זבחים עולה כמעשה חטאת לשם חטאת אליבא דרבי יהושע

מאמין בניסים

חבר קבוע
הצטרף
7/1/25
הודעות
600
זבחים ס"ז א' גופא אמר רב אדא בר אהבה אומר היה רבי יהושע עולת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת כיון שמלק בה סימן אחד נמשכת ונעשית חטאת העוף. ופירש רש"י "קסלקא דעתך ואפילו למיסק ליה לשם חובת חטאת קאמר", עכ"ל. ומבואר, דבס"ד העולה נמשכת ונעשית קרבן חטאת גמור.

ובמסקנא דסוגיא (ס"ח א') "אימר דא"ר יהושע לאפוקה מידי מעילה, למיסק ליה לחובה מי אמר", ופירש"י "שתהא עולה נעשית חטאת בשביל ששינה בה", ומבואר דלמסקנא אין העולה נעשית חטאת. וכן מבואר מפירש"י (לעיל ס"ז ע"א ד"ה תימשך) "דקס"ד דקאמר רב אדא לר' יהושע דחטאת נמי כשירה הויא", ומבואר דרק בס"ד ס"ל דחטאת כשרה היא, אב למסקנא אינה חטאת כשרה, או שאינה חטאת כלל.

ולפי"ז צ"ע טובא לישנא דרב אדא "נמשכת ונעשית חטאת העוף", והא אין לה דיני חטאת עוף כלל [לבד מהאי דינא דאין בה מעילה, אבל האי דינא דלית בה מעילה ידעינן ממתני' ואף לולא דברי רב אדא, וצ"ב לפי"ז מאי קמ"ל רב אדא].
 
ממתני' לא ידעינן דזהו הטעם שהרי במשנה מבואר הטעם משום ק"ו [שמעתי מת"ח אחד בערש"ק].
והנה לעניין הלשון "נמשכת ונעשית חטאת העוף" שהוקשה לכת"ר, לענ"ד ביאור הדבר, דלא אמרו "למיסק ליה לחובה", היינו שאם היה לאישה קן שהיה מסופק, לא אמרינן דאותו עוף ייחשב לה לצאת ידי חובת חטאת שלה, שלחטאת שלה בעינן שתקדיש לשם חטאתה, או לשם לידתה, אך עכ"פ אותו עוף יש בו דין חטאת שנעשה מותר באכילה לכהנים, ואשר על כן אין מועלים בו כנלענ"ד.
 
ממתני' לא ידעינן דזהו הטעם שהרי במשנה מבואר הטעם משום ק"ו [שמעתי מת"ח אחד בערש"ק].
והנה לעניין הלשון "נמשכת ונעשית חטאת העוף" שהוקשה לכת"ר, לענ"ד ביאור הדבר, דלא אמרו "למיסק ליה לחובה", היינו שאם היה לאישה קן שהיה מסופק, לא אמרינן דאותו עוף ייחשב לה לצאת ידי חובת חטאת שלה, שלחטאת שלה בעינן שתקדיש לשם חטאתה, או לשם לידתה, אך עכ"פ אותו עוף יש בו דין חטאת שנעשה מותר באכילה לכהנים, ואשר על כן אין מועלים בו כנלענ"ד.
יישר כח, אך מלשונות רש"י שהבאתי לעיל נראה דלמסקנת הגמ' כלל אין לעוף דיני חטאת, וצ"ע.
 
כת"ר איננו סבור שהלשון "נעשית חטאת" ו"חטאת נמי כשירה הויא" פירושו שתהיה חטאת גמורה שעולה לחובתה ?
ואם כן יתכן לומר שאמנם חטאת ממש היא לא, אבל דיני חטאת יש בה לעניין היתר אכילה לכהנים הלא כן ?
 
"אימר דא"ר יהושע לאפוקה מידי מעילה, למיסק ליה לחובה מי אמר", ופירש"י "שתהא עולה נעשית חטאת בשביל ששינה בה", ומבואר דאליבא דאמת איננה נעשית חטאת. ולשון רש"י בס"ז ע"א הוא בס"ד דגמ' "דקס"ד דקאמר רב אדא לר' יהושע דחטאת נמי כשירה הויא" ומשמע דלמסקנא לא קיי"ל הכי.

וכמדומה דלדינא אין לה היתר לכהנים, דלא משתמיט דאמר ר' יהושע הכי בהדיא [דאי ס"ל הכי למה ליה למימר דאין מועלין בה, הול"ל טפי דנאכלת לכהנים]. וצ"ע בזה.
 
ראשי תחתית