אשיר לכבודו
חבר חדש
- הצטרף
- 26/3/25
- הודעות
- 38
אתה מנתח את השיטה שלו ואני לא בטוח שיש לו איזה שיטה סה"כ רצה להביא כמה ראיות שיש מקום גדול לדקדוק המיליםהרב @כהנא דמסייע, איני יכול להתווכח אתך בסוגייה זו, כיון ששורש המחלוקת בינינו נעוץ בשאלה יסודית הרבה יותר.
שורש הוויכוח בינינו הוא כיצד בוחנים סוגייה באופן רציני, אתה בוחן נושא ע"י ניסיון לעשות סינתזה בין אוסף כל הציטוטים שנאמרו בכלל ישראל מאז בריאת העולם ועד ימינו אנו, לוקחים משפט מהרמב"ם, מוסיפים ציטוט מדרשות הר"ן, קטע ארוך מהמהר"ל, אגרת ארוכה של החזון איש, רבע ציטוט נוסף ממסילת ישרים, ואז כותבים מונולוג נרגש על כך שיש כאלו שמעיזים לחלוק על כל רבותינו מצוקי ארץ, זאת הגישה שלך.
הגישה הזו מבטאת תפיסה ילדותית, שרואה את כל דעותיהם של כל גדולי ישראל לאורך הדורות ככאלו שנוצרו יחד באיזו ישיבה של מועצת גדולי התורה, אך מה לעשות שכמעט אין סוגייה חוץ-הלכתית שאין בה מחלוקת, אפילו על שלילת גשמותו של הקב"ה נחלקו הראשונים הקדמונים, ק"ו על שאלות אחרות, כמו השגחה פרטית, נס וטבע, תורה ותפילה, מהותה של תורה שבע"פ, פשט ודרש וכיו"ב לעשרות, כל אחד מגדולי ישראל אותם אתה מצטט הושפע מהגות מסוג אחר, מסביבה שונה ואימץ לעצמו צורת חשיבה שונה, במהלך אלף השנים האחרונות נאמרו בעם ישראל אלפי דעות ורעיונות, מחלוקות, וויכוחים, צורות חשיבה וניואנסים, הרמב"ם - לדוגמא - הושפע מהפילוסופיה האריסטוטלית השפעה מכרעת, עד כדי שאפשר לראות את עקבותיה כמעט בכל טקסט עיוני שנכתב על ידו, ואילו החזון איש גיבש את השקפת עולמו בעיקר לאור דברי חז"ל, תוך שהוא מערב בזה את צורת החשיבה הסובייקטיבית שלו, הצד השווה לשניהם שהיה להם קו מסוים דרכו הם בחנו את הסוגיות כולם, אין זה בהכרח שהם יחלקו זה על זה בכל שאלה, אך נקודת המוצא וצורת החשיבה היו שונות.
מלבד זאת, הגישה הזו היא פשוט לא נכונה, גם גדולי ישראל עצמם אותם אתה מצטט לא ניסו להצליב ציטוטים ולהצליח לחלץ מהם עמדה קוהרנטית, הם פשוט חשבו באמצעות השכל הישר והגיעו לתובנות מסוימות, ולא ניסו לבחון אם תובנות אלו מסתדרות עם מה שכתוב בדרשות הר"ן, צורת גיבוש העמדות של האדם אמורה להיות אוטונומית, הוא אמור לשקול את האפשרויות השונות ולהגיע למסקנות ותובנות, לי - לשם ההמחשה - יש קו חשיבה ברור, הוא שוזר בתוכו עמדות הנוגעות לכל שדרות המחשבה, החל משאלות כמו מהי אמונה והאם יש אלוקים וכלה בשאלות כמו דרך הלימוד, ולכן איני רואה צורך מיוחד להתייחס לציטוט כזה או אחר מספר מוסר בן דורינו, חשוב ככל שיהיה.
בעיניי - לגישה שלך יש הרבה השלכות הרסניות, צורת החשיבה הזו שבכל נושא ועניין צריך לנסות לשקלל את כל הדוברים בתולדות ההיסטוריה מביאה לעיוותים בכל תחום, בתחום ההשקפתי-מחשבתי יוצאים אנשים עם תפיסת עולם שטחית וילדותית, שכוללת בתוכה אוסף לא ברור של ציטטות של החזון איש בעניין הביטחון ושל הרמב"ם בעניין הבחירה, אנשים שאינם מסוגלים לגבש עמדה בשום שאלה רצינית שעומדת לפתחם, כאשר הם נתקלים בשאלה מסוג השאלות היסודי, כמו מהו היחס בין פשט לדרש, שאלות שנתקלים בהם גם באי בית המדרש, הם מתבלבלים לגמרי ויוצאים עם סינתזה מעוותת בין אוסף ווארטים מחשבתיים ברמה נמוכה. בעיות דומות ישנם גם בתחום ההלכתי, אנשים שלומדים סוגיות בגמרא ואינם מסוגלים לצאת עם שום דבר מסודר, אפשר להעלות עשרות צדדים ואפשרויות, וכולם עלו גם עלו בספרות ההלכתית והלמדנית לדורותיה, ולכן לא מכריעים בשום שאלה, ותופסים את כל העמדות והצדדים כסוג של קוריוז נחמד שאפשר להוכיח אותו מאיזה דקדוק ברמב"ם, ובסוף לא יוצאים עם שום דבר.
אף שבעקרי הדברים אתה צודק מ"מ לדעתי ההתקפה חריפה מידי וקצת מתנשאת