נח' האחרונים לר' הונא שלמפרע הוא קדוש אם לאחר שיצא שליש יקדיש את השליש שעדיין קיים בפנים האם המכירה תחול דעת הגרעק''א בשו''ע יו''ד שיט סעיף ב' שהמכירה תחול כיון שחל למפרע קדושה רק על מה שיצא לחוץ והקשה על עצמו מדברי התוס' שהובא לעיל שאם למפרע חל א''א לעשות עולה אפילו על מה שבפנים וה''ה למכור לגוי כיון שקדושת בכור חלה על הכל דהיינו שיטת רע''א שכדי שנימא קדושה למפרע צריך שיהיה לידה המחייבת בבכורה וכיון שכאן אין לידה המחיבת בבכורה כיון שמה שבפנים כבר מכור לגוי.
אבל דעת מהרי''ט אלגאזי פרק ג' דף טו שהמכירה לא חלה אבל לא מטעם של התוס' שהקדושה חלה על הכל אלא אף הוא ס''ל שהקדושה חלה רק על מה שבחוץ אבל כיון שהמכירה חלה רק על מה שבפנים המכירה לא חלה בכלל ומבאר שם שתי סברות או דהוי מקח טעות או מכירה שא''א לחלקה הוי מק''ט ובאמת שיש בדברי מהרי''ט שני חידושים הראשון שלולי הבעיה של חו''מ היה שייך שחצי יהיה שיך לגוי וחצי יהיה קדוש ולא נימא יד עכו''ם באמצע והוא מחודש ומבואר בדבריו שאין הפירוש כרע''א שצריך לידה המחייבת כדי לומר למפרע אלא כיון שנעשה לידה במציאות הרי אנו דנים למפרע והקדושה חלה על מה שבחוץ וזה גורם להפקעת המכירה.
אבל רע''א למד שהמכירה חלה על מה שבפנים וממילא פוקע הקדושה ולמדנו מדברי רע''א חידוש גדול שאפשר להפקיע את הקדושה לאחר שחלה ויש לדון שלכאורה אם הבהמה היתה קדושה והיה היכ''ת למכור איזה חלק לגוי יש לדון שבכה''ג רעק''א יודה שאין הקדושה תפקע ורק כאן כיון שעדיין אנחנו בתהליך הלידה וגם הקדושה עדיין לא נקבעה באופן סופי וצריך לבאר בזה.
עכ''פ ביאור המחלוקת שלפי רע''א כדי שיהיה למפרע צריך לידה המחייבת ולכן המכירה מפקיעה את הקדושה מעיקרא ולמהרי''ט עצם הלידה מחילה קדושה למפרע.
אבל לפי''ז צע''ג שהלא בגמרא מבואר שאם מכר לגוי אומרים שחל קדושה למפרע ומבטלת את המכירה והלא אין כאן לידה המחייבת ומדוע כלל לומר למפרע
אלא בהכרח שאף לרע''א לא בעינן לידה המחיבת בבכורה ולכן מבואר בגמרא שהקדושה מפקיעה את המכירה כיון שמכר דבר שחל בו סיבת קדושה אבל במקרה של רע''א שמכר את הבפנים שאין בו עדיין סיבה לקדושה אדרבה המכירה חלה ומפקיעה את הקדושה ודו''ק.
[ושמעתי לבאר בפלוגתתם שיש לחקור בהאי דינא דלמפרע הוא קדוש האם הכוונה שכל חלק וחלק שיוצא הוא קדוש או דלמא אע''פ שרק מה שיוצא קדוש בפועל אבל זה חלק מתהליך הלידה הכללית של הבהמה ומהרי''ט ס''ל שכל חלק וחלק הוא קדוש ולכן אם ימכור לגוי אח''כ לא יפקיע את הקדושה אבל רע''א ס'ל שזה תהליך בכל העובר של הלידה וכיון שלאחר שייצא רוב זה לא מחייב קדושת בכורה כיון שנמכר לגוי ממילא לא חל למפרע כל הבכורה ופקעה הקדושה אבל באמת שמאד קשה לומר כן כיון שבמהרי''ט מבואר שאם יצא שליש הוא קדוש חצי וכמו שהבאתי לעיל וא''כ מבואר שלא מה שיצא קדוש אלא היא קדושה כללית].
עוד רגע אדבר על חידושו הגדול של מהרי''ט אלגזי שם דס''ל שלמפרע קדוש לא רק שליש אלא כיון שאם ייצא רובו הרי כולו קדוש א''כ לחמישים ואחד אחוז יש חשיבות ושיעור של מאה אחוז וא''כ לשליש שיוצא יש שיעור לפחות חצי כיון שלאחר שיוצא הרוב חשיבות כל חלק מתגדלת והדברים מחודשים מאד כיון שרק לאחר שיוצא הרוב אנו אומרים רובו ככולו אבל מה שייך לדון קודם לכן.
אבל דעת מהרי''ט אלגאזי פרק ג' דף טו שהמכירה לא חלה אבל לא מטעם של התוס' שהקדושה חלה על הכל אלא אף הוא ס''ל שהקדושה חלה רק על מה שבחוץ אבל כיון שהמכירה חלה רק על מה שבפנים המכירה לא חלה בכלל ומבאר שם שתי סברות או דהוי מקח טעות או מכירה שא''א לחלקה הוי מק''ט ובאמת שיש בדברי מהרי''ט שני חידושים הראשון שלולי הבעיה של חו''מ היה שייך שחצי יהיה שיך לגוי וחצי יהיה קדוש ולא נימא יד עכו''ם באמצע והוא מחודש ומבואר בדבריו שאין הפירוש כרע''א שצריך לידה המחייבת כדי לומר למפרע אלא כיון שנעשה לידה במציאות הרי אנו דנים למפרע והקדושה חלה על מה שבחוץ וזה גורם להפקעת המכירה.
אבל רע''א למד שהמכירה חלה על מה שבפנים וממילא פוקע הקדושה ולמדנו מדברי רע''א חידוש גדול שאפשר להפקיע את הקדושה לאחר שחלה ויש לדון שלכאורה אם הבהמה היתה קדושה והיה היכ''ת למכור איזה חלק לגוי יש לדון שבכה''ג רעק''א יודה שאין הקדושה תפקע ורק כאן כיון שעדיין אנחנו בתהליך הלידה וגם הקדושה עדיין לא נקבעה באופן סופי וצריך לבאר בזה.
עכ''פ ביאור המחלוקת שלפי רע''א כדי שיהיה למפרע צריך לידה המחייבת ולכן המכירה מפקיעה את הקדושה מעיקרא ולמהרי''ט עצם הלידה מחילה קדושה למפרע.
אבל לפי''ז צע''ג שהלא בגמרא מבואר שאם מכר לגוי אומרים שחל קדושה למפרע ומבטלת את המכירה והלא אין כאן לידה המחייבת ומדוע כלל לומר למפרע
אלא בהכרח שאף לרע''א לא בעינן לידה המחיבת בבכורה ולכן מבואר בגמרא שהקדושה מפקיעה את המכירה כיון שמכר דבר שחל בו סיבת קדושה אבל במקרה של רע''א שמכר את הבפנים שאין בו עדיין סיבה לקדושה אדרבה המכירה חלה ומפקיעה את הקדושה ודו''ק.
[ושמעתי לבאר בפלוגתתם שיש לחקור בהאי דינא דלמפרע הוא קדוש האם הכוונה שכל חלק וחלק שיוצא הוא קדוש או דלמא אע''פ שרק מה שיוצא קדוש בפועל אבל זה חלק מתהליך הלידה הכללית של הבהמה ומהרי''ט ס''ל שכל חלק וחלק הוא קדוש ולכן אם ימכור לגוי אח''כ לא יפקיע את הקדושה אבל רע''א ס'ל שזה תהליך בכל העובר של הלידה וכיון שלאחר שייצא רוב זה לא מחייב קדושת בכורה כיון שנמכר לגוי ממילא לא חל למפרע כל הבכורה ופקעה הקדושה אבל באמת שמאד קשה לומר כן כיון שבמהרי''ט מבואר שאם יצא שליש הוא קדוש חצי וכמו שהבאתי לעיל וא''כ מבואר שלא מה שיצא קדוש אלא היא קדושה כללית].
עוד רגע אדבר על חידושו הגדול של מהרי''ט אלגזי שם דס''ל שלמפרע קדוש לא רק שליש אלא כיון שאם ייצא רובו הרי כולו קדוש א''כ לחמישים ואחד אחוז יש חשיבות ושיעור של מאה אחוז וא''כ לשליש שיוצא יש שיעור לפחות חצי כיון שלאחר שיוצא הרוב חשיבות כל חלק מתגדלת והדברים מחודשים מאד כיון שרק לאחר שיוצא הרוב אנו אומרים רובו ככולו אבל מה שייך לדון קודם לכן.