היכן מצאנו בחז''ל את המושג 'גלגל' על משהו לא עגול?
עירובין מא.
פעם אחת היינו יושבין לפני רבי עקיבא, ותשעה באב שחל להיות בערב שבת היה, והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה בלא מלח פירש"י מגולגלת - צלויה רכה.
שם היא באמת מגולגלתאולי יותר נכון:
אמר רב יוסף גלגל חייב חטאת (שבת לח:).
לגבי הנחת ביצה בצד המיחם.
אולי הכוונה למה שכתוב (קהלת יב, ו): "וְנָרֹץ הַגַּלְגַּל אֶל הַבּוֹר".
ופירשו בגמ' (שבת קנא): "ונרוץ הגלגל אל הבור - זה פרש".
ופירש רש"י: "זה פרש - וגלגל לשון גלל".
הכוונה ל'גַּלְגַּל'"הַיּשֵׁב בָּעֲרָבָה מוּל הַגִּלְגָּל" (דברים יא, ל)
חשבתי בהתחלה שאולי יש איזה עוקץ בשאלה.הכוונה ל'גַּלְגַּל'
כבר ענו לך:חשבתי בהתחלה שאולי יש איזה עוקץ בשאלה.
ועכ"פ, אח"כ השבתי תשובה עם המילה "גַּלְגַּל".
החידה היא על לשון חז"ל. זה לשון המקרא.
הוא עגולגלגל המזלות
???הוא עגול
הוא מקיף את העולם
רצונך שתגלגל עמי בעדשים
לא חשבתי על זה. ובכל זאת אולי זה בגלל שהם עגוליםגלגל מלח (שבת סד:) רש"י פירש גרגר מלח.
אין מפורש מזהרק שאלה אחת יש לי לפותח האשכול הנכבד:
האם זה כתוב בחז"ל במפורש גלגל, או בהטיה?...
ובכל זאת - יש פירוש שני...הרי שלפי הפירוש הראשון גלגל הוא לשון חיכוך.
גם שם זה נקרא ע''ש שזה בעיקרון עגולניסיון אחרון...
בכורות מ ע"א
דלאו היינו אורחיה - שיהא גלגל של בהמה עגול.
כעבור כמה ימים בהם החידה לא נפתרה יש לכתוב רמזים
רעיון יפה, ובכל זאת לא כתוב לשון גלגל ממשגלגול שבועה
רעיון יפהכתובות קיא:
מעשה באחד שהיה מצטער על אשה אחת וביקש לירד, גלגל בעצמו עד יום מותו.
ופירש"י במהדו"ק בשיטמ"ק גלגל בעצמו - סבל בעצמו את צערו.
הכוונה ל'גַּלְגַּל'
גלגול שבועהאין מפורש מזה