לילה טוב,
שאלה שהטרידה אותי בזמנו ועלה לי כיוון לתשובה, ומ"מ אשמח לשמוע מה חכמי אתרא הדין אומרים.
בפרשת ניצבים בנ"י כורתים ברית (שניה במספר מבין שלשה בריתות) עם ה', ושם נאמר כי הברית מחייבת לא רק את העומדים
שם, אלא אף את אלו שאינם שם, כאשר הכוונה לדורות הבאים.
השאלה העולה מאליה - כיצד יכול מעמד כלשהו שנחתם בין שני צדדים, לחייב אחרים שלא היו באותו מעמד?
אנו לא היינו במעמד הר סיני ולא הבענו הסכמה כלשהי וא"כ כיצד ניתן לחייב אותנו על הברית שהיתה אז?
התשובה המקובלת היא "הנשמות שלנו היו שם" שמובא בדברי חז"ל, לעניות דעתי אינו טעם פשטי שכן אינו משכנע ואינו מהווה תשובה אמיתית ככל הנראה.
הרי הברית לא היתה עם הנשמות אלא גם עם הגופים, ועד כמה שכורתים ברית עם חלק אחד, היה ראוי לכרות ברית עם חלק אחר - במילים אחרות: עם האדם השלם
ולא רק חלק ממנו.
אשמח לשמוע ממכם.
בהצלחה וחתימה טובה לכולכם!
שאלה שהטרידה אותי בזמנו ועלה לי כיוון לתשובה, ומ"מ אשמח לשמוע מה חכמי אתרא הדין אומרים.
בפרשת ניצבים בנ"י כורתים ברית (שניה במספר מבין שלשה בריתות) עם ה', ושם נאמר כי הברית מחייבת לא רק את העומדים
שם, אלא אף את אלו שאינם שם, כאשר הכוונה לדורות הבאים.
השאלה העולה מאליה - כיצד יכול מעמד כלשהו שנחתם בין שני צדדים, לחייב אחרים שלא היו באותו מעמד?
אנו לא היינו במעמד הר סיני ולא הבענו הסכמה כלשהי וא"כ כיצד ניתן לחייב אותנו על הברית שהיתה אז?
התשובה המקובלת היא "הנשמות שלנו היו שם" שמובא בדברי חז"ל, לעניות דעתי אינו טעם פשטי שכן אינו משכנע ואינו מהווה תשובה אמיתית ככל הנראה.
הרי הברית לא היתה עם הנשמות אלא גם עם הגופים, ועד כמה שכורתים ברית עם חלק אחד, היה ראוי לכרות ברית עם חלק אחר - במילים אחרות: עם האדם השלם
ולא רק חלק ממנו.
אשמח לשמוע ממכם.
בהצלחה וחתימה טובה לכולכם!