לחצו כאן – תרומה לשמואל

צבע הטלית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור חדש
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לא להאמין כמה דיו על הבלים
זה פשוט לא נתפס
כן שחורים לא שחורים
כאילו זה הלכה

גם אם היה מנהג כזה, זה כזה משמעותי?? יש גם מנהג לחתוך את הציציות עם השינים

בזה מקפידים אבל מטלטלים בבר אילן

פשוט לא להאמין
עיין בקובץ שהעליתי למעלה (60 חודש אייר)
שבו הרב ב"צ מוצפי תוקף בחריפות את הלובשים טלית עם פסים שחורים

צילום מסך 2025-06-11 200004.png
 
עיין בקובץ שהעליתי למעלה (60 חודש אייר)
שבו הרב ב"צ מוצפי תוקף בחריפות את הלובשים טלית עם פסים שחורים
אולי כבודו לא מעיין בתגובות של אחרים?

כבר נכתב הלוך ושוב, והפוך בה והפוך בה בעניין הזה

ופתאום אתה שולף את דברי הרב מוצפי??

כל דבריו של הר' מוצפי קשים כגידים, תעיין בכל המקורות לעיל ותיווכח שאין קשר בין דברי הר' מוצפי לבין הדין בעניין זה
 
אולי כבודו לא מעיין בתגובות של אחרים?

כבר נכתב הלוך ושוב, והפוך בה והפוך בה בעניין הזה

ופתאום אתה שולף את דברי הרב מוצפי??

כל דבריו של הר' מוצפי קשים כגידים, תעיין בכל המקורות לעיל ותיווכח שאין קשר בין דברי הר' מוצפי לבין הדין בעניין זה
האם כבודו עיין בתגובתי שהובאה מעלה?
שם העליתי שני קבצים, ושניהם מפריכים את דבריו מכל וכל
אני רק הגבתי על לשונו החריפה מידי של @אביעד

וכדי להעמיד דברי תורה על דיוקם, אצרף כאן מאמר תגובה מאותו ירחון
שהוכיח שיש בסיס חזק לד' הגרבצ"מ, והבוחר יבחר (ואני את דעתי לא הבעתי בזה, לא לכאן ולא לכאן)
 

קבצים מצורפים

האם כבודו עיין בתגובתי שהובאה מעלה?
וודאי וודאי שראיתי
אלא שיש שם טעויות נפוצות

א'- אין זה קשור לספרדים ואשכנזים
ב'- אין זה קשור לקבלה

סה"כ זה מעלה של המהרש"ל שלמד זאת ע"פ הר"י ברונא מהמדרש והיה העטופים ללבן וכו' ונזכר לעיל בהרחבה יותר

יתירה מזו- שיש ערבוב נושאים, זה שיש מצווה מן המובחר בטלית לבנה לית מאן דפליג
אבל הנושא כאן הוא אחר- טלית לבנה שיש שם פסים שחורים האם זה גורע במעלת "טלית לבנה", שבזה יש שנקטו כך ויש שנקטו אחרת עיין לעיל ביותר הרחבה

אבל מכאן ועד דברי הרב מוצפי- שזה נגרר אחרי האשכנזים, ואל תיטוש, ודימוי עצמי נמוך וכו' ועוד לשונות שכתב שם אין קשר למציאות

ובפרט- שהעלנו לעיל ועוד אחרים העלו מלא מחכמי הספרדים עם פסים שחורים כך שדברי הר' מוצפי בזה הם בבחינת "עורבא פרח"
 
ובפרט- שהעלנו לעיל ועוד אחרים העלו מלא מחכמי הספרדים עם פסים שחורים כך שדברי הר' מוצפי בזה הם בבחינת "עורבא פרח"
וע"ז טוענים החולקים שאין דנים אפשר משאי אפשר
וטלית שכולה לבנה היתה קשה עד בלתי אפשרית להשגה באותם הימים

וגם בקובץ השני שהעליתי ישנם עשרות תמונות ועדויות על כך שהיו מרבותינו עם פסים שחורים
 
וטלית שכולה לבנה היתה קשה עד בלתי אפשרית להשגה באותם הימים
נו אז אתה סותר עצמך מיניה וביה
אם לא היה כ"כ להשיג
אז מאיפה ההמצאה של הר' מוצפי שיש פה אל תטוש ודימוי עצמי נמוך ועוד לשונות מעין אלו
 
נו אז אתה סותר עצמך מיניה וביה
אם לא היה כ"כ להשיג
אז מאיפה ההמצאה של הר' מוצפי שיש פה אל תטוש ודימוי עצמי נמוך ועוד לשונות מעין אלו
שוב פעם - בלא להביע דעה לכאן או לכאן

כיום שניתן להשיג בקלות, מי שלא לובש טלית כזו, הרי הוא... וכו' וכו'
 
כיום שניתן להשיג בקלות, מי שלא לובש טלית כזו, הרי הוא... וכו' וכו'
אבל ריבונו של עולם איך הנושא של ספרדים ואשכנזים קשור לנושא??
ועכשיו אל תענה- תעבור על כל ההודעות לעיל ואם יהי לך מה לחדש נשמח
 
שוב פעם - בלא להביע דעה לכאן או לכאן

כיום שניתן להשיג בקלות, מי שלא לובש טלית כזו, הרי הוא... וכו' וכו'
הרב פתחיה החשוב

לא שמעת על המושג משקל???

אני לא מכיר אותך אבל איך שאני מבין אדם כמוך שכל רבע אימרה של חכם שעדיף טלית לבנה גורם לו להחמיר בזה
כמובן חושש לשיטות הראשונים שיש לנו היום רה''ר ולא מטלטל ברחובות הראשיים, אני צודק??

אם לא מומלץ לחשוב מאיפה הגיע המשקל המעוות של הדינים וההלכות
 
הרב פתחיה החשוב

לא שמעת על המושג משקל???

אני לא מכיר אותך אבל איך שאני מבין אדם כמוך שכל רבע אימרה של חכם שעדיף טלית לבנה גורם לו להחמיר בזה
כמובן חושש לשיטות הראשונים שיש לנו היום רה''ר ולא מטלטל ברחובות הראשיים, אני צודק??

אם לא מומלץ לחשוב מאיפה הגיע המשקל המעוות של הדינים וההלכות
אני ואבותי ואבות אבותי וכל משפחתי מתעטפים בטלית עם פסים שחורים
אין לי שום צד בעולם להחליפה בטלית אחרת
דיברתי רק לגופו של ענין, והראיתי בזה שני צדדים
אני לא חושב שיש סיבה להכנס בחריפות על שמדבר נגד א' מהצדדים
וכאמור, לא הבעתי את דעתי אלא רק הצגתי ב' צדדים
 
עיין בקובץ שהעליתי למעלה (60 חודש אייר)
שבו הרב ב"צ מוצפי תוקף בחריפות את הלובשים טלית עם פסים שחורים

הצג קובץ מצורף 6180
לדעתי מי שבאמת עושה זאת כדי "להדמות לבני אשכנז וכו" (וישנם רבים כאלה) בזה שייכים דברי הרב מוצפי שליט"א.

- אבל מי שעושה זאת כי "זה יותר יפה" או סיבות אחרות, וודאי שלא שייך הטענה הנ"ל, ורק יותר ראוי לבן למרן החיד"א ודעימיה.
 
לכן מי שהולך עם מגבעת וחליפה/פראק עובר על בל תיטוש תורת אמך, כי עושה כן להידמות לאשכנזים ... שיתלבש כמו הבבא סלי והרב כדורי ...
וואוו! עכשיו נתת לי הסבר מדוע יש רדיפה להיות עם גלימה, כדי לא להיכשל חלילה בבל תיטוש
 
לדעתי מי שבאמת עושה זאת כדי "להדמות לבני אשכנז וכו" (וישנם רבים כאלה)
ומי ששם טלית לבנה מחמת שזה טלית "של ספרדים", ומחמת שהוא לא רוצה להיות "משוכנז" [וישנם רבים כאלה, שלתומם או יותר נכון מחמת בורותם חושבים שזה קשור לטלית של ספרדים].

אזאי איך הר' מוצפי צריך להגדיר אותו? "הזוי" "מדומיין" "נחות" ???
 
ראינו כאן את חכם עזרא עטייה הבבא סאלי חכם בן ציון חכם עובדיה חכם שלום הרב מאיר מזוז חכם יצחק בבר מצוה שלו הרב בניהו שמואלי הרב עמאר בטלית עם פסים שחורים. והשם יעזרנו. עם כל ההמצאות כאילו יש איזה מצוה לברוח מאשכנזיות. דת חדשה יצאה.
 
חכם עובדיה
אי אפשר להוכיח מהבר מצוה או פעם אחת וכו'
תכל"ס הרב עובדיה ועוד כמה וכמה מהספרדים כן הקפידו על לבן והיה כזה מנהג (אולי לא מנהג עתיק עם שרשים בקבלה וכו', אבל כמו איזה הנהגה)
אבל זה כמו אלו האומרים "מנהג הספרדים כך וכך" והם מתכוונים רק למנהג קהילה מסוימת או חכם מסוים ומדביקים את זה על כל הספרדים ....
 
תכל"ס הרב עובדיה ועוד כמה וכמה מהספרדים כן הקפידו על לבן והיה כזה מנהג
ואולי מחמת כן
זה גרם לבנו הר' יצחק את הבלבול והערבוב שבין שני הנושאים [כפי שהעלתי לעיל, גבי טלית לבנה, וגבי פסים שחורים]
דכיון שאביו הקפיד ע"ז, חשב לתומו שזה קשור "לספרדים ואשכנזים", ולכן תולה זאת בשיעוריו [כפי שג"ז העלתי לעיל] שאם המשפחה שלך בוחבוט וכד' שיקפיד על טלית לבנה לגמרי.
 
אי אפשר להוכיח מהבר מצוה או פעם אחת וכו'
אנחנו מדברים על מנהג הספרדים. והבאתי רשימה ארוכה מאאאאד. שלבשו עם פסים שחורים בפרהסיא ולא הקפידו בזה.

ואגב בר מצוה, זה מאד מאאד מחושב מה לקנות בדרך כלל.

ומ''מ מנהג ספרדים מאן דכר שמיה.

נ.ב. מלבד כל זה אמר לי ת''ח חשוב אחד שיש לו תמונות בחו''ל של גדולי ג'רבא בעל מעיל יעקב ועוד עם פסים שחורים. בקיצער לא היה ולא נברא ואפילו לא משל היה.

מאד מפריע לי הקנאות לשכנוז, מדומה. יותר מאיסורי כרת דאורייתא. בהם מצרפים קולות רחוקות מאד. וכאן אין עצה ואין תבונה. וד''ב.
 
מאד מפריע לי הקנאות לשכנוז, מדומה. יותר מאיסורי כרת דאורייתא. בהם מצרפים קולות רחוקות מאד. וכאן אין עצה ואין תבונה. וד''ב.
נכון
כנראה שלהשתכנז זה יותר חמור מאכילת חמץ בפסח ...
אבל זה כמו אלו האומרים "מנהג הספרדים כך וכך" והם מתכוונים רק למנהג קהילה מסוימת או חכם מסוים ומדביקים את זה על כל הספרדים ....
 
ראשי תחתית