אמתהנוסח הספרדי היום מושפע יחסית מונציה רפ"ד כידוע,
אמת
ולכן דקדקתי שגם בסידור יותר ישן מוונציא רפ"ד [והיינו מנפולי ר"נ] ג"כ מנוקד הכא
ואין לי מושג בעניין זה מדוע כך הניקוד
לפי פרוש השבלי הלקט ותניא רבתי, וודאי שיש לומר "כמדובר" בפתח.
הצג קובץ מצורף 7132
הצג קובץ מצורף 7133
הצג קובץ מצורף 7131
חייבים להסביר אחרת, כי אם גורסים בחיריק לא שייך המשמעות הנ"ל.לדעתך, הגורסים כִּמדובר, מסבירים אחרת ?
בסידורי בבל
חייבים להסביר אחרת, כי אם גורסים בחיריק לא שייך המשמעות הנ"ל.
(וכן הסביר הרב יוסף צוברי כמו שהבאתי)
או שהיה טעות בהדפסה וכדו' ידוע שיש מלא טעויות בניקוד בדפוסים ישנים.
בדיקה מדגמית קצרה באוצה"ח מעלה שזה הנוסח הרווח בכל העדות,בסידורי בבל כמדומני (מנצור, ובעקבותיו בית תפלה) הנוסח הוא כִּמדובר בחיר"ק, ולא כַּמדובר בפת"ח.
מאי טעמא ?
בדיקה מדגמית קצרה באוצה"ח מעלה שזה הנוסח הרווח בכל העדות,
...
אבל זו בדיוק הבעיהוהקבלה של הרב צובירי היא בודאי לא עתיקה כי בנוסח הבלדי אין בכלל את המילים הללו, והם כנראה הגיעו אל השאמי מהספרדים




אבל זו בדיוק הבעיה
כי גם בסידורים הספרדים כתוב בחיריק וכמו שלעיל הובא
ועתה אוסיף עוד סידורים מאוחרים יותר שקרובים יותר לזמן כ- 130 שנה לערך ומעלה עד 180 שנה, ונראה שהם גרסו בחיריק, למעט סדור אחד שגרס בשוא [אבל בפתח מאן דכר שמיה]
תפלת החודש תרנ"ג
הצג קובץ מצורף 7193
לפי כללי הדקדוק פשוט וברור שאומרים בפתח.אבל זו בדיוק הבעיה
כי גם בסידורים הספרדים כתוב בחיריק וכמו שלעיל הובא
ועתה אוסיף עוד סידורים מאוחרים יותר שקרובים יותר לזמן כ- 130 שנה לערך ומעלה עד 180 שנה, ונראה שהם גרסו בחיריק, למעט סדור אחד שגרס בשוא [אבל בפתח מאן דכר שמיה]
והם:
ליוורנו תר"ה
בית עובד תרכ"ב
עולת תמיד תרמ"ז
תפלת החודש תרנ"ג
ליוורנו תר"ה
הצג קובץ מצורף 7190
בית עובד תרכ"ב
הצג קובץ מצורף 7191
עולת תמיד תרמ"ז
הצג קובץ מצורף 7192
שכחת שבענייני תפילה לא הולכים אחר הניקוד והדקדוק ?לפי כללי הדקדוק פשוט וברור שאומרים בפתח.
אני יודע שלא משנים ניקוד אם הפוסקים כתבו כן, וכמו שלשבלי הלקט שהבאתי פשוט שגורסים בפתח.שכחת שבענייני תפילה לא הולכים אחר הניקוד?
וכבר צעק על זה רבות מרן הראש"ל שליט"א על אלו המשנים מחמת דקדוק
ובפרט- שזה נגד כל הסידורים הקדמונים הספרדים וכפי שהבאנו לעיל.
שכחת שבענייני תפילה לא הולכים אחר הניקוד והדקדוק ?
וכבר צעק על זה רבות מרן הראש"ל שליט"א על אלו המשנים מחמת דקדוק
ובפרט- שזה נגד כל הסידורים הקדמונים הספרדים וכפי שהבאנו לעיל.
לא בטוח בכללוכמו שלשבלי הלקט שהבאתי פשוט שגורסים בפתח.
אני יודע שלא משנים ניקוד אם הפוסקים כתבו כן, וכמו שלשבלי הלקט שהבאתי פשוט שגורסים בפתח.
זה שהסידורים הקדמונים נקדו כך אני לא חושב שזה "מחייב" אותנו.
שווא לא יסתדר עם פירושו.לא בטוח בכלל
כי גם אם תגרוס בשוא [כמו שאחד הסידורים שהבאתי לעיל]
גם זה יסתדר עם השבלי הלקט
אז תעיין במה שאתה ציינת לרב צובירישווא לא יסתדר עם פירושו.
ח"ו לומר ש"טעו".ומה שיש בידינו זה הדקדוק וכל הקדמונים טעו.
כולם אהובים וכולם ברורים, וכמובן שה' מקבל את התפילות של כולם...ומי שתפיסת עולמו היא, שכל דבר לגופו, יודע שכולם אהובים כולם ברורים, וכולם יוצאים ידי חובה, ורק מנסה להבין את האידך גיסא. - וזו מטרתי באשכול זה.
כולם אהובים כולם ברורים.
ח"ו לומר ש"טעו".
אבל קשה להביא הוכחה ל"ניקוד" מדפוסים ישנים.
(תשאל כל בעלי דפוס המומחים בדבר, ויגידו לך כמה עשרות טעויות ניקוד יש בדפוסים ישנים)
כולם אהובים וכולם ברורים, וכמובן שה' מקבל את התפילות של כולם...
- אנחנו רק מנסים להבין מה יותר נכון לומר.
הייתי זורם עם זה, אם זה היה נמצא באיזה הוצאה אחת או שתייםאבל קשה להביא הוכחה ל"ניקוד" מדפוסים ישנים.
(תשאל כל בעלי דפוס המומחים בדבר, ויגידו לך כמה עשרות טעויות ניקוד יש בדפוסים ישנים)
הייתי זורם עם זה, אם זה היה נמצא באיזה הוצאה אחת או שתיים
אבל לעיל הובא שזה נמצא בכמה וכמה הוצאות שונות, ובמשך מאות שנים של השנים של הסידורים הנ"ל שהובאו לעיל, ועוד שלא הובאו
כך שזה נראה משהו מכוון, ולא סתם איזה טעות דפוס בדפוסים ישנים, אחרי שזה חוזר על עצמו בעשרות סידורים, מהוצאות שונות ומדינות שונות וזמנים שונים.