משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 1,707
לכאורה זה מדרש מפורש, שגילה היה 40 או 75 או 80.
"ואברם בן שבעים וחמש שנים, הה"ד ויהי אומן את הדסה היא אסתר, רב אמר בת מ' היתה ושמואל אמר בת שמונים שנה רבנן אמרי בת שבעים וחמשה, רבי ברכיה בשם רבנן דתמן אמר אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אתה יצאת מבית אביך בן שבעים וחמשה שנים חייך אף גואל שאני מעמיד ממך יהיה בן שבעים וחמשה שנים כמנין הדסה" (מדרש רבה פרשת לך לך).
והמהרז"ו ביאר כפשוטו, כיצד הגיעו חז"ל למסקנה זו. אבל המהר"ל בספר אור חדש כתב, "יש להקשות הרי לא נמצא בכתוב רק נערה ובכל מקום נערה ולא בוגרת ואיך אפשר לומר כי היתה בת ע"ה ועוד שהרי אף על שרה לא אמרו רק כי בת ז' כבת עשרים ליופי ואיך תהיה זו בת ע"ה ויהיה נאמר עליה שהיא טובת מראה" וביאר שאין זה אלא ע"פ הדרש והסוד, אבל אין הפשט שבאמת היתה בגיל כזה.
והגר"ע יוסף בדרשתו נשאל (ע"י ר' שמואל שמאי ז"ל שנפטר השבוע) כיצד אחשוורוש בחר באסתר על פני נערות צעירות, "המלך ידע שהיא בת 80 בערך"? וענה "מי אמר לך שהיתה בת 80? כתוב נערה! היתה בת 12, בת 15... מה אתה מבלבל את המוח". ואולי אמר זאת בבדיחותא, ובהכירו את השואל, אבל בדבריו כיוון למהר"ל שאין זה הפשט.
"ואברם בן שבעים וחמש שנים, הה"ד ויהי אומן את הדסה היא אסתר, רב אמר בת מ' היתה ושמואל אמר בת שמונים שנה רבנן אמרי בת שבעים וחמשה, רבי ברכיה בשם רבנן דתמן אמר אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אתה יצאת מבית אביך בן שבעים וחמשה שנים חייך אף גואל שאני מעמיד ממך יהיה בן שבעים וחמשה שנים כמנין הדסה" (מדרש רבה פרשת לך לך).
והמהרז"ו ביאר כפשוטו, כיצד הגיעו חז"ל למסקנה זו. אבל המהר"ל בספר אור חדש כתב, "יש להקשות הרי לא נמצא בכתוב רק נערה ובכל מקום נערה ולא בוגרת ואיך אפשר לומר כי היתה בת ע"ה ועוד שהרי אף על שרה לא אמרו רק כי בת ז' כבת עשרים ליופי ואיך תהיה זו בת ע"ה ויהיה נאמר עליה שהיא טובת מראה" וביאר שאין זה אלא ע"פ הדרש והסוד, אבל אין הפשט שבאמת היתה בגיל כזה.
והגר"ע יוסף בדרשתו נשאל (ע"י ר' שמואל שמאי ז"ל שנפטר השבוע) כיצד אחשוורוש בחר באסתר על פני נערות צעירות, "המלך ידע שהיא בת 80 בערך"? וענה "מי אמר לך שהיתה בת 80? כתוב נערה! היתה בת 12, בת 15... מה אתה מבלבל את המוח". ואולי אמר זאת בבדיחותא, ובהכירו את השואל, אבל בדבריו כיוון למהר"ל שאין זה הפשט.