לחצו כאן – תרומה לשמואל

עדכונים מבית הרב שלמה ידידיה זעפראני שליט"א

כשקראתי את ההודעה שלך זה בהחלט היה נשמע שהוא אמר דבר מזעזע. אבל כשקראתי את שלו - הוא בכלל לא דיבר על מרן רה"י אלא על הפוליטיקאים ש"מרגישים" כך. אם הם מרגישים כך או אחרת זה לכאורה פחות מרגש אותנו.
ודאי זו כוונתי [ובאגב זה על עוד רבנים]
וכמובן שבעווה"ר הפוליטיקאים (בלי להכליל) לא תמיד מבינים באמת מהם גדו"י ולא נותנים את הכבוד הראוי
 
מרן הגאב"ד הגר"ש זעפרני שליט"א התראיין באורח נדיר לרדיו קול חי בעקבות הגזירות על עולם התורה
 

תפילת תשב"ר:

מסיבת סידור מרגשת בת"ת "ברכת יצחק" בית שמש​

תלמידי תלמוד תורה "ברכת יצחק" בבית שמש יצאו למסע קודש בקבר רחל וזכו לראות את פניהם של גדולי ישראל שליט"א

  • יעקב מוסקט
  • כ״ב בסיון תשפ״ה (18/06/2025)
  • 17:28
  • צילום: באדיבות המצלם


ברגש ובשמחה נערכה מסיבת הסידור לתלמידי כיתה א' בתלמוד תורה "ברכת יצחק" בבית שמש, בנשיאות של מרן הגאב"ד הגאון הגדול רבי שלמה ידידיה זעפראני שליט"א.

התלמידים הקטנים מלווים במנהל הרב שמואל ויצמן שליט"א והמפקח הרב משה זלצמן ובמלמדים המסורים הרב יוסף עובדיאן והרב יצחק אלמקייס, החלו את יומם בקבר רחל אמנו, שם שפכו שיח בתפילה זכה למען הוריהם – שיזכו לגדלם לתורה ולשמחה, ויגאל את כלל ישראל מצרותיו ומהעומדים עליו לכלותו.

משם המשיכו אל מעמד השיא: קבלת הסידור האישי מידי מייסד ונשיא הת"ת, מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א, אשר קיבל כל תלמיד בחיוך אוהב, בירך, עודד וחיזק, ונטע בהם אהבה לתפילה ולקב"ה.

בהמשך ניגשו לקבל את ברכתו של פוסק הדור, הגאון הגדול רבי משה שטרנבוך שליט"א, אשר ברך את הילדים שיזכו לגדול לאור התורה, ואת צוות ההנהלה והחינוך הפועל במסירות להאיר נשמות ישראל.

התלמידים הזכים זכו לחוויה מרגשת אשר נחרתה בליבם הטהור, אשר תחבר אותם לסידור התפילה בהוד, קדושה ורוחניות לשנים רבות.






 

גדולי הרבנים בירושלים התאספו לכנס חירום לאור המלחמה​

גדולי הרבנים בירושלים בראשות מרן הגאב”ד הגאון הגדול רבי שלמה ידידיה זעפראני השתתפו בכנס חירום לאור המלחמה, בהשתתפות ראש העיר משה ליאון. במהלך האירוע הרבנים העלו את הבעייה על פיה אין מענה לציבור החרדי, ורבים לא מקבלים התרעה מקדימה בטלפונים הכשרים

ירושלים

תמונות מהאירוע באדיבות המצלם​

  • מערכת JDN
גדולי הרבנים בירושלים בראשות מרן הגאב”ד הגאון הגדול רבי שלמה ידידיה זעפראני גאב”ד עמלי התורה ונשיא קהילות האברכים, מרן הגאון הגדול רבי אביגדור נבנצל רב העיר העתיקה שנשאו דברים במעמד, וכן הגר”ד אברהם ר”י בנין אב, הגר”מ תופיק ר”י באר יצחק, הגרע”י טולידנו, הגר”א בוטבול, ועשרות רבנים מכל רחבי העיר בכנס חירום לאור המלחמה, בהשתתפות ראש העיר משה ליאון, חבר המועצה יוסף חיים מועלם, מפקד מחוז ירושלים בפיקוד העורף אמיר בן דוד ונציגי ציבור נוספים.
במהלך האירוע הראו המארגנים מצגות על מקומות שנפגעו ועד כמה ההנחיות מצילות חיים, והדגישו עד כמה הרבנים שותפים למאמץ לתת לציבור את חשיבות השמירה.
הרבנים העלו את הבעייה על פיה אין מענה לציבור החרדי ורבים לא מקבלים התרעה מקדימה בטלפונים הכשרים. הרבנים טענו כי יש כ”כ הרבה חכמה וטכנולוגיה במלחמה, ורק להודיע לציבור לא מצליחים.
בתגובה הסבירו בפיקוד העורף כי עובדים על זה, אך לדבריהם בטלפונים הכשרים זה מערכות ישנות שמורכב להפעיל בהם צינתוקים, מכיוון שיקח זמן עד שהמערכת תשלח מיליוני צינתוקים – וזה עלול לבוא על חשבון התרעות קריטיות יותר.
בסוף האירוע דיבר מרן הגאב"ד הרב זעפראני בקצרה על החשיבות שאנחנו נותנים לפיקוח נפש, שבגללה עלינו להיזהר ולהקפיד בכל ההנחיות של פיקוד העורף.

%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A9%D7%9C-WhatsApp%E2%80%8F-2025-06-19-%D7%91%D7%A9%D7%A2%D7%94-21.49.17_df217ad6-1024x768.jpg
%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A9%D7%9C-WhatsApp%E2%80%8F-2025-06-19-%D7%91%D7%A9%D7%A2%D7%94-21.49.18_39dbd73f-1024x768.jpg
%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A9%D7%9C-WhatsApp%E2%80%8F-2025-06-19-%D7%91%D7%A9%D7%A2%D7%94-21.49.15_3cc8ea85-1024x768.jpg
 
מפגש חירום:

גדולי התורה שליט"א קיימו פגישה דחופה עם נציגי עיריית ירושלים ופיקוד העורף​

גדולי התורה רבני הקהילות וראשי הישיבות מהציבור החרדי, קיימו פגישה דחופה על צרכי הציבור החרדי במלחמה עם נציגי עיריית ירושלים וראשי פיקוד העורף

  • יהודה גפן
  • כ״ד בסיון תשפ״ה (20/06/2025)
  • 01:46
  • צילום: קובי זר


ביוזמה משותפת של פיקוד העורף ועיריית ירושלים, ובסיוע ח"מ העיר מטעם דגל התורה אלחנן גרוסבוים, נקראו רבני קהילות וראשי ישיבות מרכזיים מכלל חלקי הציבור החרדי בעיה"ק ירושלים, לדיון על צרכי הציבור החרדי במלחמה.

במפגש העלו הרבנים את הצורך להתריע בפני הציבור החרדי באופן בטוח, לאור ההימנעות משימוש במכשירים פסולים ואף מוגנים לסוגיהם. כמו כן נציגי הפיקוד הציגו בפני הרבנים נתונים המצביעים על כך שצעירים יוצאים להביט ולצלם את היירוטים במקום להתמגן כראוי, ועל הסכנה הגדולה הכרוכה בכך במטחי הטילים מאיראן, הגדולה משמעותית משאר הסכנות שהיו עד כה במלחמה.

בשיאו של הערב נשא דברים מרן הגאב"ד הגאון הגדול רבי שלמה ידידיה זעפראני שליט"א, אשר אמר: "לא באנו לחדש דבר, כולנו היינו על ההר ביום חג השבועות, כולנו יודעים שכל תכליתה של התורה היא 'אשר יעשה אותם האדם וחי בהם'. התורה שלנו היא תורת חיים, לא משל ולא מליצה. ולכן הוזהרנו בתורה הקדושה, 'אך את דמכם מנפשותיכם אדרוש'. ולכן אנחנו הרבנים, בוודאי שנותנים את המסר לקהילותינו ולקל אחינו בית ישראל, לא לזלזל ולא להקל ראש. אנחנו מדברים לא על מדברים לא על בונוסים, מדברים על חיי נפש!". בסיום דבריו אמר: "אנו מודים לבורא עולם ואומרים מזמור לתודה על כל הניסים והנפלאות, וכן בודאי אנו מודים לכל המשתדלים מבית ומחוץ, ומתפללים שיאמר ה' לצרותינו די, ותיגלה ותיראה מלכותו עלינו במהרה בימינו אמן סלה".

ראש הישיבה הגאון הגדול רבי דוד אברהם שליט"א הסביר לדרג הפיקודי שנכח במקום כי חשוב שגם ראשי הצבא והרשויות יבינו, שהיחס שלנו לישיבות הקדושות אינו כתוספת רוחנית נחמדה ש'רצוי' שתהיה פעילה אם אין סכנה, וששוקלים לסגור אותה בזמן מלחמה, אלא להפך; הישיבות הם הם המקום שהכרחי שיהיה פעיל בכל יום והתורה הנלמדת בישיבות הקדושות היא מטריית ההגנה ההכרחית לכלל ישראל, וכפי שלא סוגרים יחידות מיוחדות בצבא, כך לא סוגרים את הישיבות בשום אופן, גם ובמיוחד לא בזמן מלחמה. לפיכך מוטלת החובה על כל חלקי העם לדאוג בכל דרך, להמשך קיומן ותפקודן הבלתי פוסק של הישיבות הקדושות, בכל מצב וזמן.

במפגש השתתפו גם הגאון רבי אביגדור נבנצל שליט"א, הגאון רבי מנשה תופיק שליט"א, הגאון רבי עובדיה יוסף טולידנו שליט"א, הגאון רבי אהרן אבוטבול שליט"א ועשרות רבנים נוספים. כמו"כ השתתפו רה”ע מר משה ליאון, ח"מ העיר הרב יוסף חיים מועלם, ח"מ אלחנן גרוסבוים, מפקד מחוז ירושלים בפיקוד העורף אמיר בן דוד ונציגי ציבור נוספים.

במהלך האירוע, אברכים שהתלוו למרנן ורבנן שליט"א הביעו תרעומת בפני המארגנים ממפלגת דגל התורה מדוע לא דרשו מכל המפקדים לכסות את ראשם לכה"פ בנוכחות גדולי התורה, צעד המצביע על חוסר ההבנה ורגישות מתמשך של אנשי הצבא כלפי ערכי הציבור החרדי, אך הסכימו כולם כי המסרים של חשיבות השמירה מפני הסכנות עומדים בעינם.



defaultdefaultdefaultdefaultdefaultdefaultdefault
 
הבנתי שהרב שליט"א אמור לנאום או שנאם כבר בכנס לכל בנות הסמינרים בבנייני האומה יש למישהו מידע?
 
אבי הבן הינו הרב מאיר ביטון חתנו של הרה"ג רבי רחמים סרדס שליט"א ר"מ בישיבת 'שפתי חיים',

נראה לי שהוא בכלל ר"מ בישיבת 'באר יהודה'
 
תורה בטהרה

הגאב"ד מסר בביהמ"ד יחווה דעת שיעור עיוני בדיני טהרה וכן דברי חיזוק​

שיעור עיוני מיוחד בענייני טהרה נמסר בביהמ"ד 'יחוה דעת' מפי מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א, ולאחריו נשא דברי חיזוק בחובת הזהירות בפסיקה ויראת ההוראה לפני הבנה מעמיקה של הסוגיא


בהיכל בית המדרש "יחוה דעת", התאספו הבוקר כלל החבורות לשיעור מיוחד ומעמיק בענייני טהרה לרגל סיום מחזור לימוד של אחת החבורות העוסקת בזה. את השיעור מסר מרן הגאב"ד הגאון הגדול רבי שלמה ידידיה זעפראני שליט"א, גאב"ד עמלי תורה ונשיא קהילות האברכים.

השיעור הפך לריתחא דאורייתא של ממש, עת הביא הגאב"ד שליט"א פסקים ודוגמאות חיות, כולל פסק הלכה נדיר ממעשה שהיה בבחרותו שהתייעץ עם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ופסק להקל בדין ספק נפשות — אף כנגד דעת מרן בשולחן ערוך.

בסיום השיעור בקשו האברכים שישא דברי חיזוק קצרים, ויעמיק בדבר יראת ההוראה. הגאב"ד שליט"א נענה ומסר שיחת חיזוק מעוררת לב על גודל האחריות שבפסיקת הלכה, ועל החובה שלא למהר להורות בלא עיון ועמקות בסוגיות ההלכתיות "כדבעי". האברכים נותרו נפעמים מן הדברים, וכמה מהנוכחים אף ביקשו את ההקלטה המלאה לשמיעה חוזרת של השיעור ושיחת החיזוק.

ראש בית המדרש מרן הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף שליט"א אמור היה להשתתף בשיעור והביע את רצונו בכך, אך ברגע האחרון צצה מחויבות גדולה הכרוכה בתפקידו עם סיום ימי ההשבתה במלחמה, ונבצר ממנו להשתתף בפועל, אך ביקש מהאברכים לסכם לו את כל הדברים הנמסרים לצורך עיון ולימוד בהמשך.

 
אבי הבן הינו הרב מאיר ביטון חתנו של הרה"ג רבי רחמים סרדס שליט"א ר"מ בישיבת 'שפתי חיים',

נראה לי שהוא בכלל ר"מ בישיבת 'באר יהודה'
אכן הגאון הרב רחמים סרדס שליט"א חתן מרן הגאב"ד ר' שלמה ידידיה זעפראני שליט"א
הינו ר"מ בישיבת 'באר יהודה' בראשותו של מרן הגאון ר' אליהו טופיק שליט"א.
 
בעז"ה ביום ד' הקרוב
יתקיים מעמד סיום וחלוקת תעודות, למספר קבוצות של אברכים המתקבצים יחד
אברכים אלו למדו "שימוש" בהלכות נדה, וחלקם למדו את נושא הדרכת חתנים.
במעמד ישתתפו מו"ר הגרש"י זעפראני שליט"א, והרשל"צ הגר"ד יוסף שליט"א
ועוד כ40 אברכים המסיימים מקבלי התעודות...
לו"ז:
15:30 - התאספות אברכים
15:45 - הגעת הגרש"י זעפראני והרש"לצ הגר"ד יוסף שליט"א
דברי פתיחה
דברים מהרשל"צ
16:45 - חלוקת תעודות
17:00 - שיעור של כשעה מהגרש"י בנושא נדה, שימוש, הדרכת חתנים
המקום - קרית נוער, רחוב הרב פרנק 20, שער 2 בבית כנסת - עטרת יצחק.
בברכה
 
עם כלבי"א:

מרן הגאב"ד לנגיד מפנמה: "אלו ראשי התיבות של עם כלביא"​

"אלו ראשי התיבות של עם כלביא" - שיחתו המרתקת של מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א עם הנגיד מפנמה ר' אלי אברהם אשר הגיע לכתיבת אותיות לספר תורה בכולל כתר תורה

  • יעקב מוסקט
  • ו׳ בתמוז תשפ״ה (02/07/2025)
  • 12:44
  • צילום: ישראל זר


הנגיד מפנמה ר' אלי אברהם אשר הגיע לכתיבת אות בספר תורה ע"י מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א, שוחח עם הרב בחביבות והודה לו על ביקורו האחרון בפנמה אשר לדברי הנגיד הותיר רושם גדול אחריו.

אחר כתיבת האות אמר מרן הגאב"ד עה"פ "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא", ולאור המבצע הצבאי 'עם כלביא' שהסתיים לאחרונה, כי 'כלביא' הינו ראשי תיבות של: כי לא בכוח יגבר איש. צפו:





מוקדם יותר, מסר מרן הגאב"ד שיעור בהיכל הכולל, ובסיומו נשא דברי חיזוק והתעוררות אחר המלחמה. כותל המזרח מביא את הדברים ככתבם:

"הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא, לא ישכב עד יאכל טרף ודם חללים ישתה"

בלעם מתנבא על עם ישראל שהוא עם כלביא, "עם כלביא יקום וכארי יתנשא, לא ישכב עד יאכל טרף ודם חללים ישתה". על מה הוא מתכוון? על עשו נאמר "על חרבך תחיה". ואילו על עם ישראל קדושים מה הוא מתנבא? מבאר רש"י, כשהם עומדים משנתם שחרית הם מתגברים כלביא וכארי, לחטוף את המצוות, ללבוש טלית, לקרוא את שמע, להניח תפילין. זה עם כלביא, בקומם משנתם.

"לא ישכב עד יאכל טרף לא ישכב בלילה", מבאר רש"י בשם מדרש תנחומא, לא ישכב בלילה על מיתתו עד שהוא אוכל ומחבל כל מזיק הבא לטורפו. כיצד? קורא את שמע על מיתתו ומפקיד רוחו ביד המקום. בא מחנה וגיס להזיקם, יש מזיקים, כטב״מים, טילים, או יותר גרוע, מחנה וגיס להזיקם, הקדוש-ברוך-הוא שומרם ונלחם מלחמותם ומפילם חללים.

א"כ אנחנו מבינים מהי המגננה שלנו, עם כלביא. וכבר דרשו דורשי רשומות, (ספר נפלאות מתורתך), כלביא, ר"ת "כי לא בצדקתך השם אלוהיך, נותן לך את הארץ הטובה הזאת לרשתה" (דברים) כי לא בצדקתך י' אלוהיך, ר"ת כלביא. וכן "כי לא בכוח יגבר איש" (שמואל א.), ר"ת כלביא, וכן "כי לא בחרבם ירשו ארץ" (תהילים), אע"פ שדוד המלך יוצא עם חרב, מה הוא אומר? לא בחרבי אבטח, וקשתי לא תושיעני. הוא יודע איפה המגננה האמיתית.

וכך קראנו בהפטרת פרשת בעלותך, (יח' סיון, היום השני למלחמה), "לא בחיל ולא בכוח, כי אם ברוחי אמר השם צבאות". זהו הכוח של עם ישראל, הרבה דרכים למקום להמציא לנו כל מיני שלוחים, שלוחים מעמ"י, שלוחים מאומות העולם, אבל הכל, "כי לא בכוח יגבר איש", הכל הוא "כי אם ברוחי".

והנה, בסוף פרשת בשלח, אנחנו קוראים על מלחמת עמלק "ויאמר משה ליהושע, בחר לנו אנשים, וצא הילחם בעמלק". מלחמה פיזית, צא הילחם בעמלק, וכידוע מה שממשיכה התורה, "והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל, וכאשר יניח ידו וגבר עמלק", אומרים חז״ל הקדושים, (ראש שנה דף כט) וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה. אלא, בזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדים את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברים.

החוסן מגיע מכוח המשעבדים את לבם לאביהם שבשמים, מכוח האמונה, וזה שנאמר "ויהי ידיו אמונה עד בוא השמש". כוח האמונה של משה רבנו, הוא נותן את הכוח ליהושע לבוא ולבצע את המלחמה ולנצח.

והנה בסוף הפרשה של מלחמת עמלק כתוב, "ויבן משה מזבח, ויקרא שמו השם ניסי". מבאר רש״י, הקדוש ברוך הוא עשה לנו כאן נס גדול, ומי שמזכיר את שם המזבח זוכר את הנס שעשה לנו הקדוש ברוך הוא. והשם יתברך הוא הנס שלנו, ויקרא לו השם ניסי.

ומקשה הכתב סופר, והרי עד עתה לא מצינו שמשה רבנו בנה מזבח וקרא לו "השם ניסי", לא ביציאת מצרים, ולא בקריעת ים סוף וא"כ מה נשתנה עכשיו במלחמת עמלק?

ומתרץ הכתב סופר דביציאת מצרים נא', "ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור", וכאן אין ספק שהכל מאת ה' יתברך, וכן בקריעת ים סוף נא', "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים" גם כאן אין ספק שהכל מאת ה' יתברך.

אבל במלחמת עמלק כיון שנא' "צא הילחם בעמלק" "ויחלש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב", היה עולה על דעתנו לומר, זה הטילים, זה המטוסים, לא ולא! "ויקרא לו השם ניסי", " כי לא בכוח יגבר איש".

כך אנחנו חזינו בעינינו את יד השם הגדולה והחזקה במלחמת עם כלביא, כי לא בכוח יגבר איש, ועל כך אנחנו מודים לבורא עולם על כל הניסים והנפלאות שעשה עמנו, מזמור לתודה. זכינו כאן בשבת קודש לומר נשמת בפתיחת ההיכל, ולומר מזמור לתודה, ולעשות קידוש להודות ולהלל לבורא עולם על הניסים והנפלאות שעשה עמנו.

בזמן השלטון העות'מאני, היה אדם שהיה ממונה על המלקויות, וכשהוא היה מלקה, היו אלה מלקות כ"כ חזקות וכואבות עד שכמעת היתה נשמתו של הנלקה פורחת, אבל היו כאלה שידעו לשחד את המלקה, ועל ידי כך הוא היה נותן את המלקות בצורה עדינה יותר, והנה אירע שאדם אחד שהתחייב מלקות שיחד את האיש הממונה על המלקויות כהוגן, ואכן המלקויות היו כולם בעדינות, אבל במכה האחרונה, כמעת פרחה נשמתו. אמר לו הנלקה, והרי שילמתי לך שוחד ומדוע את המכה האחרונה הלקית כ"כ חזק? ענה לו המלקה, "רציתי להראות לך על מה אתה משלם, עכשיו הבנת כיצד היו צריכות להיות כל מאה המלקויות".

אנחנו רואים, שהשם מרחם עלינו, וכשטיל פגע בסורוקה ראינו מה שיכול היה לקרות, ולכן אנחנו יודעים על מה אנחנו מודים לבורא עולם, ולפיכך פינו מלא שירה כים ולשוננו רינה כהמון גליו, להודות לבורא עולם מזמור לתודה. ומודים אנו על העבר ומבקשים על העתיד, לא תקום פעמיים צרה, ומתפללים שהבורא עולם יביא לנו את משיח צדקנו במהרה בימינו, אמן סלה.
 
ראשי תחתית