באנר תרומה

ניצבים "ואת אשר איננו וכו'" - כיצד הברית מחייבת את דורנו?

אבינדב

חבר חדש
הצטרף
20/9/25
הודעות
5
לילה טוב,
שאלה שהטרידה אותי בזמנו ועלה לי כיוון לתשובה, ומ"מ אשמח לשמוע מה חכמי אתרא הדין אומרים.
בפרשת ניצבים בנ"י כורתים ברית (שניה במספר מבין שלשה בריתות) עם ה', ושם נאמר כי הברית מחייבת לא רק את העומדים
שם, אלא אף את אלו שאינם שם, כאשר הכוונה לדורות הבאים.
השאלה העולה מאליה - כיצד יכול מעמד כלשהו שנחתם בין שני צדדים, לחייב אחרים שלא היו באותו מעמד?
אנו לא היינו במעמד הר סיני ולא הבענו הסכמה כלשהי וא"כ כיצד ניתן לחייב אותנו על הברית שהיתה אז?

התשובה המקובלת היא "הנשמות שלנו היו שם" שמובא בדברי חז"ל, לעניות דעתי אינו טעם פשטי שכן אינו משכנע ואינו מהווה תשובה אמיתית ככל הנראה.
הרי הברית לא היתה עם הנשמות אלא גם עם הגופים, ועד כמה שכורתים ברית עם חלק אחד, היה ראוי לכרות ברית עם חלק אחר - במילים אחרות: עם האדם השלם
ולא רק חלק ממנו.

אשמח לשמוע ממכם.
בהצלחה וחתימה טובה לכולכם!
 
לילה טוב,
שאלה שהטרידה אותי בזמנו ועלה לי כיוון לתשובה, ומ"מ אשמח לשמוע מה חכמי אתרא הדין אומרים.
בפרשת ניצבים בנ"י כורתים ברית (שניה במספר מבין שלשה בריתות) עם ה', ושם נאמר כי הברית מחייבת לא רק את העומדים
שם, אלא אף את אלו שאינם שם, כאשר הכוונה לדורות הבאים.
השאלה העולה מאליה - כיצד יכול מעמד כלשהו שנחתם בין שני צדדים, לחייב אחרים שלא היו באותו מעמד?
אנו לא היינו במעמד הר סיני ולא הבענו הסכמה כלשהי וא"כ כיצד ניתן לחייב אותנו על הברית שהיתה אז?

התשובה המקובלת היא "הנשמות שלנו היו שם" שמובא בדברי חז"ל, לעניות דעתי אינו טעם פשטי שכן אינו משכנע ואינו מהווה תשובה אמיתית ככל הנראה.
הרי הברית לא היתה עם הנשמות אלא גם עם הגופים, ועד כמה שכורתים ברית עם חלק אחד, היה ראוי לכרות ברית עם חלק אחר - במילים אחרות: עם האדם השלם
ולא רק חלק ממנו.

אשמח לשמוע ממכם.
בהצלחה וחתימה טובה לכולכם!

שאלה יפה,
התירוץ על הנשמות איפה מופיע בחז"ל ?
והשאלה לכשעצמה שייכת לכל קבלת אבות על בנים (קבלת הו' מרן וכו').
גם אלו שהיו בברית עצמה, לא ברור למה היא מחייבת אותם, וכי הם הסכימו אליה או שאנסו אותם לכך ?
 
שאלה יפה,
התירוץ על הנשמות איפה מופיע בחז"ל ?
והשאלה לכשעצמה שייכת לכל קבלת אבות על בנים (קבלת הו' מרן וכו').
גם אלו שהיו בברית עצמה, לא ברור למה היא מחייבת אותם, וכי הם הסכימו אליה או שאנסו אותם לכך ?
תודה! השאלה מתבקשת. שאל אותה לראשונה כמדומני ר' (דון) יצחק אברבנאל במאה ה-15, בפירוש שלו בפרשת ניצבים, הוא כתב על כך שחכמי אראגון התכנסו לדון בשאלה זו, עיי"ש ובתשובות.
לגבי המדרש אכן הערתך במקום, זה לא מצוי בגמרא. ראיתי מ"מ שמפנה לגמרא בשבועות לט. שיש שם אזכור שהברית בסיני מחייבת לדורות הבאים אך לא ראיתי אזכור לגבי נשמות ישראל... אולי מישהו ימצא לנו את המקור המדויק, אדרבה.

בכל אופן, כך וכך זו תשובה שאינה מספקת אותי בכל אופן.
אודה למסייעים!
בברכת שבת שלום!
 
ראשי תחתית