פסחים ביטול לשיטת רש"י

  • יוזם הנושא יוזם הנושא אלישמע
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אלישמע

חבר חדש
הצטרף
10/4/25
הודעות
141
הקשה מהר"ם חלאווה (ו ע"ב, בא"ד א"ר יהודה הבודק צריך שיבטל) על רש"י דס"ל דמהות הביטול הוא דמשוי ליה כעפרא דארעא, וז"ל: והגע עצמך מי לא אמרת דבטול דמשמע דמבטל ליה מדין חמץ ומשוי ליה עפרא, וכיון דבטליה תו לא עבר עליה ואע"ג דאיתיה ברשותיה משום דעפרא בעלמא חשיב, א"כ יהיה מותר בהנאה ואפילו בפסח. ע"כ.

יל"ע, ודלמא חמץ שביטלו איסור הנייתו דרבנן?
 
הקשה מהר"ם חלאווה (ו ע"ב, בא"ד א"ר יהודה הבודק צריך שיבטל) על רש"י דס"ל דמהות הביטול הוא דמשוי ליה כעפרא דארעא, וז"ל: והגע עצמך מי לא אמרת דבטול דמשמע דמבטל ליה מדין חמץ ומשוי ליה עפרא, וכיון דבטליה תו לא עבר עליה ואע"ג דאיתיה ברשותיה משום דעפרא בעלמא חשיב, א"כ יהיה מותר בהנאה ואפילו בפסח. ע"כ.

יל"ע, ודלמא חמץ שביטלו איסור הנייתו דרבנן?
היא גופא, שלפ"ד רש"י יהיה מותר בהנאה מדאורייתא בפסח. והא קשיא.
 
ביטול חמץ והנאה ממנו הם שני דברים סותרים.

לא יתכן לומר שביטל את החמץ, ומצד שני גם נהנה ממנו, כי כשנהנה ממנו מעשיו מוכיחים עליו שאינו רוצה בביטול וממילא עובר עליו בב"י.
 
ראשי תחתית