הדין כשנהיה מנהג ע"פ גדול, אך אותו גדול חזר בו לאחמ"כ, האם המנהג כבר הוקבע, או שהוי מנהג בטעות?
יורנו המורים.
 

קבצים מצורפים

מצורף. (מחילה, סדר הדפים מהסוף להתחלה)

הצג קובץ מצורף 5407

לגבי מרן הגר"ד,
שמעתי מפיו, לא פעם, שאמר לאביו מרן הגרע"י על כך,
והודה לדבריו,
ושאביו מרן זצ"ל הורה למי שהורה לתקן זאת בספרו חזו"ע שהיה על מכבש הדפוס,
ולא שמעו בקולו.
 
לגבי מרן הגר"ד,
שמעתי מפיו, לא פעם, שאמר לאביו מרן הגרע"י על כך,
והודה לדבריו,
ושאביו מרן זצ"ל הורה למי שהורה לתקן זאת בספרו חזו"ע שהיה על מכבש הדפוס,
ולא שמעו בקולו.
ומאידך בכל ספרי הילקוט יוסף שיצאו לאחר מכן כתב הדברים משמיה דמרן כמש"כ בחזו"ע ברכות. בלא להתייחס לדבריו בהכה ברורה והזכיר בכמה דוכתי שמרן זצוק"ל חזר בו והורה לברך.
ולמי נאמין?
לענ"ד הקלושה אין לנו אלא הכתוב בספרים
ומכיון שבספרו האחרון הורה לברך אזי ודאי ששפיר שיכול לברך
 
ומאידך בכל ספרי הילקוט יוסף שיצאו לאחר מכן כתב הדברים משמיה דמרן כמש"כ בחזו"ע ברכות. בלא להתייחס לדבריו בהכה ברורה והזכיר בכמה דוכתי שמרן זצוק"ל חזר בו והורה לברך.
ולמי נאמין?
לענ"ד הקלושה אין לנו אלא הכתוב בספרים
ומכיון שבספרו האחרון הורה לברך אזי ודאי ששפיר שיכול לברך

לומר "למי נאמין"

ובסוף לומר "אין לנו אלא הכתוב בספרים וכו'"

זה לא מובן, כי זה בעצם מה שמרן הגר"ד בא לומר, שאין לסמוך על מה שכתוב בספר,

ואם אתה רוצה לחזק בכך את פסק רבך תאמר זאת במפורש. זה בסדר.

עדיף לבוא ולהוכיח לגופה של סוגיא, מאשר להיסמך על טענות קלושות מעין אלו.
 
לענ"ד הקלושה אין לנו אלא הכתוב בספרים
ומכיון שבספרו האחרון הורה לברך אזי ודאי ששפיר שיכול לברך

עדיף לבוא ולהוכיח לגופה של סוגיא, מאשר להיסמך על טענות קלושות מעין אלו.
האם בדברי הילקו"י ישנה הוכחה לגופה של סוגיא לברך, או שנגרר אחר אביו בלא אומר ודברים?

עריכה:
שו"ר שכתב אותם הראיות של מרן אביו. אולם כתב שם שלדעתו אין לברך והוא מבטל עצמו לפני דעת גדול.
 
בא נתחיל בזה שלא מובן מה שכתבת,
כוונתי הייתה בספרים של מרן זצוק"ל!!

כמובן,

ועל זה אמרתי, שאם על הכתוב בספר יצאו עוררין,

הרי שאין לסמוך על מה שכתוב בספר,

וצריך לשקול את הדברים, ולא לומר:
ומכיון שבספרו האחרון הורה לברך אזי ודאי ששפיר יכול לברך
 
נשמע תמוה שלא שמעו בקולו. מי הם אלה שלא שמעו, ולמה?
גם הרב יצחק אמר פעם בשיעור שהיה בהלכות שבת איזה ענין [הוא אמר אותו ואת העמוד, ואיני זוכר] שהוא אמר לרב עובדיה לשנות, והרב אמר בפניו לעורכים שישנו, וכשנדפס הספר בדק אם הם שינו ולא שינו, ואמר בשיעור שכל אחד יבוא לביתו ויכתוב בעמ' כך וכך שזה אינו נכון וצריך לומר כך..

כלומר, ספרי הרב עובדיה האחרונים הם בדיוק כמו אור לציון חלק ב'.

מה שטענו עליו במשך השנים האחרונות נכון פי כמה בספרי הרב עובדיה, לפי מה שטוענים הבנים בעצמם!
 
לומר "למי נאמין"

ובסוף לומר "אין לנו אלא הכתוב בספרים וכו'"

זה לא מובן, כי זה בעצם מה שמרן הגר"ד בא לומר, שאין לסמוך על מה שכתוב בספר,

ואם אתה רוצה לחזק בכך את פסק רבך תאמר זאת במפורש. זה בסדר.

עדיף לבוא ולהוכיח לגופה של סוגיא, מאשר להיסמך על טענות קלושות מעין אלו.
דבריו ברורים.
אומר שלא משנה מי יטען נגד הכתוב בספר, הולכים אחר הספר.
 
ראשי תחתית