כהנא דמסייע
חבר בכיר
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 862
העולם הזה שאנו חיים בו – האם יש לו תכלית? האם יש לו 'הוראות הפעלה' שיבטיחו שנשתמש בו נכון ונגיע ליעודו?
שהתורה היא אותן 'הוראות יצרן' אלוקיות, החיוניות לקיום העולם כולו ולהשגת תכליתו. בדומה למשגיח שראה משפחה מתבוננת בהוראות שימוש של אמגזית פשוטה, והכריז: "תורה מן השמים!" – אם למכשיר קטן יש הוראות חיוניות, על אחת כמה וכמה לעולם הגדול!
אך אם כך, עולה שאלה מסקרנת ונוקבת: מדוע המתין הקדוש ברוך הוא כל כך הרבה זמן עם מתן התורה? הרי אם היא חיונית כל כך, היה עליה להינתן כבר ביום הראשון לבריאת העולם!
ויותר מכך, מה טיבה של קבלת התורה הזו? האם ייתכן שהיא כה עוצמתית, עד שהמציאות סביב עוסקיה יכולה ללהוט באש ממש, כפי שסופר על תנאים קדומים ואף על גדולי דורות אחרונים? וכיצד ייתכן שכל אחד מקבל את אותה תורה, שהיא אש גדולה, "בכוחו" שלו – לפי הכלי וההכנה שהכין לקבלתה, בדומה לאש המתפשטת בהתאם לחומר הבעירה שהיא מוצאת?
מאמר זה צולל לעומקם של מושגים אלו, בוחן את החשיבות הפנימית שיש לתת לדברי תורה (עד כדי לשמור אותם בכספת!), את הצורך בשקידה יומיומית ובערבות בהם, ואת הדרך להגיע לאותה שלמות של "ידיעת התורה" שמעבר לחוכמה ובינה. הצטרפו אלינו למסע אל מהותה הפנימית והמעשית של התורה, והבנת תפקידנו כעם "אשר בך אתפאר", המייצג את ההדרכה האלוקית בעולם.
בס"ד
המשגיח והוראות יצרן של אמגזית
מסופר על המשגיח, רבי חצק'ל לוינשטיין. פעם אחת, המשפחה קנתה אמגזית, שהיה אז דבר חדש יחסית לבישול על אש פשוטה יותר. הם הלכו והתבוננו היטב בהוראות היצרן כיצד להדליק את האמגזית. כשראה אותם המשגיח עושים זאת, הוא אמר דבר נפלא: "תורה מן השמים!". כשנשאל מה הקשר כאן לתורה מן השמים, הרי זו בסך הכל הוראת יצרן למכשיר קטן, הסביר המשגיח: אם לאמגזית, שהוא מכשיר קטן בסך הכל, יש הוראות יצרן, ובלי ההוראות אי אפשר להשתמש בו – כל שכן לעולם כולו! בוודאי שהעולם צריך הוראות יצרן, ובלי זה אין דרך להשתמש בו. מכאן עולה השאלה מדוע המתין הקדוש ברוך הוא כל כך הרבה זמן עם מתן תורה; הרי היה מחוייב לתת אותה כבר מהרגע הראשון של בריאת העולם, ביום הראשון.
אדם הקונה מכשיר חדש, מחויב לעיין היטב בהוראות היצרן כדי לדעת כיצד להשתמש בו. אם למכשיר פשוט כמו נגן או תנור נדרשות הוראות שימוש, קל וחומר לעולם כולו נדרשות הוראות יצרן, שאם לא כן אין דרך להשתמש בו כראוי.
אם כך, השאלה מתבקשת: כיצד המתין הקדוש ברוך הוא עם מתן תורה כל כך הרבה זמן? הרי הדבר היה צריך להינתן מרגע בריאת העולם!. האם יכול להיות שהאדם השתמש בעולם עשרות שנים ללא הוראות?.
שהתורה היא אותן 'הוראות יצרן' אלוקיות, החיוניות לקיום העולם כולו ולהשגת תכליתו. בדומה למשגיח שראה משפחה מתבוננת בהוראות שימוש של אמגזית פשוטה, והכריז: "תורה מן השמים!" – אם למכשיר קטן יש הוראות חיוניות, על אחת כמה וכמה לעולם הגדול!
אך אם כך, עולה שאלה מסקרנת ונוקבת: מדוע המתין הקדוש ברוך הוא כל כך הרבה זמן עם מתן התורה? הרי אם היא חיונית כל כך, היה עליה להינתן כבר ביום הראשון לבריאת העולם!
ויותר מכך, מה טיבה של קבלת התורה הזו? האם ייתכן שהיא כה עוצמתית, עד שהמציאות סביב עוסקיה יכולה ללהוט באש ממש, כפי שסופר על תנאים קדומים ואף על גדולי דורות אחרונים? וכיצד ייתכן שכל אחד מקבל את אותה תורה, שהיא אש גדולה, "בכוחו" שלו – לפי הכלי וההכנה שהכין לקבלתה, בדומה לאש המתפשטת בהתאם לחומר הבעירה שהיא מוצאת?
מאמר זה צולל לעומקם של מושגים אלו, בוחן את החשיבות הפנימית שיש לתת לדברי תורה (עד כדי לשמור אותם בכספת!), את הצורך בשקידה יומיומית ובערבות בהם, ואת הדרך להגיע לאותה שלמות של "ידיעת התורה" שמעבר לחוכמה ובינה. הצטרפו אלינו למסע אל מהותה הפנימית והמעשית של התורה, והבנת תפקידנו כעם "אשר בך אתפאר", המייצג את ההדרכה האלוקית בעולם.
בס"ד
המשגיח והוראות יצרן של אמגזית
מסופר על המשגיח, רבי חצק'ל לוינשטיין. פעם אחת, המשפחה קנתה אמגזית, שהיה אז דבר חדש יחסית לבישול על אש פשוטה יותר. הם הלכו והתבוננו היטב בהוראות היצרן כיצד להדליק את האמגזית. כשראה אותם המשגיח עושים זאת, הוא אמר דבר נפלא: "תורה מן השמים!". כשנשאל מה הקשר כאן לתורה מן השמים, הרי זו בסך הכל הוראת יצרן למכשיר קטן, הסביר המשגיח: אם לאמגזית, שהוא מכשיר קטן בסך הכל, יש הוראות יצרן, ובלי ההוראות אי אפשר להשתמש בו – כל שכן לעולם כולו! בוודאי שהעולם צריך הוראות יצרן, ובלי זה אין דרך להשתמש בו. מכאן עולה השאלה מדוע המתין הקדוש ברוך הוא כל כך הרבה זמן עם מתן תורה; הרי היה מחוייב לתת אותה כבר מהרגע הראשון של בריאת העולם, ביום הראשון.
אדם הקונה מכשיר חדש, מחויב לעיין היטב בהוראות היצרן כדי לדעת כיצד להשתמש בו. אם למכשיר פשוט כמו נגן או תנור נדרשות הוראות שימוש, קל וחומר לעולם כולו נדרשות הוראות יצרן, שאם לא כן אין דרך להשתמש בו כראוי.
אם כך, השאלה מתבקשת: כיצד המתין הקדוש ברוך הוא עם מתן תורה כל כך הרבה זמן? הרי הדבר היה צריך להינתן מרגע בריאת העולם!. האם יכול להיות שהאדם השתמש בעולם עשרות שנים ללא הוראות?.
נערך לאחרונה: