מאמין בניסים
חבר קבוע
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 600
זבחים ס"ז א' גופא אמר רב אדא בר אהבה אומר היה רבי יהושע עולת העוף שעשאה למטה כמעשה חטאת לשם חטאת כיון שמלק בה סימן אחד נמשכת ונעשית חטאת העוף. ופירש רש"י "קסלקא דעתך ואפילו למיסק ליה לשם חובת חטאת קאמר", עכ"ל. ומבואר, דבס"ד העולה נמשכת ונעשית קרבן חטאת גמור.
ובמסקנא דסוגיא (ס"ח א') "אימר דא"ר יהושע לאפוקה מידי מעילה, למיסק ליה לחובה מי אמר", ופירש"י "שתהא עולה נעשית חטאת בשביל ששינה בה", ומבואר דלמסקנא אין העולה נעשית חטאת. וכן מבואר מפירש"י (לעיל ס"ז ע"א ד"ה תימשך) "דקס"ד דקאמר רב אדא לר' יהושע דחטאת נמי כשירה הויא", ומבואר דרק בס"ד ס"ל דחטאת כשרה היא, אב למסקנא אינה חטאת כשרה, או שאינה חטאת כלל.
ולפי"ז צ"ע טובא לישנא דרב אדא "נמשכת ונעשית חטאת העוף", והא אין לה דיני חטאת עוף כלל [לבד מהאי דינא דאין בה מעילה, אבל האי דינא דלית בה מעילה ידעינן ממתני' ואף לולא דברי רב אדא, וצ"ב לפי"ז מאי קמ"ל רב אדא].
ובמסקנא דסוגיא (ס"ח א') "אימר דא"ר יהושע לאפוקה מידי מעילה, למיסק ליה לחובה מי אמר", ופירש"י "שתהא עולה נעשית חטאת בשביל ששינה בה", ומבואר דלמסקנא אין העולה נעשית חטאת. וכן מבואר מפירש"י (לעיל ס"ז ע"א ד"ה תימשך) "דקס"ד דקאמר רב אדא לר' יהושע דחטאת נמי כשירה הויא", ומבואר דרק בס"ד ס"ל דחטאת כשרה היא, אב למסקנא אינה חטאת כשרה, או שאינה חטאת כלל.
ולפי"ז צ"ע טובא לישנא דרב אדא "נמשכת ונעשית חטאת העוף", והא אין לה דיני חטאת עוף כלל [לבד מהאי דינא דאין בה מעילה, אבל האי דינא דלית בה מעילה ידעינן ממתני' ואף לולא דברי רב אדא, וצ"ב לפי"ז מאי קמ"ל רב אדא].