לחצו כאן – תרומה לשמואל

דין שכירות פועלים שהתבטלה בעקבות המלחמה

מחשבות טובות

חבר קבוע
הצטרף
27/12/24
הודעות
264
מצורף כאן מאמר בענין זה, עם תקציר מיוחד (מאת ידידנו הידוע בסיכומיו),
נשמח לשמוע דעת חו"ר הפורום.

בעקבות המלחמה: סדר חדש בסוגיית שכירות פועלים ומלמדים בזמני חירום


מלחמת "עם כלביא" הציבה בפנינו, לצד אתגרים רבים, שאלות הלכתיות מורכבות בנוגע לחיוב תשלום שכר במצבי חירום. הרה"ג יוסף ישראל כהן שליט"א מבית דין טבריה, פרסם מאמר פורץ דרך המבאר סוגיות סבוכות ב"חושן משפט", ועושה סדר הלכתי בנוגע לשכירות בתים, פועלים, מלמדים וגננות בזמני מלחמה ומגפה. המאמר מספק ניתוח מעמיק של שיטות הפסיקה השונות ומציע כיווני פסיקה והכרעה למצבים אלו.

עקרון יסוד: "מכת מדינה" מול "אונס פרטי"​

הבסיס לדיון טמון בהבחנה ההלכתית בין "מכת מדינה" לבין "אונס פרטי". "מכת מדינה" מתארת אירוע טבעי או אסון כללי המשפיע על רוב האוכלוסייה, כמו מגפה, שיטפון רחב היקף, מלחמה או גזירת ממשלה כוללת. במצב כזה, הפסיקה קובעת כי ה"שכירות" (החוזה) מתבטלת, וההפסד נופל על המשכיר. הטעם לכך הוא ש"מכת מדינה" אינה נתלית במזלו של האדם הפרטי, ולכן הפסד הוא על בעל הנכס או המעסיק. לעומת זאת, "אונס פרטי" הוא אירוע שאינו כללי ואינו נחשב למכת מדינה, ובמקרה כזה ההפסד הוא על השוכר או הפועל.

שכירות בתים בזמן מלחמה ומגפה​

במקרים של מלחמה או מגפה, אם השוכרים נאלצו לעזוב את הדירה, הם פטורים מלשלם למשכיר החל מרגע העזיבה. דין זה משול למקרה שבו הבית נפל – מרגע שאינו עומד לרשות השוכר כבתחילה, אין חיוב תשלום, ואם המשכיר החזיק בצ'קים או בתשלום מראש, עליו להשיב את הסכום המלא לשוכר. הסיבה לכך היא שמלחמה או "דבר" (מגפה) נחשבים ל"מכת מדינה", ובמצב כזה מתבטלת השכירות, וההפסד מוטל על המשכיר.

סוגיית שכר המלמדים והגננות: מחלוקות ופשרות​

סוגיית שכר המלמדים (והיא כוללת גם גננות ומלמדי לימודי חול) היא המורכבת ביותר, ובה נחשפים חילוקי דעות רבים בין גדולי הפוסקים:

המשך למידה מרחוק (טלפון וכד'): במקרה שהמלמדים ממשיכים ללמד באמצעות הטלפון או בכל דרך של למידה מרחוק, כפי שמקובל במצבים אלו, אין לנכות משכרם ועליהם לקבל את שכרם המלא. זאת משום שהם ממשיכים במלאכתם, ועושים כל שביכולתם למרות האונס החיצוני.

ביטול מוחלט של הלמידה:

הדעה החולקת (מהרי"ל): לעומת זאת, דעת המהרי"ל (שגם היא מובאת בבית יוסף וברמ"א) קובעת כי במקרה של אונס כמו מגפה, ההפסד מוטל על המלמד. זאת, במיוחד אם ניתן היה לצפות את האונס בזמן השכירות.

הסתירה והניסיונות ליישב: קיימת סתירה לכאורה בין שיטות אלו, ששתיהן מובאות להלכה.

נתיבות המשפט ניסה ליישב ששכר המלמד הוא בעיקרו על "שימור" (השגחה) ולא על הלימוד עצמו. ולכן, בגזירת המושל, כשאי אפשר ללמד אך ניתן "לשמור", משלמים מלא. אך בדבר או מלחמה, כשאי אפשר גם לשמור, ההפסד על המלמד. אולם, דעה זו נדחית על ידי גדולי האחרונים כחת"ס ושאילת שלום, שקבעו כי שכר המלמד הוא על הלימוד, ולא רק על השימור.

המחנה אפרים מציע יישוב מעמיק יותר: המלמד נחשב כ"קניינו של בעל הבית". ולכן, ב"מכת מדינה" (כגון גזירת המושל), כאשר ההפסד אינו תלוי במזלו הפרטי של המלמד, הדין חוזר להיות שההפסד הוא על בעל הבית, בדומה למקרה ש"נסתחפה שדהו" של בעל הבית.

הש"ך ומהר"ם פאדווה: יישבו את הסתירה בכך שדברי המהרי"ל מתייחסים ל"אונס פרטי" (כאשר מעטים בורחים), ואילו דברי המהר"ם מתייחסים ל"מכת מדינה" (כאשר רוב הציבור בורח או יש גזירה כללית). במכת מדינה, יש לשלם למלמד את כל שכרו, ואילו באונס פרטי, ההפסד מוטל על המלמד.

הדעה המרכזית (שו"ע, רמ"א, מהר"ם מרוטנבורג): במקרה שהלמידה בוטלה לגמרי בגלל מלחמה, דבר (מגפה) או גזירת המלכות (כמו איסור ללמד), נחשב הדבר ל"מכת מדינה", ועל בעל הבית (השוכר) לשלם למלמד את כל שכרו.

פשרה במקרה של פיזור מוחלט: במקרים בהם אין למידה מרחוק, והמלמדים והגננות נאלצו להתפזר ממקום מגוריהם עקב המלחמה, המאמר מציע לנהוג לפנים משורת הדין ולפשר ביניהם, כך שישולמו להם מחצית שכרם. זאת, לאור ריבוי הדעות והמורכבות ההלכתית, וכדי למנוע מחלוקת. צדיקים כחת"ם סופר ורבי חיים טויביש כבר נהגו כך בעבר, כאשר החת"ם סופר שילם למלמדיו את שכרם המלא, אך המליץ לאחרים לנהוג בפשרה של חצי.

שירותי הזנה ופועלים אחרים​

הזנה (מזון)

שאר פועלים

לסיכום, המאמר ההלכתי מציג מפת דרכים ברורה להתמודדות עם סוגיות מורכבות של שכירות ותשלום שכר בזמני חירום, ומדגיש את החשיבות של פסיקה מבוססת מקורות לצד נטייה לפשרות ו"לפנים משורת הדין" כאשר הדבר נחוץ.
 

קבצים מצורפים

מה הדין באמא שלא רוצה מחר לשלוח את התינוק למשפחתון, אפילו שהשלטונות התירו לפתוח, כי היא חוששת שהאיראנים יפרו את הפסקת האש. האם זה כלול במכת מדינה או שזו בעיה שלה?
 
מה הדין באמא שלא רוצה מחר לשלוח את התינוק למשפחתון, אפילו שהשלטונות התירו לפתוח, כי היא חוששת שהאיראנים יפרו את הפסקת האש. האם זה כלול במכת מדינה או שזו בעיה שלה?
לכאורה ברור, שאין לה שום סיבה להפטר מתשלום יותר מיום רגיל, לאחר שרוב ככל האנשים שולחים, ושמחים לשלוח, וכך דעת כוחות הבטחון, וכו'. הרי זה הפרת ההסכם מצידה.
 
מה הדין באמא שלא רוצה מחר לשלוח את התינוק למשפחתון, אפילו שהשלטונות התירו לפתוח, כי היא חוששת שהאיראנים יפרו את הפסקת האש. האם זה כלול במכת מדינה או שזו בעיה שלה?
ראיתי שהדבר נדון בפסק דין בתחילת המלחמה, בסעיף ג:

תשלומים במשפחתון שפתיחתו התעכבה עקב פרוץ המלחמה

תיאור המקרה

א', היא בעלת משפחתון פרטי ביישובנו מצפה יריחו.

לאחר פרוץ המלחמה בחג שמיני עצרת תשפ"ד (אשר אנו עדיין בעיצומה ומתפללים לסיומה במהרה מתוך ניצחון וגאולה שלמה), אסרו מערכות השלטון במדינתנו על פתיחת מסגרות חינוך. במשך שבוע וחצי המשפחתון היה סגור ולאחר מכן קיבל את האישור להפתח.

בנידון שלפנינו יש לדון בתשלומים של שלושה סוגי אנשים:

א. תשלומי הורים על התקופה בה המעון היה סגור בגלל המלחמה.

ב. משכורת לשתי המטפלות, הראשונה ותיקה והשניה שהיתה צריכה להתחיל את עבודתה מיד לאחר שמיני עצרת.

ג. תשלומי הורים במשפחות שגם לאחר פתיחת המשפחתון לא שלחו אליו את ילדיהם, מכיוון שהבעל גויס למילואים והאשה שנותרה לבדה נסעה להתגורר זמנית אצל הוריה במקום אחר.

העובדות מוסכמות על כל הצדדים והם פנו לבית הדין בבקשה שיורה להן כיצד לנהוג. ונפרט בעז"ה.

א. תשלומי הורים בתקופה בה המשפחתון היה סגור בגלל המלחמה

בגל הראשון של מחלת הקורונה כתבתי תשובה ארוכה ומקיפה בנושא תשלום למעונות במכת מדינה (מס"ד 12884). לאחר העיון, נראה שהדברים מתאימים גם לנידון דידן.

לכן, לפי האמור שם, ההורים חייבים לשלם חצי מהסכום הרגיל (אחרי קיזוז מרכיב המזון והחשמל וכו' שנחסך מבעלת המשפחתון) וכן בעלת המשפחתון חייבת לשלם לעובדותיה חצי משכורת. ולפי מה שכתבתי (שם סעיף 14), גם במקרה בו תפס מישהו את הכסף, הוא צריך להחזירו.

ברם, מסופקני האם אפשר לפסוק כך למעשה, הואיל והמוחזק יכול לומר שקים ליה כדעת הרב שאול ישראלי זצ"ל ופשט דברי הרמ"א (חו"מ שכא,א), שחייבים לשלם הכל (שם סעיף 3). ואע"פ שכתבתי שלא זו כוונת הרמ"א ויתכן שהרב ישראלי יודה בנידון דידן (שם סעיף 8), מסופקני האם אפשר להוציא ממון על פי דבריי.

מה שנראה ברור, שבעלת המשפחתון צריכה להחזיר את מרכיב ההוצאות שלה שנחסכו, במידה שנחסכו, כגון מזון וחשמל וכו' ותשלום המסייעת (שלפי סעיף ב, להלן, בעלת המשפחתון פטורה מלשלם להן את משכורתן לתקופה זו).

בנוסף, הואיל והמשפחתון לא היה פעיל, לא מגיע לבעלת המשפחתון ליטול את כל שכרה, שהרי לא עבדה בפועל, אלא מגיעה לה כ"פועל בטל", שהפוסקים כתבו שמדובר ב2/3 מהמשכורת.

ב. משכורת למטפלות עבור התקופה בה המשפחתון היה סגור בגלל המלחמה

בין בעלת המשפחתון לבין המטפלות אין חוזה חתום, גם לא נפתח תיק בביטוח הלאומי (לכל אחת מהמטפלות יש בן במשפחתון, ומקזזים את התשלום עבור בניהן).

אם כן, מכיוון שלא היה קנין או חוזה, רק הסכמה על פה, נראה שהיא לא צריכה לשלם להן.

ברם, אם העובדות לא שילמו עדיין למשפחתון על תקופת המלחמה, הן פטורות מלשלם חצי מהסכום (אחרי קיזוז ההוצאות) בגלל שהן מוחזקות (כאמור בסעיף הקודם).

ג. תשלומי הורים שלא הגיעו גם לאחר שהמשפחתון נפתח מכיוון שהבעל גויס והאשה נסעה להוריה

ראו שם (מס"ד 12884 סעיף 21, וכן בפס"ד מטפלת בבידוד), שלפי השו"ע, כאשר המניעה לקיום החוזה היא מצד המעסיק/השוכר (כגון שמת הילד ולכן המלמד אינו יכול ללמד, או מת השוכר), עליו לשלם למשכיר את כל שכרו (כ'פועל בטל') כדין 'יין זה וספינה סתם' לשיטתם. ולכן, בנידון זה, שההורים נסעו והמשפחתון פתוח, אפילו אם היה כאן אונס, היה עליהם לשלם כפועל בטל.

ברם, הרמ"א פסק כרא"ש, שאין הבדל בין אונס על המעסיק או אונס על הפועל או השוכר - בכל אונס המעסיק/השוכר פטור. לפי הרמ"א, אם היה מדובר בנידון דידן באונס, ההורה היה פטור ואפשר לומר קים לי כרמ"א.

מיהו, מסופקני האם הנסיעה להורים דינה כאונס, שהרי אין כאן משהו שמונע מהאמא להישאר בבית, אלא שהיא מעדיפה את התמיכה והעזרה של הסבתא. ובפרט, שאין אזעקות על ירי טילים במצפה יריחו ולכן אין סיכון להישאר.

לכן, הייתי אומר שעל ההורים שנוסעים לשלם כפועל בטל, כלומר 2/3 של התשלום, אחרי קיזוז ההוצאות, אם נחסכו למשפחתון הוצאות עקב נסיעתם. אמנם, אם יש הוצאות יתרות למשפחתון עקב נסיעתם, כגון במקרה שהמשפחתון משלם למטפלות תשלום קבוע, בלי קשר למספר הילדים שמגיעים למשפחתון בפועל, וכעת, כשלא באו ומשלמים 2/3 בלבד יש הפסד למשפחתון, אין להוריד תשלום של 1/3 על הוצאות אלו.

אולם מסברא, נראה שאם רוב האמהות שבעליהן גויסו למילואים נסעו להורים, יש להחשיב את הנסיעה כאונס ואז דינה כ'מכת מדינה', ויש לשלם 1/2 אחרי קיזוז ההוצאות.

ניתן בח' כסלו תשפ"ד (21.11.23 למניינם).​

הרב ברוך פז,

דיין


(מקור: https://www.psakim.org/Psakim/File/14079?highlight=)
 
בין בעלת המשפחתון לבין המטפלות אין חוזה חתום,
לכאורה הדבר תלוי במנהג המדינה, ואם במקומות חרדיים הנוהג הוא לסמוך על מילה, וסוגרים דברים בצורה כעין סיטומתא, יש מקום להגדיר זאת כקנין.
 
מעניין מאד שהגאון הרב זעפראני שליט''א הביא מח' הרמ''א והגר''א לגבי מכת מדינה, שהיא מח' ידועה, ודן לגבי מוחזק. ולא דן בהבנת מרן הבית יוסף שהביא דברי מהר''ם מרוטנבורג להלכה. ויעו' במאמר שצורף בתחילת הדברים, שדן בדעת מרן הב''י בארוכה.
 
כעת פורסם פסק שניתן בבי"ד לממונות במעלה אדומים:

מס. סידורי:14317

תשלום למטפלת במשפחתון פרטי בתקופת סגר ממשלתי עקב מלחמה עם איראן

עובדות המקרה
1. הגב' א' מנהלת משפחתון פרטי הפועל 4 ימים בשבוע (ימי א'-ד').
2. במהלך המלחמה עם איראן הוציאה הממשלה צו סגר על מוסדות הלימוד למשך שבוע וחצי.
3. תקופת הסגר כללה את הימים: א',ב',ג',ד' בשבוע הראשון ו-א',ב',ג' בשבוע השני (ביום ד' השני חזרו ללימודים).
4. במשפחתון מטופלים 3 תינוקות הבאים בכל 4 ימי הפעילות, פעוטה אחת הבאה ביומיים בשבוע (ב' ו-ד'), ותינוק הבא רק ביום ג'.
5. בחוזה נקבע במפורש שבימי "סגר" שבהם הממשלה סוגרת את המשפחתון, התשלום יהיה על פי דין תורה.
6. החתימה על החוזה נעשתה בזמן שכבר הייתה לחימה, ולכן התייחסו לאפשרות זו בחוזה.

הדיון ההלכתי
א. מהי "מכת מדינה" ובמה שונה מאונס רגיל?
המושג "מכת מדינה"

במשנה (בבא מציעא קה:) נאמר:
"המקבל שדה מחבירו ואכלה חגב או נשטפה, אם מכת מדינה היא - מנכה לו מחכורו, אם אינה מכת מדינה - אינה מנכה לו מחכורו".
"מכת מדינה" פירושה אונס שפוגע ברוב הציבור במקום מסוים. לדוגמה: אם חגב אכל את רוב השדות בעיר, או אם התייבש הנהר שממנו שותים רוב תושבי העיר.

ההבדל בין אונס רגיל ל"מכת מדינה"
באונס רגיל: אם עובד לא יכול לעבוד בגלל אונס (למשל חלה או שמישהו מנע ממנו לעבוד), בדרך כלל המעביד לא חייב לשלם לו. הסיבה: אנחנו בודקים "מזלו של מי גרם" לבעיה, וכיוון שהמעביד מחזיק בכסף שלו, העובד צריך להוכיח שהאונס לא בא בגללו.
במכת מדינה: הדינים שונים! כאשר האונס פוגע ברוב הציבור, לא שואלים "מזלו של מי גרם", כי ברור שזה אונס כללי. במקום זה שואלים: מי מהצדדים עדיין יכול לקיים את ההתחייבות שלו?

ב. עמדת הרמ"א ויישומה על המקרה שלנו
הפסיקה הבסיסית של הרמ"א
הרמ"א פוסק (חושן משפט שכ"א,א'):
"וכל מקום שמנכה, אין חילוק בין שעבר או להבא, וכן פסק מהר"ם על מלמד שגזר המושל שלא ילמד דהוי מכת מדינה וכל ההפסד על בעל הבית".
מדברי הרמ"א עולה עיקרון ברור: כאשר יש מכת מדינה, והגורם החיצוני מונע מהעובד לעבוד, המעסיק חייב לשלם לעובד את כל שכרו. הדוגמה הקלאסית היא מלמד שהמושל (הממשלה) אסרה עליו ללמד - במקרה כזה האבא חייב לשלם למלמד את כל השכר.
ההגיון שביסוד פסיקת הרמ"א הוא שבמכת מדינה לא שואלים "מזלו של מי גרם", אלא שואלים: מי מהצדדים יכול עדיין לעמוד בהתחייבותו?
במקרה של המלמד, המלמד יכול לטעון בצדק: "הנני מוכן ומזומן ללמד את הילד, אך הממשלה מונעת ממני לעשות זאת". במצב כזה, המעסיק הוא זה שלא יכול להעמיד תנאי עבודה תקינים, ולכן עליו כל ההפסד.

ההבדל המהותי בין המקרה של הרמ"א למקרה שלנו
אולם יש הבדל מהותי בין הדוגמה של הרמ"א למצב שלנו. בדוגמה של הרמ"א, רק צד אחד נמנע מלקיים את התחייבותו - המלמד לא יכול ללמד בגלל גזירת המושל. אבל המעסיק (האבא) יכול להביא את ילדו ללימוד ולספק את התנאים הנדרשים.
במקרה שלנו המצב שונה. המלחמה עם איראן והסגר הממשלתי יצרו מצב שבו שני הצדדים נמנעים לחלוטין:
ההורים לא יכולים לשלוח את ילדיהם למשפחתון (סכנה + צו ממשלתי)
המטפלת לא יכולה לפתוח את המשפחתון (אותה סכנה + אותו צו ממשלתי)
אף אחד מהצדדים לא יכול לטעון כלפי השני: "אני מוכן לקיים את התחייבותי, אבל אתה לא יכול לקיים את שלך".

מקרה דו-צדדי
במקרים כאלה של מניעה דו-צדדית במכת מדינה, מוצאים אנו הדרכה בדברי הערוך השולחן (חושן משפט שלד,י) שמחלק בין מקרים שונים:
"ואינו כדין שכתב בסימן שכא בגזירת המושל שלא ילמדו, דהתם מוכן המלמד ללמוד אלא שאין מניחין אותו, וכן בשנוי אויר והתלמיד או הפעולה נשמטה מלפניו, כיון דמכת מדינה היא ההפסד על בעה"ב".
הערוך השולחן מבחין בין שני מצבים שונים במכת מדינה:
המצב הראשון: כאשר המלמד מוכן ללמד אך גורם חיצוני מונע ממנו (כמו גזירת המושל) - ההפסד על המעסיק.
המצב השני: כאשר גם המלמד וגם התלמיד "נשמטו" עקב מכת המדינה (למשל שניהם ברחו מהעיר בגלל המלחמה) - המלמד מפסיד והמעסיק פטור מלשלם.

ג. דעת הסמ"ע - השוואת מכת מדינה דו-צדדית לספינה סתם ויין סתם
אולם, הסמ"ע (שכ"א,ו') מציע פתרון אחר למקרה של מכת מדינה שבה שני הצדדים נמנעים. הוא מדמה מקרה כזה לדין של "ספינה סתם ויין סתם".
כאשר אדם שוכר ספינה (לא מסוימת) להוביל יין (לא מסוים) והספינה והיין טבעו, כך ששני הצדדים לא יכולים לקיים את תנאיהם - הספן לא יכול להפליג והשוכר לא יכול לספק יין. בשולחן ערוך (שי"א,ה') נפסק במקרה כזה: "חולקים".
הסמ"ע כותב:
"נראה לע"ד פשוט דכונת המרדכי בשם מהר"ם היא דגם לבעה"ב יהיה הפסד, דהיינו יחלוקו כמו שאמרו בספינה הנ"ל, והשתא אתי שפיר הנתינת טעם שכתב המרדכי שיהא הפסד לבעה"ב כיון דהיא מכת מדינה, דר"ל כמ"ש לעיל דבמכת מדינה שניהם שוין ואין לתלות במזלו של זה יותר מבשל זה, משו"ה מצינו בו דמנכין בהשכירות או יחלוקו באופן שיהיו שוין בהפסד".
הסמ"ע מבהיר שכאשר מכת מדינה פוגעת בשני הצדדים באופן שווה, "ואין לתלות במזלו של זה יותר מבשל זה", הדין הוא שחולקים את ההפסד באופן שיהיו שווים, בדומה לדין ספינה סתם ויין סתם.

ההגיון בפתרון הסמ"ע
הגיונו של הסמ"ע מבוסס על עיקרון הצדק: כאשר שני הצדדים סובלים מאותה מכת מדינה באותה מידה, ואף אחד מהם לא יכול להצביע על השני ולומר שהוא זה שאינו עומד בהתחייבותו, צדק הוא לחלק את ההפסד באופן שווה.
במקרה שלנו: גם ההורים וגם המטפלת נמנעים מלקיים את ההסכם בגלל אותה מלחמה ואותו צו ממשלתי. אין זה "מזלו" של אחד יותר מהשני - זו מכת מדינה שפוגעת בכל הציבור.
לכן, נראה שהמקרה שלנו דומה יותר למצב של "ספינה סתם ויין סתם" שנפסק בשולחן ערוך (חושן משפט שי"א,ה'): "חולקים".
לפיכך, במקרה שלנו המטפלת זכאית ל-50% מהשכר הרגיל עבור ימי הסגר - זאת בהתאם לעיקרון הצדק של חלוקת ההפסד כאשר מכת מדינה פוגעת בשני הצדדים באופן שווה. אלא שיש לקזז את ההוצאות (אוכל, חשמל, מים וכד'), ואנו מעריכים אותם בסך חמשה אחוז מחובם המוסכם.

ד. שיקול מיוחד - סעיף הסגר בחוזה
העובדה שהחוזה נחתם בזמן מלחמה וכלל סעיף מיוחד לגבי ימי סגר, מלמדת על מספר דברים חשובים:
1. מודעות לסיכון: שני הצדדים היו מודעים לאפשרות של סגר ממשלתי.
2. חלוקת אחריות: עצם הכללת הסעיף מראה שלא רצו להטיל את כל הסיכון על צד אחד.
3. הפניה לדין תורה: הצדדים בחרו במודע שבמקרה כזה ייפסק לפי הלכה.
הדבר מחזק את המסקנה שאין להטיל את מלוא האחריות על אחד הצדדים, ותומך בפתרון של חלוקת ההפסד.

דיין ג
אני מגיע לתוצאה של חברי בדרך אחרת.
המשנה ב בב"מ קה, א אומרת:
המקבל שדה מחבירו ואכלה חגב או נשדפה, אם מכת מדינה היא - מנכה לו מן חכורו, אם אינה מכת מדינה - אין מנכה לו מן חכורו...
בעל השדה הוא כמו הפועל, אלא שאינו משכיר גופו לעבודה אלא ממונו לחוכר, ונאמר כאן שבעל השדה מפסיד, כי החוכר לא ישלם ללא תמורה, והוא דומה לסוגיית הפועל בדף עז, ב. וכן נפסק בשו"ע חו"מ שכא, א. והרמ"א שם מוסיף:
והא דאמרינן אם מכת מדינה הוא מנכה לו מן חכירו, הוא הדין בכל כיוצא בזה, דכל מקום שנפסד הענין לגמרי והוי מכת מדינה, מנכה לו משכירותו...
וכן עולה מפסק הרמ"א חו"מ סימן שיב סעיף יז:
נשרף כל העיר, הוי מכת מדינה ומנכה לו מן שכירותו מה שלא דר בו, בין הקדים לו שכרו או לא.
מבואר שבמכת מדינה ההפסד על המשכיר, וגם אם שילם השוכר מראש חייב המשכיר להחזיר את התשלום לשוכר.
אבל המשך דברי הרמ"א בסי שכא א מוקשים: ... וכן פסק מהר"ם על מלמד שגזר המושל שלא ילמוד, דהוי מכת מדינה וכל ההפסד על בעל הבית (מרדכי פרק האומנין).
כלומר, בעל הבית ישלם למלמד, שהוא כמו הפועל. והרי אמרנו שבאונס, גם במכת מדינה, ההפסד הוא של הפועל. האחרונים הרבו לדון בזה [ראה ט"ז שכא, א; נתה"מ שלד, א; שו"ת חתם סופר חו"מ קסא ועוד]. הסמ"ע שם [שכא, ו] מאריך ומגיע למסקנה, גם בדעת הרמ"א ,כי שני הצדדים נושאים בהפסד, וישלם למלמד רק חצי משכרו. וכמו בדין הספינה שטבעה, כאשר מדובר בספינה סתם ויין סתם, ב"מ עט, ב.
רוב פוסקי זמננו מקבלים דרך זו, עכ"פ על דרך הפשרה, ואומרים שבעל הבית ישלם חצי.
וכן כותב הרב אשר וייס בשו"ת מנחת אשר ח"ב סי' קכ: 'נראה למעשה שראוי לעשות כעין פשרה ויחלוקו'.
מדברי הרמ"א בסי' שיב שנ"ל משמע שבמכת מדינה גם אם שולם לשוכר מראש, יחזיר מה שלא מגיע לו.
אמנם, כיון שלמעשה הפועל, היינו בעלת המשפחתון, לא עבדה באותם ימים, לכאורה יש לבחון את התשלום כדמי "פועל בטל". אבל, אם הגענו לסכום של חצי מכח סברה או פשרה, שאינו משקף בהכרח שווי העבודה, נראה שאין מקום כלל לדמי פועל בטל. וכן סכום זה חלוט, וגם אם שולם מראש יחזיר את העודף מן החצי כאמור.
ברם, יש לקזז את מה שבעלת המשפחתון חסכה, דמי אוכל, הפעלת מכשירי חשמל וכיוצ"ב, לכן אנו מציעים לחייב את הורי התינוקות רק בארבעים וחמשה אחוז מן השכר שנקבע מראש.
ואם היא תקבל פיצוי מהמדינה על ההשבתה, מעבר ל-55 אחוז שהיא חסרה, היא תחזיר את העודף להורים.

הפסיקה
תשלום עבור ימי הסגר
בהתבסס על דיני מכת מדינה ובהתחשב בנסיבות המיוחדות של המקרה:
ההורים חייבים לשלם למטפלת 45% מהתשלום הרגיל עבור ימי הסגר.

חישוב התשלום לפי ילדים:
שלושה תינוקות (ימי א'-ד'): 7 ימי סגר × 45% מהתעריף היומי.
פעוטה (ימי ב' ו-ד'): 3 ימי סגר × 45% מהתעריף היומי.
תינוק (יום ג' בלבד): 2 ימי סגר × 45% מהתעריף היומי.

התאמות בתשלום:
יש לקזז הוצאות שנחסכו (אוכל, חשמל, מים וכד') ואנו מעריכים אותם בחמשה אחוזים.

אין לקזז הוצאות קבועות (שכירות, ביטוח וכד').

ניתן ביום יא תמוז תשפ"ה

חתימות הדיינים:
הרב איתמר ורהפטיג הרב תנחום גולד הרב יהודה זולדן

פורסם כאן: https://www.psakim.org/Psakim/File/14317
 
ראשי תחתית