איך לא גילו האחים שהמלך הוא יוסף???

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אברך

חבר ותיק
הצטרף
17/12/24
הודעות
126
כתיב "וישימו לו לבדו ולהם לבדם ולמצרים האכלים אתו לבדם כי לא יוכלון המצרים לאכל את העברים לחם כי תועבה הוא למצרים" (מג לב)
ויש לתמוה כיצד לא הבינו האחים שה'מלך' הוא יוסף, הרי הוא אוכל מתועבת מצריים, וא"כ הוא לא מצרי, ומה טעם המליכו אותו עליהם, ופשוט שיש כאן סיפור.
ועוד הרי ממש ידע את הנהגותיהם, ואיתא בחז"ל שאמר יוסף למנשה להראות להם בית השחיטה, וזו תמיהה גדולה, הרי הגויים לא מקפידים על זה כלל.
 
וביותר יש להקשות לפי המתואר ש''דמות דיוקנו של אביו'' היינו שהיה דומה לאביו, א''כ כיצד לא זיהו?
וכן שבניו היו בעלי כוח גדול ואמרו כוח זה מבית אבא וכו'
והיה דובר שפתם יודע עליהם וכו'

הרבה סימנים היה להם לחשוד ובכ''ז לא חשדו.
 
עיין רש"י "והם לא הכרהו" - שיצא מאצלם בלא חתימת זקן ועכשיו מצאוהו בחתימת זקן
אה"נ, אך היו סימנים נוספים כגון השחיטה.
וביתר שאת על פי דברי המהרש"א (חולין צא. כמדונמני) שיוסף אמר למנשה לתת להם לשחוט, כי לא יסמכו על שחיטת עכו"ם, ורק הראה להם את בית השחיטה.
 
אה"נ, אך היו סימנים נוספים כגון השחיטה.
וביתר שאת על פי דברי המהרש"א (חולין צא. כמדונמני) שיוסף אמר למנשה לתת להם לשחוט, כי לא יסמכו על שחיטת עכו"ם, ורק הראה להם את בית השחיטה.
יש גם סימן נוסף חזק, שלא גמר לבר על המשפחה שלהם.
 
מה מקור דבר זה?
רש"י בראשית ל"ז:ב'
אלה תולדות יעקב – ואלה של תולדות יעקב, אלה יישוביהן וגילגוליהן עד שבאו לכלל יישוב. סיבה ראשונה: יוסף בן שבע עשרה וגו' – על יד זו נתגלגלו וירדו למצרים, זהו אחר יישוב פשוטו של מקרא להיות דבור על אופניו.
ומדרש הגדה דורש הכתוב: אלה תולדות יעקב ביוסף, מפני כמה דברים: אחת, שכל עצמו של יעקב לא עבד אצל לבן אלא ברחל, ושהיה זיו איקונין של יוסף דומה לו, וכל מה שאירע ליעקב אירע ליוסף: זה נשטם וזה נשטם, זה אחיו מבקש להורגו וזה אחיו מבקשין להורגו, וכן הרבה בבראשית רבא (בראשית רבה פ"ד:ו').
 
השאלה מתעוררת כשאנחנו ניגשים לזה ברצף של שתי פרשיות סמוכות זו לזו, בשני שבועות רצופים, אבל אם נחשוב שעברו 22 שנים מה הקושיא? איך תעלה על דעתם שזה יוסף?
 
השאלה מתעוררת כשאנחנו ניגשים לזה ברצף של שתי פרשיות סמוכות זו לזו, בשני שבועות רצופים, אבל אם נחשוב שעברו 22 שנים מה הקושיא? איך תעלה על דעתם שזה יוסף?
כי הם היו עסוקים בלחפשו,
וכי
יש גם סימן נוסף חזק, שלא גמר לבר על המשפחה שלהם.
וכי
אה"נ, אך היו סימנים נוספים כגון השחיטה.
וביתר שאת על פי דברי המהרש"א (חולין צא. כמדונמני) שיוסף אמר למנשה לתת להם לשחוט, כי לא יסמכו על שחיטת עכו"ם, ורק הראה להם את בית השחיטה.
וכי
וביותר יש להקשות לפי המתואר ש''דמות דיוקנו של אביו'' היינו שהיה דומה לאביו, א''כ כיצד לא זיהו?
וכן שבניו היו בעלי כוח גדול ואמרו כוח זה מבית אבא וכו'
והיה דובר שפתם יודע עליהם וכו'

הרבה סימנים היה להם לחשוד ובכ''ז לא חשדו.
 
איתא במדרש רבה (בפרשתן פרשה צא) שהאחים הלכו לחפש את יוסף בשוק של זונות, ז"א כ"כ היה ברור להם שלשם הוא ילך, עד שלא העלו על דעתם שימצא במקום אחר, אז כל הסימנים לא עוררו אותם לזה, שזה באמת דבר פלא.
 
כי הם היו עסוקים בלחפשו,
וכי

וכי

וכי
עדיין! זה מופקע לחשוב שהמלך יהיה אחיהם. ישנם הרבה סיבות שיכולים לחשוב למה שיברר על המשפחה במיוחד כשטען שהם מרגלים.
סליחה על הציטוט לא הצלחתי לצטט אותך בצורה טובה)
 
עדיין! זה מופקע לחשוב שהמלך יהיה אחיהם. ישנם הרבה סיבות שיכולים לחשוב למה שיברר על המשפחה במיוחד כשטען שהם מרגלים.
סליחה על הציטוט לא הצלחתי לצטט אותך בצורה טובה)
ברמת העיקרון אני וודאי מסכים איתך וכמו שכתבתי לעיל
שמעתי בעבר סברא, שהם לא חשבו על זה מרוב שהיה כל כך רחוק מהמציאות שאח שלהם יהיה מלך מצרים.
(וכמו שרואים מהמציאות שהייתה).
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית