ביאור הפסוק יתמו חַטָּאים מן הארץ

כהן

חבר בכיר
הצטרף
21/12/24
הודעות
1,062
ידועה הגמ' בברכות י' ע"א: הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דרבי מאיר והוו קא מצערו ליה טובא, הוה קא בעי רבי מאיר רחמי עלויהו כי היכי[1] דלימותו. אמרה ליה ברוריא דביתהו: מאי דעתך - משום דכתיב יתמו חטאים, מי כתיב חוטאים? חטאים כתיב. ועוד, שפיל לסיפיה דקרא ורשעים עוד אינם, כיון דיתמו חטאים - ורשעים עוד אינם. אלא, בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה, ורשעים עוד אינם. בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה[2].

והגרע"א בגליון הש"ס ציין לגמ' בתענית כ"ג ע"ב בעובדא דאבא חלקיה ואשתו שהתפללו על הגשמים, והגשמים הגיעו מהצד של אשתו, וביאר אבא חלקיה: משום דאיתתא שכיחא בביתא, ויהבא ריפתא לעניי ומקרבא הנייתה, ואנא יהיבנא זוזא, ולא מקרבא הנייתיה. אי נמי הנהו ביריוני דהוו בשיבבותן, אנא בעי רחמי דלימותו, והיא בעיא רחמי דליהדרו בתיובתא [ואהדרו[3]] ע"כ. וגם כאן רואים מחלוקת בין החכם לבין אשתו האם מתפללים שימותו או שיחזרו בתשובה. אולם כבר כתב החיד"א בפתח עינים שם בשם ר' אברהם פליף [מחכמי צפת, נפטר בשנת שס"ט] בלקוטיו כת"י, שברוב גמרות של קלף המדוייקות ליתיה להאי א"נ עי"ש. ובאמת שנוסח זה נמצא בדפוסים הראשונים [איטליה וספרד (ואדי אלחגארה)] ובכת"י ספרדי אחד, אולם ברוב כתה"י [תימני אחד, 3 אשכנזים, ספרדי אחד וקטע גניזה אחד] ליתא למשפט הנ"ל כלל [וע"ע ברש"י כ"ג סוף ע"א ובהגהות הב"ח ובפתח עינים שם מה שכתבו בדעתו]. וא"כ אין מקור מגמ' זו לעוד מחלוקת בין החכם לאשתו בענין הנ"ל.

והנה תוס' הרא"ש בברכות כתב: חטאים כתיב. ואע"ג דהיינו נמי חוטאים בוי"ו, דהא לא קרינן חטאים בחטף פתח, מ"מ מדשני קרא בדיבוריה ולא כתב חוטאים בוא"ו יש לדורשו לשון עונות ע"כ. וכ"כ מדנפשיה בפירוש יפה תואר על ויקרא רבה פ"ד אות ז' עי"ש. אולם תירוצם צע"ג, שהרי בתנ"ך בכלל ובספר תהלים בפרט לא מוזכר אף פעם 'חוטאים' אלא 'תמיד' מוזכר 'חַטָּאים' כשבאים לתאר את 'החוטאים תדיר, וזה במשקל 'בעלי הפעולה' כמו 'גַנָּבים', 'צַבָּעים' ועוד, ולמשל על כן לא יקומו רשעים במשפט וחַטָּאים בעדת צדיקים. טוב וישר ה' על כן יורה חַטָּאים בדרך. אל תאסוף עם חַטָּאים נפשי ועם אנשי דמים חיי. וכן עוד פסוקים מעין אלו שהם בהכרח 'רק' על 'האדם החוטא בקביעות' ולא על 'החטא עצמו', וא"כ אין זה 'שינוי' של הפסוק יתמו חטאים שלא כתוב 'חוטאים', דהא באף מקום לא כתוב 'חוטאים'. ועוד, דמה יעזור לנו לפרש במקום זה יתמו חֲטָאים, הרי ספר תהלים מלא בקללות נמרצות על שונאיו כמו בפרק ס"ט קילל את שונאיו בהרבה קללות ומהם תחשכנה עיניהם מראות וכו' ימחו מספר חיים וכו'. ובפרק ק"ט מפסוק ו' והלאה קילל את שונאיו בהרבה קללות ומהם יהיו בניו יתומים וכו' בדור אחר ימח שמם וכו' עיש"ב. וכן ירמיה [י"א כ'] קילל את אנשי ענתות אראה נקמתך מהם עי"ש. ובאמת שכך תרגם הרס"ג בתהלים [אלכ'אטיין], וכ"פ רש"י חטאים – חוטאים. הרי שלא קיבלו את דברי ברוריה אלא פירשו כפשט המקרא, וכדעת ר"מ.

ובמדרש תהלים שם ג"כ מבואר שלכל התנאים פירוש חטאים היינו חוטאים, אלא שדעת ר' יהודה שם 'למעשה' כדעת ברוריה, וז"ל המדרש [מהדורת 'על התורה', ובנדפס משובש מעט]: יתמו חטאים מן הארץ. רבי יהודה ורבי נחמיה. רבי יהודה אומר יתמו יעשו תמימים. ורשעים עוד אינם - אינם עוד רשעים. באותה שעה ברכי נפשי את ה'. רבי נחמיה אומר יתמו רשיעיא ורשעים עוד אינם. אותה שעה ברכי נפשי את ה'. רבי מאיר הוה ההוא מינא בשיבבותיה דהוה מצער ליה טובא הוה בעי עליה דלימות. אמרה ליה ברוריה אתתיה מאי דעתך משום יתמו חטאים. מי כתיב חוטאים יסופון. חטאים כתיב יתמו חובייא ורשעים עוד אינם ע"כ. ומבואר שר' יהודה ג"כ מפרש שחטאים היינו החוטאים אלא שהוא מפרש את המלה 'יתמו' מלשון 'תמימים', דהיינו שהרשעים יחזרו בתשובה ויהיו תמימים. ור' נחמיה כדעת ר' מאיר, שיתמו היינו 'יכלו', וחטאים היינו 'רשיעיא'. וברוריה פירשה חטאים – מלשון חטא, ויתמו לשון כלייה, דהיינו שיתכלו העוונות. והנה את דברי ברוריה כבר דחינו לעיל מלשונות המקרא במקומות אחרים. וגם פירוש ר' יהודה שיתמו היינו יעשו תמימים הוא צ"ע משאר המקומות בתנ"ך שמלה זו פירושה 'יתכלו' – עי' במדבר י"ד ל"ה: במדבר הזה יתמו ושם ימותו. ובירמיה י"ד ט"ו [וכעי"ז בירמיה מ"ד י"ב]: בחרב וברעב יתמו הנביאים ההמה. ובתהלים ק"ב כ"ח: ואתה הוא ושנותיך לא יתמו. וא"כ גם בפסוק זה של יתמו רשעים – הפשט הוא כדעת ר' נחמיה, דהיינו שיתכלו החוטאים.

נמצא, שפירוש הפסוק יתמו חטאים מן הארץ, לדעת ר"מ ור' נחמיה הוא כפשט הדברים, וכפי שפירשו הרס"ג ורש"י שם, דהיינו שיכרתו ויתכלו החוטאים מן הארץ, וכן עיקר בפשט הכתוב.



[1] בפירוש הרי"ף על העין יעקב וכן בחידושי הצל"ח שם דייקו מהמילים 'כי היכי', שלא התפלל עליהם 'שימותו', אלא התפלל תפלה אחרת [היינו שירחם עליו, או שירחם עליהם שיענישם בעוה"ז] 'שתגרום' להם למות עי"ש. אולם במדרש תהלים סוף פרק ק"ד מובא מעשה זה, ושם איתא בעא רחמי עליה דלימות [ללא 'כי היכי'] עי"ש. וכ"ה גם בכמה כת"י של הגמ', ובחלקם בעי לאובדינהו – עי' ב'הכי גרסינן'. וע"כ נראה שגם לגורסים 'כי היכי' – הכונה היא אותה הכונה, שהתפלל עליהם 'כדי' שימותו.
[2] לגירסתנו [והיא גירסת רוב כתה"י בגמ'] מבואר שר"מ קיבל את דבריה. אולם בב' כת"י של הגמ' ליתא למשפט הנ"ל, אלא רק את מה שהיא אמרה לו ותו לא. וכ"ה במדרש שוחר טוב בתהלים שם. ולפ"ז לא מוזכר שקיבל דבריה.
[3] בכתה"י ובדפוסים ראשונים ליתא למלה זו – עי' ב'הכי גרסינן'.
 
ר' יעקב מליסא בספרו אמת ליעקב כתב שבאמת גם ברוריה התכוונה לפשט הפסוק, שרק בני אדם אשר יקראו בשם 'חטאים' יתמו, שההבדל בין חוטאים לחטאים הוא ששם 'חטאים' נאמר על חוטא שכ"כ שקוע בחטאיו עד שנתעצם בו החטא ונקרא על שמו, (ולהבדיל מצינו דוגמתו אצל דוד המלך ע"ה שאמר 'ואני תפילה') ובחוטא כזה כבר ננעלו בעדו דלתות התשובה. ורק בכה"ג אמרינן יתמו חטאים.
 
ר' יעקב מליסא בספרו אמת ליעקב כתב שבאמת גם ברוריה התכוונה לפשט הפסוק, שרק בני אדם אשר יקראו בשם 'חטאים' יתמו, שההבדל בין חוטאים לחטאים הוא ששם 'חטאים' נאמר על חוטא שכ"כ שקוע בחטאיו עד שנתעצם בו החטא ונקרא על שמו, (ולהבדיל מצינו דוגמתו אצל דוד המלך ע"ה שאמר 'ואני תפילה') ובחוטא כזה כבר ננעלו בעדו דלתות התשובה. ורק בכה"ג אמרינן יתמו חטאים.
ראיתי את דבריו לפני שכתבתי, אולם לא העליתים משום שהמעיין בדבריו היטב יראה שהוא הבין שיתמו חטאים היינו 'החטא', ופירש את זה ללא דגש. ועל זה כתב למה החוטאים נקראים על שם החטא, ופירש שמשום שהם שקועים בחטא. ולכן דימה זאת ל'ואני תפלה', ש'תפלה' זה כמו 'חטא'. אולם לפי הפירוש האמיתי שחטאים היינו החוטאים - לא צריך ואין שום שאלה בזה, ולא מדובר רק בחוטא שהשתרש בחטא, אלא בכל אחד שעושה חטאים כסדר, וכמו גנבים וצבעים, ודוק היטב היטב.


וז"ל אמת ליעקב מסכת ברכות דף י עמוד א
דהנה לכאורה קשה באמת בכל מקום דכתיב חטאים, למה לא כתיב חוטאים, דחטאים לא נאמר רק על גוף מעשה החטא, וחוטאים נאמר על פועל החטא עיש.

לפי האמת אין זו קושיא כלל, דחֲטָאים נאמר על גוף מעשה החטא אבל חַטָּאים היינו ממש חוטאים אלא שלא עושים כן חד פעמי אלא כמה וכמה פעמים
 
ובאמת שכן מתבאר בהמשך הגמ' בברכות שאמר ר' יוחנן משום רשב"י שדוד המלך ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה, שנאמר: יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם עי"ש. וכ"ה בדף ט' ע"ב בשם ר' יהודה בריה דר"ש בן פזי עי"ש. וכ"ה בויק"ר פרשה ד' סי' ז' בשם ר' שמואל בן נחמן בשם ר' יוחנן עי"ש. וכתב בספר משמרות כהונה בברכות י' ע"א: משמע חטאים הם החוטאין דלא כברוריא דאמרה לר"מ לעיל מי כתיב חוטאים ושמע ר"מ לדבריה[1]. ונראה דר"מ ס"ל יש אם למסורת, והמסורת רפויה, אבל הכא ס"ל יש אם למקרא וקורין בדגש והוי כמאן דכתוב בדגש חוטאין ע"כ. הרי שר' יוחנן ורשב"י ור' יהודה בריה דר"ש בן פזי ס"ל כדעת ר' נחמיה, שפירוש הפסוק הוא כפשוטו דהיינו החוטאים.



[1] עיין בהערה לעיל שיש גירסאות שלא מוזכר ששמע לדבריה.
 
ושו"ר בספר דברי תורה [להגאון בעל שו"ת מנחת אלעזר ועוד ספרים] מהד"ת אות מ"ו שכתב בזה דברים נפלאים וזכיתי לכוין במקצת לדבריו וזת"ד מי כתיב יתמו חטאים וכו'. מאמר זה שגור בפי העולם, ורבים טועים כאלו הוא הל"מ מקובל בידינו כן בהחלט בלי חולק. אמנם א"כ הוא - מצינו בדוד מלכנו ברוב ספר תהלים שקילל שונאיו [להיותם רשעים], וקילל אותם ואת בתיהם ובניהם בפרטות ובפירוש בכל מיני קללות, ומה זה אהני אם דרש פסוק אחד בתהלים במסורה חטאים כתיב אם רוב פסוקי תהלים יכחישו דיעה זו וסותרים לזה כנזכר וכו'. ועוד [והוא העיקר] הלא בהמשך הגמ' אמרינן וכו' ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה שנאמר יתמו חטאים וכו' והרי מפורש שלא העונות והחטאים אלא הרשעים בעצמם וכו'. אלא ודאי פשוט דלא חש לה הש"ס לדברי אשה אפילו לומר כמאן דלא כותה, וקי"ל דאין חכמה לאשה אלא בפלך וכו', וכנראה דרך נשים צדקניות רחמניות כן הוא, והכי אשכחן בתענית כ"ג ע"ב וכו', ועי' רש"י בתהלים שפירש חוטאים, והוא כפירוש הפשוט וכו'. וע' סנהדרין ל"ז ע"א בהנהו בריוני דהוו בשבבותיה דר' זירא דהוה מקרב להו כי היכי דנהדרו בתיובתא והוו קפדי רבנן וכו', משמע ג"כ דרבנן [והלכה כרבים] לא ס"ל כשיטת ברוריה והקפידו על ר' זירא, והגם שהיה כונתו כי היכא דנהדרו בתיובתא וכו' עיש"ב. ועי"ש בסוף הספר בהערות ר' נתן שליסעל שהביא שם את המדרש שוח"ט הנ"ל וכן את הראיה מברכת המינים [דלקמן] וכן את המדרש הנעלם וסיים שנראה דתלי בפלוגתא דתנאי ואמוראי עי"ש.
 

ברכת המינים – 'וכל המינים כרגע יאבדו'

חז"ל תקנו ברכת המינים שיש בה בקשה לאבד את המינים: למשומדים 'אל תהי תקוה', וכל המינים 'כרגע יאבדו'. והנה לפי דעת ר"מ וסיעתו הנ"ל – אתי שפיר, שהרי מותר לבקש מה' שיאבד את הרשעים, וכמו שהם עצמם עשו, אולם לדעת ר' יהודה ומעט מהחכמים הנ"ל שסברו שאין לבקש מה' כן, דנו המפרשים איך הם ביארו את התפלה הנ"ל שגם הם היו מתפללים אותה, וכתבו בזה כמה באורים;

כונת הברכה 'אם לא יחזרו בתשובה'

הר"י ב"ר יקר כתב: והנהו בריוני דהוו בשבבותיה דר' מאיר דאמרה ליה דביתהו דמבעי רחמי דלהדרו בתשובה, שהרי כבר בקשנו עליהם כשאמרנו וקבלנו עליהם בתשובה שלמה, ואם כן יש לומר ואם לא ירצה לשוב אל תהי להם שום טובה כי אם עוני ויסורין לא בעולם הזה ולא בעולם הבא ע"כ. וכן מתבאר מדברי ר"א בספר המספיק לעובדי השם, בפרק על הבטחון שכתב: אבל בעניני דת - אפילו הם מזרע ישראל, כגון מחטיאי הרבים והמוסרים והאפיקורסין ודומיהם, דינם כדין הגויים הגוזרים על הדת, 'אם אפסה תקוה להחזירם למוטב', וזהו שחייב (אדם) לבטוח בה' יתעלה ולבקש את עזרתו כנגדם אם יש לו יכולת לכך, כשם שחייב הוא (לפעמים) להילחם עם אומות העולם מטעמי דת. אך אם אין לו יכולת לכך, כמו שיקרה לא פעם בנסיבות הגלות, לא נותר (לו) אלא הבטחון בה' יתעלה כי ישלם להם כגמולם וישיב רעתם בראשם, ועליו לבקש עזרה נגדם ע"י תפילה לה' יתעלה, ולשית להם חונף מן השפה ולחוץ. וכל זה אם נואש החזרתם למוטב, אבל אם יש תקוה שיחזרו למוטב יתפלל עליהם שיסתייעו לחזור בתשובה בין אם היתה קלקלתם גשמית ובין דתית. ואמרו הנהו בריוני וכו' בעי רחמי עלייהו וכו' עי"ש. וכ"ה נוסח א"י להדיא: למשומדים אל תהי תקוה 'אם לא ישובו לתורתך' וכו'.

כונת הברכה 'בזמן שירצו להצר לישראל'

ר' מנוח ברפ"ב מהלכות תפלה כתב וז"ל וא"ת ונתקין ברכה דליהדרו בתשובה כדאמרה ברוריה וכו' וי"ל דכונת הברכה היא שיכרתו מן העולם בזמן שירצו להצר לישראל. ובשיר מזמור [שאומרים בפרובנס לאחר קדושת ובא לציון] נמי אמרינן יבושו ויבהלו עדי עד, והתקינו אחריו פסוק עוצו עצה ותופר וכו' כלומר אמתי יבושו ויבהלו בזמן שיהיו מתיעצים להרע לישראל וכו' עי"ש. וכעי"ז כתב בספר מעשה רוקח שם בתירוצו הראשון דשאני הכא שהיו מסיתים את ישראל לסור מאחרי ה' עי"ש.

יש הבדל בין מצערים 'את האדם' לבין מצערים 'את הקב"ה'

האבודרהם [מהדורת קרן רא"ם מכת"י] כתב וז"ל וא"ת האיך אנו מקללין בתפלתנו המינים והמשומדים הא אמרינן בפ"ק דברכות וכו' גם ענוש לצדיק לא טוב וכו' י"ל דכי קאמר לאו אורח ארעא למעבד הכי ה"מ לקללו שבא לידי כליון. א"נ צבור שאני. א"נ דמשום צערא לאו אורח ארעא למעבד הכי כדאיתא התם דקאמר מצערי ליה אבל אנו בתפלתנו לכבוד הבורא אנו מתכונים מפני שכופר בו. כך מצאתי בחדושי רב"ש ע"כ. והתירוץ האחרון מתרץ גם על הקושיא מר"מ שרצה להתפלל על שכנו שימות וברוריה מנעה אותו מזה, שזהו משום שציער 'אותו', אבל בתפלה אנו מתפללים משום שהם מצערים את 'הקב"ה'. והמאירי בברכות י' כתב וז"ל ת"ח שהיו איזו מבני אדם 'מצערים לו' אין ראוי לו לקללם אלא יתפלל עליהם שיחזרו בתשובה ומ"מ יש דברים שהוא רשאי עליהם לקלל ולהחרים ולנדות כמו שיתבאר במקומו ע"כ. וג"כ נראה מדבריו דמיירי במצערים אותו. וכן נראה מדבריו בחיבור התשובה, שבר גאון מאמר ב' פ"ב שכתב: ואין מתאבלין ולא אוננים על הפורשים מדרכי צבור ומינים והמשומדים והאפיקורוסים, ולא עוד אלא שראוי לשמוח במיתתם, כמו שאז"ל ק"ג פרשיות אמר דוד ולא אמר שירה עד שראה מפלתם של רשעים ואמר שירה עי"ש, ונראה שהחילוק הוא כנ"ל בין מצערים 'אותו' למצערים את 'המקום'.

וכעי"ז כתבו המעשה רוקח שם [בתירוצו השני] והיעב"ץ בהגהותיו לברכות ז' ע"א שמינים ומשומדים שדינם מורידים ולא מעלים – מותר להתפלל עליהם שימותו, שהרי אפילו להורגם בידים מותר עי"ש.

וכל 'המינים' היינו וכל 'המינות'

מהר"ל בספר באר הגולה באר השביעי פ"ו הביא את עובדא דברוריה שאין להתפלל על הרשעים שימותו, וכתב שלפ"ז לא יתכן שחז"ל בתפלת המינים עברו על דברי אזהרת עצמם. רק כי התפילה היא כך; "ולמשומדים אל תהא תקוה", שלא יהיה תקוה להם שיהיו עוד המשומדים במציאות, רק יסורו מן העולם. ורצו לומר שלא יהיו עוד אנשים כאלו בעולם, רק יחזרו מן מעשיהם. "וכל המינים כרגע יאבדו", שלא תהיה דעת מינות בעולם, ואז יהיו נאבדים המינים מן העולם. ואילו היה מתפלל 'וכל המינים כרגע ימותו', היה משמע כי מתפלל על מפלתן. אבל לא אמר רק "וכל המינים כרגע יאבדו", היינו כי לא תהיה עוד דעת מינות בעולם וכו'. וכל הדברים שנזכרו, אין מדבר מן מפלתן, רק שיסיר השם יתברך הדבר הרע הזה מלבם, ויחזרו בתשובה עי"ש. ודוחק גדול הוא. ושאר הראשונים והאחרונים שהזכרנו לא הבינו כך, אלא הדברים כפשוטם שמתפללים על המינים עצמם, וכפי התירוצים דלעיל.

וכבר כתבנו שתירוצים אלו נצרכים למי שנוקט כדעת ר' יהודה וברוריה שאין להתפלל על הרשעים שימותו, אולם לפי מה שנתבאר – דעת רוב חכמי ישראל, ופשט הפסוקים בתהלים ובירמיה שמותר להתפלל עליהם שימותו, בין אם מצערים אותו, ובין אם מצערים את הקב"ה.
 
ראשי תחתית