י' מצוות במרה

שכל הנעלם

חבר חדש
הצטרף
24/9/25
הודעות
75
תַנְיָא: עֶשֶׂר מִצְוֹת נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בְּמָרָה: שֶׁבַע שֶׁקִּיבְּלוּ עֲלֵיהֶן בְּנֵי נֹחַ, וְהוֹסִיפוּ עֲלֵיהֶן דִּינִין וְשַׁבָּת וְכִיבּוּד אָב וָאֵם.
לכאורה א"כ מהו החידוש בדיבר "כבד את אביך ואת אימך" בעשרת הדיברות אם כבר נצטוו ע"כ?
וכנ"ל להפך - אם נצטוו ע"כ בעשרת הדיברות (חשוב יותר) אז למה נצטוו על כך במרה?
 
תַנְיָא: עֶשֶׂר מִצְוֹת נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בְּמָרָה: שֶׁבַע שֶׁקִּיבְּלוּ עֲלֵיהֶן בְּנֵי נֹחַ, וְהוֹסִיפוּ עֲלֵיהֶן דִּינִין וְשַׁבָּת וְכִיבּוּד אָב וָאֵם.
לכאורה א"כ מהו החידוש בדיבר "כבד את אביך ואת אימך" בעשרת הדיברות אם כבר נצטוו ע"כ?
וכנ"ל להפך - אם נצטוו ע"כ בעשרת הדיברות (חשוב יותר) אז למה נצטוו על כך במרה?

אותה שאלה תשאל על "זכור את יום השבת לקדשו".

וכן תשאל על הדיבור: "לא יהיה לך א' אחרים על פני" שהיא ממצות בני נח.

וגם תשאל על ז' מצות בני נח בכלל, שהרי כבר היו מצווים בהם עוד קודם מרה.

(וכן קשה על ברית מילה שנצטוו כבר בימי אברהם, ולמה נצטוו שנית בסיני ?).
 
נו אז מה אתה אומר?
נ.ב. איפה בנ"י הצטוו על מילה בימי אברהם? זה הייתה הוראה ספציפית לאברהם,
 
נו אז מה אתה אומר?

אני אומר שהשאלה היא התשובה.
כמו שבמילה אמרו שהיה זה ציווי שהיה בתוקף עד מתן תורה ומאז נצטוינו מחדש בסיני, וה"ה בז' מצות של בני נח.
א"כ ה"ה גבי מצות שנצטווינו במרה, וגבי גיד הנשה.


נ.ב. איפה בנ"י הצטוו על מילה בימי אברהם? זה הייתה הוראה ספציפית לאברהם,

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם. זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר (בראשית יז ט-י).
 
וגם תשאל על ז' מצות בני נח בכלל, שהרי כבר היו מצווים בהם עוד קודם מרה.
כוונתך למה שכתוב בסדר עולם ד"ה: אדה"ר נצטוה על ו' מצוות... שאדה"ר ג"כ הצטווה על ו' מצוות ואז ג"כ הם היו בתוקף עד מרה, ואז במרה בנ"י הצטוו על כך שוב, ועל עוד כמה מצוות, ואז הם היו בתוקף עד מ"ת, ואז במ"ת בנ"י הצטוו שוב עליהם ועל כל המצוות?
 
כוונתך למה שכתוב בסדר עולם שאדה"ר ג"כ הצטווה על ו' מצוות ואז ג"כ הם היו בתוקף עד מרה, ואז במרה בנ"י הצטוו על כך שוב, ואז הם היו בתוקף עד מ"ת, ואז במ"ת בנ"י הצטוו שוב עליהם ועל כל המצוות?

כן, אבל לאו דוקא, אלא ידוע הדבר שבני נח הצטוו על ז' מצות וזה כלל את בנ"י (בין אם נקראו בני נח ובין אם לא, אבל ודאי שלא היו פטורים מהם), אלא שנוסף להם ברית מילה וגיד הנשה.
 
כן, אבל לאו דוקא, אלא ידוע הדבר שבני נח הצטוו על ז' מצות וזה כלל את בנ"י (בין אם נקראו בני נח ובין אם לא, אבל ודאי שלא היו פטורים מהם), אלא שנוסף להם ברית מילה וגיד הנשה.
יכול להיות שמה שאדה"ר הצטווה על ו' מצוות זה היה ציווי רק בשבילו?
שלכן בני נח הצטוו על המצוות הללו בתוספת מצוה אח"כ?
ואז הם בטלו כביכול לבנ"י ובנ"י הצטוו על זה שוב במרה בתוספת מצוות,
ונצטוו כמובן בנתיים על גיד הנשה על פרו ורבו על מילה, (ועוד?)
ואז הם כביכול בטלו לפני מ"ת ואז נצטוו עליהם ועל כל שאר המצוות וכל התורה שוב במ"ת!
את זה הבנתי. רק איפה כתוב שהמצוות בטלו כביכול ולכן בנ"י הצטוו עליהם שוב ושוב?
 
יכול להיות שמה שאדה"ר הצטווה על ו' מצוות זה היה ציווי רק בשבילו?
שלכן בני נח הצטוו על המצוות הללו בתוספת מצוה אח"כ?
ואז הם בטלו כביכול לבנ"י ובנ"י הצטוו על זה שוב במרה בתוספת מצוות,
ונצטוו כמובן בנתיים על גיד הנשה על פרו ורבו על מילה, (ועוד?)
ואז הם כביכול בטלו לפני מ"ת ואז נצטוו עליהם ועל כל שאר המצוות וכל התורה שוב במ"ת!
את זה הבנתי. רק איפה כתוב שהמצוות בטלו כביכול ולכן בנ"י הצטוו עליהם שוב ושוב?

גבי סיני זה לזכרוני חז"ל, אחפש בל"נ.
כל השאר, לא בהכרח התבטל והצטוו שוב, אלא החיוב דמעיקרא קאים והתווסף עליו עוד ועוד.
ז' מצות, מילה, גיד הנשה, שבת ודינים, ואח"כ כל התורה מחדש.
 
גבי סיני זה לזכרוני חז"ל, אחפש בל"נ.
כל השאר, לא בהכרח התבטל והצטוו שוב, אלא החיוב דמעיקרא קאים והתווסף עליו עוד ועוד.
ז' מצות, מילה, גיד הנשה, שבת ודינים, ואח"כ כל התורה מחדש.
אשמח אם תבדוק, בכל אופן, שבת שלום!
 
ראשי תחתית