אני מרגיש שהדיון פה התפזר מאוד, אז ברשות כולם שתי נקודות:
1. קבלת המשנ"ב והחזו"א, כמו קבלת כמעט כל חיבור מזמן הגמרא ואילך היא נושא סבוך, ברור שיש בזה המון המון גורמים, הערכה רבנית, מיעוט 'פרובוקציות', צורך ציבורי, חדשנות ושמרנות כאחד וכו' וכו', יש אומרים שלכוח יש רלונטיות, לא הייתי מבטל את זה, פוק חזי מה קורה עם משנ"ב דרשו שעם כל הביקורת הקטלנית מצליח בטירוף אודות למסע יח"צ בשווי של מאות מליוני שקלים. יחד עם זה יש מושג של גברא דמאריה סייעה, וזה תהליך מאוד מורכב שאי אפשר למצות אותו וברור יותר מכל שהעניין הראשי זה סייעתא דשמיא. לדעתי אפשר לפתוח אשכול נפרד על כל ספר שהצליח ולחקור בשאלה הזו.
2. קבלת הב"י - האמת שזה נושא שאני מתפלא עליו המון זמן, זה נכון שזה היה הספר הראשון שבנה את עצמו כחיבור שמקיף את כל התורה כולה והיה מחוייב לדעות רבות יותר מדעת המחבר בלבד. וזה גם נכון שזה מפעל חיים לכל דבר ועניין, ומי שמכיר יודע שזה היתה מטרת מרן גם בחיבור הכס"מ וגם בחיבור הב"י, השו"ע זו הצלחה שהוא עבד עליה כל חייו למרות שהוא נתחבר במהירות עצומה.
אבל עדיין קשה להבין את זה - השו"ע לא מצטיין בפלפולים מעוררי השתאות כמו הש"ך למשל, הוא גם לא היה רבן של כל בני הגולה, פשוט כי הוא גר בעיר נידחת עם בערך אלפיים משפחות, איך שלא הופכים את זה זה פשוט נס היסטורי.
ההסבר המעניין ביותר ששמעתי הוא שדווקא חיבורו של הרמ"א נתן לשו"ע תוקף עולמי של חיבור שכולם צריכים להתייחס אליו, ואכן הרמ"א (גם אם לא חושבים כך) הוא למעשה הנושא כלים הראשון של השו"ע. אבל ברור שזה לא הסבר ממצה, השו"ע תפס בממדים הרבה יותר גדולים ובשלבים יותר מוקדמים.
אז בקיצור - צריך עיון.