עשרות מקומות שכותב בבית יוסף "והכי נקטינן" - "וכן הלכה" וכדו' ומביא בשו"ע סתם ויש. (ובב"י לא הזכיר כלל שיש לחוש למחמירים)
עשרות מקומות שבבית יוסף הביא שדעת הסתם היא ג' עמודי ההוראה או ב' עמודי הוראה ורוב הפוסקים. ובהקדמה לב"י ולא בשום מקום כתב שיש לחוש לדעה השניה.
עשרות מקומות שבשו"ע הביא סתם ויש ובמקום אחר כתב כדעת הסתם.
לענ"ד על זה אנו דנים.
ראשית, כשיש עשרות מקומות ובכ"ז יש מחלוקת, הרי לריבוי הדוגמאות - אם לא נשווה את חכמינו (הסוברים שיש מקום לחוש לדעה הטפלה) כטועים ובורים - בהכרח נצטרך לומר שבזה עצמו פליגי.
וכעת לדוגמאות הנ"ל, כבודו מביא כאן שלש דוגמאות למה שהב"י נקט כדעה עיקרית, ולדעתו יש מהם הוכחה שזו הדעה הבלעדית.
א) מצד הלשון - 'נקטינן' ו'הלכה' שמשמעה שכך 'תופסים להלכה'. ומבין כבודו דהיינו שאין מקום לדעות האחרות כלל.
ב) מצד הענין - שלפי כללי ההוראה של מרן הב"י כך הלכה, ולא נכתב בשום מקום לחוש לחולקים.
ג) מצד לשונו של מרן - שהגם שבמקום אחד מביא שתי דעות, במקום אחר מביא את העיקרית בלבד.
ויש לדון באופן עקרוני על שלשת מיני ההוכחות הנ"ל.
א) האם לשון 'נקטינן', שמשמעה בודאי שכך הלכה, מורה שאין מקום לשאר הדעות?
דבר זה אי אפשר להוכיח מהלשון עצמה, שהרי על זה גופא אנו דנים. וגם קשה מאוד להוכיח מ'סתימת הדברים בב"י', כי על זה עצמו אנו דנים, ולמ"ד שיש לחוש לדברי הי"א כיון שהובאו בשו"ע ולא בכדי (שהרי לא בכל מקום הביא שתי דעות, ובהכרח לחלק בין המקומות וכו'), יש לו לטענתו שו"ע שכתב בהדיא, מול ב"י שנלמד מסתימת הדברים, והרי הוא מעניק עדיפות לדברי השו"ע המפורשים.
אמנם כן יש מקום להוכיח ממקום שמרן הב"י כתב 'נקטינן' בהחלט, ובכ"ז במקו"א צירף את הסברות האחרות, שהדבר מורה בעליל שלשון 'נקטינן' לא סתמה את הגולל.
והנה דוגמא נאה מיו"ד סי' קכו (ס"א), גבי נצוק חיבור, שלאחר הבאת מחלוקת הראשונים בזה, כתב מרן הב"י בלשון שאינה משתמעת לשני פנים:
"ולענין הלכה, כיון דהרי"ף והרמב"ם וכל הני רבוותא מסכימים לאסור נצוק, הכי נקטינן, וכן פשוט המנהג".
הנה כללי ההוראה וגם המנהג לפנינו, באופן שנראית הדעה הסוברת שניצוק אינו חיבור כדעה דחויה לגמרי.
אמנם כאשר אנו ממשיכים להלן לסי' קלד, הרי שם (סוף ס"א) כתב מרן בזה"ל:
ומיהו אפילו בדיעבד נראה שאין להתיר אלא מה שנשאר בכלי העליון אבל מה שנפל לתוך הכלי שיש בו היין אסור אם אין בו לבדו ששים כנגד האיסור אסור בשתיה ואין מצרפין עמו יין שבכלי העליון כדי לבטל האיסור
דאע"ג דנקטינן (סי' קכו רח: ד"ה ולענין) כמ"ד נצוק חיבור כיון דאיכא רבוותא דפליגי ופסקו כמ"ד אינו חיבור,
לא סמכינן אמאי דנקטינן אלא להחמיר ולא להקל כנ"ל: ע"כ.
הרי שהלשון החמורה 'נקטינן', סומך עליה מרן לחומרא ולא לקולא.
ועתה אלמלא ההיא דסי' קלד היינו מבינים אחרת, ומרן הב"י לא חשב ש'נטעה' בדבר זה.
וזו דוגמא לכך שהלשון 'נקטינן' אינה מבטלת לגמרי את הדעות האחרות.
ב) לענין הדוגמא השניה, הנה היא מבוססת על דברי מרן שכך יש להורות, כשלשת עמודי הוראה או שנים מתוכם, אפילו נגד רוה"פ וכדו'. הנה גם בזה הויכוח עוד לא הוכרע, כי לא נאמר אלא שכך יש להורות כדעה עיקרית, ולא נאמר שאין לחוש לחולקים.
ובדבר הזה עצמו סוברים המדייקים את הבאת מרן בשולחנו שתי דעות, שדיוק זה עדיף בעיניהם מסתימת הדברים בב"י שלא נאמר החשש לחולקים.
ג) לדוגמא השלישית כבר התייחסתי לעיל,
כי אם במקומות מסוימים הביא דעה עיקרית וטפלה (סתם ויש) ובמקומות אחרים הביא רק דעת העיקר (סתם לבדו) יש לבע"ד מקום לטעון - באופן כללי, שסמך על המקום ההוא, ובאופן פרטי, שיש איזה חילוק בדין השני שכאן אין להסתמך על הדעה הטפלה ויש לשוב 'לעיקר הדין'.
ויש להוסיף, שיש מקומות שסתם כדעת הי"א. והתם ליכא למימר מידי.
וכדומה לזה יש מקומות ששני עמודי הוראה 'נמצאים' במחלקת ה'יש אומרים' ולא במחלקת ה'סתם'.
או שרוה"פ המובאים בב"י הם דעת ה'יש אומרים'.
(ולשם ישוב המקומות הנ"ל חידשו מבעלי הכללים שבמקומות הללו יש לנקוט כהי"א ודלא כהסתם. והדברים צל"ע.)
ע"כ כתבתי בקצרה שקשה להוכיח כמו הצד ההוא. אלא שאין רצוני להכנס כעת לכל הדיון על זה, כי הדברים ארוכים ודורשים עת וזמן ואשכול נפרד.
ואם כנים הדברים, עיקר הפלוגתא היא כמה משקל יש לנו לסברא שהצגת דעה בשו"ע היא ענין הלכתי גמור (ולא רק חלוקת כבוד וכדו'), וכמה מקום ומשקל אנו נותנים לסברת לימוד סתימת הדברים שבב"י.